نسخه شفابخش میلتون فریدمن

اصلاح طلبان و چپ های رفرمیست و تئوریسین های ریز و درشتی که این روز ها از هر سوراخی سر بیرون می آورند مدام به سبک حاجی ارزونی کوچه برلن فریاد می زنند که خونه دار و بچه دار زنبیل و بر دار و بیا که نسخه حاجی میلتون فریدمن شفای هر درد بی درمانی ست

خب ببینیم فریدمن چه می گفت در روزگاری که دوران علی اکبر خانی ش بود.

در شیلی در حالی که توطئه سرمایه جهانی  دولت دموکرات آلنده را در اقتصاد زمین گیر کرده بود کودتایی بنمایندگی از کارتل های صنایع مس صورت گرفت  و ژنرال پینوشه با بگیر وببند های فراوان روی کار آمد.و دوسال بعد فریدمن به شیلی رفت  با یک برنامه ۸ ماده ای و یک اقتصاد بازار آزاد شیلی را گلستان کرد . و در آخر پینوشه بر کنار و شیلی یکی از ثروتمند ترین کشور های امریکای جنوبی شد.این تمامی روایت کسانی ست که سنگ بازار آزاد را به سینه می زنند.    

تمام تز فریدمن و مکتب شیگاگو در این دو امر خلاصه می شود :

بازار آزاد و خصوصی کردن اقتصاد

و بر آمدن طبقه متوسط که در ادامه فربهیش کشور را به دموکراسی می رساند.

فرید من در دانشگاه شیلی به دانشجویان می گفت :

اقتصاد بازار آزاد می تواند منجر به باز شدن فضای سیاسی کشورتان شود.اگر سیاست بازار آزاد را دنبال کنید جامعه آزاد هم به دنبالش خواهد آمد‌. آزادی اقتصادی یعنی تمرکز قدرت کمتر در دولت و توزیع قدرت در نهادهای دیگر و ضعیف تر شدن بخش دولتی

از این داستان می گذریم  اقتصاد نئولیبرال یعنی چه و این خصوصی سازی و کوتاه کردن دست دولت از کنترل بازار یعنی غارت منابع ملی و تشدید استثمار کارگران و فقیر شدن سفره تهی دستان شهری  وروستایی .

اما ببینیم که این نسخه شفا بخش در ایران تا کنون به کجا رسیده است و می رسد و خواهد رسید .و این طبقه فربه شده که کلسترول خونش از هزار بالا  زده است چرا تصمیم ندارد برای ما دموکراسی بیاورد

دخیل بستن به بورژوازی کمپرادور و یا بقول چپ رفرمیست بورژوازی داخلی و یا به قولی دیگر بورژوازی کشورهای پیرامونی در عصر امپرالیسم آب در هاون کوبیدن است

از این بورژوازی که مدام در حال خروج ارز و طلاست و در قدرت فقط و فقط به تک صدایی می اندیشد هیچ آبی گرم نمی شود همانطور که تا کنون گرم نشده است .

از روزگاری که چپ رادیکال می گفت روبنای سرمایه داری وابسته دیکتاتوری ست زمان زیادی گذشته است و چپ رفرمیست اما هنوز دارد به آن چپ وآن روزگار لگد می زند .

********

پی نوشت

طرفه آن است  که  بخشی از طرف داران نسخه شفا بخش میلتون فریدمن در لباس ژورنالیست، مترجم و نویسنده  موجوداتی هستند که چپ می روند و راست می آیند به روشنفکران فحش می دهند و مدام از ساعدی و شاملو و دولت آبادی در سال ۵۸ فاکت می آورند که این ها با درک ضد امپرالیستی شان  باعث بدبختی جامعه شدند.

و تز میلتون فرید من تنها راه نجات کشور است .و تمامی گفته هایش مو بمو به گواهی تاریخ درست بوده است .

اینجاست که دم خروس بیرون می زند و قسم حضرت عباس این موجودات از یادمان می رود  که منتقدین ریز و درشت چپ سنتی و استالینیسم ولنینسم وچپ کارگری ریگی در کفش دارند. اقتصاد نئو لیبرال ومکتب شیکاگو و تز های فریدمن ترجمه وطنی ش می شود بر آمدن سرمایه داری مافیایی ،رانتی ،غارتگر و کازینویی.

 

.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate