توافق کنگره امریکا در موضوع ارسال سیستم دفاع هوائی به “اقلیم کردستان عراق

توافق کنگره امریکا در موضوع ارسال سیستم دفاع هوائی به “اقلیم کردستان عراق”

امپریالیزم امریکا و صهیونیزم در کردستان غراق و سوریه بدنبال چیست؟

مقدمه:

 حکومت امریکا استراتژی “بیرون رفتن از عراق و سوریه” را طی سالهای اخیر با یک استراتژی دیگری تعویض کرده که بیشتر مدل “چراغ خاموش” حضور است. در این استراتژی نقش منطقه کردستان که محل تلاقی ۴ کشور مهم منطقه خاورمیانه است یعنی ایران ترکیه سوریه و عراق.

علاوه بر حکومت امریکا حکومت صهیونیستی اسرائیل هم سالهاست در این مناظق فعالیت دارد .در زمان پهلوی دو مرکز مهم اطلاعاتی حکومت اسرائیل منطقه کردستان و استان خوزستان بود.

در طول حکومت اسلامی هم حکومت اسرائیل در مناطق کردستان خصوصا عراق اشرف داشته و سرمایه گذاری هنگفتی هم کرده.

در جریان حملات نفوذی حکومت اسرائیل به ایران طی سالهای گذشته استفاده از منابع کردی ایرانی و غیر ایرانی توسط اطلاعات حکومت اسلامی رصد شده. بیرون از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران درگیری بین حکومت اسلامی و حکومت های امپریالیستی امریکا و صهیونیستهای اسرائیل یک واقعیت انکار ناپذیر است. که باید در تحلیلها و موضع گیریها لحاظ شود.

در طی چند دهه گذشته مخالفان رژیم اسلامی چشمها را در مقابل این خصومتهای منطقه ای بسته اند که بی تردید در جریان قیامهای مردم ایران این امپریالیستها دنبال “انقلابهای مخملی” خود هستند و خواهند بود و باید تحرکات این ضد انقلاب هم کنار تحرکات رژیم اسلامی رصد و افشا شود.

هفته گذشته خبری اعلام شد مبنی بر اینکه کنگره امریکا ضمن تصویب بودجه سالانه تصویب کرده که سیستم دفاع موشکی به “اقلیم کردستان عراق ” ارسال شود.حداقل بطور علنی اعلام شده که امریکا بیش از ۲۰ میلیون دلار سالانه به اقلیم کردستان عراق پول و تجهیزات پمپاژ می کند و هنوز باید بررسی شود که چه مقدار کمک به “کردهای سوریه ارسال می شود و ما می دانیم که ارتش امریکا همچنان در کردستان سوریه حاضر است و کردهای سوریه در خدمتش هستند.اینها را می دانیم و می دانیم که یکی از محلهای نبرد حکومت امریکا و اسرائیل در سوریه با رژیم اسلامی  متمرکز است روی همین پایگاههای امریکائی در شمال سوریه در کنار کردهای سوری!

خوب در این مقاله من متمرکز می شوم روی ماجرای رابطه حکومت امریکا با “اقلیم کردستان عراق” بعنوان یک استراتژی و روشن کنم حکومت امریکا و اسرائیل در منطقه اقلیم کردستان دنبال چی هستند؟

(۱)سابقه اخیر تشدید تهاجمات نظامی حکومت اسلامی ایران و ترکیه به منطقه اقلیم کردستان:

متعاقب توسعه قیام ۱۴۰۱ رژیم اسلامی دست به حملات گسترده ای به مناظق اقلیم کردستان عراق زد که به بهانه “تاثر نظامی عناصر کرد ایرانی بر تشدید بحران در ایران” بود.همانطور که می دانیم اقلیم کردستان منطقه خودمختار عراق است و تا همین گذشته نزدیک حتی فروش نفت مستقل داشت تا اینکه حکومت عراق این اجازه را ظاهرا گرفته و اقلیم کردستان تحت نظارت حکومت مرکزی عراق باید نفتش را بفروشد.

منظفه اقلیم کردستان عراق یک منطقه استراتژیک برای طرفهای ارتجاعی درگیر در منطقه و سطح دنیاست. هم رژیم اسلامی و حکومت ضهیونیستی اسرائیل و هم حکومت امریکا و طبیعتا روسیه و چین در این منطقه نگاه ویژه دارند .این منطقه تاثیر زیادی در همه کشورهای مجاور کرد نشین دارد و لذا تاثیر گذاری در منطقه اقلیم کردستان تاثیر گذاری در همه این منطقه خاورمیانه است.

رژیم اسلامی با بخشی از عناصر این اقلیم کردستان سابقه همکاری دارد و با بخشی در تخاصم است.و گروههای کرد ایرانی هم هنوز بطور مسلح زیر بال اقلیم کردستان هستند هرچند که پرو قیچی شان را هر روز بیشتر کوتاه می کنند و اردوگاههایشان مرتب تحت خطر بمباران و موشکبارانست.(خودشان هم هر از گاهی توی سر هم می زنند که بحثش اینجا نیست!)

حکومت ترکیه هم با اقلیم کردستان همکاریهای وسیع داشته و سر سرکوب کردهای ترکیه با انها ساخته و نفت خریده اما در مورد کردهای سوریه بیشتر در تخاصم است و هنوز هم نوار شمال شرقی سوریه را تحت کنترل دارد و بارها برای زدن کردهای سوریه تهاجم کرده و این حکومت امریکا بوده که افسار حکومت ترکیه را کشیده.

انچه مهم است توجه به این منطقه از همه سو بسیار بالاست و حتی در فاز انتقال به دوران چند قطبی ، حکومتهای امپریالیستی شرق و غرب نمی توانند از این منطقه چشم بپوشند و برای کنترل و ایجاد بحران در منطقه خاورمیانه ازش استفاده خواهند کرد.از این جهت هم حکومت اسلامی ایران همواره نسبت به منطقه کردستان ایران و عراق و حتی سوریه حساس بوده و الانهم در صدد است ارتش امریکا را از سوریه بیرون کند که بحثی جداست.

(۲)افزایش کمکهای امپریالیزم امریکا و نفوذ صهیونیستهای اسرائیل در کردستان عراق:

 جنگ وسیع و علنی که بین امپریالیزم امریکا و حکومت صهیونیستی در منطقه خاورمیانه در جریانست یک سرش شرق ایران و شمال ایرانست یک سرش غرب ایران و  منطقه کردستان و سرهای دیگرش در سوریه و شاخ افریقاست. 

حکومت اسلامی هر روز بیشتر در اتحاد ۳ گانه با روسیه و چین شریک می شود و شبکه متحد نظامی این ۳ بخش حیاتی است که به نظر من در سالهای اینده نقش های بزرگتری ایفا خواهد کرد.(مگر اینکه جنبش ازادیخواهی ایران تکلیف رژیم اسلامی را روشن کند)

حتی بعد سرنگونی رژیم اسلامی حتی بفرض روی کار امدن حکومتی مردمی و انسانگرا خط سیاست خارجی در وسط این دعواهای امپریالیستی ساده نیست و حفظ منافع مردم وسط این شغالها و کفتارها کاریست کارستان!

القصه متغاقب حملات اخیر سپاه پاسداران به منطقه کردستان عراق ظاهرا حکومت امریکا دارد بیشتر به تقویت نظامی نطقه اقلیم کردستان بها می دهد . این منطقه توسط حکومت امریکا و با دلارهای امریکائی بعد دوران صدام دارای نظامی غرب گرا و وابسته شده و نفوذ صهیونیستها و امپریالیستهای غرب را راه نجات یافته.

دقیقا بخاطر اینست که اقلیم کردستان عراق همپنان به گروههای کرد ایرانی جا داده چون در کمپ غرب ایستاده وگرنه همانطور که فرقه رجوی را حکومت مرکرزی عراق اخراج کرد این گروهها هم یکروزه اخراج می شدند.

لذا گروههای کرد ایرانی بواقع در یک شکاف میان جناح های ارتجاعی قدرت در منطقه دارند یک قمار خطرناک انجام می دهند و ماندنشان در منطقه بصورت اردوگاهی انها را به سرنوشت فرقه رجوی نزدیک می کند و کافیست چرخشی در سیاست اقلیم کردستان و سازشی اتفاق بیفتد تا این گروههای کرد ایرانی نابود شوند.(فعلا کاری نداریم که به جهت درونی هم تخاصماتشان خطرناکست و تاثر برانگیز)

پذیرش کنگره امریکا برای تحویل سلاح ضد هوائی پیشرفته به اقلیم کردستان این پیام را می دهد که حکومت امریکا و اسرائیل برای این منطقه برنامه دارند همانطور که در شمال سوریه و قرار ندارند منطقه خاورمیانه را براحتی تسلیم کنند.

(۳)دعوای راست و چپ آزادیخواهان در کردستان در بستر قطب بندیهای منطقه ای:

یکی از مشکلات ازادیخواهان چپ و رادیکال در کردستان این وضعیت وابستگی انهاست به اقلیم کردستان عراق. کومله ها را بگذار کنار اون بخش کمونیست چرا باید به این وضعیت تن بدهند و همچنان در فضای قوم گرائی طرفشان امثال عبدلله مهتدی باشد؟

این نشستن در اردوگاهها تا کجا؟ این قربانی شدنها و منتظر موشک بعدی رژیم اسلامی در اقلیم کردستان ماندن و مظلوم تجارتهای سیاسی رهبران اقلیم کردستان شدن چرا؟

تحلیلها نشان می دهد منطقه کردستان عراق بی ثبات است و در معرض .همانطور که البانی برای فرقه مجاهد امن نیست و حتی خبر از برگردادن دستگیر شدگان  فرقه به ایرانست!

جهان ما جهان گذار است و فزدا  را نمی شود پیش بینی کرد.فرقه های کرد کردستان عراق سابقه کثیفی برای باندبازی و خودفروشی دارند چه زمان پهلوی چه رژیم اسلامی و چه نوکری برای امپریابیزم امریکا. حفظ قرارگاهها در عراق امروزه بیش از گذشته ریسک دارد .

قطب بندی سیاسی در میان مبارزان کردستان ایران جدا از قطب بندیهای طبقاتی جهانی نیست بخشی از انست و چرخشهای سیاسی جناح های ارتجاعی بیش از یکی دو کشته دادن توسط حامیان مهتدیست.خطر جدی تر است.

به امید رشد تفکر و اندیشه در میان مبارزان راه ازادی و برابری و حاکمیت طبقه کارگر!

زمان را باید دریافت که فرصت سوزی و سقوط نتیجه عدم درک زمانست!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate