همکاری حکومت قطر و فدارسیون جهانی فوتبال در سازماندهی گربه رقصانی جنایتکارانه بنام “جام جهانی”

مقدمه:

من سالهاست در حاشیه گربه رقصانیهائی مثل المپیک و جام جهانی فوتبال نوشته ام.این نمایشهای کثیف بخشی از برنامه ریزی فریب افکار عمومی و ساختن هویتهای دروغین ناسیونالیستی و چپاول بیشتر طبقه محروم دنیا انجام می شود.بخشی از شوئی بزرگتر است که هدفش از خود بیگانگی انسانهاست انهم با ادعای اینکه “ورزش مردم دنیا را به هم نزدیک می کند”.

این گربه رقصانیها بخش نرم افزاری “گلوبالیزه کردن” سرمایه داریست به پوشش “گلوبالیزه کردن فرهنگها” . اما انچه واقعیت ندارد  ؛ خود نزدیک کردن انسانهاست.

در حالیکه جام جهانی قطر میلیونها انسان را جلوی دوربینها میخکوب کرده و پرچمهای ملی میهنی را به گردن مردم اویزان کرده اند تا درد و رنج واقعی خود را فراموش کنند، در حالیکه جامعه ایران ؛ حکومت حانی اسلامی و اپوزسیون خارج کشوریش عموما کف کرده اند و در شوی کثیف جام جهانی “سنگر بندی” کرده اند .آدمهای عاقلتر که دغدغه انسانیت دارند ، به عمق ماجرا می اندیشند به درد و رنجی که در مقابل دوربینها نیست ، در زیر زمینهای نمدار و تاریک در دخمه های کارگران “مهاجر” که بردگان نظم نوین هستند ، صحنه های دنیای دیگری را می جویند که قرار نیست جلوی دوربینها باشد .

انترناسیونال دیگری که قرار نیست نشان داده شود زیر ساخت این شوی کثیف جام جهانی است.

انترناسیونال کارگران برده که از شرق آسیا از فیلیپینن تا بنگلادش تا هند و پاکستان سالهاست به قطر “وارد شده اند” ، زیر سخت ترین فشارها ازشان بردگی گرفته اند ، پاسپورتهاشان را گرفته اند که به خانه نتوانند برگردند، در شرایط غیر انسانی بیش از ۱۸ ساعت روزانه و تمام هفته ازشان کار کشیده اند، از کوچکترین خدمات بهداشتی محروم بوده اند ، جنازه هاشان را به خانه شان برگرداند به خانواده شان گفته تند “اینها بخاطر مشکلات طبیعی مرده اند”! این تجمع بین المللی طبقه کارگر در دخمه ها مخفی شده تا تعدادی در طبقات بالای جامعه هورا بکشند مف بزنند پرجم بدور خودشان ببندند و عربده بکشند ! عده ای اما در بالاتر به ریش همه اینها بخندند و جیبهای خود را پر کنند ! اینست داستانی که ادمهای عاقل و چپهای رادیکال باید واگو کنند و منتشر کنند .

من خسته نخواهم شد تا در حاشیه این شوهای کثیف ، هربار تکرار کنم که نباید بخشی از این گربه رقصانیها ماند . من تنها نیستم.داستان اعتراضات وسیع ضد جام جهانی و ضد این شوها سالهاست بین المللی شده.یادتان هست داستان اعتراضات مردم برزیل در حاشیه جام جهانی سال ۲۰۱۴؟ (۳)

بله عقل سالم و انساندوست جایش در این بازیها نیست در بیرون ورزشگاههاست در اعتراض به این تجارت کثیف .جایش جشن گرفتن و عزاداری برای “تیمهای ملی” نیست! 

(۱)داستان حکومت قطر و نقض حقوق بشر قبل و طی جام جهانی :

حکومت قطر یک حکومت عقب مانده و مرتجع است.نوکری مثل حکومت ترکیه که هم برای غربیها نوکری می کند هم با دستگاه اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران.

اینست که در حریان این بازیها با دستگاه اطلاعاتی حکومت اسلامی نهایت همکاری را کردند و گزارشات متعددی از سرکوب و سانسور معترضین حکومت ایران در قطر وجود دارد.

سابقه اعتراضات بر علیه نقض حقوق بشر در قطر بسیار طولانی است .اعتراضات اتحادیه های کارگری جهانی بر علیه سیاست استفاده از نیروی کار ارزان بنام کارگر مهاجر که بواقع بردگی است ، بیش از یک دهه است ادامه دارد.

حکومت قطر مثل حکومتهای دیگر شیخ نشین منطقه از نیروی برده “مهاجر” همواره استفاده کرده اند تا آسمانخراش و گردشگاه بسازند و توریست از دنیا وارد کنند! 

گزارشات تا کنونی حاکی است که حدود ۶۵۰۰ کارگر در جریان ساختن ورزشگاهها و زیر ساختاهای مورد نیاز این شوی کثیف کشته شده اند.

موارد نقض حقوق بشر گزارش شده در مورد برخورد حکومت قطر و کمپانیهای چند ملیتی ناظر بر قراردادها بسیار است منجمله: 

جلوگیری از رفت و امد ازادانه کارگران ، نپرداختن دستمزدها، شرایط ناامن محیط کار که به مصدوم شدن و مرگ بسیاری کارگران انجامیده، دستگیری معترضین و عدم دسترسی دستگیر شدگان به کوچکترین کمکهای حقوقی و مادی.

سابقه اعتراضات اتحادیه های کارگری بین المللی (منجمله اتحادیه بین المللی کارگران صنابع چوب)  بر علیه فیفا و اعلام نگرانی انها در مورد شرایط کار در قطر به سال ۲۰۱۵ برمی گردد  که از همانسال نگرانی خود در مورد افزایش کارگران مهاجر به قطر و شرایط سخت زندگی انها را گزارش کرده اند و به فیفا هشدار داده اند که این موارد را پیگیری خواهند کرد.. انها پیش بینی کردند که سازماندهی در مورد شوی کثیف جام جهانی موج وسیعی از نقض حقوق بشر نیروی کار در قطر را بدنبال خواهد داشت.منجمله جلوگیری از برگشت اختیاری  کارگران مهاجر با گرفتن پاسپورت انها  و به واقع برده گرفتن انها .

علاوه بر اتحایه های کارگری دنیا (مثل اتحادیه حهانی کارگریو سازمان جهانی کار )، نهادهای حقوق بشر مستقل مثل  سازمان عفو بین المللی ، دیدبان حقوق بشر ، و حتی گزارشگر ویژه کمیته حقوق بشر سازمان ملل همگی اعتراضات خود را در مورد نقض حقوق نیروی کار در قطر از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده اند.”

(۲)فدارسیون بین المللی فیفا نهاد مالی کثیف برای سر کیسه کردن دنیا به کام سرمایه داران و حکومتها:

اینکه فیفا نهادی برای سرکیشه کردن و چپاول اموال مردم دنیاست در کنار بنگ جهانی و صندوق بین المللی پول و غیره دیگر از چشم عاقلان پوشیده نیست. 

مراسم جام جهانی فوتبال از شوهای رو به توسعه است.طرفهای اصلی این مراسم دولتها و کمپانیهای بین المللی هستند و قراردادها در پشت پرده بسته می شوند و میلیاردها چابجا می شوند و سرمایه گزاریها انجام می شود.

در قطر پیش بینی این بود که ۲۰۰ میلیارد دلار  سرمایه خرج بشود تا این شو برگزار شود.سوال اینست که سودها قرار است چقدر باشد و به جیب کی ها برود؟

عقل سالم می گوید که احتمالا باید حداقل اینها یکی دو تریلیون دلار به جیب بزنند تا قانع شوند ۲۰۰ میلیارد سرمایه بریزند!

عقل سالم اما فقط به سود مالی توجه ندارد سودهای سیاسی چطور ؟اون هدف اصلی یعنی فریب افکار عمومی و تقویت ناسیونالیزم احمقانه و پرچم رقصانی ها و هویت سازیها و خود را در قهرمانان پوشالی میدان توپ ذوب کردن؟ نسل جوان دربدر و گیج را سرکار گذاشتنها؟ 

خوب ! وقتی من و امثال من هشدار می دهیم که این شو این گربه رقصانی را باید افشا کرد و در گربه رقصانیش شریک نشد دلیلش اینهاست!

(۳)واقعیتهای چند لایه و متناقض ساخته شده توسط نظامهای حاکم  از چالشهای قرن ۲۱:

در حاشیه “مسابقه فوتبال تیم ایران  در جام جهانی” گزارشگران انترناشنال فرمودند که “وضعیت احساسی عجیبی در مردم ایران هست که برای ” شکست تیم ملیشان” جشن گرفتند . 

این “احساسات متناقض” در چه ریشه دارد؟ در گیجی ! یک گیج شدگی در سطح وسیع.

قرن ۲۱ شاهد توسعه “گیج شدگی هاست” نه اینکه تاریخ بشر  کم “گیج شدگی” داشته خیر!

اساسا طبقات حاکم هدفشان “گیج نگه داشتن طبقات زیر دست بوده” تا دستگاه سرکوبشان نیاز به خونریزی نداشته باشد.

اما از دید من قرن ۲۱ شاهد گیج شدنهای نوع دیگریست.مدیای انتگره شده بین المللی با توجه به توسعه علم روانشناسی احتماعی با تجاربی که قرن ۲۰  در دست حکومتها و هالیوودها و بالیوددها و امثالشان جمع شده ، مرتب دنبال ساختن “واقعیتهای موازی” هستند.

این محصول نظام ماهواره ای و گلوبالیزه یعنی “واقعیت موازی” در بسته های مختلفی ارائه می شود.

تا زیر ساخت این متدها بررسی نشوند و به جامعه ارائه نشوند این گیج شدگی ها مرتب “احساسات متناقض” می سازند.انسان گیج نمی داند به این دنیا بخندد یا بگرید نمی داند به حال زار خود بگرید یا در جشن تعدادی فوتبالیست با پرچمی که بدستش دادند جشن بگیرد! 

نمی داند بالاخره از روی اتش بپرد “سرخی اتش به جانش می رسد” یا بالاخره ماتحتش خواهد سوخت! در این گیجی بین واقعیت زمینی و واقعیت موازی ساخته شده در تلویزیونها اکثریت مطلق مردم دنیا بدور خود می چرخند و همان کارگر برده ای می شوند که به امید لقمه ای نان مجبور است به قطر برود و در انجا زیر بار کار و گرما و شلاق مظلومانه جان دهد و محکوم شود که “رعایت احتیاط نگرده و خودش مقصر است پدرسوخته”!

همین نوع گیج سازیها بود که امواج ادمهای محرم و بی اینده را به امید بهشت دروغین با سینه زنی برای امام حسینی که دروغ بود و کربلائی که دشت خشک نبود به میدانهای مین فرستاد و فرزندان همان گیج ها معلولین همان صحنه ها شده اند وبال گردن خامنه و حامیان ابله و گیج خمینی!

خلاصه؟

کاشکی می شد خلاصه کرد! کاشکی می شد قرصی ساخت که ناگهان این گیجی ها را درمان کند و ادمها بیدار شوند.روند تکامل انسان روندی طولانی و دردناک است.مسیری سخت با فراز و نشیب که با گیج سازان و گیج سران سنگ فرش شده و اکثریت مطلق مظلومین از همان گیج شدگانند و خوشبخت انها که اگر این وادی زندگی را وداع کردند اقلا توانستند بخود بگویند که گیج نبودند و بقول شاملو در “استانه” :

“انسان زاده شدن    تجسم وظیفه بود  توان جلیل بدوش بردن بار امانت  

توان تحمل غمناک تنهائی  تنهائی عریان    انسان دشواری وظیفه است”

وظیفه بیدار گردن گیج سران و سینه نزدن در “شور حسینی” و کاربرد عقل انساندوست و همه جانبه نگر به گردن کیست؟ از دید من اینکار منجمله وظیفه منست و از من بهترها

لذا در این گیج سریها می گردم تا سر نخها را روشن کنم و در اختیار جامعه قرار دهم .تا این گیج سریها ادامه نیابند و به تاریخ بردگی انسانها پایانی باشد.

منابع بیشتر:

(۱)سنگربندی در مقابل تیم فوتبال ، کاظم نیکخواه و روایت سازی حزب تقوائی

www.azadi-b.com/?p=28508

(2)برخی منابع در مورد نقض حقوق نیروی کار و حقوق بشر  در قطر 

Human rights abuses in Qatar ‘persist on significant scale’, says Amnesty report | World Cup 2022 | The Guardian

Explainer: Human rights and the 2022 FIFA World Cup in Qatar | Australian Human Rights Institute (unsw.edu.au)

(3) اعتراضات بر علیه جام جهانی در بریزیل سال ۲۰۱۴

Brazil, protest and the World Cup | openDemocracy

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate