تبعیض رو به رشد و نگرانی آور  در دسترسی جهانی به واکسن کووید 

بخش ۲۶ از مقالات در خصوص معضل کووید ۱۹

مقدمه:

از همان ابتدا، قابل پیش بینی بود که معضل پاندمی کورونا در بستر بحران سرمایه داری و گسترش شکاف بین طبقه حاکمه و اکثریت مردم دنیا ، از سوئی بساط کاسبی دیگری خواهد شد و از سوئی مرگ و میر و خانه خرابی به انسانها تحمیل خواهد کرد.

بیش از یکسال از خبر پاندمی شدن کووید ۱۹ می گذرد و مرگ و میر ناشی از این بیماری و گسترش فقر و بیکارسازیها و امواج انواع بیماریهای ثانوی از جمله اعتیادها و خودکشی ها و رشد کودک ازاری و زن آزادی و رشد نظامهای پلیسی و سرکوب مردم به بهانه کورونا “نتایج کنونی”  این پاندمی است که بخش بزرگیش  را می شد پیشگیری کرد اگر نظام جنگلی سرمایه داری حاکم به جهان ما نبود.

یک بعد از معضل کورونا در شرایطی که واکسنهای متعددی نتیجه بخش بوده اند اینست که تولید واکسن در اختیار کمپانیهای خون اشام داروسازیست که کنترل دولتها را هم بدست دارند. لذا از تولید و فروش واکسن می خواهند حداکثر سود را ببرند.

این به این معنی است که توزیع واکسن به شکل خطرناکی به عقب افتاده و دسترسی به واکسن به پولذارها و کشورهای ثروتمند تقریبا محدود شده.

آمارها نشان می دهد که کشورهای فقیر دنیا حتی تا دو سال دیگر به واکسن دسترسی پیدا نخواهند کرد در حالیکه واریانتهای خطرناکتر کووید در کالیفرنیا، انگلیستان و افریقای جنوبی و هند  ثبت شده اند و می روند به امواج شدیدتر بیماری دامن بزنند.

نه تنها بین کشورهای ثروتمند و فقیر  تضاد فاحشی در توزیع واکسن وجود دارد بلکه حتی درون کشورهای ثروتمند واکسن بطور عدالانه توزیع نمی شود.بعنوان مثال در امریکا روشن شد که در ایالت فلوریدا مناطق ثروتمند نشین سفید پوست ابتدا واکسینه شدند که گندش در آمد و خبرها منتشر شد!

عدم تلقیح جهانی واکسن کورونا بی تردید باعث چرخه های خطرناکتر این بیماری در اینده خواهد بود.اینجا نابرابری اجتماعی مجدد سایه ننگینش را بر بشریت گسترده می کند.

خواننده را به مطالب زیر در این موضوع بسیار مهم جلب می کنم.

صورت مسئله: نابرابری در سطح جهان و معضل واکسیناسیون

حداقل ۸۳ کشور فقیر در دنیا تا سال ۲۰۲۳ دسترسی به واکسن نخواهند داشت .در حالیکه هر سال تاخیر در توزیع واکسن بطور تقریبی به مرگ ۲ و نیم میلیون نفر خواهد انجامید

در تحقیقی دیگر ، اگر مونوپولی واکسن توسط ۴۷ کشور ثروتمند دنیا ادامه یابد مرگ و میر بخاطر کورونا بالای ۳۰ در صد اضافه خواهد شد.

در حال حاضر  حدود یکدهم در صد از واکسنهای تزریق شده در کشورهای فقر زده تلقیح شده و ۵۰ در صد واکسنها فقط در ۱۶ در صد حمعیت کره زمین در کشورهای ثروتمند تلقیح شده اند.

مدیر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که جهان در استانه یک شکست اخلاقی تازه است.شکستی ناشی از تبعیض در دسترسی به واکسن کووید.

این در حالیست که اتحادیه اروپا آ امریکا، انگلستان و کانادا ، رسما با درخواست کشورهای فقر زده از سازمان تجارت جهانی  برای مستثنا کردن واکسنها از “قوانین تجاری ” که هدفش سود دهی است ، مخالفت کرده اند.

امارهای موجود نشان می دهد که بیش از نیمی از واکسنهای تولید شده یعنی ۶ و نیم بیلیون واکسن ، فقط در ۱۳ در صد جمعیت جهان قابل دسترس است و کشورهای اروپائی امکان سفارش بیشتر واکسن را دارند و کشورهای استرالیا و کانادا بیش از ۵ برابر جمعیت خود ، واکسن ذخیره کرده اند.

کشورهای فقر زده نه تنها باید در صف واکسن بمانند بلکه وقتی واکسن می خرند باید بیشتر هم پول بپردازند.مثلا کشور کواتمالا برای هر واکسن اکسفورد باید ۷ دلار بپردازد در حالیکه قیمیت رسمی این واکسن یک سوم اینست در اروپا!

کارخانه های غول اسای داروسازی که جانیان بهداشت و درمان هستند، از انتشار اطلاعات خود در ساختن واکسنها رسما خود داری می کنند و از همکاری با سازمان بهداشت جهانی در این زمینه گریزانند.

در اکتبر سال ۲۰۲۰ تعدادی کشورهای فقر زده منجمله هندوستان و افریقای جنوبی ، رسما از سازمان تحارت جهانی خواستند که تولید واکسن کووید را از دایره سود اندوزی و لیسانس تولید بیرون نگه دارد .

رئیس کمپانی فایزر ، درخواست سازمان بهداشت جهانی برای انتشار تکنولوژی ساخت واکسن خود را رسما رد کرده و گفته:” این درخواست بی معنی و خطرناک است”(منظورش البته خطرناک برای جیب اینها!)

کمپانیهای سازنده واکسن در امریکا مدعی هستند اگر اطلاعات خود را در مورد واکسنشان در اختیار عموم بگذارند  باعث از بین رفتن “انگیزه نوآوری ” می شود و واکسن سازی توسط بقیه دنیا باعث می شود که ویروسها بیشتر رشد کنند چون واکسنها کیفیت نخواهند داشت”!

.نکته دیگر قیمت بالای واکسنهای فایزر و مودرناست.بسیاری از قراردادهای کشورها با سازندگان واکسنهای کووید انتشار نمی یابد.اما یک مقام بلژیکی اعلام کرده که اتحادیه اروپا این واکسنها را با قیمتهائی متفاوتی بین ۲ تا ۱۸ دلار خریده ! این واکسنها با قیمتهای بالاتری به کشورهای فقرزده عرضه می شوند که امکان پرداخت ندارند.

این در حالیست که واکسنهای اکسفورد که قرار بود بطور “دموکراتیک” به جهان سوم و چهارم برسد  هم دچار گرانی و قیمتهای متفاوت در بازار شده.

قیمتهای بالا و متغییر واکسنهای ساخته شده در غرب باعث شده که بسیاری کشورها در امریکای جنوبی و اسیا و خاورمیانه به واکسنهای روسی و چینی روی بیاورند

جنبش جهانی برای توزیع عادلانه و فوری و مجانی واکسن

این نیازی است جهانی و فوری.این سازماندهی جهانی و منطقه ای می طلبد.جان مردم نباید ملعبه سودجوئی کمپانیها و یا سیاست بازیهای دولتها باشد.

چه در ایران چه در اروپا و امریکا ، چه در اسیا و افریقا و امریکای جنوبی. خواست واکسیناسیون سریع؛ عادلانه و امن و موثر باید به سر تیتیر خواستهای مردم تبدیل شود.

این حق مسلم همه انسانهاست.هر گونه تاخیر  عامل کشتار میلیونی مردمی است که به طبقات زحمتکش و فقیر تعلق دارند چه در کشورهای فقر زده و چه حتی در کشورهای متروپل سرمایه داری.

معضل کورونا پاندمی خواهد ماند اگر واکسیانسیون سریع و عادلانه انجام نشود.

منابع بیشتر:

تبعیض در توزیع واکسن کورونا در دنیا

End vaccine apartheid before millions more die | The Daily Star

A Covid-19 vaccine apartheid would endanger us all (msn.com)

Global COVID vaccine inequality ‘becoming more grotesque every day,’ WHO warns | Euronews

آرشیو کلیپهای مصاحبه در مورد کورونا:

مناظره سیاسی – آرشیو کلیپهای مصاحبه در مورد کورونا (monazere-siasi.com)

آرشیو مقالات این نویسنده در مورد کورونا:

مناظره سیاسی – ارشیو مقالات سعید صالحی نیا در مورد کورونا از فوریه ۲۰۲۰ تا اخر ژانویه ۲۰۲۱ (monazere-siasi.com)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate