اخباروگزارش های کارگری ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

زنده وجاوید باد خاطره ۲۰کارگربخون خفته کارخانه جهان چیت کرج بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در۸اردیبهشت ماه ۱۳۵۰

۲هزارکارگر کارخانه جهان چیت کرج دراعتراض به شرایط کاری دردناک کارخانه های محمدصادق فاتح یزدی،روز۸اردیبهشت ماه سال۱۳۵۰ دست به تظاهرات خیابانی زدند وتصمیم داشتند پیاده به سوی تهران راهپیمایی کنند، ژاندارم ها بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در کاروانسرای سنگی بررویشان آتش گشودند و۲۰نفرازکارگران جانشان را ازدست دادند.

یاد وخاطرشان جاویدان باد

– اعتصاب غذا خشایار سفیدی در اعتراض به حکم اعدام

– تحصن مطهره گونه‌ای فعال دانشجویی  مقابل خانه موسیقی ایران

– صعود یک معلم بازنشسته به افتخار توماج صالحی

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی 

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاغذ پارس نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش

– تجمع اعتراضی بازنشستگان نسبت به ملاخورشدن سرمایه شان مقابل سرپرستی بانک ملت خرم آباد

– خُب، حالا ما بازنشستگان چکار باید بکنیم؟؟!

– ادامه اعتراضات کامیونداران کشورنسبت به کاهش سهمیه سوخت با اعتصاب و تجمع درشهرهای

ایلام مقابل شرکت نفت

تهران اتوبان بابایی 

دشتیاری مقابل فرمانداری نگور در استان سیستان و بلوچستان

عسلویه مقابل فرمانداری

کرمان

– اعتراض کشاورزان رودبارجنوب نسبت به نرخ پایین گوجه فرنگی با تخلیه محصول مقابل فرمانداری

– ادامه اعتراضات متقاضیان پژو پارس با تجمع مقابل شورا رقابت

– تجمع اعتراضی دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه نسبت به قانون جدید وزارت بهداشت مقابل این وزارتخانه 

– زهرا صیاد دلشاد پور، با رای هیات تجدیدنظر استان گیلان، به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم شد.

– احضار سه معلم خوزستانی  به دادگاه کیفری اهواز 

– جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ساعتی پیش از زندان قزالحصار آزاد شد.

– جان باختن ۲ کارگردرشیراز براثر ریزش جداره مسیر حفاری حین کارخاکبرداری

*******

*اعتصاب غذا خشایار سفیدی در اعتراض به حکم اعدام

خشایار سفیدی دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه تهران در اکانت شخصی خود اعلام کرد برای اعتراض به صدور حکم غیر انسانی اعدام برای #توماج_صالحی به مدت ۷۲ ساعت در خانه موسیقی ایران تحصن و اقدام به اعتصاب غذای تر میکند.

*تحصن مطهره گونه‌ای فعال دانشجویی  مقابل خانه موسیقی ایران

 مطهره گونه‌ای در اعتراض به حکم #اعدام_توماج دست به  تحصن مقابل خانه موسیقی ایران درکنار خشایار سفیدی زد.

*صعود یک معلم بازنشسته به افتخار توماج صالحی 

رضا سیدی پور،فرهنگی بازنشسته استان کهگیلویه و بویراحمد، در حمایت از توماج صالحی به قله خومی گچساران صعود کرد.

این معلم بازنشسته در پیام خود، با حمایت از توماج صالحی از این هنرمند زندانی به عنوان حامی حقوق معلمان، کارگران و تمامی مردم ایران یاد کرده است.

#توماج_صالحی 

#نه_به_اعدام 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی 

نهان گشت کردار فرزانگان

پراگنده شد کام دیوانگان

هنر خوار شد جادویی ارجمند

نهان راستی آشکارا گزند

شده بر بدی دست دیوان دراز

به نیکی نرفتی سخن جز به راز

در روزهای اخیر خبری حیرت‌آور، نه تنها تمام ایران که جهان را در بهت و نگرانی کم‌سابقه‌ای فرو برد. شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی، هنرمند سرزمین ما را به اعدام محکوم کرد.

گرچه مخالفت با اعدام از سالها پیش مطالبه‌ی بسیاری از آزادی‌خواهان و فعالان حقوق بشر بوده است، اینک اما به خواسته‌ای جدی‌تر در میان قشرهای مختلف جامعه تبدیل شده و شکل متفاوتی به خود گرفته است.

قوه‌ی قضاییه برای اولین بار، هنرمندی را که  در قالب شعر و ترانه، تریبون هنری خواسته های اقشار فرودست و ستمدیده و کودکان محروم از تحصیل و مردم حاشیه‌نشین و فراموش‌شدگان استان‌های محروم  بوده و با مسالمت‌آمیزترین واژه‌ها صلح و برابری و آزادی را فریاد زده را به اعدام محکوم کرده است.

صدور چنین حکمی می‌تواند حاوی این پیام باشد که حاکمیت هیچ شکلی از اعتراض حتی مسالمت‌آمیزترین حالت آن را به رسمیت نمی‌شناسد. معلمان مطالبه‌گر و دانشجویان معترض را دستگیر و زندانی و اخراج می‌کند. کارگرانی را که در زیر بار تورم افسار گسیخته کمر خم کرده‌اند، از کار اخراج می‌کند و به زندان می‌فرستد، معترضان و به جان‌آمدگان خیابانی را به گلوله می‌بندد و صدور حکم اعدام برای یک هنرمند را تجویزی تلقی می‌کند که به خیال خام خود شعله اعتراض را به خاموشی خواهد کشاند.

از سویی دیگر صدور این رای نشان داد رویه‌ی قضایی در این کشور با کمترین معیارهای حقوقی مطابقت ندارد و حاکمیت بنا دارد تا با ایجاد رعب و وحشت و خفقان به خیال خود مردمی ساکت، صامت و مطیع را پرورش دهد.

اما واکنش گسترده و وسیعی را که حکم ظالمانه اعدام توماج صالحی در جامعه برانگیخت، باید نوعی رفراندم علیه سیاست‌های نادرست علیه معترضان و اقشار به جان آمده مختلف دانست که مشروعیتی برای حکمرانی کنونی قائل نیستند. 

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با محکوم کردن حکم غیر انسانی و ظالمانه اعدام برای توماج صالحی  هنرمند مردمی و محبوب سرزمین ما خواهان ابطال این حکم و آزادی او می‌باشد‌‌. بی‌تردید صدور حکم اعدام برای هنرمندی چنین محبوب که هنرش ترجمان خواسته‌های آحاد گوناگون جامعه است، سند رسوایی صادر کنندگان این حکم قرون وسطایی در تاریخ  خواهد بود.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

۱۴۰۳.۲. ۸

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاغذ پارس نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش

روز شنبه ۸ اردیبهشت، کارگران کارخانه کاغذ پارس درادامه اعتراضاتشان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش خواهان حذف شرکت های پیمانکاری وقرادادمستقیم وهمسان سازی حقوق با همکارانشان در واحدهای تولیدی منطقه شدند.

یکی از کارگران کارخانه کاغذسازی پارس به خبرنگاررسانه ای گفت: بعد از گذشت چند روز اعتراض برای وصول مطالبات، علارغم دادن وعده از سوی مسئولان، هنوز مشکلاتمان مرتفع نشده است.

او گفت: تبعیض و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش اندک در نتیجه حضور شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو در این واحد تولیدی، مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران این واحد به وجود آورده است.

او با بیان اینکه خواستار حذف پیمانکار و نزدیک کردن حقوق کارگران کارخانه به دیگر شرکت‌های منطقه هستیم، گفت: چندین سال است ما کارگران شرکت کاغذ پارس، درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم اما تغییری در شرایط شغلی و مزایای دریافتی ما در نتیجه حضور پیمانکاران ایجاد نمی‌شود.

اوادمه داد:سطح حقوق کارگران شاغل در کاغذ پارس به نسبت کارگرانی که در سایر کارخانه‌های تولیدکننده در منطقه هماننند کشت وصنعت هفت تپه فعالیت دارند، پایین‌تر است.

این کارگر گفت: طی هفته گذشته چند روز اعتراض برگزار کردیم. در تجمع روز پنجشنبه؛ کارفرما وعده تغییر قرار داد کارگران را برای پایان دادن به اعتراضات داد اما از آنجا که هنوز اقدامی انجام نشده، ناچار به مطالبه‌گری‌های خود ادامه می‌دهیم.

یادآوری:ادامه تجمع کارگران کارخانه پارس طبیعت سلولزدر اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت مقابل فرمانداری شوش علیرغم بازگشت بکار همکاران اخراجی پارس طبیعت سلولز

روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت، کارگران کارخانه  کاغذ پارس به تجمعشان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت علیرغم بازگشت بکار همکاران اخراجی پارس طبیعت سلولز مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند وخواهان حذف شرکت پیمانکاری وقراردادمستقیم شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگران از هفته گذشته به دلیلِ آنچه  اجرا نشدن تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانکاری به قراردادی و تامین نشدن امنیت شغلی خود با متوقف شدن برخی خطوط تولیدی کارخانه می‌دانند، دست از کار کشیده  و طی چند روز گذشته مقابل ساختمان فرمانداری شوش به همراه همکاران خود در واحد طبیعت سلولز تجمع اعتراضی برپا کردند.

آن‌ها پس از چندین روز تجمع که منجر به برگزاری جلسه روز گذشته شورای تامین شد انتظار داشتند که خواسته‌هایشان اجرایی و امنیت شغلی آنها تامین شود اما به گفته کارگران، هر چند مسئولان به کارفرمای کاغذ پارس فرصت سه ماهه برای تغییر قرار داد کار کارگران دادند اما  کارگران بدنبال حذف شرکت پیمانکاری هستند که هیچ مسئولیت وتعهدی را در قبال کارگران نمی پذیرد در عین حال امنیت شغلی کارگران با تداوم توقف تولیدات کارخانه در خطر است.

کارگران معترض تاکید دارند از آن که همه ۹۶ کارگر واحد سلولزی به کار بازگشتند بسیار خوشحالیم اما با توجه به وضعیتی که ما کارگران کاغذ پارس در آن قرار گرفته ایم ناچاریم تا حصول نتیجه به مطالبه‌گری ادامه دهیم.

گفتنی است حدودا ۶۰۰ کارگر در واحد قدیمی کاغذسازی پارس و حدودا ۲۵۰ کارگر در واحد طبیعت سلولزی که از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده، تحت مسئولیت هلدینگ کاغذپارس مشغول کارند.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان نسبت به ملاخورشدن سرمایه شان مقابل سرپرستی بانک ملت خرم آباد

اعتراض به دزدی از بازنشستگان و پرسنل بانک ملت استان لرستان جلوی سرپرستی بانک ملت خرم آباد صندوق آتیه کارکنان بانک ملت هر نفری ۱ میلیارد تومان سرمایه داشته اند که همه رو بالا کشیدند با آمدن این مدیر عامل جدید که مدیر عامل سابق بانک کشاورزی بوده گفتند شاید فرجی شود ولی فایده ندارد همه دستشان در یک کاسه است

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*خُب، حالا ما بازنشستگان چکار باید بکنیم؟؟!

اسماعیل گرامی (کارگر بازنشسته)

محمدِ اسدیِ سرمایه دار رئیس “کانون عالی بازنشستگان” در چند ماه گذشته دَم از این میزد که با پیگیریِ این کانون، در سال ۱۴۰۳ حقوقها حتما مطابق با ماده ۹۶ پرداخت خواهند شد. در حالیکه نرخ تورم ( با محاسبات حکومتی) به ۶۰٪ رسیده است، او سخنرانی میکرد، مصاحبه میکرد و یا در لایو چت ها با متانت! امیدهای فراوان میداد. کسانی که ماهیت “کانون عالی بازنشستگان” و ماهیت این دزدان شریک قافله را میدانستند و میدانند، سر سوزنی به این وعده های فریبکارانه ایمان نداشتند و میدانستند دست این اعضای کانون عالی بازنشستگان و مسئولین حکومتی در یک کاسه است (اساسا کل مرکزیت این کانون، از عناصر حکومتی میباشند و وظیفه دارند نقش گرگ در لباس میش را بازی کنند). در این گلباران ماده ۹۶ ؛ اعضای هیئت مدیره کانونهای بازنشستگان سراسر کشور که تنها چشم به بالا رفتن از پله های ترقی دارند و بفکر میز و صندلی و حقوقها و دله دزدی های خود هستند، با چاپلوسی و پاچه خواری، پا منبری محمد اسدی و دار و دسته او را میکردند و به بازنشستگان امید میدادند که این سوپرمن ها امسال چنین میکنند و چنان میکنند! دادن چنین امیدهای واهیِ سوپرمنی به بازنشستگان از آن جهت بود که برای بازنشستگان دیگر پوچ بودن تنها شیوه مطالبه گری این کانونی ها (یعنی نامه نگاری و ملاقات با مسئولین)، عیان شده بود؛ در نتیجه لازم بود به شکل دیگری بازنشستگان را فریب دهند!

سرانجام آخرین جلسه فرمایشی “اعضای کانون عالی بازنشستگان” با میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه به اتمام رسید و نتیجه نهایی همانی شد که قابل پیش بینی بود، خروجی جلسه همان تصمیم وزیر کار از آب درآمد: حقوقها طبق مصوبه شورای عالی کار پرداخت میگردند! در حقیقت قرار نبود این “اعضای کانون عالی بازنشستگان” بر روی این تصمیم غیر قانونی؛ ارتجاعی و ظالمانه وزیر کار تاثیر بگذارند! 

حال که نامه نگاری و ملاقات با مسئولین جواب نداد! حال که کارزار استیضاح و تلفن زدن به نمایندگان مجلس جواب نداد! و در پایان؛ پیگیری “اعضای کانون عالی بازنشستگان” جواب نداد، کسانیکه این روشها را برای کسب خواسته تبلیغ میکردند به ما جواب بدهند ” خُب، حالا ما بازنشستگان چکار باید بکنیم؟”. تا آنجا که ما شما ها را میشناسیم، به ما جواب میدهید که برویم به خانه و زانوی غم بغل بگیریم، دعا کنیم و نفرین کنیم و برای فقر و فلاکت خود زار زار گریه کنیم و ماده ۹۶ تامین اجتماعی را از ذهنمان پاک بکنیم. ولی نه!! ما با خوشحالی از اینکه یکبار دیگر شماها رسوا شدید؛ ما راه خودمان را میرویم، راهی که تجربه کرده ایم و نتیجه گرفته ایم. آنقدر به کف خیابان میرویم تا حق خودمان را بگیریم، پیروزی از آن ما میباشد.

هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳

*ادامه اعتراضات کامیونداران کشورنسبت به کاهش سهمیه سوخت با اعتصاب و تجمع درشهرهای

ایلام مقابل شرکت نفت

تهران اتوبان بابایی 

دشتیاری مقابل فرمانداری نگور در استان سیستان و بلوچستان

عسلویه مقابل فرمانداری

کرمان

تصاویر:

ایلام:

تهران:

*اعتراض کشاورزان رودبارجنوب نسبت به نرخ پایین گوجه فرنگی با تخلیه محصول مقابل فرمانداری

روزشنبه ۸ اردیبهشت، کشاورزان رودبارجنوب برای انعکاس اعتراضشان نسبت به نرخ پایین گوجه فرنگی محصولشان را مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان کرمان تخلیه کردند.

*ادامه اعتراضات متقاضیان پژو پارس با تجمع مقابل شورا رقابت

برپایه تصاویرمنتشره درشبکه های اجتماعی،روزشنبه ۸ اردیبهشت برای باری دیگر متقاضیان پژو پارس دست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شورا رقابت زدند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه نسبت به قانون جدید وزارت بهداشت مقابل این وزارتخانه 

اعتراض دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه به قانون جدید «شناسنامه و استاندارد خدمت جهت تجویز رژیم‌درمانی برای بیماران سرپایی» است که طبق آن، پزشکان عمومی همانند مجوز تزریق ژل و بوتاکس، می‌توانند گذراندن دوره‌ای یک ماهه مجوز قانونی رژیم‌درمانی را دریافت می‌کنند.

این در حالیست که دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه، بعد از گذراندن چهار سال تحصیل کارشناسی و دو سال طرح اجباری مجوز این امر را به دست می‌آورند.

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*زهرا صیاد دلشاد پور، با رای هیات تجدیدنظر استان گیلان، به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم شد.

هیات تجدیدنظر کمیته تخلفات اداری استان گیلان، زهرا صیاد دلشاد‌پور از معلمان شاغل در استان گیلان را به اتهام شرکت در تجمعات صنفی و حمایت از دانش‌آموزان در جریان جنبش ژینا/مهسا 

با تقلیل گروه به بازنشستگی اجباری محکوم کرد.

در طی دو سال گذشته، آموزش و پرورش استان گیلان ده‌ها تن از معلمان این استان را با محکومیت‌های انفصال، اخراج  یا بازنشستگی پیش از موعد از امکان اشتغال محروم کرده است.

در تمامی احکامی که برای معلمان این استان صادر شده است به  تحقیقات میدانی از نهاد های امنیتی اشاره شده است، که این امر نشان‌دهنده دخالت نهادهای امنیتی در تصمیم‌سازی‌های وزارت آ پ است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ، ضمن محکومیت احکام ناعادلانه صادر شده برای خانم زهرا صیاد دلشادپور و سایر معلمان این استان، بر حق قانونی و مدنی معلمان برای پیگیری مطالبات خود و دفاع از ساحت آموزش و دانش‌آموزان تاکید کرده و هشدار می‌دهد که این حق را از طرق مختلف و از جمله تجمعات اعتراضی پیگیری خواهد نمود .

*احضار سه معلم خوزستانی  به دادگاه کیفری اهواز 

شعبه ۱۳ دادگاه کیفری اهواز آقایان پیروز نامی ،سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی را برای ۹ اردیبهشت  به دادگاه احضار کرد 

این فعالین صنفی معلمان از سال ۱۴۰۰ چندین نوبت با پرونده سازی های اطلاعات سپاه بازداشت شده و هر بار با پرونده جدید قضایی مواجه شده‌اند و به رغم دستور قضایی وسایل ارتباطی آن‌ها که در زمان بازداشت توقیف شده به آنان مسترد نشده است 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ساعتی پیش از زندان قزالحصار آزاد شد.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد

جعفر عزیز آزادیت مبارک

جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ساعتی پیش از زندان قزالحصار آزاد شد.

 شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ضمن استقبال از آزادی جعفر ابراهیمی، تبریک به ایشان، خانوادەی ایشان و تک تک جامعەی فرهنگی ایران، آزادی بی‌قید و شرط سایر همکاران بازداشتی را خواستار است. شورای هماهنگی همچنان با تاکید خواهان پایان دادن پرونده‎سازی علیه فعالین صنفی و روند وثیقه‎های سنگین و غیرمعقول، در قبال آزادی فعالین صنفی دربند است.

*جان باختن ۲ کارگردرشیراز براثر ریزش جداره مسیر حفاری حین کارخاکبرداری

روزشنبه ۸ اردیبهشت،۲ کارگر یک شرکت پیمانکاری پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه پنج  شیرازحین کارلوله گذاری دفع آبهای سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم براثر ریزش جداره مسیر حفاری حین کارخاکبرداری زیرتلی ازخاک گرفتارشدند جان خودرا ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate