تهدید کمونیستها از سوی دبیرخانه کنونی کومله تحت هر بهانه ای قویا محکوم است!

امروز در دنیای مجازی نامه دبیرخانه کنونی کومله جناح راست کومله و حکا خطاب به رفقای تشکیلاتشان انتشار بیرونی یافت. هنوز چون رسما از سوی سایتهای این گرایش درون کومله و حکا این نامه منتشر نشده بود از اظهار نظر خودداری کردم. اما وقتی جمعی از کمونیستهای بیرون از این حزب مسئولانه به مواضع نامه دبیرخانه اعتراض کردند و از سوی کادر و اعضای آنان نه تنها تکذیب نشد بلکه مصرانه مورد دفاع قرار گرفت دیگر به عنوان یک کمونست خود را ملزم دیدم مختصرا این اقدام و فرهنگ نازل را محکوم کنم. طی این نامه که امضاء مسئول کنونی دبیرخانه آقای جمال بزرگپور و تاریخ ۰۵.۰۱.۲۰۲۲ را بر خود دارد با ادبیات و لحنی شدیدا تهدید آمیز، غیر سیاسی و انحلالگرایانه نگارش شده، به حضور جمعی (هفت نفره) از کادر و اعضای رهبری حزب کمونیست ایران که کمافی السابق داوطلبانه برای کار در تشکیلات علنی کومله در کردستان عراق برگشته اند واکنش نشان داده است.

بخوایند سطوری از این نامه دبیرخانه: «دیروز چهارشنبە ٥ ژانویە ساعت ٢٢ و ٠٣ دقیقە من بە عنوان مسئول تشکیلاتی در کردستان (دبیرخانە) بطور غیر مستقیم اطلاع یافتم کە تعدادی از رفقای محفل کمیتە اجرایی حزب ( ٧ نفر ) ساعت ٠ بامداد وارد سلیمانی و بە اردگاە مرکزی میایند. واضح است کە اقدام این جمع آشکار مغایر با ضوابطی است کە تا کنون بە پیش رفتە است. طبق این ضوابط جا افتادە، هر رفیقی کە قصد سفر بە کردستان ورود بە اردوگاە مرکزی را دارد باید قبلا کمیتە رهبری کومەلە و دبیرخانە این کمیتە را مطلع کردە باشد. آنچە کە محفل کمیتە اجرایی در راستای پروژەای کە در دست دارند بە پیش بردند، نە تنها نادیدە گرفتن این ضابطە بلکە بی احترامی آشکار بە کومەلە است. با این وجود هر آنچە کە ممکن بود انجام دادیم ، فرستادن ماشین و اجازە ورودشان بە اردوگاە….

بدنبال این افاضات فروشی در نامه میخوانید:

« کمیتە رهبری با توجە بە این نگرانی قصد دارد با آنها وارد گفتگو شود و از آنها بخواهیم کە:

۱- برای جلوگیری از هر اتفاق ناگواری باید اردوگاە را ترک کنند و در شهر سلیمانیە مستقر گردند . در اینصورت ما آمادە هستیم کە امکانات لازم برای استقرار آنها را در شهر فراهم کنیم. با استقرار در شهر میتوانند پروژە خود را بە پیش برند و ما هم بە کار خود بپردازیم و امکان بروز تشنج را بە حداقلبرسانیم .

٢- از این ببعد از آمدن هر فرد و هر تعداد دیگر بە اردوگاە ممانعت خواهیم کرد، عمدتا و اساسا بە این دلیل کە قصد داریم زمینە هر نوع تشنجی را از بین ببریم.

٠- اگر آنان حاضر بە قبول آنچە کە ما میگوئیم نشوند( کە بە احتمال زیاد قبول نخواهند کرد) و بر استقرار خود در اردوگاە پافشاری کنند، مسۆولیت هر پیش آمد ناگواری را بر عهدە خواهند داشت.»

بارها طی این چند سال در سطوح مختلف پیرامون خاستگاه این گرایش نوشته شد. بدون هیچ شبه ای گفته شد، این گرایش سوسیال رفرمیست سالهاست جایگاهش را در صف بندی جهانی و منطقه ای مشخص کرده است! اما بلاخره زمان گذشت و گذشت تا به امروز رسید و علنی تر دستشان نزد عموم جامعه رو شد! همین واکنش تهدید آمیز دبیرخانه کنونی کومله حاکی از اینست نه آنچه طی این چند سال از وجود اختلاف سیاسی انکار و از قبول آن سرباز می زدند به ذره حقانیت داشت و نه آن مانورهای سیاسی و تبلیغاتی که رو به جامعه از طریق مدیا در بوق و کرنا کردند درجه ای از حقانیت و سلامتی سیاسی را با خود داشت که اذعان می نمودند:” نباید برای عبور از این مرحله در تشکیلات شتاب بخرج داد، باید بگذاریم جامعه هم فرصت دخالتگری در سرنوشت این حزب را که به آنها نیز مربوط میشود داشته باشند، باید بگذاریم اختلافات چنان روشن و شفاف باشند که حق انتخاب را از جامعه نگیریم و غیرو ذالک همه و همه این ادعاها یک پز تو خالی این گرایش راست بود که تنها و تنها نقاب کمونیستی بر چهره داشت! اما با کوچکترین اقدام عملی کمونیستهای صفوف خود مبنی بر حضور در ارگانهای تشکیلات که نیازی در واقع به کسب اجازه از ارگان پائین تر نباید داشته باشد، یکباره همه فرو ریخت! این گرایش علنا میگوید از اردوگاه اگر خارج نشوید باید متحمل عواقب آن باشید! این گرایش درون کومله و حکا با این موضع بیش از پیش نشان دادند هنوز از حزب و کومله جدا نگشته اند علنا با زور اسلحه رو به کمونیستهای صفوف حزب سخن میگویند! 

شما با این موضع بشدت سکتاریستی بیش از پیش نشان دادید که نه در پراتیک کردن اصول حزبی ارزشی برای حق و حقوق گرایش مقابلتان قائلید، و از هم اکنون نه برای حق و حقوق شهروندانی که در آتی قرار است در سرنوشت سیاسی خویش دخیل باشند و دارای حق و حقوق متساوی باشند برغم همه تفاوتها و تمایزات، به ذره ارزش قائلید! عملکرد امروز شما تا حدود زیادی محک پراتیک آتی شما نیز هست! شما اکنون درون تشکیلاتی که هنوز رسما جناحها از همدیگر جدا نشده اند با زبان اسلحه سخن میگوئید، چه ضمانتی می توانید به جامعه بدهید که در آینده تحولات در جامعه ایران نیز همین فرهنگ نازل را با سایر اخوی هایتان به جامعه سرایت نخواهید داد؟! شما تا روزیکه با هم هستید حق و حقوق تشکیلاتی و حزبی یکسانی دارید با وجود اینکه شما به همه باورهای کمونیستیتان نیز پشت کرده باشید، جناح مخالفتان ملزم به رعایت کلیه حق و حقوق شماست، کمااینکه تا کنون بوده، و به همین اعتبار تا زمانیکه شما هم جدایی خویش را قطعی میکنید، خواهی نخواهی باید به بند به بند این اصول و موازین تا تاسیس حزب نوین منشویکی گردن بنهید! 

اتفاقا بدنبال زبان زور و تهدید نامه دبیرخانه کنونی کومله، هر اتفاقی برای هر کدام از اعضای جناح مقابلتان بوقوع بپیوندد، مسئولیت مستقیم آن به عهده دبیرخانه و شخص اول این گرایش ابراهیم علیزاده است!

۰۹.۰۱.۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate