دو سال جنگ در اوکرائین کی ها سود بردند و کی ها ضرر کردند؟

مقدمه:

اغاز سومین سال جنگ در اوکرائین تحلیگران حامی پوتین و امریکا هرکدام چرتکه بدست دارند “پیروز” را  کاندید می کنند. من اما بیشتر علاقه دارم کلمه “سود ” را بجای برنده و بازنده بکار ببرم چرا که عمیقتر است از کلمه “برنده یا بازنده”

حمله روسیه به اوکرائین همانطور که بارها نوشتم حمله ای بود متعاقب سالها درگیری سر حوزه قدرت در اروپا و پوتین  دنبال حفظ مناطق خود ناچار شد وارد جنگی شود که امریکا و حکومتهای غربی برایش تدارک دیدند به امید اینکه روسیه را بپاشانند و نشد !

بعد دو سال الان ارتش روسیه از مرزهای ۴ استانی که سال پیش گرفته دارد جلو می رود و در تمام جبهه ها صدای شکستن و تخریب خطوط دفاعی اوکرائین بلند شده.

کاهش شدید ذخائیر تسلیحاتی اوکرائین و منابع مالی و نظامی حکومتهای اروپائی و ناتو و امریکا دریجه ای ساخته که روسیه وضعیت تهاجمی یافته و دارد بطور سریعی از این فضا استفاده می کند و نیروهایش  در حال تسخیر خطوط دفاعی اوکرائین هستند.

بله روسیه دست بالا را در جنگ دارد اینکه این دست بالا در چه مرحله ای به پذیرش اتش بس از سوی اوکرائین و ناتو منحر شود معلوم نیست.

اما اینها همه سطح ماجراست و در لایه های بعدی این سوال که برنده این جنگ کی ها بودند از این بسیار پیچیده تر است.

در این مقاله نکاتی را اشاره می کنم:

(۱)جنگ اوکرائین نقطه محوری چرخش قدرت جهانی و فاز گذار به نظام چند قطبی:

استواری و پیروزی نظامی روسیه اغازگر چرخش عملی نظام تک قطبی بود که چند دهه است  دنیا باهاش مواجه است و طی اون دوران حکومت امریکا با لشکر کشی هایش دنیا را به توبره کشید و تمدن را زیر ضربه قرار داد.خاورمیانه خصوصا ضربه جدی دید و نیروهای اسلام سیاسی از ورود امریکا بسیار سود جستند همینطور صهیونیستها

هروج اسلامیها و صهیونیستها در خاورمیانه از دستاوردهای ننگین نظم تک قطبی بود.

اما ورود دنیا به مرحله گذار به دنیای چند قطبی تا همینجا دردهای دیگری به همراه داشته و دروازه بهشتی در انتظار بشریت نیست چرا؟ چون زندگی انسانی را این قدرتها در سینی جامعه و مردم قرار نمی دهند و دعوا دقیقا سر لحاف ملاست!

اینست که متعاقب شکست غرب در اوکرائین تهاجم به اسرائیل از سوی نیروهای اسلامی اتفاق افتاد به این امید که این تهاجم کار اسرائیل را یکسره کند و تا اینجا ضربات زیادی به صهیونیستها خورده و اما قربانی این جنگ در منطقه خاورمیانه تنها مردم فلسطین بوده اند و مردم منطقه.

در جنگ اوکرائین بیش از یک میلیون کشته و احتمالا ۳ برابر زخمی و معلوم در محموع دو طرف  حداقلی است و نابودی زندگی و زیر ساختهای اوکرائین که دهه ها باید بازسازی شود همراه سیل وسیع اوارگان اوکرائین به اروپا که بخشی هستند از اوارگان منطقه خاوریمانه به اروپا.

بشریت دارد تاوان این جابجائی قدرت را می پردازد همه این سناریوها نتیجه بحران همه جانبه سرمایه داریست.

(۲)گسترش فقر و بی ایندگی در اروپا و روسیه و امریکا و کشورهای پیرامونی  و رشد سراسری نیروهای نژاد پرست و فوق راست:

حکومتهای اروپا که بسرعت طوق نوکری ناتو و امریکا را بگردن گرفتند  عامل مهم توسعه فقر و بدبختی در این قاره شده اند و امواج رهبران عقب مانده راست و نژاد پرست از امریکا(ترامپیستها”) تا نژاد پرستان در المان و فرانسه و انگلیس و ایتالیا تا کشورهای اسکاندیناوی در حال رشد هستند و امواح اخراج پناهندگان  در حال توسعه

جنگ اوکرائین که ناشی از بحران سرمایه داری بود نتایح ثانوی دارد که هنوز در راهست.

بخشی از این نتایح انست که الان ظاهر شده و حکومتهای اروپائی دارند در بوق جنگ می دمند و هشدار می دهند که اروپا باید اماده روراروئی مستقیم با پوتین باشد!

همانطور که گفتم این داستان هنوز اغاز سحر است.

(۳)کی ها از توسعه جنگ اوکرائین و جنگهای منطقه ای  سود برده اند؟

همانطور که گفتم دو طرف حاکمان در این جنگها که با صاحبان انحصارات تسلیحاتی در اربتاط هستند دارند از این جنگا سود می برند.

فروش کاهالاهای تسلیحاتی همراه تست کردن انواع تسلیحات هم از سوی روسیه و چین و هم از سوی امریکا و اروپا بشدت در جریانست.

سودهای افسانه ای که مدتها طول می کشد کاملا برملا شود.جالبست که حجک میلیادی که امریکا و اروپا به اوکرائین فرستاده همراه سالهها سر از همه جا در اورده بجز میدان جنگها

بی تردید همین کثافت کاریها در کمپ روسیه و چین هست اما صداشو در نمی اورند!

(۴)افزایش نگرانی اور بحران محیط زیست و تشدید الودگیهای کره زمین:

بیش از دو سال پیش در کنفرانس گلاسکو رهبران دنیا قرار گذاشتند که دنیا را کممتر الوده کنند و مصرف گازهای گلحانه ای را کنترل کنند.از زمان جنگ اوکرائین همه این قراردادها ریخت توی اب!

حکومت المان مشفول خرید زغال سنگ و چوب از و گاز مایع از امریکاست این در حالی بود که قرار بود  که مصرف مواد الوده ساز را کم کند!

تمامی حکومتها تمامی تعهدات خود را با استفاده از موقعیت جنگی بدور ریخته اند و زمین و منابعش مورد تجاوز نیروهای کثیف سرمایه داریست.

الودگی محیط زیست همچنان و بطور وسیعی تمام زندگی را بیشتر از گذشته مورد خطر قرار می دهد.

(۵)بالاخره کی ها بازنده این جنگها هستند؟

مثل همیشه تاریخ اکثریتی که در لایه های پائین جامعه قرار دارند بازنده همه این جنگها هستند تمام تاریخ بشر همین بوده.

مردم در اروپا اسیا امریکا و افریقا و امریکای جنوبی و استرالیا همه جا!

قطب شمال و جنوب کره زمین حیوانات  همه اینها بازندگان این ماجرا هستند.

لذا خوانندگان عزیز فریبتان ندهند پوتین برنده و ناتو امریکا بازنده نیستند همه این اراذل برنده هستند و بازنده ما هستیم بازنده اکثریت مطلق زحمتکش دنیاست بازنده کره زمین گیاهان و جیوانتی هستند که تحت گرمایش زمین نابود می شوند  و طی چند دهه اینده بسیاری از این حیوانات  را دیگر نمی شود دید.

کره زمین چرخش خود را به شرایط دیگری اغاز کرده سطح ابها بالا خواهد امد طوفانها و سیلها خشک سالیها و جنگهای دیگر بر سر اب اشامیدنی!

این صحنه انچیزی است که در انتظار ماست .

راه چیست؟ راه همانست که بارها نوشته ام! سازماندهی در سطح جهانی بر علیه این نظام ورشکسته که سرمایه داری نام دارد و هر جا لباس و فرهنگی بر تن!

در ایران امروز اخوندها و رژیم اسلامیست و در اینده ممکنست مشتی فکلی شارلاتان! در غرب ادای لیبرال در می اورند در شرق می شود پوتین و حکومت چین دیکتاتور و جنایتکار! همهاینها ماسکهای یک هیولای واحد هستند!

بله! راهی برای نجات بشریت هست و بیش از همیشه  این راه را باید طبقه کارگر و زحمتکشان دنیا بپویند راه دیگری متصور نیست.

سلاح اتحاد جهانی پرولتاریا بر علیه کلیت نظم سرمایه!وگرنه ما همچنان شاهد صخنه های دردناکتری خواهیم ماند!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate