تاثیر قطعی واکسیناسیون در کنترل پاندمی کورونا و نگرانیها

با توسعه چشمگیر پوشش واکسیناسیون در کنترل کورونا در کشورهای غربی طی چند ماه اخیر ، شاهد کاهش چشمگیر ابتلا و مرگ و میر در این کشورها بوده ایم.

پیش بینی دانشمندان در اهمیت واکسیناسیون در پایان دادن به پاندمی کورونا درست از آب در آمد و به همت میلیونها میلیون فعال بهداشتی و درمانی و صرف بودجه های هنگفت ، بیماری کورونا چه از چهت میزان ابتدا و چه مرگ و میر می رود تا کنترل شود.

در صد پوشش در کشورهای غربی می رود تا از مرز ۵۰ در صد جمعیت بالاتر برود اما متاسفانه در کشورهای پیرامونی این رقم به حدی پائین است که بعید است حتی تا پایان سال ۲۰۲۲ بتوان به پوشش موثر در این کشورها برسیم.

همانطور که در مقالات قبلیم توضیح دادم ، اپارتاید و نابرابری در این معصل کورونا عامل مهم توسعه و مرگ و میر بوده و الانهم در مشکل دسترسی به واکسن ، بیداد می کند.

در حالیکه کشورهای غربی چندین برابر نیاز خود انواع واکسن را ذخیره کرده اند ، کشورهای پیرامونی و فقیر مجبورند توی صف واکسن های اهدائی سازمان ملل ماهها و ماهها منتظر بشوند.

بیشترین نگرانیها در مورد افریقاست اما اسیا و امریکای چنوبی هم همین مشکلات را دارد.

فشار سازمان بهداشت جهانی به کشورهای غربی برای اهدای واکسنهای ذخیره شده ، به کشورهای غربی تا کنون نتیجه خوبی نداده و برنامه کوواکس (توزیع واکسن به ۸۰ کشور پیرامونی) که توسط سازمان بهداشت جهانی دنبال می شود همچنان در توزیع واکسن، ناتوانست.

(۱)تاثیر بی تردید واکسیناسیون در کاهش ابتلا و مرگ و میر:

بررسی اماری در نمونه امریکا بخوبی نشان می دهد که طی چند ماه اخیر با توسعه واکسیناسیون به رقم ۵۰ در صد جمعیت ، میزان التلا و مرگ و میر چندین برابر کاهش نشان داده. بطوری که فقط در طی یکماه اخیر میزان ابتلا از حدود ۵۶ هزار به ۱۳ هزار در روز و میزان مرگ و میر از رقم ۱۲۰۰ نفر در روز به زیر ۵۰۰ نفر کاهش نشان می دهد.

پیش بینی می شود با رشد پوشش واکسیناسیون به رقم بالای ۶۰ در صد( تا ۳ ماه دیگر) ، منجمله پوشش واکسیناسیون کودکان بین ۱۲ تا ۱۸ سال ، ، در امریکا زندگی کاملا به حال عادی برگردد.

پیروزی بر کورونا یکی از بزرگترین پیشرفتهای علمی و پزشکی قرن اخیر بوده و سودمندی برنامه ریزی و سازماندهی و توسعه حمایتهای بهداشتی و اجتماعی از مهمترین درسهائی است که بشریت باید بگیرد.

(۲)نگرانی کند بودن و ابهام در توسعه واکسیناسیون در ایران

همانطور که در مقالاتم اشاره کردم، حکومت اسلامی ایران ، در بستر بحران وسیعی که درش گیر است، بار دیگر ثابت کرده که چقدر در مدیریت مشکلات جامعه ناتوانست.

این حکومت منجمله در پوشش واکسیناسیون دچار بحرانست و امار پوشش واکسیناسیون در ایران هنوز دقیق نیست.

اکثر امارها نشان می دهد که چیزی نزدیک به ۳ و نیم میلیون نفر تا امروز واکسینه شده اند.از این بگذریم که معلوم نیست کیفیت این واکسیناسیون چیست!

این در صد جمعیتی کمتر از ۵ در صد جمعیت مورد نیاز است .این در حالیست که کشورهای همسایه مثل ترکیه چندین برابر بیشتر (رقم ۱۶ در صد جمعیت) را پوشش داده اند.

مدیریت واکسیناسیون در ایران نه شفاف است و نه معتبر.توهم ساختن “واکسن وطنی” مقدار زیادی از هزینه و زمان و انرژی را از گردانندگان واکسیناسیون گرفته و مردم مستاصل و نگران در صفهای واکسیناسیون در معرض خطر ابتلای بیشتر هستند.

(۳)شیفت توسعه ابتلا و مرگ و میر به جهان پیرامونی، طی چند ماه آینده:

اگر رقم  جهانی پوشش واکسیناسیون را بطور خام و معدل، ۶ در صد اعلام کرده اند دلیلش اینست که بین رقم کشورهای غربی و دنیای پیرامونی “معدل” گرفته اند! 

بطور واقعی اکثریت مطلق دنیا ماهها بعد از ساخته شدن واکسنها ، کمتر از یک در صد واکسینه شده!

با این وضعیت متاسفانه پیش بینی می شود که طی چند ماه آینده ، امار التلا و مرگ و میر در کشورهای پیرامونی به صدر جدولها صغود کند. همانطور که همین الانهم هندوستان در حال بالا آمدن در جدول ابتلا و مرگ و میر جهانی است.

لذا شاهد این تغییر شیفت خواهیم بود و دیگر کشورهای غربی و ثروتمند نگرانی از ابتلا نخواهند داشت.

تعاقب این تحولات، ضربات بیشتر اقتصادی به جهان عقب مانده خواهد بود و توسعه فقر و نابرابری. اینست چرخه نگرانی آور ی که کورونا و نابرابری اجتماعی به بشریت تحمیل کرده.

(۴) فاز مزمن اپیدمیولوژیک  ابتلا و مرگ و میر بخاطر کورونا و نگرانیهای بزرگتر:

تغییر شیفت ابتلا و مرگ و میر بخاطر کورونا ، این بیماری را در صف بیماریهائی مثل وبا، مالاریا و ایدز و هپاتیت و سل و جذام منتقل خواهد کرد.این بیماریها متاسفانه “بومی” جهان سوم هستند و بطور دوره ای کشتار می کنند.

کورونا با وجود وضعیت نابرابر کنونی به جهان سوم عقب خواهد نشست و دنیای نابرابر منتظر پاندمی دیگری خواهد بود. 

دانشمندان پیش بینی می کنند که پاندمی بعدی احتمالا از همین خانواده کووید چند سال دیگر تهاجم خود را اغاز خواهد کرد.

بیرون از این چرخه بیماریهای عفونی ، معضل بزرگتر گرمایش زمین و خطر زیر اب رفتن بخشهای مهمی از کره زمین در انتظار بشریت است.

بسیاری دانشمندان می گویند که این گرمایش با توسعه بیماری عفونی مرتبط است.

و بسیاری معتقدند که در بهترین سناریوها هم “دیگر دیر شده است” و با تمام تلاشها  با وضغیت موجود و کنترل نظام سرمایه داری امکان ندارد که تحول کیفی کره زمین طی دهسال اینده آغاز نشود!

بله ظاهرا انسانیت دارد اخرین فرصتهای خود را برای حفظ محیط زمین از دست می دهد و ضعف چنبش مترقی و انسانگرا و حاکمیت سرمایه داری دنیا را به لبه پرتگاهی بزرگ می کشاند.

وضعیت جهان ما طوریست که انگار سرمایه دارها حاضرند زمین و جهان کنونی خراب شود اما اینها قدرت را از دست ندهند. این دیگر یک بحث نظری از سوی یک گرایش چپ و سوسیالیستی نیست.هر روزه تعداد بیشتری از مردم نگران به همین نتیجه می رسند ، انهم با تجربه روزمره شان.

همانطور که می بینیم مسئله فقط در ایران نیست! تمامی این جهان نامتوازن که کره زمینش می نامیم در لبه پرتگاهی قرار دارد که جان بخشهای بسیار بزرگی از انسانها و محیط زیست را تهدید می کند.

نسل جوان ما اینده ای نخواهد داشت اگر بنشیند و بگذارد قدرتمندان سرنوشتش را مثل همیشه تعیین کنند.

منابع بیشتر:

پوشش واکسیانسیون

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#datatracker-home

https://www.pharmaceutical-technology.com/covid-19-vaccination-tracker/

جایگاه ایران در پوشش واکسیناسیون در منطقه

https://www.dw.com/fa-ir/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87/a-56987931

چرا واکسیناسیون در ایران اندک و پر ابهام است؟

https://www.tabnak.ir/fa/news/1046378/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%A9-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

آرشیو مقالات این نویسنده  در مورد کورونا از فوریه ٢٠٢٠ تا اخر ژانویه ٢٠٢١

https://www.azadi-b.com/?p=3529

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate