اولین توافق شورای امنیت سازمان ملل بر سر اتش بس فوری در غزه

 

در حالی که نیروهای جنایتکار ارتش صهیونیستی  رفح را در جنوب غزه محاضره کرده اند و اخبار حاکی از تجاوز به زنها در بیمارستان این منطقه منتشر شده و دنیا در اصطراب وقوع جنایتی دیگر بسر می برد با فشار کشورهای بیرون شورای امنیت منجمله الجزایر قطع نامه جدیدی در شورای امنیت مطرح شد که اینبار با ۱۴ رای و رای ممتنع حکومت امریکا مورد تصویب قرار گرفت.

 

این اولین بار است از زمان اغاز جنایات رژیم صهیونیستی که حکومت امریکا  اتش بس را وتو نمی کند و کنار حکومت اسرائیل نمی ایستد.حکومتهای اروپائی اینبار در کنار روسیه و چین به اعلامیه اتش بس فوری پیوستند و حکومت صهیونیستی اینبار حتی در میان متحدین خود منزوی شد.

در این قطع نامه درخواست شده که طی دوره ماه رمضان اتش بس فوری داده شود و در مقابل حماس و متحدینش گروگانهای صهیونیستها را ازاد کنند و زمینه برای اتش بس دائم فراهم شود.همینطور گفته شده که قطه ارسال اسلجه به طرفین جنگ هم در خواست شده.

این اتش بس منجمله  در مورد ارسال کمکهای  انساندوستانه به منطقه غزه تاکیید دارد .

 

چین و روسیه این قطعنامه را کافی نداستند و درخواست کردند که این اتش بس به اتش بس دائم توسعه یابد.

حکومت اسرائیل از حکومت امریکا عصبانی شده که “ارباب اینبار بنده نوازی نکرده” و نتنیاهوی جانی سفرش را به امریکا  برهم زده (البته وزیر دفاع جانیش در امریکاست!)

 

از سوی دیگر رهبران سیاسی حماس در ایران بسر می برند و با خامنه ای ملاقات کردند و از این قطعنامه حمایت کردند.

 

این قطعنامه به کجا می انجامد؟

 

حکومت صهیونیستی از زمان پیدایشش احترامی به قطعنامه های سازمان ملل نداشته و فقط زور حالیش هست اما اینبار اربابش دارد مقداری دهنه اش را می کشد و ممکنست پس بنشیند.

حکومت صهیونیستی مدتی است از حمله سراسری به رفح  دست کشیده و اینهم دلیل فشار اربابانست.

اما از دید من داستان به این راحتی نیست و امکان اینکه این قطعنامه روی کاغذ بماند بسیار است مگر جنبش های اجتماعی مردمی در دنیا و امریکا و اروپا بیشتر گلوی حکومتهای را بفشارند.تا همینجا هم به همین دلیل حکومت امریکا و اروپا در مقابل جنایتهای اسرائیل دچار تغییر مواضع خفیف شده اند.حتی نماینده پارلمان اروپا هم از تصویب این قطعنامه حمایت کرده.

 

نکته دیگر موقعت بودن این اتش بس است و اگر عملی شود دلیلی نیست که به صلح  دائم تبدیل شود.همانطور که گفتم در صورت عقب نشینی حکومت صهیونیستی در غزه حکومت نتنیاهو بسرعت سرنگون خواهد شد.نتنیاهو اولین قربانی سیاسی صلح در غزه خواهد بود.

اربابان نتنیاهو اماده قربانی کردن این جانی هستند .

تا همینجا اهداف ۳ گانه حکومت صهیونیستی تحقق نیافته و محو حماس و نیروهای مقاومت فلسطین عملی نشده و تنها قربانی جنایتهای صهیونیستها مردم بی دفاع فلسطین بوده اند.

حکومت اسرائیل با پذیرش یک صلح  شکست خود را خواهد پذیرفت و جام زهر خواهد نوشید که این بسیار بعید است و ماجرای غزه  با وجود ارتش امریکا در سواحل غزه  ممکنست به تخلیه غزه از فلسطینیها ختم شود و این نگرانی جهان متمدن است.

این احتمال هست که حکومت صهیونیستی شرط پذیرش صلح دائم را به بیرون رفتن مردم فلسطینی در غزه یا ماندگاری ارتش اسرائیل در این منطقه گره بزند.

 

خلاصه اینکه:

حکومت صهیونیستی تنها زور می فهمد و بعید است به صلح دائم بدون رسیدن به اهداف استراتژیک خود تن دهد.حمایتهای اربابان این حکومت در امریکا و اروپا گرجه ظاهرا عقب نشسته اند حمایتی استراتژیک است و حتی پذیرش اتش بس موقت دلیل به پایان این ماجرا نخواهد بود.

جنبش جهانی صلح در خیابانها و فشار مردم دنیا تنها راه صلح در خاورمیانه و در اروپاست.جهان کنونی را نباید به جانیان حکومتی سپرد.

 

 

توافق مهم شورای امنیت بر سر اتش بس فوری در غزه

https://www.aljazeera.com/news/2024/3/25/un-security-council-adopts-resolution-calling-for-immediate-gaza-ceasefire

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate