“واکسن دموکراتیک”(اکسفورد) واکسنهای فایزر و مودرنا

“واکسن دموکراتیک”(اکسفورد) واکسنهای فایزر و مودرنا ، ٣ واکسن  بیماری کورونا در انتظار ورود به بازار

بخش١٨ از سری مقالات در موضوع کورونا

 

مقدمه:

در حال حاضر ۳ واکسن ضد کورونا در انتظار گرفتن اجازه برای ورود به بازار هستند.دو تا از این واکسنها در امریکا در انتظار تایید دولت هستند بنامهای فایزر و مودرنا و واکسن سوم با کمی تاخیر بنام واکسن اکسفورد (استرزنیکا) .

بر طبق منابع ارائه شده، ۷ واکسن در مراحل اخر ورود به بازار هستند . و در کل ۵۸ نوع واکسن در مراحلی از ازمایش انسانی هستند. رقابت وسیع و جهانی بین کمپانیها و دولتها برای سخت واکسن ضد کورونا در جریانست که بی سابقه است.

حکومتها توان تحمل کندی اقتصادی ناشی از کورونا را ندارند و زیر فشار مردم محبورند هر چه زودتر پاندمی کورونا را پایان دهند. مردم هم دچار استیصال هستندو توان اقتصادی ماندن در خانه و بیکاری را ندارند. کورونا تا همینجا هم کلیت بشریت را در مقابل بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ بعد جنگ دوم جهانی قرار داده.

تولید واکسن کورونا رکورد ساختن واکسن را شکسته .معمولا تولید واکسن تقریبا ۱۰ سال طول می کشیده در حال تولید واکسن ضد کورونا تقریبا زیر یکسال طول کشید.این یک رکورد بی سابقه در تاریخ بشریت است.

سر این سرعت بی سابقه در سرمایه گذاری وسیع  در قدرت تکنولوژی جهانی شده و در تچربه مادی است که طی سالهای اخیر در مورد ساختن واکسن گونه های قبلی کورونا بکار رفته.

اولین واکسنهای اماده در کشورهای غربی ارائه شده اند اما در روسیه و چین  هم واکسنهائی بدون عبور از فاز سوم تحقیق (اثبات تاثیر گذاری واکسن) در حال تزریق شدن هستند که نگرانی کارشناسان را بر انگیخته.

تولید واکسن ضد کورونا از سوئی نیاز مهم بشریت امروز است و از سوئی انگیزه بزرگترین سودجوئی تاریخ توسط سرمایه داران انهم با جیب مردم فقیر و بودجه های دولتی. مثلا بودجه های میلیاردی که دولت امریکا به کمپانیهای داروسازی هدیه داده است. بواقع کمپانیهای داروسازی هم از اخور می خورند هم از توبره. هم از دولتها کمک گرفته اند هم با فروش واکسن میلیاردها قرار است به جیب بزنند.

در مقاله قبلی مقدمه ای داشتم به واکسن ضد کورونا که در انزمان فقط واکسن کمپانی فایزر بود و این نگرانی که اجازه تزریق این واکسن با فشار کمپانی بدون عبور از مراحل معمول تحقیقی انجام می شود. الان هم همین ماجرا ادامه دارد.پشت درهای بسته این کمپانی و کمپانیهای سازنده واکسن موردنا و اکسفورد در حال معامله با دولتها هستند .قراردادها در سطح میلیارد دلاری بسته می شود بدور از نظارت مردم.سرمایه داری یکبار دیگر دارد از درد مردم برای خود درمان می سازد و بحران خود را با فروش واکسنی که به خرچ مردم تولید شده فرومی نشاند.

از زمان نوشته شدن مقاله قبلیم  دو هفته پیش دو واکسن جدید اماده گرفتن اجازه شده اند بنامهای موردنا و اکسفورد.لذا در این مقاله به این واکسنها می پردازم تا خواننده بقول معروف اپدیت شود:

(۱)مختصات معرفی شده ۳ واکسن در انتظار ورود به بازار:

 

اطلاعات منتشر شده توسط کمپانیها و دولتها در مورد واکسنهای اماده به بازار بسیار اندک است.نوعی سانسور عجیب در این مورد رعایت می شود.

از دو هفته پیش علاوه بر واکسن فایزر واکسن موردنا اعلام امادگی کرد.

دو واکسن فایزر و موردنا از تکنولوژی مدرن ام ار ان ای استفاده می کنند .متد عملکرد انها  انتقال بخشی از ویروس کورونا به سلولهای بدن است و تحریک سیستم ایمنی برای تولید انتی بادی و تحریک سلولهای تی سل که قرار است ویروسهای زنده کورونا را خنثی کنند.

این دو واکسن با یک مکانیزم عمل می کنند و احتمالا قیمت انها بالاست .شرایط نگه داری واکسن قایزر را ۷۵ درجه سلسیوس زیر صفر اعلام کردند و اما واکسن موردرنا را می توان در ۲۰ درجه زیر صفر نگه داری کرد که بواقع در یخچالهای معمولی امکان پذیر است.

لذا واکسن موردنا محدودیت نگه داری و انتقال واکسن فایزر را ندارد و از این جهت قیمت تمام شده اش ارزانتر خواهد بود و امکان استفاده اش در جهان سوم و چهارم بیشتر است. اما هردوی این واکسنها برای توسط تگنولوژی بالا قابل تولید هستند و لذا قیمتشان بالا خواهد بود و امکان تولید انها در سایر کشورهای پیرامونی تقریبا امکان ندارد. لذا فشار کمپانیهای داروسازی بیشتر سر غالب کردن این واکسنها در کشورهای غربی است.

لولید کنندگان دو واکسن فایزر و موردنا اعلام کرده اند که سطح ایمنی این واکسنها بین ۹۰ تا ۹۵ در صد است

اما واکسن اکسفورد -استرازنیکا با متد کاملا متفاوتی تولید می شود.

واکسن اکسفورد با متد سنتی تولید می شود.یعنی ارائه ویروس کشته شده سرماخوردگی شامپانزه به بدن انسان و تحریک سیستم ایمنی که با ویروس کورونا تداخل می کند.یعنی ایمنی بر اساس پاسخ متقاطع بین ویروس سرماخوردگی شامپانزه و ویروس کورونا.

تولید واکسن اکسفورد لذا با تکنولوژی بسیار ساده تری امکان دارد که قابل انتقال به کشورهای پیرامونی است یعنی خود کشورهای پیرامونی می توانند انرا در محل تولید کنند و لذا قیمت ان بسیار پائین تر خواهد بود.این واکسن را می شود در دمای ۵ درجه زیر صفر نگه داشت احتمالا بیش از ۶ ماه.لذا از این جهت هم بهترین امکانست برای استفاده در کشورهای پیرامونی.

لذا از هم اکنون قراردادهای بسیار سنگینی بین کمپانی تولید کننده واکسن اکسفورد با کشورهای پیرامونی مثل هندوستان بسته شده و اعلام شده میلیاردها دور این واکسن در سال ۲۰۲۱ اماده تزریق خواهد بود! این واکسن از هم اکنون بنام “واکسن دموکراتیک” لقب گرفته.

گفته می شود واکسن اکسفورد هم سطح ایمنی در سطح ۹۰ در صد ایجاد می کند و از اینحهت هم بسیار قابل قبول است.

همانطور که گفتم هیچکدام از این واکسنها هنوز اطلاعات خود را کاملا در اختیار دانشمندان مستقل قرار نداده اند و از این جهت نگرانی بین دانشمندان زیاد است.

(۲)مشکلات عدیده سر راه برای حلب اعتماد مردم دنیا نسبت به تزریق واکسن از یکسو و در دسترس قرار دادن واقعی واکسنها بین مردم

در حالیکه به پایان سال ۲۰۲۰ نزدیک می شویم اعلام شده که واکسنهای فایزر و مودرنا احتمالا در نیمه دوم ماه دسامبر وارد بازار امریکا خواهند شد. اولویت اعلام شده عبارتست از کارکنان بخش درمانی، افراد مسن و افراد دچار بیماریهای سخت مثل سرطان یا بیماریهای مزمن ریوی و غیره.

هفته پیش واکسن فایزر در انگلستان اجازه انتشار گرفت و این کشور اولین کشوری در غرب  بود که اجازه تزریق واکسن را صادر کرد .در امریکا اجازه تزریق را باید دولت امریکا بدهد که گفته می شود هفته اینده خواهد بود.این واکسنها باید اسناد مربوط به عوارض واکسن را ارائه دهند.

دو مشکل عمده سر راه توسعه واکسیناسیون وجود دارد .اولا بی اعتمادی مردم و دوما قطب بندی اقتصادی جهان ما و خرجی که توسعه واکسیناسیون خواهد داشت.

در حال حاضر کشورهای غربی خود را در اولویت قرار داده اند و کمپانیهای داروسازی علاقه ای به انتقال مجانی واکسن به کشورهای پیرامونی ندارند.یکبار دیگر سودچوئی سرمایه داری تبدیل به بزرگترین مانع برای بهداشت مردم دنیاست.کشمکش سیاسی بزرگی سر انتشار این واکسن به جهان سوم و چهارم اغاز شده و سازمان ملل هم درگیر این ماجراست.

مشکلات بالا بنوبه خود مانع بزرگی برای بالا بردن سطح ایمنی جهانی است و اگر این سطح بالا نرود پاندمی کورونا همچنان خواهد ماند هرچند در کشورهای غربی یا پیشرفته تر کنترل شود.کورونا مبارزه جهانی می طلبد و در درزهای جامعه طبقاتی جا برای خود خواهد ساخت.

اما مسئله اعتماد مردم را چه باید کرد؟ در حال حاضر حتی در کشور امریکا هنوز اعتمادی به واکسن وجود ندارد.مردم از فعالیتهای پشت پرده کمپانیهای داروسازی و دولت خسته هستند و نگران عوارض ناشناخته واکسیناسیون.

تهیه کنندگان واکسن ضد کورونا قول داده اند که این واکسنها بی خطر هستند و فقط سردرد خفیف یا درد بدن  ممکنست ایجاد کنند.اما قبول قسمهای این کمپانیها جتی برای دانشمندان کار ساده ای نیست! اطلاعات این کمپانیها هنوز در دسترس نیست.

از سوئی دیگر معضل قانونی هم وجود دارد.ایا می شود مردم را مجبور به تزریق این واکسنها کرد؟ ایا می شود حق کار کردن مردم یا حضور مردم در جامعه را محدود کرد و برای مردم ویزا ی ورود به جامعه ساخت .ویزائی که نشان دهد فرد واکسینه شده؟

(۳)معضل قانونی واکسیناسیون ضد کورونا و بحران اعتماد در جامعه سرمایه داری:

 

  کمپانیها و دولتها بطور همزمان در حال کار روی این طرح هستند که سرکشی از تزریق واکسن منجر به محدودیتهای معینی بشود.منجمله عدم اجازه ورود به مناطقی معین یا جتی احراج از کارهائی معین منجمله درمانی.

طبیعتا کمپانیها و دولتها در ایجاد فشار روی مردم دست بالا را دارند.تناقض ازادی فردی و حق عدم پذیرش واکسن به هر دلیل در مقابل حق جامعه برای سالم ماندن توسط واکسیناسیون قرار می گیرد.

کورونا مدتهاست این بحث ازادی فردی و ازادی اجتماعی را به سطحی عملی تبدیل کرده و برتری کنترل در کشورهای دیکتاتوری مثل چین در مقابل کشورهائی که دنبال ازادیهای فردی بوده اند مثل امریکا یا انگلستان نشان از این تناقضها دارد.ظاهرا نظامهای توتالیتر متمرکز توانسته اند کورونا را بهتر کنترل کنند چرا که بر زوایای فردی زندگی انسانها حاکمند!

واکسیناسیون ضد کرونا این بحثها را بار دیگر تشدید خواهد کرد.انها که خواهان حفظ ازادیهای فردی هستند در مقابل انها که ازادی فردی را مشروط به ازادی اجتماعی می دانند امکان بیشتری برای بردن مناظره ها دارند.کورونا ثابت می کند که ازادی فردی نمی تواند در تناقض با ازادی احتماعی قرار گیرد.فرد با نزدن واکسن کلیت جامعه را در خطر قرار می دهد و این حق را ندارد.

اما معضل قانونی واکسیناسیون اجباری در این سطح فلسفی نمی ماند.این نبردی بسیار  جدی خواهد بود. من پیش بینی می کنم دادگاههای عالی کشورهای غربی کار سنگینی در پیش دارند که جامعه را سر واکسیناسیون به خط کنند. این نظامها بر پایه تبلیغ ازادیهای فردی ساخته شده اندو الان این نظام فرهنگی در مقابل واکسیناسیون اجباری خواهد بود.

از دید من که به اصل برتری ازادی اجتماعی به ازادی فردی معتقدم و ازادی فردی را مشروط به ازادی اجتماعی می دانم واکسیناسیون باید امری اجباری شود و البته استثتائش را پزشکان باید تعیین کنند.

 

(۴)ایا واکسیناسیون ضد کورونا  کار درستی است؟

 

شاید ارائه چنین سوالی مضجک جلوه کند! اما متاسفانه در وضعیت موجود سوالی است که در اذهان درمانده توده ها می گذرد و خواهد گذشت.نفس چنین پدیده ای یعنی وچود چنین سوالی در اذهان میلیونها مردم نشانه وجود بحران عقلانیت بحران اعتماد در جامعه است که عامل اصلی ان نظام سرمایه داریست.

در قرن ۲۱ بشریت همچنان به بحران عقلانیت مبتلاست! یعنی حرافات قدیم و جدید منجمله تئوریهای رنگارنگ توطئه اذهان مردم را فلج کرده اند.

اذهانی که سالها و سالها فریب داده شده اند و استثمار شده اند.اذهانی که توسط کمپانیهای داروسازی و دولتها به بازی گرفته شده اند.همان سیاستمداران همان کمپانیهای داروسازی الان قسم می خورند و تقاضا می کنند که واکسن بزنید. ادعا می کنند دلسوز خلائق هستند.

واقعیت اما بسیار پیچیده تر است. بله نظام سرمایه داری از واکسیناسیون قرار است بیشترین سود تاریخ خود را ببرد.بله اینها توطئه می کنند و فریب می دهند.بله اینها پشت درهای بسته قرار دارند اجازه تزریق بگیرند بدون نظارات مردم و دانشمندان مستقل.همه اینها درست است.

سرمایه داری بحرانزده از سوئی وان بسته نگه داشتن جامعه را ندارد.برده هایش را باید به سر کار بفرستد.برده هایش باید سالم باشند.همانطور که یک صاحب گاوداری به گاوهایش نگاه می کند سرمایه داری به نیروی کارش نگاه می کند. گاوها هم قیمت دارند هم باید نگه داری شوند تا شیر بدهند یا اماده ذبح شوند! لذا در این مرحله سرمایه داری در سطحی دنبال سالمسازی مردم است از زاویه همان گاودار!

در سوی دیگر مردم اکثریت جامعه که نیروی کار خود را می فروشد تا زندگی کند هم لازم دارد زنده بماند و کار کند.از این زاویه به سلامت خود می اندیشد.از زاویه یک انسان که حق زندگی حق بهداشت حق شادی دارد اما گیجش کرده اند و بی اعتماد.منجمله بی اعتمادی به علم و دانش منجمله بی اعتمادی به حق به صاحیان قدرت.

اینجا نقش روشنفکران مترقی دانشمندان پزشکان و فعالی بهداشتی و درمانی نقش انها که برای رشد عقلانیت و علم گرائی مبارزه می کنند برای حقوق انسانی مبارزه می کنند و انها که نظم سرمایه داری را زیر سوال می برند عمده و حساس می شود.

جامعه بدون چنین روشنفکرانی که شب و روزشان را در خدمت رشد عقلانیت علم و ازادیخواهی می گذرانند به جائی نمی رسد.درجا می زند.گیج می ماند.توده ای مردم با سلاح دانش و عقلانیت اگر مجهز شوند جهانی دیگر امکانپذیر می شود. دیگر سوالی  مثل واکسن زدن یا نزذن امکان تداوم نمی یابد.

واکسیناسیون ضد کورونا امری لازمست.اما در فضای سانسور سرمایه داری تبدیل به سوالی جدی می شود.این طبیعی نیست.این چندش اور است که ما در قرن ۲۱ با وجود تجارب فراوان تاثیر گذاری واکسیناسیون در ریشه کنی بیماریهائی مثل ابله یا فلج اطفال هنوز مجبور باشیم لزوم واکسیناسیون را استدلال کنیم.اتفاقا واکسیناسیون کورونا بسیار کارامد است.منتهی باید انرا با نظارت جامعه و دانشمندان ترکیب کرد.

نباید گذاشت کمپانیهای داروسازی پشت اتقهای بسته با دولتها به توافق برسند و مردم را موضوع توافقات خود کنند.حتی اگر واکسیناسیون اغاز شود سنگرها را نباید خالی کرد.

از سوئی حق واکسیناسیون مجانی  را توسعه داد از سوئی نظارت بر کیفیت واکسیناسیون و کنترل موارد مشکوک به عارضه را .از سوئی شبکه اطلاعات عمومی همه جا ساخت تا مردم اطلاعات خود را مبادله کنند و بطور متقابل دولتها را زیر فشار قرار دهند.

واکسیناسیون ضد کورونا را باید بخشی از دخالتگری جامعه دانست.همه جهاتش را باید موضوع دیگری برای ایجاد فشار و برای رشد سازماندهی اجتماعی کرد.هنوز اطلاعات ما کم است  و گفته ها بیشتر خواهد شد.هشیاری خود را از از دست ندهیم همینطور اعتماد خود را به علم و عقل گرائی و خرد جمعی!

 

منابع بیشتر:

 

موقعیت عمومی واکسنهای در حال بررسی ضد کرونا (نیویورک تایمز)

Covid-19 Vaccine Tracker: Latest Updates – The New York Times (nytimes.com)

در مورد واکسن اکسفورد

Oxford coronavirus vaccine is less effective than Pfizer and Moderna, but it has some advantages – BGR

A silly mistake increased the Oxford coronavirus vaccine’s efficacy – BGR

در مورد واکسن مودرنا

Moderna’s coronavirus vaccine is 94.5% effective, according to company data – CNN

 

مقالات قبلی  این نویسنده در خصوص معضل کورونا

 

 

“معجزه واکسن ضد کورونا” توسط کمپانی های داروسازی و متد برخورد علمی و انسانگرایانه به آن

آرشيو مطالب سايت آزادى بيان » Blog Archive » “معجزه واکسن ضد کورونا” توسط کمپانی های داروسازی و متد برخورد علمی و انسانگرایانه به آن (azadi-b.com)

بالاخره کورونا ترامپ را هم  گرفت(بخش ۱۷)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=81432

 

در حاشیه اخرین اخبار در مورد ساختن واکسن ضد کورونا(بخش ۱۵ بررسی معضل کورونا)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=81120

موج دوم ابتلا و مرگ و میر بیماری کورونا در ایران و امریکا نشانه بی لیاقتی رهبران , بخش چهاردهم بحث در معضل کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79976

 لحاظ کردن مرگ و میر ناشی از خودکشی و بیماریهای روانی در بحران کورونا چه اهمیتی دارد؟ بخش سیزدهم از بررسی معضل کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79428

ترس از کورونا ابزار دیگر برای اتمیزه کردن جامعه ، بخش دوازدهم بررسی معضل کورونا


سردرگمی و میمون بازی حکومت ترامپ در مقابل بحران کورونا , بخش دوازدهم از بررسی معضل بحران کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79213

اول ماه مه ، مداخله گری جنبش طبقه کارگر و معضل جهانی کورونا(بخش یازدهم از ارشیو معضل کورونا)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79106

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate