در حاشیه فتوای خامنه ای بر علیه واکسن امریکائی و انگلیسی

در حاشیه فتوای خامنه ای بر علیه واکسن امریکائی و انگلیسی و معضل تهیه و انتخاب واکسن در دنیا

بخش ٢٢ مباحث کورونا

مقدمه:

خامنه ای ، ملای حاکم بر ایران مدتی پیش بر علیه “واکسن امریکائی و انگبیسی “فتوا صادر کرد.ایشان منطقی اورد بامزه که “اگر واکسنشان خوب بود خودشان اینهمه مرگ و میر نمی دادند”!

من در این مقاله به مهمل بودن منطق خامنه ای می پردازم اما هدف اصلی من در این مقاله بیشتر از پاسخگوئی به خامنه ای است.به هر صورت او اگر منطقی داشت حکومت جنایت نمی ساخت و پاسخش فقط سرنگونی است و قرار دادن او در مقابل دادگاه بین المللی جنایت بر علیه بشریت.

امار رسمی ابتلای به کرونا در ایران یک و نیم میلیون و کشته بخاطر کورونا ۵۶ هزار نفر  اعلام شده .امارهای غیر رسمی  مرگ و میر بخاطر کورونا تا ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده و ایران مقام نهم از جهت مرگ و میر کورونا را در دنیا دارد. بله! دقیقا در این شرایط که زمستان تاریک و کشتار کورونا بر مصیبتهای هر روزه مردم دنیا و ایران افزوده ، این ملای بی دهنه هذیان می بافد.

جالبتر اینست که بادمجانهای اطراف او هم وارد میدان شده اند و “دلایل دیگر” همی اورند! از خورجیم تئوریهای توطئه دزدی کرده و اعلام می کنند این واکسنها “مخصوص ایرانست” که مردم را اخته کند یا سرظان بسازد! خلاصه بازار بادمجانهای اطراف خامنه ای این روزها داغست!

با ذکر این مقدمات به چند نکته می پردازم:

(۱)”استدلال” خامنه ای برای فتوایش!

ظاهرا بنا به منطق این ملای احمق، کشوری که واکسن خوب می سازد نباید کورونا داشته باشد یا مرگ و میر! یعنی اون کشور خیالی بخاطر نداشتن بیماری صبح یادش می اید واکسن بسازد!

معمولا ادمها  واکسن می سازند چون مشکلی بنام پاندمی یا اپیدمی جائی هست و لذا واکسن می سازند! منتهی در مخیله این اخوند احمق داستان دیگریست!

اما!  فرض که همین استدلال را دنبال کنیم! خوب تکلیف حاج خانم محرز و انستیتو پاستور و واکسن محسن خان چه می شود؟ خوب به این سازندگان واکسن وطنی هم اخوند خامنه ای بفرماید! اونها را هم تحریم کند دیگر! چون در ایران هم کورونا بیدا می کند و می کشد لذا  در ایران هم کسی حق ساختن واکسن ندارد!

کاشکی خامنه ای استدلال نمی اورد همینطوری فتوا می داد! از نوع فتواهای شکمی! اما فتوا بدهد و استدلال هم بیاورد دیگر بیشتر بامزه می شود!

ما کاری نداریم این ملا و حامیانش چقدر ناصادقند و خودشان پشت پرده چه غلطی کرده اند و می کنند. یادمان هست این اراذل داروهای ضد ویروس کورونا را یواشکی ار ژاپن وارد کردند و بین خودشان تقسیم کردند.اینها را یادمان هست .اما فعلا خواستم “استدلالات” این ملا را پاسخی بدهم!

(۲)معضل جهانی دسترسی به واکسن کورونا:

همانطور که در مقالات قبلیم گفتم، کورونا  بطور واقعی بزرگترین بحران  اجتماعی تاریخ معاصر را دامن زده و نشان داده که نظم سرمایه داری  از این پاندمی هم برای تولید سود برای سرمایه داران استفاده خواهد کرد و اکثریت مزدبگیر  و کشورهای فقیر تاوان بیشتر خواهند داد.

متعاقب ساخت واکسن های کورونا نگرانی انساندوستان اینست که این واکسنها بدست مردم دنیا نرسد. در حال حاضر تعدادی معدود کشور ثروتمند واکسنها را پیش خرید کرده اند حتی به تعداد بیشتر از جمعیتشان! لیست این کشورها عبارتند از: امریکا ؛ کانادا ، انگلیس ، سوئیس ،ژاپن، اسرائیل، قطرو  استرالیا . سایر کشورهای اروپائی مثل المان و فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی هم به اینها پیوسته اند . و در سوی دیگر ؟ کشورهای فقیر دنیا (بیش از ۹۰ کشور) حالا حالاها باید صبر کنند و معلوم نیست با چه بودجه ای قرار است واکسن به اینها برسد.

سازمان بهداشت جهانی یک صندوق کمک به کشورهای فقیر سازمان داده و برنامه کوواکس که به هیچ وجه پاسخگو نیست و عجز و لابه این سازمان به کشورهای ثروتمند که “اقا در راه خدا مقادیری از واکسنهاتان را به فقرای دنیا بدهید”!

لذا  مسئله دسترسی به واکسنهای کورونا الان خودش به بحرانی دیگر انجامیده و پیش بینی می شود حتی تا پایان سال ۲۰۲۱ هم به کشورهای فقیر دنیا واکسنی نرسد.اینست دنیای نابرابر سرمایه داری.

(۳)معضل انتخاب واکسن مناسب  برای کشورها:

همانطور که خواننده اطلاع دارد واکسنهای متعددی الان در دسترس هستند که به دو گروه عمده تقسیم می شوند.یکی واکسنهای تولید شده با نانوتکنولوژی (فایزر و مودرنا) و دیگری گروه سایر واکسنها که با تکنولوژی سنتی ساخته شده اند(ارائه ویروس کشته شده یا قطعاتی از ویروس). این گروه شامل واکسن اکسفور و واکسنهای چینی و روسی و هندی و.. می باشند.

ادعای سازندگان واکسنهای گروه اول این بوده که قدرت پیشگیری واکسن بالای ۹۰ در صد است(با دو تزریق) و مدعیان واکسنهای گروه دوم رقم تقریبی ۷۰ تا ۸۰ در صد را  اعلام کرده اند. از انجا که واکسنهای کورونا روند کامل تحقیق مرحله سوم را  طی نکرده اند تاثیرات واقعیشان باید در عمل سنجیده شود.لذا با احتیاط باید چه در مورد تاثیر چه در مورد اثرات جانبی به واکسنها نگاه شود و اما از دید من لازمست مردم دنیا با همین واکسنهای موجود واکسینه شوند هر چه زودتر هم از جهت خواباندن پاندمی هم از جهت کاهش امکان موتاسیونای بیشتر ویروس کورونا که نگرانی جدیدیست.

اما نکته اینجاست که کشورهای مختلف دنیا انتخابهای مختلفی کرده اند بسته به توان مالی و امکانات لجستیک و خریدهایشان نشان می دهد که همه دنیاب واکسنهای یک کشور نیفتاده اند.لیست زیر لیست ناکاملی است در  شرایط کنونی که طبیعتا تغییر هم خواهد کرد:

لیست برخی کشورها و واکسنهائی که برای تزریق خریده اند:

ارژانتین: اسپوتنیک و وی واکسین ،بلژیک، فایزر ؛کانادا: فایزر و مودرنا ،کستاریکا: فایزر؛چک ریپابلیک: فایزر؛یونان: فایزر

مجارستان: فایزر و اسپوتنیک؛اسرائیل: فایزر؛کویت: فایزر؛مگیزیک: فایزر؛امارات: فایزر و واکسن چینی؛هندوستان: واکسن اکسفورد و واکسن تولید داخلی

همانطور که مشاهده می شود نظر به اینکه گروه اول واکسنها (با نانو تکنولوژی قیمت ده برابر دارند و برای حمل و انتقالشان شرایط سرمای بالا لازمست) بسیاری کشورها تصمیم گرفته اند این دو نوع واکسن را نخرند.واکسنهای گروه دوم منجمله اکسفورد در حال حاضر  بیشترین خریدار را دارد و وچین و روسیه در حال رقابت برای فروش به کشورها هستند.

بطور عملی بهترین سیاستگذاری این نیست که کشوری برود گرانترین واکسن را بخرد بلکه باید عوامل متعددی لحاظ شود .حتی کشورهائی مثل هند  علاوه بر وارد کردن واکسن اکسفورد خودشان به تولید داخلی تکیه می کنند و طبیعتا تکنولوژی لازمه را دارند.در حالیکه بابت اطلاع ملا خامنه ای هندوستان مقام  سوم مرگ و میر را بخاطر کورونا دارد (بعد امریکا و برزیل)!

 

(۴)معضل پبدا شدن موتانهای جدید ویروس کورونا و واکسناسیون:

 

قابل پیش بینی بود که متعاقب توسعه جهانی ویروس کورونا انواع جهش یافته این ویروس هم پیدا شوند.حتی زمانی که سر و کله ویروس در اروپا پیدا شد شاید بیش از ۸ ماه قبل و سپس در امریکا و نهایتا در انگلستان و افریقای جنوبی که دانشمندان توانستند این  انوع را بررسی ژنتیک کنند و اثبات شد که ویروس کورونا در حال جهش است. تغییرات ژنتیکی تا کنونی ویروس بیشتر روی سرعت واگیری تاثر داشته و توسعه سریعتر بیماری در موج سوم توسعه کورونا مثلا در جنوب انگلستان را دلیل این موتاسیون می دانند.

سوال اصلی اینست که ایا این تغییرات (که عمدتا روی پروتئین اسپایک ویروس انجام شده) تا چه اندازه مانع تولید مقاومت توسط واکسنهای موجود است؟ فعلا دانشمندان خوشبین هستند و می گویند در ازمایشگاه واکسنهای موجود توانسته اند تولید انتی بادی در مقابل انواع کنونی جهش یافته بکنند.

مهم اینست که معلوم نیست تا چه زمانی با وجود ادامه پاندمی این تغییرات ویروسی صرفا در این سطح می ماند و انتخاب طبیعی بالاخره باعث خواهد شد که واکسنهای موجود نتواند ایمنی لازمه ایجاد کند؟

لذا سرعت خواباندن پاندمی بسیار اهمیت دارد.وگرنه ما با امواج جدید کورونا مواجه خواهیم شد و واکسنهای جدیدی لازم خواهد بود و خرجهای بسیار بالا برای تولید و واکسناسیون مجدد  دنیا!

نگرانی از تولید چرخه مرگبار بین تولید واکسن جدید و ایجاد موتانهای جدید ویروس کورونا! کابوسی به مراتب بدتر از کابوس کنونی.

(۵)”اپوزسیون” سردرگم و بحث انتخاب واکسن:

 

سالهاست گفته ام که “اپوزسیون” رژیم اسلامی چه راست و چه چپ زیاد از این حکومت موجود جلو نیستند. در مورد این فتوای خامنه ای هم نشان دادند بیش از یک دعوای سطحی نمی تواند جلو بروند. مثلا عده ای از راستها به سازمان بهداشت جهانی شکایت کردند بدون دادن یک راه حل! از سطح “واکسن می خواهیم” جلوتر نمی روند.از سطح “محکوم می کنیم” .راه حلی ندارند  و فقط “محکوم می کنند”! یک علتش فقر سواد عمومی در “اپوزسیون” است که خصوصا در موضوع کورونا دیگر نمی شود در سطح سیاسی ماند و اینها جنبه ندارند.

اپوزسیون واقعی رژیم اسلامی باید به مسئله انتخاب واکسن بپردازد.بدون ماندن در سنگر مخالفت با ملا خامنه ای. بطور واقعی بررسی کند که کدام انتخابها بهترینست. اگر خود این جنبان حاکم شوند چه می کنند؟ مونوپولی می سازمند برای فایزر و موردنا؟ با اکسفورد و دلالی می گیرند؟ بطور واقعی چه می کنند؟

(۶)”سازمان نظام پزشکی ایران “و فراخوانش به روحانی:

 

سازمان نظام پزشکی ایران زائده حکومت اسلامی است.اون اقلیت پزکی که دنبالچه رژیم نیستند هم به “طبقه” پزشکی تعلق دارند که همواره سر در اخور منابع فردی داشته اند و لذا توسط حاکمان  “انتصاب” شده اند.. ادم سالم توی این سازمان کار نمی کند.

این “سازمان” متعاقب فتوای خامنه ای از روحانی خواسته که سیاسی نباشد علمی عمل کند!

عجب! نهادی که خودش باید نظر بدهد از ملای دیگر حکومتی می خواهد “علمی” عمل کند و نه سیاسی! راستی علمی چیست و سیاسی کیلو چند؟

با چه منطقی بحث در مورد کورونا می شود سیاسی نباشد؟ و کدام علم مد نظر ایشانست که شهامت ورودش را ندارند و به اخوند روحانی حواله می دهند؟

بله! “سازمان نظام پزشکی” مواضعش چندش اور است! مثل همیشه! توی دالانهای این سازمان چیزی بنام حق مردم را نمی شود پیدا کرد.روحوضی چندش اور.حاجیه خانمهای محرزی!

خلاصه

در این مقاله کوتاه بحثهائی را در حاشیه فتوای خامنه ای باز کردم. متاسفانه  واکسیناسیون ضد کرونا  دچار معضل است.معضلهائی ناشی از بحران سرمایه داری.نظم موجود جهانی مانع توسعه مجانی و همه جانبه واکسیناسیونست. پاندمی موجود هر قدر ادامه باید خطر جهش انواه کنونی کورونا به انوع مقاوم در مقابل واکسن زیاد تر می شود و لذا کابوس چرخه پاندمی کورونا جدی می شود.

کشورهای ثزومتند دنیا انبارهاشان را از واکسن پر کرده اند و اکثریت مردم دنیا در بیش از ۹۰ کشور در صف طولانی واکسناسیون  مانده اند. کمپانیهای چند ملیتی دارند از وضع موجود پول پارو می کنند و منابع ضعیف کشورهای پیرامونی و حتی کشورهای متروپل دارد ته می کشد.

اخوند خامنه ای و مهملهاش به کنار تکلیف اپوزسیون واقعی رژیم اسلامی چیست؟ کی قرار است الترناتیو درست ارائه دهد و از سطح هوچی گریهای معمول جلو برود و قابل اعتماد شود؟ اینها را تلاش کردم باز کنم و پاسخ بدهم. به امید  اینکه بقیه ادامه دهند.

 

منابع بیشتر:

(۱)کدام کشورها  واکسیناسیون کورونا را اغاز کردند؟

Which countries have rolled out COVID vaccine? | Coronavirus pandemic News | Al Jazeera

(2) اعلام خطر سازمان بهداشت جهانی در مورد عدم انتشار عادلانه واکسن کووید:

WHO warns inequitable vaccine distribution helps Covid thrive (cnbc.com)

(3)چرا اکثر کشورها به سمت واکسن اکسفورد می روند و نه فایزر و مودرنا

Pfizer, Moderna Boost Hopes But Many Nations Counting On Oxford Vaccine (ndtv.com)

(4)لیست کشورهائی که واکسن کورونا را بیش از تعداد جمعیتشان پیش خرید کردند:

Which Countries Have Already Secured COVID Vaccines by Pfizer and Moderna? (newsweek.com)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate