“آقایان خانمها! اسرائیل دموکراسی تر است”دفاعی ناشیانه!

مقدمه :

آذر ماجدی از حکمتیان منفرد، در مقاله اخیرش در ضمن یک “حمله چند لایه ای” به توده ای ها و جلال آل احمدیها و اعلام کرده که یک عده به منصور حکمت حمله کرده اند و طبیعتا از دیدگاه ایشان دچار گناه کبیره شده اند و حقی ندارند که نقد کنند و اگر نقد کردند همه توده ایستی هستند و جلال آل احمدی (این نویسنده که از سوی ایشان به پاسدار بودن متهم شده و دهسالی می شود منتظر اسناد ایشان است!)

این نویسنده طی بیش از دهسال گذشته اتفاقا از نقش مهم منصور حکمت در سازماندهی کمونیزم نسل سوم نوشته ام و در حین نشان دادن اهمیت او در جلو بردن  کمونیزم ایرانی به ناتوانیهای او و نقد برنامه او پرداخته ام و ارشیوی هم در این موضوع دارم در سایت آزادی بیان.

از دید من کمونیزم نسل سوم بعد مرگ منصور حکمت نتوانسته حتی یک وجب جلو برود و لذا بدور او امام زاده ای زده و متولیانش که بسیاری از احزاب خواهر موجود هم جدا شده اند(مثل اذر ماجدی یا علی جوادی یا مینا احدی یا اسنگران) کاری ندارند بجز چرخش بدور دستاوردهای منصور حکمت.

از دید من از انجا که منصور حکمت فوت شده نمی توان ثایت کرد که الان در دوران جدید دقیقا چقدر از مواضع قبلی خود را تصحیح می کرد و این امر ساده در مورد لنین و مارکس و هر متوفقی دیگر صادق است لذا ادعای حکمتیست بودن یا مارکسیست بودن یا لنینیست بودن از همینجا بی معنی است.

متد حمله به مخالفین منصور حکمت به شیوه های مرسوم چپ ایرانی هم بجائی نرسیده و نخواهد رسید. در مقاله قبلیم(۳) به نقد خانم اذر ماجدی در موضوع دفاع ایشان از دموکراسی اسرائیل انهم در این بحبوحه که بسیاری باورمندان به دموکراسی اسرائیل تغییر جهت داده اند و این دموکراسی را از پایه دروغین نامیدند برای من علامت دیگریست که ثابت می کند همفکران خانم ماجدی حتی از نظریه پردازان لیبرال حامی دموکراسی هم عقب تر است.

در این مقاله به بخش دوم دفاعیات خانم ماجدی از دموکراسی اسرائیل می پردازم ضمن اینکه تاکیید دارم که تکرار این کلمه دموکراسی برای حکومت اسرائیل یک انتخاب سیاسی است و نه اشتباه و دفاع از نظریه منصور حکمت را نباید جدی گرفت خصوصا که ایشان حاضر نیست و شاید اگر زنده بود اساسا گونه ای دیگر به همین مسئله می پرداخت:

(۱)خانم ماجدی و “تصحیح” جمله بصورت “دموکراسی تر”!

خانم ماجدی در مقاله قبیلیش یادش نبود که منصور حکمت نگفته اسرائیل دموکراسی است و حالا یادش امده که گفته “دموکراسی تر است از عربستان”! ایرادی ندارد ما این تحول مثبت را در گفته ایشان می پذیریم و ببینیم چه فرمودند: (۱)

این داستان سرایی بر پایه لرزان یک عبارت بنا شده است که منصور حکمت در یک مصاحبه شفاهی با ژورنالیستی عنوان کرده است، دموکراتیک تر : “به لحاظ سياسى، اسراييل مدرن تر، دمکراتيک‌تر و غربى شده‌تر است” 

در این صحبت ده کلمه ای اسرائیل با کشورهای منطقه، یعنی خاورمیانه و شمال آفریقای بیست و چند سال پیش مقایسه شده است”

خوب! دوستان متوجه شدند که ایشان چند تبصره اضافه می کند که اولا منصور حکمت گفته دموکراتیک تر و مدرن تر و دوما این حکومت را با کشورهای افریقائی و خاورمیانه مقایسه کرده!. 

بالاخره معلوم نشد که این پسوند “تر” ناظر به کلمه دموکراسی می شود یا نه؟ مثلا می شود دیکتاتوری را “دموکراسی تر” نامید یا نمی شود؟ منظقا من فکر می کنم اگر بپذیریم که پسوند “تر” ناظر بر کلمه دموکراسی است لذا مشکل خانم ماجدی و منصور حکمت دو تا می شود! 

حالا خانم ماجدی باید ثابت کند که عربستان و حکومتهای شاخ افریقا هم بالاخره مقادیری دموکراسی هستند که بین اینها حکومت اسرائیل “دموکراسی تر” تشریف دارد!

(۲)عقب تر از لیبرالهای حامی دموکراسی در موضوع ماهیت حکومت اسرائیل:

در ذیل این مقاله من فقط چند مقاله در مورد ماهیت حکومت اسرائیل از قول لیبرالهای حامی دموکراسی ذکر کردم که جالبست برخی از اینها حتی گفته اند که اسرائیل مدتهاست دموکراسی نیست!(منظور از مدتها شاید برسد به زمان حیات منصور حکمت!)

اینکه کمونیستها دموکراسی را دروغ حاکمان سرمایه داری می دانند و انرا حکومت مردم به مردم نمی دانند البته با ذکر اینکه نه مارکس و نه لنین اینگونه فرمولبندی کردند و هردو نوعی دموکراسی سوسیالیستی را بکار می بردند و دموکراسی را به خوب و بد تقسیم می کردند، 

اما راستی حکومت اپارتاید اسرائیل تازگیها از معیارهای دموکراسی فاصله گرفته یا بند نافش ضد معیارهای دموکراسی بوده؟ و اساسا کجای معیارهای دموکراسی نظام اپارتاید و تبعیض نژاد ذکر شده؟ مثلا ایا وقتی همان جهان “دموکراسی” حکومت تبعیض نژادی افریقای جنوبی را محکوم می کرد ، همانها ، ایا تاکیید داشتند که این حکومت “دموکراسی تر است” از گینه بیسائو؟ یا افغانستان؟!

(۳)مقایسه بیضوی بین حکومت اسرائیل و عربستان!

خانم ماجدی تاکیید دارند که منصور حکمت داشته با عربستان و افریقا “مقایسه می کرده”!

خوب اجازه بدهید بپرسم مقایسه گوزن با شقیقه چرا؟ بد نبود همین مقایسه ها را ایشان و خانم ماجدی در مورد رژیم اسلامی ایران با افغانستان و حکومت داعش می فرمودند و می گفتند “دموکراسی تر و مدرن تر” است تا دل توده ایها بسوزد و همه بشوند پاسدار اگر نپذیرند!

لذا اجازه بدهید تاکیید کنم که این مقایسه ها عمیقا بیضوی هستند و مردم فریب.

تاریخ ساخت حکومت اسرائیل و شرایط تزریق این حکومت همینطور ادمهائی که اینها از غرب جمع کردند و به منطقه تزریق کردند در فرهنگ دیگری بودند و نمی شود این موجودات را از غرب کوچ داد به منطقه و برایشان حکومت طالبان و داعش یا جمهوری اسلامی ساخت!

(۴)تاریخ واقعی حکومت اسرائیل کاملا بی ربط است به ازادی بیان و دموکراسی غربی:

با اینکه تلاش بسیاری شده که از حکومت تزریقی اسرائیل ر منطقه یک غروسک “دموکراسی” بسازند در طول تاریخ واقعی این حکومت جانی جنایتکارترین نظام اطلاعاتی تاریخ را دارد که شعبه داخلی و خارجیش کنار شعبه رصد تمامی محاوره های داخلی کنار زندانهائی که پر است از مخالف (چه فلسطینی چه یهودی) کنار بازی کثیف “احزاب در پارلمان و ادای ازادی در اوردن دقیقا همانست که رژیم اسلامی در ایران!

خوشبختانه ادم عاقلی نیست که در اپوزسیون باشد و جرات کند که رژیم اسلامی را “دموکراسی تر و مدرن تر” از بورکینافاسو یا طالبان بنامد و ابرو بخرد!

اما ظاهرا منصور حکمت و خانم ماجدی این جرت را در مورد اسرائیل داشته اند! اما چرا؟

ادعای اینکه اسرائیل یک روز بارانی شاید چند سالی بعد منصور حکمت به دیکتاتوری تبدیل شده البته در برخی “متفکرین” حامیش در غرب در جریانست چرا که بی ابروئی این حکومت الان از انطرف دنیا هم مشهود است.اما واقعیت اینست که حکومت اسرائیل اساسا با قتل عام زائییده شد و یک روز هم بدون جنایت زنده نبوده و لذا هیچ وکیل عاقلی انرا با عربستان و شاخ افریقا مقایسه نمی کند و سعی می کند اسرائیل را در کانتکس تاریخ خودش بررسی کند.

(۵)چرا هنوز تلاش است تا اسرائیل را “دموکراسی تر” نشان دهند؟

ادم صادقی که امروز را مشاهده می کند و مواضع منصور حکمت را در مورد اسرائیل خوانده بهتر بود که بگوید بله منصور حکمت اشتباه فرمود و راستش اینست که مقایسه عربستان و شاخ افریقا با اسرائیل مقایسه گوزن است با شقیقه و دعوا تمام شود!

اما نه! خانم ماجدی لجوجانه با تغییر سنگر از “دموکراسی اسرائیل” به “دموکراسی تر و مدرن تر” تلاشی دارد و اگر خواننده قانع نشد مقادیری پودر صحر امیز توده ایستی و حلال ال احمدی و پاسدار بودن به مخالف بپاشد تا قضیه  قاطی شود و ایشان و منصور حکمتی که در ذهنش ساخته نجات یابند!

اما مشکل ایشان و حامیان دموکراسی اسرائیلی اینست که ادمهای عاقل و به همان اندازه سمج و پرکار هستند و بدجوری پاسخ می دهند و ترسی هم ندارند که مورد اتهام قرار گیرند!

این که چرا هنوز حامیان منصور حکمت به دفاع از دموکراسی اسرائیل می پردازند روشنست چرا که بدور نوشته های او ایستاده اند یا نشسته اند .

اما دفاع از دموکراسی اسرائیل پرچم راست است و کمونیزمی که با این پرچم به خیابان بیاید دوام نمی اورد و اتفاقا حاشیه ای است در میان ازادیخواهان عاقل و چپ!

همانطور که گفتم قرار دادن نام اسرائیل به دموکراسی از همان ابتدا دروغ بود و مقایسه کردن اسرائیل با کشورهای منطقه تردستی دروغین دیگر! از اینها گذشته الان این بحثها را تکرار کردن و پشت حرفهای منصور حکمت سنگر ساختن کار بسیار عبث است و کسی را فریب نمی دهد.

این داستان “کمونیزم غربی” است که درست مثل “کمونیزم شرقی” بی معنی بود و هست.کمونیزم غربی و شرقی ندارد مدرنیته در غرب هم زیر ضرب بود و هست و ادم چپ و عاقل عقل گرائی علم گرائی و انسانگرائی کمونیستی را در نقد به هردو قطب پایه می ریزد.

کمونیزم نسل سوم یا منصور حکمتی دقیقا در اینجا پایگاهش را کج گذاشت و نتوانست تشیخیص دهد که مدرنیته و دستاوردهایش جغرافیائی نیستند به رغم اینکه نظام امپریالیستی غربی تلاش داشته نشان دهد.

اینست که تکرار می کنم عبور از منصور حکمت و پایه ریزی کمونیزم نسل چهارم ضرورتی است برای اغاز ورود چپ کمونیستی به عرصه های واقعی اندیشه و پراتیک.اینها چیزهائی است که نمی شود با پرتاب اتهامات با مخالف انرا پوشاند و زیر فرش کرد! نمی شود!

منابع دیگر:

(۱)سنگ پرانی دوباره چپ پوپولیست به منصور حکمت  (آذر ماجدی)

www.azadi-b.com/?p=39892

(2)برخی مقالات در موضوع نفی دموکراسی بودن اسرائیل:

اسرائیل دموکراسی نیست

  (سام کیلی-سی ان ان)

https://www.cnn.com/2021/01/12/middleeast/israel-apartheid-regime-report-

intl/index.html

شیبلی تلهامی:

https://www.brookings.edu/articles/is-israel-a-democracy-heres-what-americans-think/

گاردین: “اسرائیل مدتهاست دموکراسی نیست”جاشوا لیفر:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/mar/30/israel-hasnt-been-a-democracy-for-a-long-time-now-israelis-need-to-face-this-fact

آیا واقعا اسرائیل نظام دموکراسی است؟ (عمر شکیر)

https://www.middleeastmonitor.com/20191107-israel-is-it-really-a-democratic-state/

(3)دو مقاله اخیر در نقد حامیان دموکراسی اسرائیل در چپ ایرانی:

بازهم روایتی از سرگیجه های “چپ” هیبریدی و حامی دموکراسی اسرائیل(سعید صالحی نیا)

www.azadi-b.com/?p=39763

مواضع عجیب و غریب “چپ” حامی دموکراسی اسرائیل و هیبرید(ُسعید صالحی نیا)

www.azadi-b.com/?p=39499

.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate