اخباروگزارشات کارگری ١٢ آذرماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١٢ آذرماه ١٣٩٩
اتحاد مبارزه پیروزی
گرامی باد ۱۶آذر روز دانشجو
کارگر معلم دانشجو اتحاد اتحاد
– بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت ۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور
۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور گرامی باد
– اعتراضات دامنه دار کارگران پیمانی شهرداری اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی وفنی کاری مسئولان برای پایمالی حقوقشان
– ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه زیر سایه سکوت مسئولان
– تجمع اعتراضی کسبه شهرستان بجنورد نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت در پی محدودیت کرونایی مبنی بر بستن مغازه ها مقابل اتاق اصناف
– تجمع اعتراضی معلولان نسبت به وضعیت معیشتی و عدم اجرای قانون معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری
– هشدار دو معلم بازنشسته برای جلوگیری از به بیراهه کشاندن کنش هایشان در راه دست یابی به مطالبات برحقشان
– دادگاه بدوی حامد قره اوغلانی دانشجوی معماری کامپیوتر دانشگاه بهشتی برگزارشد
– شوراهای صنفی دانشجویان کشور :
دانشگاه خطرناک تر است یا زندان؟ // دانشجویان کرونا می‌گیرند اما دانشجویان زندانی نه!
– جان باختن یک کارگر ۶۰ ساله در فراهان براثر سقوط
*بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت ۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور
۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور گرامی باد
دوازده سال از اعلام ۱۳ آذر به عنوان روز مبارزه با سانسور گذشته است و اکنون رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین از اعضای هیئت دبیران و کیوان باژن، عضو کانون نویسندگان ایران به دلیل تلاش برای مبارزه با سانسور به زندان افتاده‌اند و عضو دیگرمان؛ گیتی پورفاضل، به دلیل استفاده از حق آزادی بیان‌اش به حبس کشیده شده است.
موضوع سانسور و مبارزه با آن، محدود به کتاب، مطبوعات یا فعالیت‌های هنری نیست و به همین دلیل روز مبارزه با سانسور مختص نویسندگان و هنرمندان نبوده و هدف آن؛ همگرایی و ایستادگی تمام گروه‌ها و افرادی‌ست که مستقیم یا غیر مستقیم قربانی سانسور و سرکوب هستند. سانسور، تامین کننده‌ی تاریکی مورد نیاز برای سرکوب است و این یعنی، سرکوب را می‌توان بی کم و کاست، شکل عینی و تحقق یافته‌ی سانسور دانست. بدین معنا، جامعه‌ی ما سال‌هاست که به شدیدترین وجه، تحقق سانسور را در حبس و شکنجه و اعدام و کشتار فرزندانش، عریان و خونین، چشیده و لمس کرده است. سال‌هاست که هنر و فرهنگ و زیبایی، روبروی چشمان ما سرکوب شده‌ است و از این رهگذر تولیدات فرهنگی سانسور شده وُ بی یال وُ دم وُ اشکم، مخاطب خود را به شکلی روزافزون از دست داده‌اند. سال‌هاست که سیستم آموزشی، متکی به ارعاب و سانسور وُ خودسانسوری‌ست و در کنار این‌ها، حق اعتراض مردم نیز سرکوب و دامنه‌ی سانسور به کف خیابان کشیده شده است. با این همه، سال‌هاست که ایستاده‌ایم و سال‌هاست که در برابر سهمگین‌ترین سانسور و سرکوب تاریخ معاصر، به مبارزه‌ی خود برای دفاع از آزادی اندیشه و بیان ادامه داده‌ایم.
کانون نویسندگان ایران، ضمن بزرگداشت ۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور، از عموم مردم به ویژه صاحبان قلم و اندیشه می‌خواهد تا در صف مبارزه با سانسور بایستند و یکصدا خواستار برچیدن بساط سانسور شوند. ما خواهان آزادی اندیشه و بیان و نشر بی هیچ حصر و استثنا هستیم، خواهانِ جریان آزاد خبررسانی، اینترنت و مطبوعات آزاد، آزادی حق اعتراض و همچنین آزادی تمام زندانیان عقیدتی و سیاسی که در سیطره‌ی سانسور و سانسورچیان به بند کشیده شده‌اند.
کانون نویسندگان ایران
۱۱ آذر ۱۳۹۹
*اعتراضات دامنه دار کارگران پیمانی شهرداری اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی و معیشتی وفنی کاری مسئولان برای پایمالی حقوقشان
کارگر شهرداری اهواز: ۵ – ۶ ماه حقوق ما عقب افتاد و ناچار شدیم درمقابل شورای شهر تحصن کنیم، حتی در نماز جمعه هم با پلاکارد‌های حاوی اعتراضمان حضور داشتیم. بعد از این اعتراضات و حدود ۲۰ روز پیش ۲ ماه حقوق ما را پرداخت کردند، اما هنوز ۴ ماه عقب هستیم و حقوق‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان پرداخت نشده است.
روز چهارشنبه ۱۲ آذر،یکی از کارگران شهرداری اهواز که در بخش خدمات موتوری کار می‌کند،به خبرنگار رسانه ای گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما کارگران روزمزد شهرداری مساله حقوق است. هم حقوق‌ها پایین است و هم با تاخیر‌های چندماهه پرداخت می‌شود. من ماهی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌گیریم سایرین هم در بهترین حالت ۲ میلیون و ۵۰۰ دریافتی دارند. البته کارگران رسمی حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: ما را به عنوان کارگر روزمزد استخدام کردند. روزی که استخدام شدیم، قرارداد ۶ ماهه با ما بسته شد که براساس آن قرار بود بابت هر روز کاری ۵۰ هزار تومان دریافتی داشته باشیم و بیمه و مزایا هم دریافت می‌کنیم ما هم برگه را امضا کردیم. این درحالی است که با وجود گذشت ۴ سال از همکاری من با این بخش هنوز بیمه‌ای دریافت نکرده‌ام، حتی آن‌هایی که ۱۰ سال است دراین مجموعه کار می‌کنند، هم بیمه نیستند.
این کارگر شهرداری اهواز با بیان اینکه ۴۰ کارگر بخش خدمات موتوری شهرداری اهواز نیز مشکلات مشابه داشته و بیمه هم دریافت نکرده‌اند، اضافه کرد: به ما پاداش، عیدی، سنوات، اضافه کار و… تعلق نمی‌گیرد.
او توضیح داد، مدتی پیش حین کار حادثه‌ای اتفاق برای یکی از همکاران رخ داد، اما نگذاشتند اورژانس خبر کنیم و او را با ماشین شهرداری به بیمارستان بردند. آنجا مخارج درمان را پرداخت کردند و بعدا هم نذاشتند بابت حادثه و درخواست دیه شکایت کند و مثل اینکه ۵۰۰ هزار تومان به او پرداخت کردند و گفته بودند اگر شکایت کنی، اخراج شوی.
وی عنوان کرد: ۵ – ۶ ما حقوق ما عقب افتاد و ناچار شدیم درمقابل شورای شهر تحصن کنیم، حتی در نماز جمعه هم با پلاکارد‌های حاوی اعتراضمان حضور داشتیم. بعد از این اعتراضات و حدود ۲۰ روز پیش ۲ ماه حقوق ما را پرداخت کردند، اما هنوز ۴ ماه عقب هستیم و حقوق‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان پرداخت نشده است.
این کارگر معترض خاطرنشان کرد: تمام کارگران این مجموعه می‌دانند که اگر اخراج‌مان کنند کار نداریم و به همین دلیل هم با وجود همه این شرایط به کار در این مرکز ادامه می‌دهیم. این در حالی است که همه ما حاشیه‌نشین هستیم و با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم در این شرایط حقوق هم نمی‌دهند و شرایط ما بدتر شده است چند روز پیش یکی از همکارانم به دلیل شرایط وخیم مالی حتی نتوانسته بود ۱۵ هزار تومان بدهد و عینک همسرش را بدهد تعمیر. ما حتی از پرداخت این مبالغ هم ناتوان شده‌ایم. این فرد ۴ فرزند دارد و چنین شرایطی را تحمل می‌کند.
وی ادامه داد: من مجردم، اما خرج خانواده را من می‌دهم و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اصلا کفاف زندگی را در این شرایط گرانی نمی‌دهد. در این شرایط کرونا هم که باید لوازم بهداشتی و محافظتی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده خرید باز هم ما توانایی انجام چنین کاری را نداریم.
این کارگر اهوازی بابیان اینکه برای مساله بیمه و تعیین وضعیت شغلی‌مان بار‌ها با شورای شهر جلسه داشته‌ایم، اضافه کرد: به ما می‌گفتند ما پیگیر مساله شما هستیم و با مدیر عامل سازمان خدمات موتوری صحبت می‌کنیم، مدیرعامل هم می‌گفت مربوط به شوراست. شورا می‌گوید مساله به شهردار مربوط است. شهردار هم می‌گوید فعلا استخدامی نداریم. چند تا شورای و شهردار تغییرکرده، اما شرایط ما تغییر نکرده است. مدیرعامل سازمان خدمات موتوری درباره بیمه می‌گوید اصلا در این باره صحبت نکنید می‌گوییم اگر کسی دچار حادثه شد چه، اما پاسخی دریافت نمی‌کنیم. ما همه کارگران فنی هستیم و خطرات زیادی در اطرافمان هست. زمان سیل اهواز اگر ما نبودیم که کار پیش نمی‌رفت، اما هیچ رسیدگی از ما نشد.
بنا به این گزارش رسانه ای شده،سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز در اقدامی عجیب، برای آنکه حقوق کارگران ذیل قانون کار قرار نگیرد، قرارداد آن‌ها را به قرارداد پیمانکاری تبدیل کرده است. در این صورت آن‌ها می‌توانند به جای ۲ میلیون و ۹۰۰ به راحتی به کارگران ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
در کنار ده‌ها اعتراض در استان خوزستان، حالا نوبت اعتراضات کارگران بخش خدمات موتوری اهواز است که شهرداری اهواز در اقدامی بی‌سابقه با دور زدن قانون شکل قرارداد کارگران آن را تغییر داده تا بتواند به راحتی حق و حقوق آنها را نادیده بگیرد!
قرارداد یکی از کارگران که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد که شهرداری در قرارداد کاری خود با این افراد از آن‌ها به عنوان پیمانکار نام برده است. مساله‌ای که باعث می‌شود این افراد در نبود قرار داد کاری از جنس کارگر و کارفرما نه ساعت کاری مشخصی داشته باشند و نه اینکه حداقل حقوق کار و مزایای آن را بتوانند دریافت کنند.
در این قرارداد همچنین آمده است که کارفرما یعنی (سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز) می‌تواند هر زمان که بخواهد قرار داد خود را با پیمانکار (شما بخوانید کارگر) یک طرفه فسخ کرده و پیمانکار نیز هیچ ادعایی در این زمینه نخواهد داشت.
این چنین شیوه قراردادی متاسفانه در جایی منعقد می‌شود که منظور کارفرما جلوگیری از تحت شمول درآمد قوانین کار بر کارگر بوده و صرفا منافع کارفرما در نظر گرفته شود. سوال اینجاست که یک نهاد حاکمیتی چگونه به خود اجازه می‌دهد که به جای اجرای قانون سعی در دور زدن آن بکند.
حال سوال این است که آیا اداره کار اهواز به صورت دوره‌ای وضعیت کاری کارگران شهرداری را مورد بررسی قرار نمی‌دهد؟ آیا از اعتراضات و تجمعات این کارگران خبر نداشته است و اگر خبر داشته چرا تا کنون هیچ واکنشی نشان نداده است.
*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه زیر سایه سکوت مسئولان
اعتراضات کارگران شهرداری سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه زیر سایه سکوت مسئولان،کماکان ادامه دارد.
روز چهارشنبه ۱۲ آذر،کارگران شهرداری سی سخت به خبرنگار رسانه ای گفتند:هنوز حقوق فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان ماه سال جاری به آن‌ها پرداخت نشده است.
یکی از کارگران معترض در ارتباط با وضعیت شهرداری سی سخت و کارگرانش گفت: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به اسفند ماه سال ۹۸ بود که حدود ۵۰ روز پیش به حساب کارگران واریز شد. در زمینه مشکلات‌مان به هر مسئولی هم شکایت می‌کنیم فقط شنونده است و هیچ اقدامی نمی‌کند.
وی اضافه کرد:اغلب کارگران به علت‌ افزایش معوقات با مشکل روبه رو هستند.
این کارگر افزود: طی این مدت از همه آشنایان قرض کرده‌ایم. به علت مشکلات مالی شهرداری و پرداخت نشدن هشت ماه از دستمزدهایمان نسبت به هزینه‌های واقعی زندگی، هر روز سفره‌هایمان به نسبت روز قبل کوچکتر می‌شود و در عین حال در خانواده ما تفریح به کلی فراموش شده است.
وی گفت: عدم دریافت حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارگران با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای کارگران ایجاد کرده، در سال جدید نگرانی‌های کارگران دوچندان شده است. در روزهایی که همه به دلیل ابتلا به کرونا بیشتر در خانه هستند و کارشان محدود شده، ما کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری در این سرمای سخت مناطق کوهستانی سی سخت هر روز سر کارمان حاضر هستیم و هیچ محدودیتی برای ما در نظر گرفته نشده است.
این کارگر که تحت مسئولیت مستقیم شهرداری در بخش خدمات (جمع‌آوری زباله‌ها) مشغول کار است، در ارتباط با وضعیت پرداخت حق بیمه‌های خود گفت: نمی‌دانیم چند ماه حق بیمه‌های ما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است. بهرحال علارغم تمدید دفترچه‌ها، کارفرما معوقات بیمه‌ای زیادی بایت به تاخیر افتادن بیمه کارگران به تامین اجتماعی بدهکار است به همین دلیل هر ماه بخشی از منابع مالی شهرداری که بابت پرداخت حقوق در نظر گرفته شده است از سوی این سازمان برداشت می‌شود.
کارگران شهرداری سی سخت درخاتمه گفت:از مسئولان در شهرستان گله‌مندیم که سکوت اختیار کرده و در پیگیری مطالباتمان هیچ واکنشی جدی از خود نشان نمی‌دهند.
*تجمع اعتراضی کسبه شهرستان بجنورد نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت در پی محدودیت کرونایی مبنی بر بستن مغازه ها مقابل اتاق اصناف
گزارش دریافتی:صبح روز چهارشنبه ۱۲ آذر،کسبه بجنورد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت در پی محدودیت کرونایی مبنی بر بستن مغازه ها دست به تجمع مقابل اتاق اصناف واقع در خیابان طالقانی این شهرستان در استان خراسان شمالی زدند.
این تجمع اعتراضی که از ساعت ۹ صبح آغاز شده بود تا ظهر بدرازا کشید وازدیاد شرکت کنندگان بطور خودبخودی موجب بسته شدن خیابان طالقانی از خیابان های اصلی این شهرستان شد. پلیس یگان امداد برای متفرق کردن تجمع کنندگان درخیابان تلاش کرد اما راه بجایی نبرد.
مهدی امیدوار رئیس اتاق اصناف بجنورد هم از حضور بین معترضین خودداری کرد.
قابل یادآوری است از روز شنبه ۸ آذر بجنورد،شیروان واسفراین درلیست شهرهای قرمز قرار گرفتند ومغازه ها تعطیل شدند.
*تجمع اعتراضی معلولان نسبت به وضعیت معیشتی و عدم اجرای قانون معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری
روز چهارشنبه ۱۲ آذر همزمان با روز جهانی معلولان، جمعی از افراد دارای معلولیت برای انعکاس هر چه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به وضعیت معیشتی و عدم اجرای قانون معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری اجتماع کردند.

به گزارش ۱۲ آذرکانال کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت،این تجمع که از صبح تا نزدیکی ظهر معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری بدرازا کشید تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی منجمله «معیشت شایسته حق مسلم ماست» و«معلولان بیدارن از تبعیض بیزارن»اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.
تجمع کنندگان پیشنهاد گفتگو با مدیر ارتباطات مردمی و تجمعات نهاد ریاست جمهوری را نپذیرفتند.نهادریاست جمهوری اقدام دیگری انجام نداد و معلولان راهی بیت رهبری شدند تا مسائل و مشکلاتشان را به گوش وی برسانند.
در تقاطع آذربایجان و ۱۲ فروردین،ماموران انتظامی مانع راهپیمایی معلولان بسوی بیت رهبری شدند و در نهایت نامه‌ای با امضای ۱۵ نفر تحویل دفتر ارتباطات مردمی رهبری شد و تجمع پایان یافت.

*هشدار دو معلم بازنشسته برای جلوگیری از به بیراهه کشاندن کنش هایشان در راه دست یابی به مطالبات برحقشان
چندین سال در گرما وسرما از جای جای این کشور پهناور خود را به تهران رسانده ودر مقابل مجلس ،سازمان برنامه ، نهاد ریاست جمهوری ، وزارت رفاه ، صندوق بازنشستگی بارها و بارها فریاد اجرای قانون مدیریت کشور را سردادیم ودر این راه اگرچه عده ای با هم اختلاف سلیقه داشتیم ولی دریک موضوع هم کلام وهم عقیده بودیم وآن هم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری بود وبرای این مهم اهانت ها شنیدیم ،کتک خوردیم ،بازداشت شدیم ،تهدید شدیم ، ولی از حقوق خود که همانا اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بوده کوتاه نیامدیم که البته عده ای دراین راه هموار برای رسیدن به این مهم رای ونظرشان همواره تغییر می کرد یک روز مخالف صندوق و وزارت رفاه ومخالف نوبخت و خواهان برکناری او بودند بعد از مدتی طرفدار نوبخت ومخالف صندوق شدند ولی ما همچنان با آنها در یک موضوع اشتراک داشتیم وآن اجرای کامل قانون مدیریت بود تا اینکه یکباره نمایش همسان سازی برپا گردید و دیدیم چه شومن های ماهر کارکشته ای اجرای آن را برعهده دارند و انتظار داشتیم همکارانی که با ما اختلاف سلیقه ولی دراجرای قانون هم کلام ویکصدا بودیم با آنها همساز نگردند ولی متاسفانه صدوهشتاد درجه تغییر عقیده داده واز طرفداران سینه چاک نوبخت وهمسان سازی شدندو کاملا خود را به بازنشستگان شناساندند وهم اکنون ادعا دارند که بازنشستگان در قانون مدیریت خدمات کشوری حقی ندارند ومواد ۱۲۵ و۶۴ و۱۰۹ ق م خ ک مورد قبول مجلسیان ودولتیان نیست بنابراین فعالیت این همه سالهایمان بیهوده بوده وما براساس این قانون حقی نداشته واکنون درصدد و خواهان تصویب قانون جدیدی بنام همسان سازی هستند وبازنشستگانی را که همچنان به قانون مدیریت اعتقاد داشته وبرای اجرای آن کوتاه نمی آیند را بیسواد ونادان درامورات قانونی میدانند حال خوب فهمیدیم این آقایان از ابتدا هم فعال صنفی نبوده بلکه نان به نرخ روز خورانی بودند که برای جلب منافع خود هر لحظه رنگ عوض می کردند
برهمه همکاران بازنشسته که دل در گرو احقاق حقوق خود دارند لازم است وارد میدان شده ونگذارند عده ای سیاسی کار بخواهند با حقوق مغفول مانده شان بازی نموده وآن را منحرف سازند ما برای اجرای کامل ق م خ ک و پرداخت خسارات ومعوقات ناشی از عدم اجرای قانون مدیریت و اجرای رای دیوان محاسبات و اجرای رای دیوان عدالت اداری همچنان تا پای جان ایستاده ایم و لحظه ای کوتاه نخواهیم آمد ودست کاسبان صنفی را برملا کرده و آنها را رسوا خواهیم ساخت ما موفق خواهیم شد چون حق با ماست.
معلمان بازنشسته منوچهراکبری وولی میرزا سیدی
*دادگاه بدوی حامد قره اوغلانی دانشجوی معماری کامپیوتر دانشگاه بهشتی برگزارشد
حامد قره اوغلانی دانشجوی معماری کامپیوتر دانشگاه بهشتی در دادگاه بدوی بنا به رای دو قاضی،
به ١۴سال حبس و به قضاوت قاضی سوم به اعدام محکوم شد!
وی که روز شنبه هفتم تیر ١٣٩٩ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در ارومیه بازداشت شده، در هفته جاری توسط شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخلو به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ١٣ماه، “توهین به رهبری” ٣سال و همچنین “همکاری با گروه‌های معاند” به ١٠ سال حبس محکوم شده است.
*شوراهای صنفی دانشجویان کشور :
دانشگاه خطرناک تر است یا زندان؟ // دانشجویان کرونا می‌گیرند اما دانشجویان زندانی نه!
بیش از ۹ ماه، از تعطیلی دانشگاه به بهانه شیوع ویروس #کرونا در کشور می‌گذرد. از آن زمان تاکنون ۱۰ دانشجو بازداشت و ۷ حکم قضایی علیه دانشجویان صادر شده است. علاوه براین، حکم حبس ۷ دانشجو ابلاغ، دو پرونده قضایی علیه دانشجویان گشوده، ۱ دانشجو اعدام و منزل سه دانشجو تفتیش و وسایل آنها ضبط شده است.

تعطیلی دانشگاه به سبب پیشگیری از شیوع کرونا، اگرچه برای دانشجویان یک مصیبت تمام عیار بوده اما برای مسئولان دانشگاه، سراپا نعمت بوده است. مهم‌ترین مزیت آن برای مسئولان دانشگاه، سلب حق استفاده از محیط دانشگاه به‌عنوان بخشی از فضای عمومی است؛ فرصتی که دانشجویان از آن برای تشکل‌یابی بهره می‌گرفتند. هرچند مسئولان وزارت علوم، به عنوان بخشی از بدنه دولت سعی دارند مهم‌ترین علت تعطیلی دانشگاه ها را نگرانی از وضعیت سلامتی دانشجویان و تلاش برای حفظ آن عنوان کنند، اما آمارهای رسمی و غیر رسمیِ تعداد کشته‌شدگان و سیاست‌های دولت برای کاهش میزان ابتلا به کرونا خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. امروز سایر شرکت‌ها و موسسات خصوصی و دولتی، کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی، واحدهای خدماتی و هتل‌ها و مراکز اقامتی و وسایل حمل‌ونقل عمومی و بین شهری و … مشغول به فعالیت هستند اما ۹ ماه است که سایه تعطیلات بر سر دانشگاه سنگینی می‌کند. در حالیکه بسیاری از دانشجویان برای تأمین معاش و هزینه‌های تحصیلی در زمره کارگران قرار می‌گیرند. یعنی جان دانشجو، نزد دولتمردان از کارگر و کارمند عزیزتر است؟ اجازه بدهید ابراز نگرانی مسئولان وزارت علوم از سلامت دانشجویان را با پوزخند پاسخ دهیم!
اگر بازگشایی دانشگاه را یک خطر برای سلامت جان دانشجویان درنظر بگیریم، تعطیلی دانشگاه خطری به مراتب مهلک‌تر برای حیات دانشگاه، به مثابه میدان عمل و کنش‌ورزی دانشجویان است. امروز دانشگاه در کما فرو رفته است تا پروژه سرکوب دولت امنیتی امید و قوه سفاک قضاییه، کم هزینه‌تر اجرا شود؛ از ابتدای تعطیلی دانشگاه چند دانشجو بازداشت شده‌اند؟ چند حکم زندان برای دانشجویان در دادگاه انقلاب صادر شده است؟ چند دانشجو برای اجرای حکم راهی زندان شده‌اند؟ حتی کمیته‌های انضباطی هم از پای ننشسته اند!
دانشگاه در کما، دانشجویان در زندان!
-اسفندماه سال ۹۸، در نخستین روزهای شیوع همه‌گیری کرونا، فروزان یزدانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران بازداشت و علی‌رغم صدور قرار وثیقه قوه قضاییه با کارشکنی مانع از آزادی وی می‌شدند.
-فرودین ماه سال جاری، ابوالفضل نژادفتح، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران در دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس محکوم شد و این حکم هم اکنون در دایره اجرای احکام است.
-نیمه فروردین ماه، امیر چمنی دانشجوی حقوق دانشگاه پیام‌نور، پس از احضار به پلیس فتا بازداشت شد. علی‌رغم نگرانی‌ها از شیوع کرونا در زندان‌های کشور، بازداشت وی تمدید و حدود ۴۰ روز طول کشید.
-۲۲ فرودین ماه نیز، امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، توسط نیروهای اطلاعات سپاه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. این دو دانشجو از آن زمان تاکنون، علی‌رغم افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور و اخبار متعدد از مبتلایان در زندان‌ها در بازداشتگاه ۲الف تحت فشار، شکنجه و در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.
-اردیبهشت ماه، سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار علوم سیاسی دانشگاه تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در دایره اجرای احکام است. وی دی ماه ٩۶، به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت کشور‌ به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. آبان ماه سال جاری نیز، حکم دیگری با همین اتهامات و به مدت ۶ سال علیه وی صادر شد. سها مهر ماه سال گذشته در اعتراض به ستاره‌دار شدن خود، در محوطه دانشگاه تهران تحصن کرد و در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شد.
-تیرماه، سینا ربیعی، دانشجوی سابق جامعه‌شناسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم ۱ سال حبس خود به دادسرای شهید مقدس احضار و راهی زندان اوین شد. وی در پی اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد. شهریور ماه نیز، وی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۳ سال حبس محکوم شد. همچنین دی ماه سال گذشته، در تجمعات اعتراضی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود.
-یک روز پس از آن، ملیحه جعفری، دانشجوی نمایش عروسکی دانشگاه تهران برای اجرای شش ماه حبس تعزیری خود به دادسرای شهید مقدس احضار شد. وی در جریان تجمع اعتراضی آبان ماه ۹۸ در دانشگاه تهران بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی به شش ماه حبس و ارائه خدمات اجتماعی زیر نظر قوه قضاییه محکوم شد.
-۱۴ تیر رامتین موثق، دانشجوی کارشناسی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
-۹ تیر، عادل گرجی، دانشجوی رشته نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز، به دلیل فعالیت صنفی در دانشگاه در دادگاه تجدیدنظر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.
-۱۷ تیرماه، پریسا رفیعی، دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم یک سال حبس خود راهی زندان اوین شد. علیرغم گذراندن یک سوم محکومیت، او همچنان در زندان به سر می‌برد. وی در تجمعات اعتراضی دی ماه ۹۶ بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به ۷ سال حبس محکوم شده بود. مرداد ماه نیز، وی به اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل انتشار نامه ای درباره رفتار غیراخلاقی نیروهای امنیتی با وی در دوران بازداشتش، مجدد تفهیم اتهام شد.
-۲۳ تیرماه، صابر شیخ عبدالله، دانشجوی پیشین مدیریت بیمه دانشگاه علامه طباطبایی که به اتهام مشارکت در بمب‌گذاری ده سال پیش مهاباد بازداشت شده بود، در زندان ارومیه اعدام شد. گفتنی است، هیچ دادگاه علنی برای وی برگزار و اتهامات وی به دلیل تناقضات متعدد اثبات نشد؛ هرچند این پرونده چهار بار به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد که آن هم بی هیچ نتیجه‌ای به دادگاه انقلاب مهاباد بازگشت و بدین ترتیب با محرومیت از حق دادرسی عادلانه حکم اعدام اجرا گردید!
-۲۶ تیر، فرید خورشیدی، دانشجوی مهندسی الکترونیک دانشگاه ارومیه که به پلیس امنیت این شهر احضار شده بود، بازداشت شد.
-اوایل مرداد ماه، بهاره هدایت، دانشجوی کارشناسی‌ ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ» علیه نظام، به چهار سال و هشت‌ ماه زندان محکوم شد. وی دی ماه سال گذشته، در پی حضور در تجمعات اعتراضی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود.
-۲۹ مرداد، مهربان کشاورزی، دانشجوی کارشناسی ارشد بازیگری دانشگاه هنر، پس‌از مراجعه به زندان اوین برای پیگیری پرونده خود، بازداشت شد. وی، شهریور ماه ۹۴، به‌دلیل انتشار نشریات دانشجویی در مقطع کارشناسی‌اش _جامعه‌شناسی دانشگاه علامه_ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود و فرودین ماه سال ۹۶ نیز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه ماه تقلیل یافت.
-۱۰ مهرماه، محمد خانی، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به قرنطینه بند ۴ زندان اوین منتقل شد. اتهامات تفهیمی وی در شعبه دوم بازپرسی اوین، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام تفهیم‌ عنوان شده است.
-اواخر مهر نیز، رقیه (اشرف) نفری، دانشجوی کارشناسی ریاضی دانشگاه خواجه نصیر برای اجرای حکم سه ماه حبس تعزیری، خود را به زندان اوین معرفی کرد. وی اردیبهشت‌ماه به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط پلیس امنیت بازداشت شده بود.
-آبان‌ماه سال جاری، مرجان اسحاقی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران، در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد. وی آبان‌ماه سال گذشته و در پی تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بازداشت شده بود.
-همزمان، کامیار ذوقی، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران در دادگاه انقلاب، اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی آبان ماه سال گذشته و در پی تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بازداشت شده بود.
-۲۵ آبان، نیروهای اطلاعات سپاه با یورش به خانه مرتضی داداشی دانشجوی ارشد شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجتبی داداشی دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تفتیش وسایل آنها، گوشی، کتاب و لپ تاپ آنها را ضبط کردند.
-اواخر آبان ماه، محمد شباهتی، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران در فرایندی کاملا غیابی، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. گفتنی است، سایر مراحل پرونده قضایی این دانشجو، از جمله تفهیم اتهام، صدور کیفرخواست، برگزاری جلسه دادرسی و صدور حکم، بدون اطلاع وی و به صورت کاملا غیابی انجام گرفته‌ و هم‌اکنون در مرحله اجرای حکم است. این بدعت را نیز می‌توان از ثمرات تعطیلی دانشگاه دانست.
-در آخرین مورد، هفته گذشته، الهام صمیمی، دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران، که در تاریخ ۲۵ مهر منزلش توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود، بازداشت شد. الهام صمیمی از زمان یورش نیروهای امنیتی، با تهدید خود و خانواده اش، چندین بار احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود. علاوه بر بازجویی این فعال دانشجویی در اوین، چندین جلسه بازجویی وی در مکانی غیررسمی و غیر قانونی( خانه امن ضابطین) در خیابان لبافی نژاد تهران صورت گرفته است. در پی مقاومت او برای مراجعه به مکان مورد نظر و ادامه ی بازجویی، مامورین امنیتی اقدام به تهدید مکرر او و خانواده اش می کنند. پس از آخرین تماس نیروهای امنیتی و آزار و اذیت خانواده وی، این‌ فعال دانشجویی تحت فشار قرار می گیرد که به زندان اوین مراجعه کند و با مراجعه به زندان اوین، نیروهای امنیتی این فعال دانشجویی را بازداشت می کنند. لازم به ذکر است نیمه شب ۲۵ مهر ماه ماموران امنیتی به خانه الهام صمیمی، یورش بردند و کتاب‌ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل از جمله وسایل بستگان و مهمان‌های او را ربودند. این فعال دانشجویی همچنین طی این یورش به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده بود. یک هفته از بازداشت الهام صمیمی می گذرد و از وضعیت او خبری در درست نیست.
-مدتی بعد ویدا ربانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست.
به این ترتیب، از ابتدای تعطیلی دانشگاه‌ها به بهانه شیوع کرونا در کشور، ۱۰ دانشجو بازداشت و هفت حکم قضایی علیه دانشجویان صادر شده است. علاوه براین، حکم حبس هفت دانشجو ابلاغ، دو پرونده قضایی علیه دانشجویان گشوده و یک دانشجو اعدام و منزل سه دانشجو تفتیش و وسایل آنها ضبط شده است.
این‌ها احکام و پرونده‌هایی است که در این مدت، خبر آن‌ها منتشر شده‌است، باید توجه داشت که احتمالا احکام انضباطی و قضایی بسیاری در سکوت خبری، دانشجویان را تحت فشار و سرکوب امنیتی قرار داده‌اند.
قسم حضرت عباس وزارت علوم و دم خروس!
اگر تشبیه تعطیلی دانشگاه‌ها به انقلاب فرهنگی دوم، تعبیر نادرستی است و مسئولان جمهوری اسلامی نگران سلامت دانشجویان هستند؛ چرا امروز دانشجویان را در زندان‌ها که یکی از خطرناک‌ترین محیط ها برای ابتلا به کروناست، محبوس کرده‌اند!؟ باز هم با پوزخند می‌گوییم قسم حضرت عباستان را باور کنیم یا دم خروستان؟!
*جان باختن یک کارگر ۶۰ ساله در فراهان براثر سقوط
روز سه شنبه ۱۱ آذر، یک کارگر ۶۰ ساله حین کاردر یک ساختمان نیمه کاره در یکی از محله‌های شهرستان فراهان ،استان مرکزی بر اثر سقوط ازطبقه دوم وپس از انتقال به یکی از بیمارستان‌های اراک،به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد.
akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate