شکست های زلنسکی در عرصه نظامی و سیاسی و آغاز مذاکرات پشت پرده صلح

شکست های زلنسکی در عرصه نظامی و سیاسی و آغاز مذاکرات پشت پرده صلح

مقدمه:

در روزهای اخیر حتی زلنسکی هم تایید کرد که “ضد حمله اوکرائین”مارش تمامست و اینکه “نیروهای اوکرائین بتوانند همین وضعیت را حفظ کنند هنر کرده اند” و گفت که “نمی تواند بیشتر از ارسال سلاح های لازم توسط ناتو  گلگی کند” (یعنی فهمیده که امریکائیها و اروپائیها هم خسته شده اند) و نگرانست که توجه ها از اوکرائین برگشته!

این ها بر متن وقایغ مهمی  استوار است.ارتش اوکرائین طبق آخرین امار فقط در دوران “ضد حمله” نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر سرباز از دست داده و بخش مهمی از سلاح های اهدائی غرب و امریکا را هم به فنا داده.

طبق آمار ارائه شده  از زمان آغاز حمله پوتین به اوکرائین تثریبا نیم میلیون از سربازان اوکرائین یا کشته یا مفقود شده اند و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر زخمی.و زیر ساختهای مادی کشور اوکرائین هم بشدت آسیب دیده(تا حدی که رقم تقریبی ۵۰ در صد)از منابع تولید برق را نلود شده می دانند و بخش صنعتی اوکرائین در شرق ، کاملا در دست روسیه است.

اینها را داشته باشید تا به برخی اخبار جدید نگاهی بیندازیم:

(۱)تایید بخشی از حاکمیت اوکرائین در مورد “قراداد صلح با پوتین و خرابکاری انگلیس و امریکا”

بخشی از حاکمیت اوکرائین که بتدریج دارد از زلنسکی فاصله می گیرد هفته اخیر تایید کرد آنچه پوتین مدتهاست افشا کرده:

“متعاقب حمله ارتش روسیه ، زلنسکی و پوتین به توافقی رسیدند که ضلح بشود و اوکرائین وارد ناتو نشود و لذا ارتش روسیه از پایتخت اوکرائین و غرب اوکرائین یکطرفه عقب نشست”

پوتین مدتهاست اعلام کرده که خرابکاری حکومت انگلیس و امریکا و قول و قرارهای آنان زلنسکی را واد داشت تا زیر این عهد نامه بزنند”

خوب ظاهرا همین هفته اخیر بخشی از رهبری نظامی اوکرائین این واقعیت را تایید کرده و از جانسون (نخست وزیز انگلیس)بعنوان عامل مهم شکستن تعهد اوکرائین نام برده!

تا اینجا روشن شده که بخشی از حکومت اوکرائین ظاهرا اماده شده که کاسه کوزه ها را سر زلنسکی دلقک بشکند و از مخمسه بیرون برود!

(۲)بحران قدرت کشمکش بین زلنسکی و ارتش اوکرائین و تعلیق همه انتخابات در اوکرائین

ماجرا از این قرار است که زلنسکی مجبور شده دیکتاتوری را رسمی کرده و انتخبات ریاست جمهوری و مجلس را تعلیق کند به بهانه جنگ!

مشکل زلنسکی گسترش مداوم مخالفت از درون ارتش نسبت به او و دستگاه اطلاعات اوکرائین است.

این دو رسما جناج بندی کرده اند و شکست نظامی اوکرائین را به گردن طرف مقابل می اندازند.

حکومتهای غربی که مدعی بودند اوکرائین جناح دموکراسی است و پوتین دیکتاتور، حالارسما دارند از دیکتاتور زلنسکی دفاع می کنند! در حالیکه در روسیه حداقل در شکل هنوز انتخابات هست هر چند که قلابی و پوتین احتمال زیاد بار دیگر بمدت ۷ سال “ریس جمهور می شود”!

سازمان اطلاعات اوکرائین بشدت در حال سرکوب مخالفین است.مدیا تحت کنترل و هیچ حزب مخالف در اوکرائین توان تبلیغات ندارد.

صدها هزار جوان در اوکرائین و بیرون اوکرائین بزور به سربازی کشیده می شوند و در ارتش اوکرائین سرکشی ها و فرار چه به بیرون اوکرائین چه به سمت ارتش روسیه تشدید شده.

اینها را در توسعه بحران دزدیهاو فروش اسلحه ضرب کنید.تخمینها اینست که بخش مهمی از تسلیحات غربی به بازارهای اسلحه قاچاق فرستاده می شود.

(۳)آینده جنگ اوکرائین و تغییر دینامیزم اروپا و جهان:

حکومت امریکا  بتدریج جناح بندی درونی در مورد جنگ اوکرائین شده و ترامپیستها حامی بیرون زدن از بحران اوکرائین هستند.در اروپا هم کشورهائی مثل لهستان و مجارستان و برخی همسایه های عضو ناتوی اوکرائین بتدریج مرزهای خود را به اوکرائین می بندند.

المان بتدریج در بحران اقتصادی فرو می رود و با خود اتحادیه اروپا را هم به لجن فرو می برد.اروپا بزرگترین بازنده بحران اوکرائین بعد خود اوکرائین است.

از دید من با اینکه ناتو و امریکا  ادعا دارند در سال ۲۰۲۴ ارسال سلح ها را ادامه می دهند، بطور واقعی اراسال اسلجه را کاهش می دهند و به سمت میز مذاکره کشانده می شوند.

زلنسکی بتدریج دارد حتی از میان حامیان غربیش هم منزوی می شود و برده ای است که خرجش زیاد شده .

روسیه در طی دو سال گذشته توانسته توان نظامی خود را چند برابر کند و از جهت اقتصادی و سیاسی هم کمپ  مقابل غرب را قدرت بخشیده.

لذا از جهت استراتژیک هم دیگر برای امریکا و غرب صرف ندارد این جنگ ادامه پیدا کند و اینها باید طوری این جنگ را بخوابانند تا بیشتر از دست ندهند.

(۴)چه نوع موافقتنامه ای محتمل است؟

در اخبار امده که تعدادی از ژنرالهای روس و اوکرائین در حال مذاکره غیر رسمی هستند و احتمالا این مذاکرات به سطح علنی خواهد رسید.

احتمال است روسیه و اوکرائین سر موارد زیر به توافق برسند: 

“پذیرش حفط ۴ استان شرق اوکرائین بعنوان مناظق خود مختار و وابسته به روسیه ، پذیرش عضویت اوکرائین در ناتو اما در سطح دفاعی و عدم حضور نظامیان غیر اوکرائینی در این کشور”

موارد بالا در اخبار امده و ممکنست موضوع نهائی صلح نباشد.انچه مسلم است روسیه در طی زمستان دنبال زدن ضربه های بیشتر به اوکرائین و قدرت گرفتن بیشتر در میز مذاکره هست و تداوم جنگ به نفع اوکرائین و ناتو نیست.

اروپای بعد جنگ اوکرائین  بی تردید اروپای دیگریست اگر اوکرائین شرط های روسیه را بپذیرد.روابط روسیه با اروپا تابع نقشی است که اروپائیها در روند صلح ایفا می کنند.

اگر اروپا از امریکا فاصله بگیرد بی تردید روسیه تلاش خواهد کرد اروپا را به محور خود بکشد.

پایان جنگ در اوگرائین یک قدم بیشتر جهان تک قطبی را پایان خواهد داد.امریکا و زلنسکی بازندگان اصلی در میان قدرتمندان و مردم اوکرائین بازنده اصلی این جنگ هستند.

اوکرائین یک سرزمین سوخته است و همینکه جهان این دوران را بدون جنگ اتمی از پیش ببرد بسیار جای خوشحالیست.

تا انسانیت مترقی و طبقه کارگر بطور متحد وارد این صحنه ها نشوند روند تغییر جهان تابع قانون جنگل عمل می کند و قدرت تکلیف را معلوم خواهد کرد هر چند ارتجاعی و ضد مردمی.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate