تاثیرات احتمالی توافقنامه حکومت اسلامی ایران با حکومت عربستان در منطقه و ایران

مقدمه:

 خبر غیر منتظره توافق امنیتی حکومت اسلامی ایران با حکومت عربستان مه با تلاشهای پشت پرده و با وساطت حکومت چین  همراه بوده ، احتمالا طبعات مهمی در منطقه خاورمیانه و داخل ایران و حتی در جنگ قدرت جهانی خواهد داشت.

همانطور که قبلا  ذکر کردم، تحولات داخل ایران غیر قابل شناخت است اگر تحولات منطقه ای و جهانی را درش لحاظ نکنیم.بر عکس ، تحولات جهانی عامل مهمی در شکل گیری جنگ بین مردم و حکومت اسلامی بوده اند و خواهند بود. لذا آزادیخواهان خواهان پایان دادن به بساط حکومت اسلامی و نظام سرمایه داری خصوصا باید این تحولات را دنبال کنند و در مبارزات خود لحاظ کنند.

خبر این بود که شمخانی که از رهبران شورای امنیت حکومت اسلامی است  دیداری با همتای خود از حکومت عربستان بنام موسائد الایبان داشت با وساطت ویز خارجه چین (وانگ یی). اینها توافق کردند که به امور داخلی هم احترام بگذارند و سفارتهای ایران و عربستان تا دو ماه دیگر بازگشائی شود. متن کامل قرارداد منتشر نشده اما ظاهرا قرارداد سطوح و لایه های همکاریهای وسیعتری را هم شامل می شود.

عادی سازی روابط حکومت ایران با عربستان بعد از ۷ سال بحران و کشمکش منطقه ای هم پاسخ به نیازهای این ۳ رکن قرارداد است و هم طبعات متعددی در سطوح مختلف در بر خواهد داشت. از دید من هر ۳ رکن شرکت کننده در این دیدار در سطوحی برنده خواهند بود اگر این ارتباط  محکم شود و بنوبه خود تاثیراتی در سطح داخل ایران و عربستان و منطقه و جنگ قدرت بین غرب و روسیه-چین خواهد داشت.

در این مقاله به بخشهائی از این ابعاد خواهم پرداخت و فرض می گیرم که این تلاش برای عادی سازی تداوم بیابد:

(۱)بحران جهانی و منطقه ای قدرت و اهمیت عادی سازی روابط بین حکومت ایران و عربستان:

طبیعتا در شرایطی هستیم که جنگ اوکرائین ادامه دارد و نبرد نیابتی حکومت امریکا و غرب با روسیه بیشتر و بیشتر نزدیک می شود به نبرد رویاروی و خطر درگیر شدن چین در این میان و توسعه همکاریهای حکومت اسلامی ایران با پوتین . هردو طرف این نبرد نگران توسعه این جنگ به جنگی فراگیرتر و حتی اتمی هستند اما ظاهرا عقب نشینی هم برایشان بسیار مشکل است.

از سوئی حکومت امریکا  در حال توسعه تبلیغات ضد چینی است و اماده سازی نظامی در شرق اسیا و مانورها برای درگیر شدن با چین اگر به تایوان حمله کند. این جبهه بسیار حساسی است  که حکومت امریکا در حال طرح ریزی است . حکومت امریکا نمی خواهد بپذیرد که جهان قدرت در حال چند قطبی شدنست و الان خصوصا جناح حزب دموکرات حکومت امریکا تبدیل شده به نوک نیزه نئوکانیزم و انچه جمهوریخواهان  در دهه های قبل می کردند به عهده حزب دموکرات و بایدن سپرده شده!

بحران منطقه خاورمیانه از جهات مختلفی برای غربیها و  بلوک چین-روسیه اهمیت جهانی دارد و واسطه گری چین در عادیسازی روابط ایران و عربستان سعودی احتمالا هم برای بلوک روسیه و چین و هم برای حکومت امریکا یک سود دوجانبه است با دلایل مختلف.

از دید من انگار دو طرف نبرد جهانی توافق کرده اند که فعلا در منطقه خاورمیانه شعله ها کم شود. بایدن از شنیدن خبر توافق  ایران با عربستان خوشحال شد گرچه می گویند عربستان بدون اجازه او این توافق را انجام داده که احتمالا یک ژست بیشتر نیست.

تاثیرات منطقه ای و جهانی این توافق ایران و چین هم در سطح جبهه ضد اسرائیلی هم در سطح کاهش بحران در سوریه و یمن بسیار اهمیت دارد چرا که حکومت عربستان هم طی سالهای اخیر برای خودش یک قدرت منطقه ای شده و نه تنها از اسلامیهای ضد بشار اسد حمایت کرده بلکه جنگ نیابتیش در یمن و یارگیریها در خلیج فارس حتی به نزدیکیهای غیر رسمی با حکومت اسرائیل توسعه یافته و کمکهای این حگومت به تلویزیون انترناشنال غرصه اخری بود که رژیم اسلامی را بسیار نگران کرده بود.

حکومت اسرائیل از این قرار داد عصبانی است و بشار اسد خشنود! یک برنده دیگر این قرارداد حکومت چین است که جاپای خود را در عرصه سیاست بین المللی دارد در منطقه خاورمیانه محکم می کند.

زوایا و ابعاد مختلف تاثیرات منطقه ای و جهانی توافق ایران با عربستان به این سطح محدود نمی شود و از دید من حتی به سطح روابط حکومت امریکا و غربیها با رژیم اسلامی کشیده می شود.

از دید من حکومت امریکا هم پشت پرده این قرارداد هست و باب مذاکره مجدد با رژیم اسلامی برای برجام دوم با این قرارداد پیوند دارد. همانطور که خواننده مشاهده می کند ، ادعای حکومتهای دنیا که “حامی قیام مردم ایران یا یمن یا سوریه هستند” دروغی بیش نبوده و نیست و نخواهد بود و اینها بدنبال منافع خود براحتی مردم را می فروشند! دقیقا همان که من بارها در مباحثم پیرون دفاع غرب از قیام مردم ایران تکرار کرده ام.

(۲)تاثیرات  قرارداد رژیم اسلامی در سرکوب مردم و قیام کنونی ایران:

در طی چند ماه اخیر رژیم اسلامی رسما افتاد برای بستن تلویزیون انترناشنال و با تهدید توانست مرکز این تلویزیون را از انگلستان بیرون کند به واشنکتن امریکا که این خودش یک پیروزی بود. در ادامه این تلاش است که حالا رژیم دارد با حکومت عربستان در این مقطع توافق می کند.

از دید من مهمترین انگیزه رژیم اسلامی برای توافق با عربستان (که بطور تلویحی با امریکا و غرب هم هست) اینست که فتیله تلویزیون انترناشنال را بکشند پائین و سازماندهی راست ضد انقلاب را به هم بزنند که عموما روی این تلویزیون استوار است و تلویزیونهای صدای امریکا و بی بی سی بارها نشان دادند که با افول مبارزه مردم کنار رفرمیزم حکومتی می ایستند.

حکومتهای امریکا و اروپائیها و جبهه روسیه-چین بطور همزمان می دانند که منافع انها حفظ این حکومت اسلامی است و دعوا همواره بر سر سطح دخالت این رژیم در منطقه بوده و لاغیر.

هر دو جبهه امپریالیستی در تداوم رژیم اسلامی سود می برند و در مقابل قیام مردم ایران ترجیح می دهند این حکومت بماند و دست اموزتر شود.

حکومتهای امریکا و اروپا می خواهند حکومت اسلامی را از جبهه روسیه -چین بیرون بکشند و برای اینکار بهش باج هم می دهند.قرارداد امنیتی با عربستان از این زاویه یک باج بوده برای رژیم اسلامی تا مگر این حکومت  حمایتهای خود را از روسیه کاهش دهد . در سمت مقابل هم خواست حفظ حکومت اسلامی دنبال می شود و مشاوران چینی و روسی همکاران امنیتی حکومت اسلامی هستند.

قیام مردم در ایران موی دماغ همه جناح های امپریالیستی دنیاست.غرب اگر ببیند که رژیم اسلامی توان سرکوب دارد پروژه انقلاب مخملی را پائین می کشد و به رویکرد “برجام” برمی گردد. از همین الان هم که چند هفته ای فشار جامعه در خیابانها کاهش یافته زمزمه های تلاشها برای فرجام  بیشتر شده و قرارداد امنیتی با عربستان از دید من  همکاری امپریالیزم است با حکومت اسلامی و باج دادن به این حکومت.

نتیجه مستقیم قرارداد امنیتی ایران با عربستان پائین کشیدن فتبله راستهای پروغرب و تلویزیونشانست. همانطور که در مقابل رژیم اسلامی هم فتیله حوتی ها در یمن و شیعه های عربستان را پائین خواهد کشید. اینها مثل همیشه سر منافع خود قربانیان احمق خود را می فروشند!

(۳) برای ازادیخواهان و برابری طلبان ایران این تحولات به چه معناست؟

یادتان باشد این توافقات درست در زمانی انجام می شوند که ما شاهد افتی  احتمالا موقت در مبارزات ایران هستیم. این توافقات در ادامه حملات شیمیائی و زندانها و اعدامها در ایران معنی می یابد. هدف این توافقات تقویت حکومت اسلامی است. اینها باج است به این حکومت هم از سوی قطب امریکا و غربییها و هم از سوی قطب روسیه-چین!

یادتان هست همواره تاکیید کردم که امپریالیزم هرگز دوست انقلاب نبوده و نخواهد بود؟ خوشبختانه مبارزان چپ در ایران این حکم را خوب حالیشان هست اما راست پروغرب مدتهاست توهم می پراکند که انگار امریما و اسرائیل قرار است تاج ملوکانه را به سرش بگذارند!

خوب از این زاویه من می گویم این قرارداد درس خوبیست برای مردم خصوصا نسل جدید که بخشیش بخاطر دوران دیکتاتوری هنوز متوهم است در مورد نقش امریکا و غربیها! این امکان و فرصت را برای اموزش نسل جدید در ایران باید مغتنم شمرد و توضیح داد که “دموکراسی بازی غربیها” همینست.اینها حکومت عربستان را متحد خود می دانند و دلیل نیست که حکومت اسلامی را هم با واسطه به همکاری دعوت نکنند و خون اینهمه مردم در ایران برایشان پشیزی نمی ارزد.

همه این سیاست بازیها کف روی اب است اگر جامعه ازادیخواه و برابری طلب در ایران محکمتر و مصمم تر به میدان بیاید .همه این فتنه ها و سیاست بازیها نقش بر اب است اگر طبقه کارگر ایران بطور تمام قد به سیاست ایران وارد شود و طالب حق خودش یعنی حکومت شورائی شود.

سرنوشت قیام در ایران و دنیا به سرنوشت اراده جمعی اکثریت مردم دنیا گره خورده .زندگی شادی ، آزادی و برابری توهم نیستند خیالاتی مذهبی نیستند که در بهشت تحقق یابند.در همین جهان با دستهای خود اینها را می شود محقق کرد که :

معجزه در دستهای توست اگر باورش کنی!

زنده باد مبارزه برای سازماندهی حول  آزادی برابری و حکومت کارگری!

منابع بیشتر:

نوشته های اخیر  این نویسنده در موضوع کانتکس جهانی موازنه قوا و قیام  ایران:

(۱)نگاه حکومتهای غرب و روسیه و چین به قیام امروز ایران چیست؟

www.azadi-b.com/?p=29981

(2)اجلاس اخیر  وزرای دفاع ناتو در المان و برنامه ریزی غرب برای تداوم جنگ کثیف امریالیستی در اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=30423

(3)خواست حمایت امپریالیستها از قیام ایران توهم پراکنی راست سیاسی 

www.azadi-b.com/?p=30180

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate