اخباروگزارشات کارگری ٢٠ آذرماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢٠ آذرماه ١٣٩٩

– تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد نسبت به عدم پرداخت مطالبات و بلاتکلیفی شغلی مقابل فرمانداری

– تجمع نیروهای قرارداد کارمعین حق طلب آموزش وپرورش مقابل مجلس

– ادامه کنش های کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد برای تامین امنیت شغلی

– نازنین محمدنژاد فعال دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

– آزادی موقت الهام صمیمی فعال دانشجویی با تودیع وثیقه یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی

– حتی یک دقیقه زندان برای کیوان صمیمی سم است

– پیام کیوان صمیمی از زندان اوین: زندان، آن‌چنان هم سخت نیست

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

۷۵ میلیارد تومان پول اختصاص داده شده به مسکن کارگران در سال ۸۷ مشخص نیست کجا هزینه شده که بیش از ۹۵ درصد از کارکنان از آن بهره‌ای نبردند

– اعتراض کشاورزان شهرستان رودان نسبت به قیمت پایین بادمجان با ریختن محصولشان به کف خیابان

– تجمعات اعتراضی فرهنگیان سردشت  نسبت به عدم تحویل زمین ومسکن مقابل فرمانداری و شرکت مسکن فرهنگیان

– شماره ای دیگر از سریال واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران با مصدومیت ۸ کارگر معدن چهل کوره زاهدان

*تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد نسبت به عدم پرداخت مطالبات و بلاتکلیفی شغلی مقابل فرمانداری

در خلال هفته جاری، کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد چند بار با برپایی تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان در استان لرستان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت مطالبات و بلاتکلیفی شغلی بنمایش گذاشتند.

روز پنج شنبه ۲۰ آذر،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: طی چند روز گذشته تعدادی از کارگران سامان کاشی بروجرد در مقابل فرمانداری تجمع کردند که خواستار بررسی مشکلات و پرداخت مطالباتشان بودند.

وی افزود: تقریبا کلیه کارگران شرکت سامان کاشی بروجرد در اداره کار طرح دعوی نمودند و رای آنها را صادر و به اجرای احکام ارجاع داده شد که مجموع آراء حدود ۱۱ میلیارد تومان بود و البته بخشی از این مطالبات با فروش یکی از زمین های توقیف شده از مالک پرداخت شده است.

وی ادامه داد: مابقی طلب کارگران که شامل دستگاه های توقیف شده و بعضی آراء صادر شد که هنوز توسط کارفرما پرداخت نشده است و کارگران خواستار پرداخت مطالبات خود شده اند.

او گفت: ارزش دستگاه توقیف شده بیش از ۱۵ میلیارد تومان است اما تاکنون با هدف حفظ کارگاه اجازه خروج هیچ یک از دستگاه ها توسط دستگاه قضایی داده نشده است.

وی بیان کرد: البته مدیر کارخانه در تلاش است که با پرداخت اصل بدهی و تاخیر تاییدیه بتواند طلب ها و بدهی ها را پرداخت کند و دستگاه ها از واحد تولیدی خارج نشوند.

وی گفت:کارخانه سامان کاشی بروجرد از اواسط سال ۹۵ تعطیل و همه کارگران آن از بیمه بیکاری بهره مند شده اند.

*تجمع نیروهای قرارداد کارمعین حق طلب آموزش وپرورش مقابل مجلس

روز چهارشنبه ۱۹ آذر،جمعی از نیروهای قرارداد کارمعین خدماتی آموزش‌وپرورش جهت احقاق حقوق خود مقابل مجلس تجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی ازجمله خواسته های تجمع کنندگان بقرارزیراست:

-اجرای طرح رتبه‌بندی نیروهای خدماتی

– برقراری حق سرایداری، اضافه‌کار، حق لباس و حق مسکن

– جذب و استخدام نیروهای جدید خدماتی

– افزایش حقوق نیروهای خدماتی

– تبدیل وضعیت شغلی از خدماتی به اداری

– قرار گرفتن در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور

– بهبود حقوق دریافتی نیروهای خدماتی

– همسان‌سازی حقوق نیروهای خدماتی با سایر پرسنل آموزش‌وپرورش و کارکنان دیگر ارگان‌ها

*ادامه کنش های کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد برای تامین امنیت شغلی

گزارش دریافتی:کارگران پسماند بجنورد بر دوراهی «شهرداری» و « خصوصی»

کارگران پسماند بجنورد در یک کنش دامنه دار در یک سال گذشته خواسته های خود را اعلام نموده اند. ابتدا در زمستان سال ۱۳۹۸ با مراجعه به مدیرعامل پسماند در خواست خود مبنی بر انعقاد قرارداد های حداقل پنج ساله برای تمام پرسنل پسماند بجنورد را خواهان شدند.

اما با شیوع کرونا و عدم پیگیری مطالبات خود در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ با تجمع در مقابل شهرداری بجنورد باری دیگر بر خواسته های پیشین خود اصرارنمودند که این بار هم با وعده وعید های مسئولین شهرداری و مدیر عامل پسماند عظیمی حل مساله را به مدیران سپردند اما در کمال ناباوری ازشهریور ماه زمزمه های خصوصی سازی سازمان پسماند به گوش کارگران این بخش رسید. این کارگران که تجربه خصوصی سازی را در بخش های مختلف شهرداری بجنورد از قبیل فضای سبز و کشتارگاه دیده بودند باری دیگر در مهرماه سال جاری در مقابل شهرداری و استانداری دست به تجمع همراه با خانواده زدند.

با این هدف که نه تنها سازمان پسماند نباید خصوصی سازی شود بلکه باید به زیرمجموعه های شهرداری بجنورد نیز اضافه شود تا کارگران قرارداد مستقیم با شهرداری ببندند اما باری دیگر هم با قول عظیمی مبنی بر حل و فصل مساله دست از تجمع مسالمت آمیز خود کشیدند.

در چند روز اخیر معاون استاندار خراسان شمالی از اجرای طرح خصوصی سازی سازمان پسماند خبر میدهد.خصوصی سازی که خلاف میل کارکنان و به ضرر معیشت خانواده های آنان میباشد.

قابل ذکر است که سازمان پسماند یک نهاد بین سازمانی است که بودجه ومدیریت آن توسط استانداری مشخص میشود اما این نهاد از لحاظ کاری درارتباط مستقیم با شهرداری قرار دارد.

درهمین رابطه: تجمع اعتراضی کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد نسبت به قراردادهای یکساله مقابل ساختمان شورای شهر

صبح روز پنج شنبه اول خرداد، کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد برای اعتراض به قراردادهای یکساله مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهرتجمع کردند وخواهان عقد قرادادهای طولانی مدت شدند.

برپایه گزارش دریافتی،هدف از این تجمع اعلام نارضایتی نسبت به عقد قرارداد های یک ساله نیرو های این سازمان می‌باشد. این کارگران که خواستار تغییر قرارداد ها خود بودند این درخواست را در زمستان سال ۹۸ به مدیریت سازمان مذکور اعلام کرده بودند و ایشان قول شرایط بهتری را در قرارداد های جدید داده بود.

اما با اعلام وضعیت قرارداد های امسال که بروال سالهای پیش یک سال بوده است،جمعی از کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد تصمیم به پیگیری موضوع تا عقد قرارداد مدت دار حداقل پنج سال گرفته اند ودرهمین راستا روز پنج شنبه اول خرداد دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهرزدند.

خاطر نشان می شود که تعداد قابل ملاحظه‌ای از کارگران سازمان پسماند شهرداری بجنورد که سابقه کاری بالاتری دارند با قراردادهای کاری پنج ساله مشغول بکارهستند.

کارگران جدیدالورود تر هم خواهان تبدیل قراردادهایشان به طولانی مدت حاقل پنج ساله هستند.

*نازنین محمدنژاد فعال دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

سه شنبه شب(۱۸ آذر)،نازنین محمدنژاد، دانشجو و فعال دانشجویی سابق دانشگاه های تهران و علامه طباطبائی، با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد.

*آزادی موقت الهام صمیمی فعال دانشجویی با تودیع وثیقه یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی

روز پنج شنبه ۲۰ آذر،الهام صمیمی ، فعال دانشجویی شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران ، پس از ۱۷ روز بازداشت با وثیقه یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی آزاد شد.

*حتی یک دقیقه زندان برای کیوان صمیمی سم است

محمود بهزادی  وکیل کیوان صمیمی از بازداشت شدگان مراسم روزجهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس:یک دقیقه زندان هم برای کیوان صمیمی سم است.

روز پنج شنبه ۲۰ آذر،محمود بهزادی به خبرنگار رسانه ای گفت: امیدوار هستیم که زودتر آزاد شود. چون براساس صحبت‌هایی که شده است می‌خواهند او را به پزشک قانونی بفرستند تا براساس نظر آنها برای او تصمیم‌گیری شود.

او افزود: با توجه به اینکه آقای صمیمی ۷۲ سال سن دارد و قلب او ناراحت است. حتی دیروز در سربالایی دادسرای اوین سه بار ایستاد؛ قلب او دیگر جواب نمی‌دهد. وضعیت خطرناکی دارد و پزشکی قانونی هم در جریان است. قرار بود یک‌سری آزمایش‌ها انجام دهد اما چون به کرونا مبتلا شد، دو هفته در بیمارستان قلب بستری بود، آزمایشات را نتوانست انجام دهد.

او در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم برای و ایشان سریع‌تر تصمیم‌گیری شود تا آقای صمیمی تحت درمان قرار بگیرد. زندان برای سلامتی او خطرناک است. حتی یک دقیقه زندان برای او سم است.

*پیام کیوان صمیمی از زندان اوین: زندان، آن‌چنان هم سخت نیست

همیشه اعتقاد داشتم، از زندان سال ۸۸ هم پیام فرستادم، بعد از آزاد شدن در سال ۹۴ هم در مصاحبه‌ها گفتم و هنوز هم می‌گویم، که ما عدالت‌خواهان و جویندگان آزادی، نباید زندانی شدن را خطّ قرمز خود قرار دهیم و به زندان‌هراسیِ دیگران هم کمک نکنیم.

این‌که تا به آن‌جا از حقوق کارگران و محذوفان حمایت کنیم که به خودمان لطمه نخورد یا بازداشت نشویم را نباید به یک قاعــده تبدیل کنیم. آیا می‌خواهیم بدون این‌که هزینه کنیم، به انتظار فایده بنشینیم؟ هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد.

برخی از نیروهای ضدّ امنیتی و اقتدارگرا به منظور منصرف کردن معترضان و مطالبه‌گران از حضورِ حتی آرام در خیابان، به ایجاد فضای رعب و وحشت متوسل می‌شوند و ابایی هم ندارند که زندان را محیطی مخوف و هراسناک نشان دهند. بله، ظـلم هم‌چنان ادامه دارد ولی صریح بگویم، تصویری که از زندانِ کنونی و بازداشتگاهِ متهمان سیاسیِ جریانات غیرمسلّحانه در افکار عمومی ساخته شده نادرست است. ما اگر به این تصویرسازی کمک کنیم، شریک جُرم در منصرف کردنِ زحمتکشان و سایر مطالبه‌گران از حضور در اعتراضات خواهیم بود.

توجه داشته باشیم که مبادا در جهتِ نشان دادن شدت مظلومیتِ خود و احیاناً قهرمان‌سازی، از خود و یا سایرِ مبارزان، به زندان‌هراسی و بزرگ‌نمایی فشار بر زندانیان سیاسی بپردازیم.

هشدار که به‌رغمِ باور به ضرورت باز پس گیری حقوق مردم، به عاملی برای کمک ناخواسته در تضعیف جنبش خشونت‌پرهیزِ اجتماعی تبدیل شویم.

کیوان صمیمی

۲۰ آذر ۱۳۹۹

زندان اوین

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

۷۵ میلیارد تومان پول اختصاص داده شده به مسکن کارگران در سال ۸۷ مشخص نیست کجا هزینه شده که بیش از ۹۵ درصد از کارکنان از آن بهره‌ای نبردند

افزایش اجاره‌ی مسکن و قیمت مسکن در دو سال گذشته در پی سقوط بی‌سابقه ارزش ریال، رانندگان و کارگران شرکت واحد را در وضعیتی مشقت بار گرفتار کرده و بیش از گذشته به حاشیه شهرها رانده است. این در حالی است که در سال ۸۷ با فروش دو قطعه از زمین‌های مرغوب شرکت واحد و موافقت شهرداری ۷۵ میلیارد تومان برای مسکن کارگران اختصاص یافت و چنانچه این پول به درستی و با شفافیت هزینه مسکن کارگران می‌شد، امروز دیگر کارگران زحمت‌کش شرکت واحد مشکل مسکن نداشتند.

هیچگاه مدیران شرکت واحد، بیلانی از هزینه کرد ۷۵ میلیارد تومان به کارگران ارائه نکردند.

مدیریت شرکت واحد ابتدا اعلام کردند هیچ تسهیلاتی به کارگرانی که تا سال ۸۷ صاحب آلونکی به هر سختی شده‌اند همچنین به کارگرانی که کمتر از پنج سال سابقه دارند نمی‌دهند (تعداد این افراد در سال ۹۵، شش هزار تن تخمین زده می‌شود) و بعد کارگرانیکه صاحب آلونکی نبودند را در تعاونی مسکنی سازمان دادند که خود مدیریت، همه کاره تعاونی مسکن بود و کارگران حق انتخاب هیات مدیره را نداشتند و اصلا در این نوع تعاونی مسکن عضو شناخته نمی‌شدند.

با گذشت ۱۲ سال از مبلغ اختصاص داده شده به مسکن ۲۵۰ تن از کارگرانی که در پروژه سپیدار دو و سه عضو بودند هنوز صاحب خانه‌هایشان نشده‌اند و تعاونی مسکن چند برابر مبلغ اولیه که یرار بوده خانه‌هایشان را بسازد از آنان طلب کرده است با وجود اینکه با پرداخت این مبلغ هم مشخص نیست خانه کارگران را تحویل می‌دهد یا خیر! و حدود ۱۲۰۰ تن از کارگران هم که در دیگر پروژه‌ها قرار داشتند با پرداخت مبلغی بسیار بیش از آنچه در قرارداد اولیه در مجتمع‌های پرجمعیت مسکونی ساکن شده‌اند که در آن مجتمع‌ها ایمنی آن از طرف آتشنشانی مورد تایید نیست، پایان کار صادر نمی‌شود و واحدهای مسکونی‌شان فاقد سند است. کار در تعاونی جوری پیش رفت بگونه‌ای که نه تنها در واقع تسهیلاتی پرداخت نشد که بلکه آورده کارگران نیز غارت شد.

و اما مشکل مسکن کارگران شرکت واحد همچنان باقی‌ است و کارگران رفته رفته به حاشیه شهر رانده می‌شوند.

*اعتراض کشاورزان شهرستان رودان نسبت به قیمت پایین بادمجان با ریختن محصولشان به کف خیابان

کشاورزان شهرستان رودان در استان هرمزگان در اعتراض به قیمت پایین بادمجان، محصولشان را به کف خیابان ریختند.

به گزارش ۲۰ آذر یک منبع خبری محلی،جمعی از باغداران و کشاورزان شهرستان رودان در یک اعتراض همگانی تمام بادمجان های خود را به کف خیابان ریختند. زیرا دلالان کشاورزی نفس از این مرغ بی نفس گرفته و آن را به قیمت های ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان از باغدار می خرند اما در بازارکیلویی ۳ هزار تومان می فروشند.

اگرچه محصول بادمجان حساس به سرما است اما فروش آن با استقبال گرم دلالان مواجه نشده است، این روزها که استان هرمزگان به لحاظ آب و هوایی بهترین فصل جهت برداشت بادمجان است کیفیت آن نیز به مراتب مرغوب و با ارزش غذایی بالایی است.

با این وجود اما دلالان کشاورزی نفس از این مرغ بی نفس گرفته و آن را به قیمت های ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان از باغدار می خرند در صورتی که همین بادمجان در فروشگاه ها و بازارچه های عرضه میوه و تره بار به قیمت ۳ هزار تومان به فروش می رسد، به همین جهت جمعی از باغداران و کشاورزان شهرستان رودان در یک اعتراض همگانی تمام بادمجان های خود را به کف خیابان ریختند.

*تجمعات اعتراضی فرهنگیان سردشت  نسبت به عدم تحویل زمین ومسکن مقابل فرمانداری و شرکت مسکن فرهنگیان

روز پنج شنبه ۲۰ آذر،جمعی از فرهنگیان سردشت برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت عدم تحویل زمین و خانه‌ای که برای آن بیش از ده سال پیش هزینه پرداخت‌نموده‌اند مقابل فرمانداری و شرکت مسکن فرهنگیان تجمع تجمع کردند.

بیش از ۴۰۰ نفر از این فرهنگیان برای زمین و مسکن پول پرداخت‌نموده‌اند که تا این لحظه زمینی در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. در طول این مدت و بخصوص قبل از سال ۱۳۹۰ بیش از ۵۰میلیون تومان از هر فرهنگی گرفته‌اند.

به گزارش یک منبع خبری محلی بنقل از تجمع کنندگان،تعدادی از پرونده‌ها از سال ۱۳۸۰شروع‌شده‌اند و تا این لحظه باگذشت ۱۹ سال هیچ ساختمان یا زمینی در اختیار تعدادی از این فرهنگیان سردشتی قرار نگرفته است.

بنابه گزارش همین منبع،در سال‌های گذشته اکثر فرمانداران، نمایندگان مجلس،‌ دادستانی و … قول پیگیری داده‌اند اما همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

*شماره ای دیگر از سریال واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران با مصدومیت ۸ کارگر معدن چهل کوره زاهدان

عصر روز پنج شنبه ۲۰ آذر،اتوبوس حامل کارگران معدن چهل کوره زاهدان در پنج کیلومتری محور زاهدان به سمت بم واژگون و ۸ کارگر مصدوم شدند.

مصدومان این حادثه با چهار دستگاه آمبولانس به بیمارستان  خاتم الانبیاء زاهدان انتقال یافتند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate