در حاشیه اعلام مواضع هیئت مدافع جولین اسانژ سمبل جهانی ازادی بیان

مقدمه:

هیئت مدافع جولین اسانژ چند روز پیش یک مصاحبه مطبوعاتی مهم انجام دادند که در یوتیوب منتشر شد(*)

جولین اسانژ  تا این روز ۱۳ سال در زندان بسر برده و ۵ سال اخیر در زندانهای انگلستان.

دعوای قانونی بین حکومت امریکا و نظام قضائی انگلیس در مورد انتقال او به امریکا ادامه دارد.

حکومت امریکا در دوران ترامپ و بایدن تلاش داشته که اسانژ را به امریکا منتقل کند تا بیشتر او را خرد کند و ابزار بسازد تا سایر خبرنگاران و فعالین خبری  خودسانسوری کنند و اسرار حکومتها را بین مردم پخش نکنند.

اسانژ و موسسه اش سهم مهمی در افشای جنایات حکومتها منجمله حکومت امریکا به عهده داشتند و این دقیقا دردی است بی درمان برای حکومتها.

حکومتهای دنیا یک حوزه “اسرار” برای خود تعریف کرده اند که تلاش دارند این حوزه حفظ شود و مردم از جنایات و دزدیهای انها باخبر نباشند.

اسانژ در طی ۱۳ سال گذشته به سمبل ازادی مطبوعات تبدیل شده و احترام و حمایت همه ازادیخواهان را برانگیخته.

در این مقاله به مواردی از مصاحبه مطبوعاتی هیئت مدافع اسانژ که متشکل از نماینده موسسه او (ویکبلیکس) و وکلای مدافع اوست می پردازم:

(۱)سابقه دارخواست استرداد اسانژ به امریکا:

پاپوش دوزی برای اسانژ از انگلستان اغاز نشد اما ۵ سال پیش او به انگلستان منتقل شد بعد از دوره ای که در سفارت یکی از کشورهای امریکای جنوبی پناهنده شده بود به زندان در انگلستان منتقل شد.این در حالیست که اتهامات پرتاب شده به او که ابتدا شخصی بود (جرم جنسی ) به واقعیت دردی که او برای حکومتهای غربی ایجاد کرده بود که انتشار اسناد دولتها بود تبدیل شد و نظام قضائی انگلیس ۵ سالست که این سمبل ازادی بیان را در زندان نگه داشته چون حکومت امریکا بر علیه او شکایت کرده.

طبق بیانیه هیئت مدافع او در زمان اوباما حکومت امریکا رسما او را از انتشار اسناد تبرئه کرده بود و مستدل کرده بود که انتشار اسناد کاریست که مطبوعات امریکا می کنند و این منع قانونی ندارد.

ظاهرا در دوران ترامپ پومپئو که در سازمان سیا رهبری داشت و نفوذ و بعدا هم وزیر خارجه ترامپ شد اقامه دعوا در دادگاه انگایس کرد و او را بخاطر انتشار مشمول اصل ازادی بیان قانون اساسی امریکا ندانست چون همشهری امریکا نیست!

حکومت امریکا طی ۵ سال گذشته تلاش داشته که اسانژ را به امریکا منتقل کند که در برابر او حبس بیش از ۱۰۰ سال و شاید اعدام قرار دارد!

(۲)تهدید به مرگ و ادم ربائی  توسط سازمان سیای امریکا بطور رسمی:

هیئت مدافع اسانژ اعلام کرد که حکومت امریکا و سازمان اطلاعات امریکا رسما و مستند او و همه انها که اسناد حکومتی امریکا را منتشر می کنند تهدید به مرگ کرده و تلاش داشته که او را برباید و به امریکا منتقل کند.

با این کار، حکومت امریکا به دفاع قانونی از اسانژ کمک کرده که جلوگیری از انتقال او به امریکا را بر اساس نگرانی جدی از سلامت او و اعدام و شکنجه او استوار کرده اند.

(۳)آزادی بیان به شرط شهروندی امریکا!

حکومت امریکا رسما اعلام کرده که حق ازادی بیان به تمام مردم دنیا وجود ندارد بلکه فقط شهروندان امریکا را شامل می شود.

این در حالیست که ازادی بیان بسیاری مخالفان سیاسی امریکائی هم همواره چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم رعایت نمی شود و نظام کثیف سانسور غیر مستقیم در امریکا همواره وجود داشته و هزاران فعال سیاسی در امریکا شکنجه و کشته شده اند.

جنبش های اجتماعی امریکا تاریخشان پر است از چنین مواردی و ادعای اینکه مردم امریکا هم ازادی بیان دارند ادعائی مضحک است.

کلماتی مثل ازادی و دموکراسی ربطی به اکثریت مردم امریکا ندارد و نظام سرمایه داری از این کلمات به شکل ماسک و فریب استفاده می کند.

اما همینکه این حکومت رسما حق ازادی بیان را مشروط به شهروندی امریکا می کند ضد تمام اعلامیه های بین المللی است که خود این حکومت بعد جنگ جهانی دوم امضا کرده!

منشور جهانی حقوق بشر که دارای ضعفهای بسیاریست بعد جنگ جهانی دوم رسما حقوق انسانی را از قید ملیت جدا دانسته.

(۴)انتشار اسناد  و نه هک کردن اسناد حکومتی!

هیئت مدافع اسانژ می پذیرد که هک کردن اسناد حکومتی جرم است فقط انتشار ان جرم نیست.

سخنگوی این هیئت به موازات مواضع دولت اوباما می پذیرد که هک کردن جرم است اما انتشار جرم نیست!

این موضع بسیار نادرست است. چرا باید پذیرفت که هک کردن اسناد دولتها جرم باشد؟

الان هکر ها نقش مهمی در افشای رژیم اسلامی به عهده دارند.جنبش ازادیخواهی مردم ایران هرگز اتهامات رژیم اسلامی را مبنی بر مجرم بودن هکر ها نمی پذیرد.

ظاهرا هیئت مدافع اسانژ صلاح دانسته دیوار دفاعی خود را کوتاه بگیرد و در سطج اوباما از اسانژ دفاع کند!

(۵)جنگ  قانون بر علیه سیاست:

هیئت مدافع اسانژ اعلام کرده که نبرد کنونی بین حکومت امریکا و دستگاه قضائی انگلستان جنگ قانون است با قدرت سیاسی.

از دید من این فرمولبندی کاملا دروغ است.

حکومت انگلیس مثل تمامی حکومتهای دموکراسی توسط قدرت سیاسی کنترل می شود که خودش ابزار قدرت اقتصادی کلان سرمایه دارانست.نظام دموکراسی ماسکی است برای این سلسله مراتب.

اگر دستگاه قانونی انگلیس واقعا غیر سیاسی بود الان اسانژ باید ازاد زندگی می کرد!

مشکل دستگاه قانونی انگلیس تناقضی است که در دموکراسی بوجود می اید وقتی انچه حکومت به مردم گفته قرار است جلوی مردم شکسته شود عهد حکومتی حکومت انگلیس این بود که “قوای ۳ گانه” مستقل هستند و نظام قضائی “غیر سیاسی “

خوب این تناقض و کشاکش بواقع درون نظام دموکراسی ذاتی است.

هیئت مدافع اسانژ اعلام کرده که حکومت امریکا به دستگاه قضائی انگلستان فشار سیاسی می اورد و این دستگاه نباید تسلیم شود.

از دید من مانع اصلی انتقال اسانژ فشار افکار عمومی در انگلستان و جهان است. اون نیروئی که جلوی این جکومتها ایستاده مردم است .این تاریخ واقعی دوران ماست.

(۶)تکلیف اسانژ چه خواهد شد؟

اسانژ بعد ۱۳ سال زندان بدنی شکسته پیدا کرده اما روانش بسیار مقاوم است.

او همچنان سر ارمانهایش ایستاده و به ماهیت واقعی حکومتهای اروپائی و امریکا بیشتر پی برده.توهم او مثل هر شهروند اروپائی مبنی بر “دموکراسی بودن” این حکومتها در زندانها و زیر فشار روانی شکسته و اگر او ازاد شود بی تردید جنبشی که او رهبری کرده بسیار رادیکالتر پا به عرصه خواهد گذاشت.

حکومت امریکا و انگلیس و سایر حکومتها از اسانژی که بیرون بیاید و ازاد شود بسیار بیشتر در هراسند و لذا تلاش دارند اگر او مسترد نشود به امریکا در کنجی از زندانهای انگلیس بمیرد و داستان تمام شود.

بیشتر امکان دارد که روزی ما بشنویم که اسانژ بخاطر بیماری در زندان انگلیس مرده .

این مدل جنایت در کشورهای غربی بسیار فراوانست.

ضمن اینکه بعید است اسانژ به امریکا منتقل شود بیشتر امکان دارد که او را در کنج زندانهای انگلیس بمیرانند وقتی که جامعه انگلیس و جهان ساکت باشند و جلوی حکومت انگلیس و دستگاه قضائیش نایستند.

زنده با اسانژ سمبل ازادی بیان !

پاینده باد مبارزات حامیان اسانژ در سراسر دنیا!

(*)منبع:

بیانیه های هیئت مدافع جولین اسانژ در حاشیه دادگاه اخیر  انگلستان در موضوع درخواست انتقال او به امریکا

https://www.youtube.com/watch?v=e6ztGN3FbU4

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate