آغاز انتشار تحقیقات در موضوع منشا ویروس کورونای ١٩ توسط هیئت سازمان بهداشت جهانی

(بخش ٢٤ ارشیو مقالات در موضوغ بیماری کورونا)

مقدمه:

تیم بین المللی سازمان بهداشت جهانی بعد از تقریبا یکماه حضور در چین اولین مصاحبه مطبوعاتی خود را بمدت دو ساعت و نیم ارائه دادند.

این تیم به رهبری دکتر پیتر بن امبراک و عضویت ۱۲ نفر دیگر از کشورهای المان، قطر،امریکا،ویتنام،استرالیا ، هلند،انگلستان،دانمارک ، ژاپن و روسیه از سوی سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.

سفر این تیم بیش از دو ماه با تاخیر انجام شد و تحقیقات این تیم ادامه خواهد داشت.

مسئله منشا ویروس کورونا(کووید ۱۹) متاسفانه خودش به یک جنجال سیاسی تبدیل شده و ترامپ و تیم دروغگویش مدتها ادعا می کردند که این ویروس دستساز است و از ازمایشگاه ویروس شناسی ووهان در چین بیرون آمده!

در مقابل دولت چین هم در سطوحی از مسئولین خود به دروغگوئی متقابل پرداخته بود و مدعی بود این ویروس از خارج چین احتمالا از اروپا به چین وارد شده یا حتی از مراکز تحقیقات امریکا!

معضل دیگر سر راه تحقیق علمی در مورد منشا ویروس کورونا، مسئله سانسور حکومت چین است که بر همه چیز و همه فعالیتها حاکم است.این حکومت دیکتاتوری تک حزبی با نظام وحشتناک اطلاعاتی و امنیتی نه تنها خبر اغاز انتشار ویروس کورونا را دیر منتشر کرده بلکه مدتها در مقابل بررسیهای بین المللی در مورد منشا ویروس کورونا مانع ایجاد کرده.

لذا باید تمامی مقدمات بالا را در نظر گرفت و به اهمیت پیدا کردن منشا ویروس کورونا بهای بسیار داد.

در این مقاله به این موضوع می پردازم ضمن تاکیید اینکه بررسی تحقیقت در مورد منشا ویروس کورونای ۱۹ هنوز در اغاز راهست و ممکنست حتی سالها طول بکشد.

(۱)چرا پیدا کردن منشا ویروس کورونای ۱۹ اینقدر اهمیت دارد؟

طبیعی است مثل هر معضل دیگر انسانها دنبال منشا پیدایش این بیماری پاندمیک بروند چرا که مشاهدات دو دهه گذشته نشان می دهد که ویروسهای خانواده کورونا هر چند سال یکبار تمایل به جهانی شدن دارند.

جهانی که امروزه انسانها ساخته اند بسیار انتگره شده و میلیونها نفر روزانه چه در سطح کشوری و چه در سطح بین المللی مسافرت می کنند .کالاها  در سطحی باور نکردنی مرتب در حال جابحائی است و همه اینها عوامل انتقال بیماریهای واگیر هستند.

ویروس کورونای ۱۹ در تاریخ معاصر بشریت بزرگترین ضربه های بهداشتی و مادی و اجتماعی و اقتصادی را به جامعه بشری تحمیل کرده خصوصا در فضائی که سرمایه داری بحرانساز ، فقر و نابرابری را مرتب توسعه می دهد و جهانی می کند و نظامهای بهداشتی موجود دنیا چه در نوع غربی و چه انواع دیکتاتوری در کنترل این بیماری و ارائه خدمات به مردم شکست سختی خوردند و سرمایه داری یکبار دیگر ناتوانیهای خود را نشان دنیا داد.

همانطور که توضیح دادم بعنوان مثال حکومت چین تقریبا بیم یک تا دو ماه در ارائه اخبار توسعه کورونا تاخیر کرد که این نقطه ننگی برای این حکومت است. این سانسور اخبار هم در سطحی داخلی انجام شد و هم در سطح بین المللی.

بنا به بررسیهای مقدماتی انتشار کورونای ۱۹ در شهر ووهان در ماه دسامبر ۲۰۱۹ اغاز شده و در اولین موج نزدیک به ۱۵۰ نفر تشخیص داده شدند این در حالیست که حکومت چین این اطلاعات را سانسور کرد و حتی پزشکان نگران را زیر فشار قرار داد تا از اگاه کردن مردم خود داری کنند. تنها در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۱ بود که بالاخره حکومت چین این خبر را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد.

اما فقط معضل اینجا نبود! خود سازمان بهداشت جهانی هم تقریبا یکماه طول کشید که خطر انتشار جهانی (پاندمی) را بالاخره به جهان اعلام کند و در لفاظی هائی در مورد “تغریف پاندمی” غرق بود چرا که اعلام پاندمی مستلزم اماده سازیهای مالی حکومتها بود و این حکومتها نمی خواستند در این موضوع سرمایه گذاری کنند.

از انزمان یعنی تقریبا فوریه ۲۰۲۰ ما شاهد تاخیر ها و تعلل ها و دروغگوئی ها و دزدیهای حکومتهای شرق و غرب بودیم.چه انها که مدعی دموکراسی غربی بودند چه انها که نبودند!

در موضوع منشا کورونای ۱۹ هم جنگهای سیاسی مشمئز کننده بین دو قطب امریکا و چین اغاز شد و سانسور حکومت چین و دروغگوئیهای دو طرفه ، همانطور که گفتم پرده بر واقعیتها کشید.

تئوری سازان توطئه هم بیکار ننشستند. تئوری سازان توطئه بواقع گردادنندگان مذاهب جدید هستند .بشریت قرن ۲۱ متاسفانه هم توسط سازمانهای بین المللی مذهبی و هم نهادهای بین المللی تئوری توطئه سازی زیر بمباران فکری و مغز شوئی است.

در موضوع منشا ویروس کورونای ۱۹ هم تئوری سازان توطئه بیکار نبودند! انوع مهملات را گفتند تا مردم را گیج نگه دارند .از اینکه ویروس اصلا وجود ندارد و تلاشی است برای کنترل کردن ادمها از طریق امواج الکترومگنتیک تا همین تئوری ساخته شدن ویروس در ازمایشکاهها برای کنترل دنیا!

همه موارد بالا دلایلی هستند که بررسی علمی منشاء ویروس کورونا بخاطر پیشگیری موارد بعدی بسیار اهمیت پیدا می کند. هنوز انسانیت بطور واحد و جهانی در مقابل توسعه انواع مشابه این ویروسها سازمان نیافته و این امر بسیار خطرناک است چرا که تغییرات اب و هوائی و جمعیتی امکان امواج سنگینتر پاندمی ها را بالا برده است.

(۲) اعلام نتایج مقدماتی هیئت بین المللی تحقیق سازمان بهداشت جهانی:

بعد از دو هفته قرنطینه و گفتگوهای درون هتلها بین هیئت سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان چینی بالاخره تحت کنترلهای امنیتی این هیئت توانست به برخی از سایتها سرکشی کند و نتایج تحقیقات کارشناسان چینی را ببیند و با انها مستقیم صحبت کند.

و فقط بعد از دو هفته دیگر، اولین کنفرانس خبری این هیئت انجام شد.

سخنگو و رهبر  این هیئت اطلاعات  زیادی اعلام نکرد و فقط روی دو نکته تاکیید گذاشت:

اولا: اغاز این بیماری کورونا حدودا  دسامبر ۲۰۱۹ بوده و دوما:  احتمال اینکه منشا ویروس فرار از “ازمایشگاههای ویروس شناسی چین باشد” تقریبا منتفی است.و تحقیقات همچنان روی منشا حیوانی و انتقال ان به انسانها از طریق بازار فروش حیوانات در ووهان بعنوان امکان اول تاکیید می کند.

در مصاحبه های بعدی اعضای این هیئت مطالب دیگری هم ارائه دادند که من در اینجا به برخیش اشاره می کنم:

اولا: بررسی اماری و گزارشات پزشکی نشان می دهد بطور واقع انتشار ویروس در شهر ووهان اغاز شده و در اولین موج شاید چند روز اول ۱۵۰ نفر تشخیص داده شدند (احتمالا ۱۰۰۰ نفر باید بیمار شده باشند) لذا محل اغاز این بیماری احتمال زیاد شهر ووهان بوده نه جای دیگر.لذا دروغ برخی مسئولان چین مبنی بر انتقال از خارج را منتفی دانستند.

دوما: هیئت سازمان بهداشت جهانی از تلاشهای ویروس شناسان و محققین چینی برای نمونه برداری بیش از ۱۰۰ هزار حیوان منجمله خفاشها برای پیدا کردن این ویروس در حیوانات تشکر کردند.تا همینجا بطور مشخص این ویروس کورونا در حیوانات پیدا نشده هر چند که مشابهات ان را در حیوانات اطراف این منطقه یافته اند. لذا بطور مشخص هنوز اثبات اینکه ویروس از خفاش به انسان منتقل شده تایید علمی نشده.

سوما: در همان ماههای اول هیئتهای محقق چینی موفق به گرد اوری بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون از مردم ووهان برای تحقیق شده بودند و این نمونه ها هنوز بررسی علمی دقیق نشده تا روشن شود دقیقا کورونا با چه واریانتهائی اغاز شده . این بررسیها می تواند تایید کند که بطور واقع اغاز توسعه انسانی ویروس کورونا دقیقا چه زمانی بوده .

(۳)تحقیق منشا بیماری کورونا هنوز در اول راهست:

 

بنا به بیانات هیئت تحقیق سازمان بهداشت جهانی، بررسی در مورد منشاء ویروس کورونا هنوز در اول راهست.

علاوه بر موانع معمول تشخیصی و خصوصا امکان جهش این ویروس از حیوان به انسان که مستلزم بررسیهای موازی در حیوانات و انسانها در وسعت کشور چین خواهد بود ، مشکل سیاسی و نظام سانسور حکومتی چین هم معضل سازست.

محققین امکان حرکت مستقل در حوزه های تحقیقی ندارند و مرتب توسط عوامل امنیتی اسکورت می شوند و ادمهائی که با انها حرف می زنند انتخاب شده حکومت جین هستند.

از سوی دیگر هم اطلاعات غرب و مدیایش مرتب این هیئت را بمباران می کنند و امکان بررسیهای علمی را مشکل تر می کنند.

روزی نیست بی بی سی و مدیای امریکا نتایج تحقیقاتی این هیئت را زیر سوال نبرد و انها را متهم به کمکاری نکند.

حکومت چین این هیئت را زیر فشار قرار می دهد که روایتهای خودش را به کرسی بنشاند .حکومت امریکا و متحدینش هم تلاش دارند هر چه بیشتر این بررسی علمی را به کمپین سیاسی بر علیه حکومت چین تبدیل کنند.

(سازمان بهداشت جهانی هم متاسفانه از طریق کمکهای مالی همین اربابان زندگی می گذراند! بعنوان مثال طی چند روز این سازمان طی هفته گذشته اعلام کرد که واکسن اکسفور بر علیه واریانتهای افریقای جنوبی موثر است در حالیکه خود محققین افریقای جنوبی تاثر انرا زیر سوال برده بودند!)

خلاصه ما همچنان شاهدیم که علم و عالم توی این دنیا انگه حقیقت را می خواهد بیابد ، دچار همان مصیبتهاست که زحمتکشان یدی بهش دچارند.اربابان قدرت و سرمایه رشد علم را مرتب کند می کنند و دانشمندان انساندوست را زیر فشار می گذارند.

هیئت تحقیق سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که تحقیقتش ادامه خواهد یافت شاید سالها .امید است این هیئت با پایداری به انتشار نتایح تحقیقاتش به نفع انسانیت مظلوم ادامه دهد.

آرشیو مقالات نویسنده در موضوع کورونا

مناظره سیاسی – ارشیو مقالات سعید صالحی نیا در مورد کورونا از فوریه ۲۰۲۰ تا اخر ژانویه ۲۰۲۱ (monazere-siasi.com)

منابع در مورد هیئت تحقیق منشا کورونا:

ورود کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به ووهان برای بررسی منشا ویروس کورونا

WHO Team Arrives In Wuhan To Investigate Coronavirus Origins : Coronavirus Updates : NPR

گزارش کارشناسان سازمان بهداشت جهانی بعد تحقیق مرحله اول در موضوع منشا کورونا

Virus origin / Origins of the SARS-CoV-2 virus (who.int)

Coronavirus origin: World Health Organization investigator speaks to CNN from Wuhan, China – CNN Video

Covid update: WHO team at likely virus origin place; experts decode lung damage | Hindustan Times

WHO Team Investigations on Origins and Growth of Coronavirus – Farcical or a Reality? (indiatimes.com)

اهمیت پیدا کردن منشا ویروس کورونا

Episode #21 – COVID-19 – Origins of the SARS-CoV-2 virus (who.int)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate