حاجیه مینو محرز ,ناسیونالیزم و کشاکش های سیاسی سر خرید واکسن ضد کورونا

بخش ٢٣ از ارشیو مقالات در موضوع کورونا

مقدمه:

مقاله دوست گرامی ، بهرام رحمانی ، با تیتر تحریم واکسن روسی توسط حاجیه مینو محرز مقادیری من را متاسف کرد از این جهت که فکر می کنم بهرام داستان را خوب نمی شناسد و حاجیه محرز را جدی گرفته.

نه ! فکر نکنید از سر “دفاع از واکسن روسی ” این را می نویسم! نه! من از سر مخالفت با شارلاتانیزم و تلاش برای رسیدن به حقیقت دنبال داستان هستم و تلاشم طی یکسال گذشته این بوده که تا حدودی از دیدگاه تخصصی تر زوایای بحران کورونا را برای خواننده روشن کنم(۲) و فکر می کنم از این جهت نسبت به سایر فعالین ازادیخواه مارم پیگیرانه تر بوده و امیدوارم اشتباه کنم. چه خوب بود که هزاران هزار کمونیست و ازادیخواه در حال حاضر متمرکز بودند در رشته های مختلف علمی و گره های موجود جامعه بشری را نشان می دادند و مردم را بیشتر با متد علمی اشنا می کردند.

نگرانی من از اینست که دوست ما بهرام رحمانی به این سادگی گول این حاجیه خانم محرز را که بخشی از حکومت اسلامی است و در سمتی کاملا نظر کرده بنام “کمیته علمی ستاد مقابله با کورونا” مشغول خدمت به ولایت فقیه است ، بخورد که خورده و در فریبکاری این حاجیه خانم شریک شود.

گذشته از این داستان ، در این مقاله نگاهی می اندازم به بحران رو به گسترشی که در مقالات قبلیم پیش بینی می کردم.این بحران  سرمایه داریست.ناسیونالیزم و منفعت طلبی سرمایه داری الان در مورد واکسن کورونا به کشاکشی جهانی تبدیل شده و خوبست به بهانه برداشت ماسک از حاجیه محرز بیشتر به این موضوع اشاره ای داشته باشم:

(۱)داستان حاجیه  مینو محرز، صحنه ها و ادعاهایش:

 

صحنه اول:

مدتی پیش بود که حاجیه مینو محرز اعلام کرد که “واکسن وطنی ” در راهست.همان زمانها که قرار بود واکسن محسن فخر زاده پرده داری شود! همان زمان من به ریش نداشته این حاجیه خانم خندیدم(۱)

رژیم اسلامی در دروغگوئی ید طولائی دارد و زمانی کوتاه زیر فشار واقعیات تصمیم گرفت  مواضعش را تغییر دهد.جامعه ایران در حال انفجار است و ورشکستگی اقتصادی کنار مرگ و میر وسیع ناشی از کورونا مجبورش کرد داستان واکسن وطنی را فعلا بگذارد کنار و بعد فتوای خامنه ای دنبال خرید واکسن باشد.

صحنه دوم:

اما حاجیه مینو محرز مدتی بعدش اعلام کرد که “دولت دارد واکسن سوئدی” وارد می کند! ایشان خودش عاشق واکسن سوئدی است! البته به جامعه نمی گوید این واکسن همان واکسن اکسفورد معروف است که در دانشگاه اکسفورد انگلیس طرح شده و توسط کمپانی استرازنیکا تولید.همان واکسنی که ارباب حاجیه محرز بر علیه اش فتوا داد قرار است بنام “واکسن سوئدی “وارد ایران شود!

شارلاتانیزم را از زبان حاجیه محرز می بینیم! ایشان شده زبان اخوندهای دروغگو!

صحنه سوم:

اما! صبر کنید! هنوز بازی ادامه دارد! حاجیه خانم نه تنها عاشف “واکسن سوئدی” است بلکه خیلی از واکسن روسی بدش می اید چرا؟ چون هنوز روش تحقیق نشده و ..به اتحادیه اروپا معرفی نشده! غکر نکنید او ضد روس است نه! ادم عالمی است! ادمهای عالم اینجوریند! حداقل تو رژیم اخوندی وقتی سمتی دارند!

واکسن اسپتونیک ۵ اولین واکسن اعلام شده دنیا بود در ماه سچتامبر اولین تخقیقات رویش در لانست (ژورنال معروف جامعه پزشکی انگلیس) روشن کرد که این واکست به موفقیت سطح ایمنی ضد کورونا را بالا برده(۳) . از زمان اعلام واکسن اسپوتنیک ۵ غرب حملات سیاسی خود را نسبت به این واکسن اغاز کرده با این وجود در هفته های گذشته فروش این واکسن نه تنها به آرژانتین اغاز شده بلکه در اتحادیه اروپا هم مارستان خرید انرا اغاز کرده و این واکسن هم اکنون به هیئت بررسی اتحادیه اروپا ارجاع شده و قرار است تا اخر ماه فوریه نظر رسمی این هیئت اعلام شود.

واکسن روسی هیچ فرق مهمی با واکسن چینی ندارد. و جالب اینکه مدتهاست کمپانی سازنده واکسن اکسفورد (همان واکسن “سوئدی” )در حال همکاری با اسپوتنیک ۵ است برای ساختن واکسن دوگانه که احتمالا به موثر بودن هردو واکسن کمک می کند!

خوب! یعنی کمپانی واکسن “سوئدی” یعنی همان اکسفورد به ریش نداشته حاجیه محرز دوباره خندید بدون اینکه ما دخالتی داشته باشیم!

اینست انچه بنام “علمی” در رژیم اسلامی لانسه می شود! اینست!

اما بهرام رحمانی چرا؟ چرا خودش را قاطی این بازیها می کند؟ بد نبود مقداری بیشتر تحقیق می کرد این جانوران دوپای “عالم” رژیم را می شناخت! بد نبود!

(۲)کشاکشهای ناسیونالیستی و کاپیتالیستی دولتها سر واکسن ضد کورونا:

فقط رژیم اسلامی نیست که سر درگم است! یک دعوا و کشاکش جهانی سر واکسن ضد کورونا در جریانست.دعوای بین حکومتها دعوای کمپانیهای تولید کننده واکسن بر کسب سود بیشتر.

می گویند ۷۵% واکسنهای موجود دنیا الان توسط کشورهای ثروتمند خریداری شده.اینها بیش از نیاز خود در حال انبار کردن واکسن هستند! بخش بزرگی از کشورهای فقیر بودجه مالی پیش خرید واکسن را ندارند.سازمان بهداشت جهانی کاسه گدائی بدست دنبال واکسن برای جهان سوم است!

می گویند انگلستان چند برابر نیازش واکسن خریده ! حتی درگیری وسیعی بین اتحادیه اروپا و انگلستان در جریانست.کشورهای اتحادیه اروپا منجمله المان و فرانسه از انگلستان شاکی هستند که واکسنهای فایزر را که در اروپا تولید شده در انبارهای انگلیس نگه داشته.

اتحادیه اروپا در حال شکایت از کمپانی اکسفورد است .فایزر و موردنا و اکسفورد هیچکدام به تعهدات خود عمل نکرده اند و الان معضل کمبود واکسن اروپا را در بر گرفته.

کشورهائی که واکسن را هم دارند مثل امریکا  حتی نتوانسته اند ده میلیون نفر را طی یکماه و نیم واکسینه کنند. در اروپا این رقم به ۵% می رسد! یعنی وقتی واکسن هم دارند توان واکسنه کردن مردمشان را ندارند!

بایدن قول داده که طی ۳ ماه ۱۰۰ میلیون را واکسینه کند! کار بجائی رسیده که کمپانی والمارت و کلوپ سمز هم اعلام کردند به واکسینه کردن می پیوندند.

در امریکا مونوپولی واکسنهای فایزر و موردناست.حکومت و این  کمپانیها دست به یکی کردند که این واکسنها را که ده برابر سایر واکسنها قیمت دارد به قیمت مالیات مردم بفروشند .

از یکسو ناسیونالیزم کثیف است و از سوئی کمپانیهای  سازنده دارو و حکومتها که دارند پشت این نیاز جهانی به واکسیناسیون پول پارو می کنند و بر علیه مردم مثل همیشه توطئه می کنند.

این بحران کمبود واکسن در حالیست که نیاز به واکسیناسیون  نه فقط ار جهت کاهش مرگ و میر و اثرات مخرب بحران اقتصادی سیاسی بلکه از نظر پیشگیری از شیوع واریانتهای جدید ویروس کورونا اهمیت اساسی دارد.

هر قدر پاندمی کورونا ادامه یابد و چرخش ویروس بیشتر باشد امکان بوجود امدن واریانتهای خطرناکتر  بیشتر است.

از هم اکنون واریانتهای جدید ویروس کورونا در دنیا در حال توسعه هستند.از برزیل تا امریکا  واریانتهای اولیه انگلیسی و افریقای جنوبی توسعه یافته اند و کشور به کشور در حال گزارش واریانتهای جدید کورونا هستند.

کورونا دارد کابوس می افریند. احتمال چرخه های مداوم و خلاض نشدن از پاندمی و نابودی تمدن نابودی جامعه انسانی اگر چرخه کورونا متوقف نشود و سالها و سالها ادامه یابد.

وسط این کابوس است که حکومتها و کمپانیهای سازنده واکسن دنبال سودهای خود هستند! اینست نظام سرمایه داری!

(۳)چه خواستهائی باید توسط چنبش ازادیخواه و انسانگرا دنبال شود؟

 

در مقالات متعددی توضیح دادم که کورونا معضل اکثریت مطلق مزدبگیر و طبقه کارگر دنیاست.سرمایه دارها و حکومتها دارند از این معضل سود می برند.حکومتها اگر نگرانند ، نگران شورش مردم هستند.بالاخره صبر مردم به سر خواهد رسید.موج انقلابها کابوس حاکمان و سرمایه دارهاست.

زحتمکشان و طبقه کارگر باید به حکومتها و سازندگان واکسن دهنه بزنند.جنبشهای اجتماعی نباید بگذارند با ابزار کورونا و مرگ مردم  سرمایه دارها جیبهای خود را پرتر کنند.

کشورهای دنیا نباید در انتظار ته مانده واکسنهای کشورهای ثروتمند بمانند. این انسانی نیست.

حق واکسینه شدن باید برسمیت شناخته شود.واکسنها نباید در کشورها مونوپول شوند. انواع واکسنها باید در دسترس باشند.حق انتخاب نوع واکسن برسمیت شناخته شود.

واکسنهای فایزر و موردنا بطور کاذبی نام در کرده اند.لازم نیست این واکسنهای گرانقیمت به کشورها صادر شوند.واکسنهای با تکنولوژی سنتی براحتی می توانند شر پاندمی را بکنند.متوسل شدن به واکسنهای فایزر و موردنا احمقانه است.مثل اینست که بخواهیم همه مردم دنیا سوار بنز شوند برای رفت و امد!

سازمان بهداشت جهانی قدرت پیشگیری ۶۰ در صد را حد لازم دانسته.لذا واکسنهای با تکنولوژی سنتی مثل اکسفورد یا چینی یا روسی براحتی می توانند سر پاندمی را بکنند.

ناسیونالیزم و سرمایه گذاری “خودی” برای ساختن واکسنهای “خودی” مسیر احمقانه ای است.وقت مردم را می گیرد و شکست این سیاست برابر با مرگ میلیونها انسان خواهد بود.ناسیونالیزم را باید افشا کرد. زمان ما زمان “واکسن سازی خودی” نیست.کشورهای پیرامونی باید کارخانه های تولید واکسنهای دیگر مثل اکسفورد یا روسی یا چینی را وارد کنند.از همین الان هندوستان کارخانه واکسن اکسفورد را وارد کرده. این راهست.

اینکه واکسنها فاز سوم تحقیق خود را طی نکرده اند یا مدارک تاثیر داشتن انها تاخیر دارد در شرایط عادی بسیار مهم است اما در حال حاضر باید نوع دیگری فکر کرد.زمانه ما  نوع دیگر فکر کردن را لازم دارد.

پاندمی کورونا به ما اموخت که می شود و باید فاز سوم تحقیق را بطور موازی پیش برد. یعنی مکانیزمهای تحقیق ازمایشکاهی را به درون جامعه کشاند و بررسی های تاثیر گذاری نهائی را متعاقب واکسینه کردن عمومی پیش برد.

کورونا به دانشمندان و محققان هم دارد فشار می اورد که نوع دیگر فکر کنند.معیارهائی که قبل کورونا در علم حاکم بودند در حال تغییر است و تجدید نظر.

علمی که بنشیند تا فاز سوم در ازمایشگاه تمام شود دارد فراخوان تاخیر واکسیناسیون می دهد.دار به جامعه می گوید که بنشیند و بمیرد تا در ازمایشگاه تاثر واکسن نهائی شود.در حالیکه می شود که بررسی های تاثیر گذاری روی جمعیتهای واکسنه شده انجام شود. همین اتفاق دارد می افتد.

در حال حاضر فاز سوم تحقیق را بسیاری کمپانیها بعد واکسیناسیون ادامه می دهند.بعنوان مثال مودرنا بعد اغاز واکسیناسیون تاثیر واکسن را در واریانت جدید ویروس بررسی کرده و فعلا نتیجه رضایت بخش بوده.

(۴)برگردیم به حاجیه مینور محرز!

حاجیه مینو محرز “عالم “رژیم اخوندی تا بحال ۳ صحنه بازی کرده.سطح و عمق فکرش را نشان داده و بار دیگر ثابت کرده که رژیم اسلامی ادم حسابی ندارد حلوی دوربینها بگذارد!

ما منتظر بازیهای دیگری از این حاجیه خانم خواهیم ماند.

مهم اینست که این حاجیه خانم مثل محسن فخری زاده بلاهتهاشان و شارلاتانیزمشان یقه جامعه را گرفته و خواهد گرفت.مشکل اینست!

سرنوشت بهداشت و درمان جامعه در رژیم اخوندی بازیچه این موجودات است.

یک ادم عالم چه ربطی دارد به مسئولیت در رژیم اسلامی؟

حاجیه  محرز فکر می کند که دارد خامنه ای را گول می زند وقتی به واکسن اکسفورد می گوید “سوئدی”؟ یا با حمله به واکسن اسپوتنیک می خواهد چه بگوید؟ اینکه نرفته تحقیق کند ببیند اصل داستان چیست؟ اینکه کشاکش های سیاسی بین روسیه و چین و حکومتهای غربی علیلش کرده؟

یا اینکه متد علمی او متد علمی قبل کوروناست لذا از علم بعد کرونا عقب است؟ اگر واکسیناسیون دنیا دست این حاجیه خانم بود چه می شد؟ یکسال دیگر دنیا صبر می کرد؟ یا بیشتر؟ خوب اینست “عالم”رژیم اخوندی و متد فکریش و صحنه هایش.

اما همانطور که گفتم صحنه ها را باید وسیعتر دید و وسیعتر بررسی کرد.باید راه نشان داد.دست این شارلاتانها را باز کرد.جه در ایران چه اروپا و امریکا چه دیکتاتورهای روس و جین.

کورونا  معضلاتی افریده که متدها و شیوه های دیگری برای مبارزه می طلبد.کورونا نبرد طبقاتی و اجتماعی را توسعه داده .و رادیکالیزمی جهانی باید به سرغاش برود.حکومتها و کمپانیهای واکسن سازی را باید به گوشه کشاند.بند و بستهاشان را افشا کرد.نباید گذاشت اینها با جان مردم دنیا بازی کنند.

منابع بیشتر:

(*)مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:«به عنوان یکی از اعضای کادر درمان واکسن روسی را تزریق نمی‌کنم(بهرام رحمانی)

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:«به عنوان یکی از اعضای کادر درمان واکسن روسی را تزریق نمی‌کنم»! (azadi-b.com)

(1)داستان حاجیه مینو محرز در زمانی که وعده واکسن ایرونی می داد:

پروژه مناظره شماره ٢١٩ در حاشیه واکسن کورونای فخری زاده و وطنی اسلامی ! (azadi-b.com)

(2)آرشیو مقالات در مورد کورونا از فوریه ٢٠٢٠ تا اخر ژانویه ٢٠٢١

(سعيد صالحى نيا (azadi-b.com)

(3)برخی منابع اخیر در مورد واکسن اسپوتنیک ۵:

واکسن اسپوتنیک ۵ در بررسی های ازمایشگاهی سطح انتی بادی ضد کورونا را بالا می برد (لانست)

Russia’s Covid-19 vaccine generated an immune response, study says – CNN

کشور مکزیک واکسن اسپوتنیک را وارد می کند

Approving Russian vaccine is right out of a Cold War spy thriller (mexiconewsdaily.com)

کشور ارزانتین واکسن اسپوتنیک ۵ را خریداری می کند

UPDATE 2-Russia flies more Sputnik V vaccine to Argentina, first doses reach Bolivia (msn.com)

روسیه در صورت تایید کمیته بررسی کیفیت اتحادیه اروپا اماده انتقال ۱۰۰ میلیون واکسن اسپوتنیک ۵ به این اتحادیه خواهد بود:

Russia’s RDIF says it could ship 100 million doses of vaccine to EU by June | Reuters

واکسن اسپوتنیک ۵ اولین تاییدیه را از اتحادیه اروپا گرفت(تاییدیه کشور مجارستان)

Russia’s Sputnik vaccine gets its first approval in the EU, UAE (cnbc.com)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate