اجلاس اخیر  وزرای دفاع ناتو در المان و برنامه ریزی عرب برای تداوم جنگ کثیف امپریالیستی در اوکرائین

اجلاس اخیر  وزرای دفاع ناتو در المان و برنامه ریزی عرب برای تداوم جنگ کثیف امریالیستی در اوکرائین:

مقدمه:

جنگ امپریالیستی اوکرائین به یکسالگی می رسد و درد و رنج و خونریزی ناشی از جنگ امپریالیستی بین روسیه و حکومتهای غربی برای توسعه حوزه های نفوذ و البته با نامهای مقدس میهن و “دموکراسی” و “حقوق بشر” از هردو سو سرپوشی است برای سرمایه گذاریهای کلان برای امتحان سلاح های مخوف در صحنه نبردها و خونپاشی به تمدنی که چندین دهه بعد جنگ دوم جهانی هنوز کابوس جنگ رهایش نکرده الان درگیر جنگی فرسایشی است که نه فقط صحنه اروپا را درنوردیده بلکه تاثیر بسزائی در اقتصاد جهانی  در همه قاره ها داشته.

هنوز بشریت از فشار دو سال بدبختی همه گیری کووید بیرون نیامده ، اقتصاد و زندگی مردم دنیا در انتظار تاثیرات همه جانبه این جنگ امپریالیستی در سال ۲۰۲۳ مانده و پیش بینی ها اینست که بعد تورم جهانی سال ۲۰۲۲ بشریت شاهد افول و رکود اقتصادی سهمگینی خواهد بود که ضربه اش را زحمتکشان خواهند خورد و مثل دوران کووید  سودش را میلیاردها.

جنگ امپریالیستی اوکرائین یک نعمت اسمانی برای متحدین پوتین و غربیها بوده و هردو طرف تلاش دارند این جنگ مزمن بشود و ادامه یابد.همانطور که گفتم هیچکدام قرار ندارند کوتاه بیایند .فعلا بازار جنگ برایشان گرم و سود اور است.

اخرین تحول مهم در جنگ اوکرائین تسخیر و تثبیت بخشهای شرقی اوکرائین و الحاق این بحشها به کشور روسیه با یک انتخابات قلابی بود و هدف پوتین این بود که مرز جدید روسیه را اعلام کرده و به تقویت مئاضع دفاعی خود در مناطق تسخیر شده بپردازد.از انزمان که چند ماهی می گذرد ، پوتین تعداد ۳۰۰ هزار نفر به ارتش فعال در اوکرائین اضافه کرده و حکومتهای غرب الان خبر می دهند که روسیه در صدد یک تهاجم وسیع در اوایل سال ۲۰۲۳ می باشد.

در این راستاست که نشست ۲ روزه سران نظامی ناتو در المان تشکیل می شود:

(۱)بحران قدرت سیاسی در المان ، استعفای وزیر دفاع المان درست قبل اجلاس سران نظامی:

در المان وضعیت اقتصادی به ضرر مردم ادامه دارد گرانی و کمبود سوخت کشور المان را که ۲۵ در صد کل اقتصاد اروپا را دارد دچار تورمی بی سابقه کرده و نارضایتی مردم المان در برابر حکومتی که به دنبالچه حکومت امریکا تبدیل شده و لذا در بازی امپریالیستی اوکرائین تبدیل شده به پیاده نظام حکومت امریکا ، رو به افزایش است.

وزیر دفاع المان چند روز پیش استعفا داد و کشمکش حکومت المان با حکومت امریکا سر مقدار و محتوی کمکهای المان به حکومت زلنسکی ادامه دارد.

حکومتهای بیشتر نوکر صفت عضو ناتو مثل لهستان و حکومت انگلیس ، حکومت المان را زیر فشار رار داده اند که به اندازه کافی به زلنسکی کمک نمی کند.

در حالیکه حکومت المان با استفاده از بحران اوکرائین تلاش دارد ارتش دفاعی خود را به ارتش تهاجمی توسعه دهد و جنگ امپریالیستی اوکرائین مائده اسمانی است برای انحصارهای اسلحه سازی در غرب که کنترل سیاسی را هم بدست بگیرند با تکان دادن “پرچمهای دروغین حقوق بشری”

حکومت جانی پوتین از سوی دیگر فشارهای اقتصادی و سیاسی غرب را تا بحال مهار کرده گرچه پیش بینی می شود که طی سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴  بحران اقتصادی در روسیه دو چندان شود و فشار نظامی در اوکرائین بیشتر و بیشتر کمر نظامی روسیه را هم بشکند.

پوتین با تهاجم نظامی وارد باتلاقی شده که بیرون امدن ازش بسیار دشوار است.

جنگ اوکرائین جنگی طولانی و مرگ اور است که اثرات بسیار بر کلیت زندگی انسان داشته و خواهد داشت.منجمله برگشت اقتصاد دنیا به دوران ماقبل  قراردادهای مربوط به کنترل گرمایش کره زمین.وضعیت اینقدر خرابست که المان هم دارد چوب و زغال سنگ می سوزاند!نیروگاههای قدیمی را به خط  وصل کرده اند!

در بستر توسعه بحران همه جانبه زندگی در اروپا و امریکا رهبران ترس دارند که جنبشهای اعتراضی ضد جنگ اغاز شود و توسعه یابد.پیش بینی من اینست که سال ۲۰۲۳ سال اغاز اعتراضات سراسری مردم اروپا و امریکا در مقابل جنگ اوکرائین باشد.

بعنوان نمونه بگویم که همین الان حکومت امریکا ۵ در صد کل بودجه خود را به حمایت از جنگ اوکرائین اختصاص داده! اینست سرمایه گذاری امپریالیستی برای تداوم جنگ اوکرائین!

(۲)اجلاس دو روزه وزرای دفاع ناتو در المان و بور شدن زلنسکی و شرکا:

زلنسکی و اراذل اطرافش درخواست فرستادن تانکهای سنگین المانی و امریکائی را در این احلاس هدف اصلی قرار دادند.

مدتی قبل وزیر دفاع اوکرائین اعلام کرده بود که “اوکرائین عملا عضو ناتوست چرا که الان ارتش اوکرائین از تجهیزات ناتو استفاده می کند”

واقعت اینست که کاوانهای حمل اسلحه با پرچمهای امریکا و کشورهای اروپائی هر روزه در اوکرائین در حرکتند و ارتش اوکرائین به تجههیزات بسیار پیشرفته ضد هوائی و تکنولوژی هوشمند مجهز شده .دیگر ارتش اوکرائین ارتش دست دوم روسی نیست.کارشناسان امریکائی و غربی نه تنها در اوکرائین خانه دارند بلکه کادرهای ارتش اوکرائین مرتبا برای اموزش به غرب و امریکا سفر دارند.

با نگرانی رهبری ناتو در مورد تهاجم  وسیع ارتش پوتین در ماههای اول ۲۰۲۳ ، بنظر می رسد که زلنسکی نگرانی شدیدی دارد و درخواست حداقل ۳۰۰ تانک سنگین المانی یا امریکائی کرده و دقیقا این معضل را جلوی رهبران نظامی غرب و امریکا قرار داده.

اجلاس ۲ روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در المان(با شرکت ۵۰ رهبر نظامی ناتو) طی چند روز اخیر صحنه مهمی بود که از یکسو نگرانی و اتفاق نظر رهبران ناتو در ریختن بیشتر سلاح و سرمایه توی جنگ اوکرائین را نشان داد و از سوئی مخالفت حکومتهای المان و امریکا با درخواست حکومت زلنسکی برای ارسال تانکهای سنگین امریکائی(ام-۱ ابراهام)و تانک سنگین المانی بنام لئوپارد ۲ ، علامت معضلاتی است که ناتو در اوکرائین در پیش رو دارد.

اعلام شد که جلسه حول ارسال تانکها بطورغیر علنی انجام شد در حالیکه سایر بحثها بطور علنی اعلام شد.اعضای ناتو در توسعه انتقال تکنولوژی نظامی و بالا بردن سهم خود در توسعه چنگ افروزی در اوکرائین توافق دارند . مشکل اما همین ارسال تانکهای سنگین است!

از سوئی اعلام شد که حکومت المان “شرط فرستادن تانک لئوپارد را “فرستادن همزمان تاکهای امریکائی اعلام کرده و از سوئی وزیر دفاغ امریکا رسما اعلام کرد که این بحث “مشروط کردن ارسال تانکهای المانی با ارسال تانکهای امریکائی صحت ندارد!

موضع اعلام شده حکومتهای المان و امریکا در مخالفت با ارسال تانکهای سنگین المانی و امریکا این بوده که نگه داری این تانکها در جنگ اوکرائین به جهت فنی مشکلساز است و ارتش اوکرائین لازم ندارد وارد این گود شود و سایر سلاح های ارسالی برای ارتش اوکرائین کافی است.

آیا ممکنست عدم ارسال این تانکها دلایل دیگری داشته باشد؟ مثلا افزازیش امکان دسترسی روسیه به این تانکها طی جنگ و لذا لو رفتن اسرار نظامی و تکنولوژیک ؟! یا اینکه حکومت امریکا و حکومت المان نگران این هستند که با ارسال این تانکها موازنه قوا به سمت اوکرائین تغییر کند و لذا پوتین به فاز استفاده از سلاح اتمی کشانده شود.

اینست که زلنسکی و تیمش فعلا درخواستشان رد شده و حواله داده شدند به “سایر سلاح ها”

کارشناسان امریکائی و المانی تشخیص داده اند که ورود تانکهای سنگین سودی برای ارتش اوکرائین ندارد حداقل در جلوی دوربین ها ادعایشان اسنست!

البته در اروپا کشورهای دیگری هم هستند (مثل کشورهای اسکاندیناوی) که تانک لئوپارد را دارند اما بدون همکاری المان کاربرد این تانگ در اوکرائین امکان ندارد.

(۳)چه افقی برای جنگ اوکرائین محتمل تر است؟

در استانه اولین سالگرد حمله ارتش پوتین به اوکرائین ، جنگ امپریالیستی اوکرائین همچنان ادامه دارد و دو طرف خود را برای جنگی طولانی اماده می کنند.پوتین تعداد نظامیانش را بیشتر کرده و با تصرف و الحاق بخش شرقی اوکرائین مرز روسیه را جلو برده و ارتش اوکرائین که امروز تا دندان به سلاح های پیشرفته غربی مجهز است در حال تبدیل به یک زرادخانه از سلاح های غربی است که برخی در هیچ جنگی امتحان نشده اند.

زندگی و تمدن در اوکرائین در خطر نابودی کامل است و کشورهای اروپائی قدم بقدم با فریبکاری سیاستمداران جانی خود به دره بدبختی در حال سقوط هستند.

تنها و تنها اغاز و توسعه یک جنبش وسیع ضد جنگ راه حل بحران کنونی است.جنبشی که اوکرائین و روسیه و کشورهای غربی را در بگیرد و سیاستمداران امپریالیستی دو طرف را تحت فشار قرار دهد.

نباید مردم زحمتکش اوکرائین و روسیه و کشورهای غربی تاوان این جنایات امپریالیستی را بدهند که ابزاریست برای سودورزیهای طبقه سرمایه دار جهانی.

(*)برخی منابع در مورد اجلاس اخیر  وزرای دفاع ناتو در المان در موضوع جنگ اوکرائین:

NATO warns of Russia’s long war in Ukraine, vows to be ready (yahoo.com)

Defense chiefs fail to resolve dispute on tanks for Ukraine (yahoo.com)

German Defense Chief Says Tanks for Ukraine Not Linked to US (yahoo.com)

Defense chiefs fail to resolve dispute on tanks for Ukraine – The Washington Post

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate