تشدید بحران جنگ سردی  در اوکرائین و افزایش امکان تسریع توافق برجام 

مقدمه:

چند ماه پیش (۳) در مقاله ای نگرانی خودم را در مورد توسعه بحران جنگ سردی در اروپا و جهان توضیح دادم. بطور واقعی دوران ابر قدرتی تک قطبی امریکا پایان یافته و نیروهای قطب چین و روسیه تلاشهاشان را برای بازسازی ژئوپولیک در دنیا تشدید کرده اند.

در پایان دوران جنگ سرد قبلی قطب امریکا با اتکا به خلع قدرت ناشی از کلاپس قطب “شوروی” به تک تازی در اروپا و خاورمیانه و هر جا توانست ، دست زد و جنگهای خاورمیانه فقط بخشی از عارضه دوران تک قطبی بود.

از چند سال پیش علامتهای سقوط نظامی و اقتصادی و سیاسی امریکا مشهود شده و روسیه و چین با تشدید تلاشهاشان برای اتحاد استراتژیک و رویاروئی در خاورمیانه و تقویت روابط خود با حکومت ایران ، صحنه دخالتگری حکومت امریکا را تنگ کرده اند.

از دید من دوران جدید جنگ سرد اغاز شده و بحران اوکرائین تنها بخش و فصل دیگری از این بحرانست که مسیر تثبیت جنگ سرد را می پیماید.

لذا بر خلاف تبلیغات حکومت امریکا و همپیمانانش بحران اوکرائین یک دعوا سر عضویت اوکرائین در ناتو هم نیست بلکه دعوائی در موضوع موازنه جدید قدرت در سطح دنیاست.

این بحران از دید من با جنگ واقعی و تمام عیار همراه نخواهد شد و اهداف دیگری را از سمت قطب روسیه و چین دنبال می کند.

از سوی دیگر تشدید بحران جنگ سردی بی تردید به توسعه و تقویت دیکتاتوریهای موجود دنیا خواهد انجامید.دیکتاتور ها بین قطبهای جدید صف ارائی می کنند و فضا برای انها بسیار امنت تر می شود همانطور که در دوران جنگ سرد قبلی تعداد دیکتاتورهای متمایل به غرب و بلوک شرق بسیار بالا بود!

در تداوم این نظریه است که من فکر می کنم حمهوری اسلامی امکان بیشتری برای مانور در این قطب بندیها خواهد داشت و قطب امریکا-اروپا برای نگه داشتن رژیم اسلامی در مدار خود مجبور است به برجام دو تن در دهد.

در این مقاله نگاهی به زوایای این بحث خواهم انداخت:

(۱)تثبیت مرحله جدید جنگ سرد هدف نهائی تمرکز نظامی روسیه در مرزهای اوکرائین:

مدتهاست تحلیل گران خصوصا در غرب تکرار می کردند که نمی دانند در مغز پوتین چه می گذرد و چرا او نزدیک به ۲۰۰ هزار سرباز و تجهیزات نظامی منجمله موشکهای بالستیک حامل بمب اتمی را به مرزهای اوکرائین در روسیه و بلاروس منتقل کرده.

طی یکماه گذشته حکومتهای عربی کارزاری از روی استیصال به هدف جنگ روانی بر علیه روسیه راه انداختند که اینقدر توش دروغ بوده که رئیس جمهور دلقک اوکرائین یعنی زلنسکی هم چند بار بجوش امد و گفت اینها زیاده رویست!

داستان در ظاهرش عبارتست از مخالفت پوتین با ورود اوکرائین به ناتو اما همانطور که در مقاله قبلی (۳) گفتم اهداف استراتژیکی پشت این جابجائی نظامی هست .

گرچه زلنسکی هفته پیش اعلام کرد که “تو قانون اساسی اوکرائین نوشته برود تو ناتو” اما پوتین و نظامش از این فرصت استفاده بزرگی دارند می برند و ماجرا دارد به نقشه اینها پیش می رود.

در امریکا بایدن و دستگاه اطلاعاتیش دائم دارند سوتی می دهند .هر روز زمان حمله روسیه را اعلام می کنند و بور می شوند و الان می گویند “طی چند روز دیگر”! خلاصه شده اند مضحکه دنیا با دروغ پردازیهای مدل جنگ سرد قدیم!

اما شواهد حاکی است که تمرکز نیروهای روسیه در مرزهای اوکرائین منجمله در بلاروس با هدف تثبیت این نیروها انجام می شود و نه لزوما تهاجم نظامی.

از دید من این تمرکز قوا هدفش ایجاد یک مرز نظامی امنیتی در بلند مدت است دقیقا همان نوع که در زمان بلوک شرق وجود داشت. 

این تمرکز نظامی دائمی بخشی از تقویت بلوک نظامی روسیه در اروپاست و از دید من هدف دائمی دارد و نه هدفی کوتاه مدت.

بله! جهان وارد فاز جدیدی از جنگ سرد شده و این جنگ سرد نتیجه تجیدید ارایش قوا بین نیروهای امپریالبیستی در غرب و روسیه و چین است. این واقعه موجب نگرانیست .دوران تاریک دیگری در مقابل بشریت قرار گرفته.

(۲)تثبیت دوران جنگ سرد و ارتباط ان به تسریع تلاشها برای برجام:

من مدتهاست پیش بینی کرده ام که برجام دو بی تردید اتفاق خواهد افتاد . به جهت استراتژیک تا زمانی که غرب به سرنگونی رژیم اسلامی توسط مردم قانع نشده همواره کنار رژیم حرکت خواهد کرد و انرا از خطر سقوط نجات خواهد داد.همین متدی که با رژیم پهلوی دنبال کردند.

طبیعتا در طی یکسال گذشته فرازها نشیبهائی از نوع چانه زنی در موضوع برجام وجود داشته.چانه زنی بخشی از کرشمه های تجاریست.اما برگشت به برجام به معنی تداوم استراتژی عرب است برای نگه داشتن رژیم اسلامی در محور امپریالیزم غرب. حتی اگر در ظاهر جنگ زرگری لازم بوده و خواهد بود.

رژیم اسلامی وجودش بی تردید یک نعمت “الهی” برای غرب بوده . تا لحظه سرنگونی توسط مردم این نعمت را حفظ خواهند کرد.

تشدید بحران جنگ سرد در دنیا نیاز به تثبیت برجام را تشدید می کند. هم از این رو که فشار بر روسیه برای اروپا بسیار گران تمام خواهد شد و منابع نفتی و گاز روسیه برای اروپا بسیار مهم هستند و در صورت تشدید بحران غرب مجبور است به نفت و گاز رژیم اسلامی برگردد.

بعد دیگر نیاز به برجام رقابتی است که بین غرب با روسیه و چین سر رژیم اسلامی در جریانست. ی سالهای گذشته روابط رژیم اسلامی با روسیه و چین به سرعت رشد کرده و این دو کشور می روند که منطقه خاورمیانه را که تحت کنترل رژیم اسلامیست از امریکا بگیرند.

برجام برای غرب و حکومت امریکا ابزار نگه داشتن رژیم اسلامیست و نقش مهمی در استراتژی غرب در منطقه خاورمیانه دارد.

بسیاری تحلیل گران در غرب نقش بحران اوکرائین در تسریع نیاز غرب به برجام را دیده اند(۲) همین هفته رادیوی بی بی سی که صدای امپریالیزم انگلیس است به ظور شفافی این نیاز به برجام در پرتوی بحران اوکرائین را اعلام کرد!

سفر اخیر رئیسی به روسیه چه از جهت قرارداد نظامی چه قراردهادهای اقتصادی و نفتی برای رژیم اسلامی یک پیروزی بود.در فضای توسعه جنگ سرد تمامی دیکتاتورهای دنیا جشن پیروزی می گیرند!

خلاصه کنم:

بحران اوکرائین همچنان ادامه دارد و اکثریت تحلیل گران این بحران را یک مانور نظامی تاکتیکی از سوی روسیه می بینند اما من باور دارم این حرکتی استراتژیک است و هدفش حمله نظامی به اوکرائین نیست بلکه تحدید اریش نظامی استراتژیک است و هدافی استراتژیک را دنبال می کند.هیاهوها خواهد خوابید و طرح واقعی پوتین و نظام امپریالیستی روسیه -چین بیشتر خود را نشان خواهد داد. 

رژیم اسلامی در فضای توسعه جنگ سرد و تجدید ارایش قطبهای جهانی امکان بیشتری خواهد یافت برای مانور بین این قطبها و برجام فرصتی است که غرب و حکومت امریکا از دست نخواهد داد.

همانطور که بارها گفتم تنها راه برای جنبشهای اجتماعی و طبقه کارگر در ایران و دنیا سازماندهی قطب مردم و انسانیت است.این قطب بندیهای امپریالیستی با فریب مردم قصد دارند اهداف بلند مدت خود را مخفی نگه دارند.

بدون دخالتگری مردم دنیا افق تاریکتری انسانیت را تهدید می کند.

منابع بیشتر:

(۱)اخرین اخبار در حاشیه بحران مرزی روسیه و اوکرائین

Russia-Ukraine live updates: Putin conducts military exercise with hypersonic weapons, ICBM – ABC News (go.com)

Russia-Ukraine crisis: Latest news as U.S. and NATO reject Moscow’s claims of initial pullback (cbsnews.com)

Ukraine crisis: Belarus ‘will fight alongside Russia’ if Putin goes to war, says Lukashenko | Euronews

(2)امکان تسریع در قرارداد برجام در پرتوی تشدید بحران روسیه و اوکرائین

Ukraine crisis could produce an unexpected winner: Iran – Modern Diplomacy

(3)نگرانیهادر مورد اغاز مرحله جدیدی از جنگ سرد در سطح جهان(سعید صالحی نیا)

در حاشیه: تمرکز نظامی روسیه در مرزهای اوکرائین و افزایش فشار روسیه به بلوک غرب 

www.azadi-b.com/?p=16304

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

20 فوریه ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate