“نه من” و “نه اونا” و قیقاجهای حمید تقوائی برای زدن تو صف راست!

مقدمه:

صرف نظر از اینکه این “کارزار نه به جمهوری اسلامی ” از همین الان هم بادش خوابیده و رفته تو اشغالدونی رفراندوم و “بیانیه ۱۴ نفره” ، باید به تلاشهای از روی استیصال برخی که هنوز ماسک چپ دارند خندید!
ادم احساس می کند اینها می خوان بزور خودشونو بززنن تو صف! تو دهنشون راهی دیگه نمونده برای کسب قدرت! یاد حسن اعتمادی افتادم که از راستهای منفرده و تازگیها می گه “بالاخره مجاهدها هم خیلی مهمن”
خلاصه و طبیعی هم هست وقتی افق رفرم رژیم اسلامی محدود تر بشه راستها تکاپو کنن تو صف بایستن با هم “متحد بشن” و حتی ماسک برخی خواستهای مردم را بزنن. فرقه تقوائی(۱) بطور عجیبی این روزها مثل “حزب چپ ایران”(۲) داره زور می زنه خودشو تو صف راستها جابزنه! اینها فکر می کنن نذری می دن می خوان عقب نمونن! این احساس منه!
“مصاحبه حمید تقوائی “با کانالش مه بنام حزبش انجام شده(۱) از سوی دیگه منو یاد مصاحبه های کیانوری می اندازه! سالهای اول حکومت اسلامی ، کیانوری مصاحبه با خودش می کرد و از حرکات “مثبت” جنبش “خلقی و ضد امپریالیستی” خمینی حمایت می کرد وسطاش اما “مواضع اصولی” حزبشو می گفت انگاری می خواهد حمایتشو به رژیم بگه اما حامیانشو هم از دست نده!
این بود که کیانوری تو ذهن حامیان احمقش “کمونیست” بود و تو دنیای واقعی سیاست پادوی بدبخت خمینی!
حمید تقوائی دقیقا همون مسیر را دنبال می کنه. من در این مقاله کوتاه سعی می کنم چند “فراز” از مصاحبه بامزه تقوائی را باز کنم .نه برای حامیانش که فکر می کنم زامبی هائی بیش نیستند اما برای دیگرانی که واقعا دنبال راه ازادی و سوسیالیزم هستند:

(۱)”گام مثبتی است”!

تقوائی می فرماید:
” به نظر من این گام مثبتی است. هر حرکتی که علیه جمهوری اسلامی باشد و خواهان آزادی و رفاه و برابری باشد قدم مثبتی است و کارزاری که شروع شده تحت تاثیر این جهتگیری است”
ایشان یک حرکتی را که عینیت دارد صاحبانی معین دارد در تاریخ مغینی اعلام شده و ایشان هم اعازش نکرده ابتدا گام مثبت اعلام می کند اما؟… یک قید می گذارد که عبارتست از ازادی و برابری!
خوب! اون “حرکت” ، خودش اینو گفته؟ یعنی برای ازادی و برابری بوده و هست؟ البته نه! اما؟ “یک گام مثبت است” جون تقوائی گفته ما هم که مجبوریم بپذیریم!
خواننده از همان ابتدا متوجه می شود تقوائی دچار استیصالی است. یعنی قرار دارد یک قورباغه ای را رنگ کند بنام قناری عرضه کند و بعد جار بزند که ببینید زیباست!

خیر! این حرکت “نه” صاحبانش راستها هستند. این حرکت ادامه مسیر راستهاست برای دزدی انقلاب ایران. تقوائی امده تا این حرکت را تحلیل کند.خودش نامه ننوشته خودش اغازگرش نبوده و داریوش و ابی و شاهین نجفی به فراخوان او تو صف نشدند کنار شازده و حزب جپ ایران!
لذا ادم عاقل می پرسد که بالاخره تقوائی اونی که هست دارد تحلیل می کند یا اون یکی دیگه را!
این همان شگرد قدیمی کیانوری بود تو اولهای حکومت خمینی!
کیانوری هم “اون خمینی” را حمایت می کرد اما با “اونی که خودش می فهمید”!
اون اوال ابزار مراوده با حکومت و “اون دوم” برای حامیان اوسکولش!

(۲)”گام مثبت تحت تاثیر جهت گیری ازادی و برابری”
حملات اول تقوائی سنگ بنای عرایض بعدی اوست! لذا نکته دومی را ذکر کنم:
ایشان این “گام مثبت” را تحت تاثیر جنبش ازادی و برابری می داند. کیانوری هم همینجوری هر روز تو خمینی و خط امام، “گام مثبت” می دید!
طبیعی است که ضد انقلاب هم در سال ۵۷ هم الان “تحت تاثیر” جنبش مردم محبور است تاکتیک بزند استراتژی عوض کند تا بتواند انقلاب را بدزدد. این فرض است.
راست ایران در استانه قیام ۵۷ بخشیش از سلطنت دست برداشت شد حامی خمینی سرنگونی طلب شد! توده ایها تا چند ماه قبل سرنگونی رژیم هنوز دنبال “خذف دیکتاتوری” بودند! خوب همه اینها با رشد مبارزات مردم شدند سرنگونی طلب!
سوال اینست که این جابجائیهای سیاسی راست “گام مثبت” است؟ ما می مانیم که بالاخره پرتغال فروش کیست!
از دید یک کمونیست و حامی سوسیالیزم و ازادی ، جابجائیهای راست گام مثبت نیست.همانطور که هیچ ادم عاقلی جابجائیهای دشمن در جبهه را “گام مثبت” اعلام نمی کند!
خیر! جابجائیهای راست سیاسی با رشد مبارزات مردم امری کاملا طبیعی و به منظور دزدی انقلاب است. کلمه مثبت را بکار بردن عین شارلاتانیزم و توهم پراکنی است.
واقعیت اینست که این خیمه شب بازی “نه به جمهوری اسلامی” شگردی راست برای دزدی انقلابست.ادمهائی که انرا اغاز کردند و ادامه می دهند همه شناسنامه سیاسی دارند و ذره ای از ازادیخواهی و برابری طلبی را نمایندگی نمی کنند.
کیانوری همین شگرد را بکار می برد. مرتب تو حزبش تبلیغ می کرد که “امام به چپ می چرخد” صبر کنید! مرتب وعده می داد که “امام زیر فشار مبارزات مردم” “گام مثبت” برمی دارد!

(۳)”نه اونا” و “نه من” ! معلق واروی تقوائی!

مثل کیانوری، حمید تقوائی تو کمرکش “مصاحبه با خودش” یک “مرزبندی بامزه” می کند! ایشان ابتدا صف “هنرمندان” مثل ابی و داریوش و ..شاهین نجفی را از خط راست حدا می کند بعدش یادش می افتد که ممکنست هوادارانش بیدار شوند لذا چند تا قمپز در می کند که بله این “نه” او با “نه اونا” فرق دارد!
ایشان می فرماید:
“افقی است که راست جلوی جامعه میگذارد. ولی مردمی که اعتراض میکنند و مثلا به همین کارزار نه به جمهوری اسلامی میپوندند اکثریت عظیمشان با این خط و جهت راست همراه نیستند”

ما تا قبلش فکر می کردیم اون گامه یک گام مثبت بود! بعدش؟ معلوم نشد عامل اون گام کی بود! “هنرمندان” که نبودن تقوائی خودش اونا را جدا کرد! خود تقوائی که اعلامیه نداد اون اولا پس؟ اهان! صبر کنین! همون راسته که الان می خواد جلوی جامعه را بگیره ! همون راسته “گام مثبت برداشته تحت تاثیر مردم ازادیخواه و برابری طلب!
فکر نکنید تقوائی گیجه ها نه! اون داره اینجا با هوارادان گیجش حرف می زنه قراره اونا را تو صف نگه داره! اخه اون “سیاستمداره”!
ملاحظه بفرمائید!
تقوائی تو ذهنش یه کارزار دیده که راستها راهش انداختن تحت فشار مردم و با اینهمه “گام مثبته” و اما “نه” اون نیستا “نه اوناست”!
کیانوری همینجوری پشتک وارو می زد! حامیان او هم وسطای پرسشو پاسخش به خودش می پرسیدند:”اقا نفهمیدیم چی شد! خمینی بالاخره انقلابیه مثبته یا ما انقلابی هستیم؟” اونوقت اوضاع مشکل می شد و کیانوری محبور بود “امام اینا را با “خط ما” مقادیری جدا کنه برای مصرف داخلی!

خلاصه کنم :
چون بقیه داستان بیشتر دردناک می شه! از خواننده می خوام بره بخونه این شاهکار اخیر تقوائی رو! (۱)
کار ساده نبوده حزب منصور حکمت را به اینجا برسنه از اینجا هم کار ساده نیست فرقه کمونیست کارگیو برسونه به “حزب چپ ایران” .البته سالهاست مخ حامیانشو تیلیت کرده. روی همین “اعتماد مقدس” حساب باز کرده!
تو این مقاله بیشتر روی همون پایه گذاریهای تقوائی مکث کردم .
حمایت از کمپین “نه به جمهوری اسلامی” یک خط سیاسیه یک پیام سیاسیه به راست. ربطی به برنامه کمونیزم در ایران نداره.قراره این “مواضع مشعشع” خرج بشن تا تقوائی را تو صف راستها بپذیرن!
تقوائی مثل راستها روی اش نذری حکومتهای غربی حساب باز کرده. اما برای نگه داشستن حامیانش دوجوره حرف می زنه.
این متد بسیار اشناست.کیانوری اون متد ها را یکبار بازی کرد.مرتضی محیط ا و بعد حزب چپها ! مشکل تقوائی اینه که تاریخ وجود داره حافظه تاریخی هم وجود داره. این بازیها کارساز نیست مچشو راحت می شه باز کرد.بقیه اش به عهده خواننده!

منابع بیشتر:

(۱)حزب کمونیست کارگری و کارزار نه به جمهوری اسلامی(حمایت حمید تقوائی از کمپین “نه” بعنوان قدم مثبت
حزب کمونیست کارگری و کارزار نه به جمهوری اسلامی (azadi-b.com)

(2)حزب چپ ایران (کمین نه به جمهوری اسلامی )
نه به تحريم و جنگ، نه به جمهوری اسلامی! | به پيش (bepish.org)

(3)پیرامون “بیانیه نه به جمهوری اسلامی(ّبهزاد کریمی)از حزب چپ ایران
حرفی درست در ترکیبی ناقص به روشی مغشوش! | به پيش (bepish.org)

” مصاحبه با سعید صالحی نیا شماره ۲۲۶: مقد به شعار “نه” به جمهوری اسلامی و وزوزهای شازده پهلوی از دیدگاه چپ رادیکال
https://youtube.com/watch?v=XHpg8Y3LuSk&feature=share

کلیپ فشرده شماره ۲۲۶
https://youtube.com/watch?v=ptujcGlj-48&feature=share

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate