اخباروگزارشات کارگری اول آذرماه ١٣٩٩

زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

– زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

– تبدیل وضعیت ۲۷۰۰ کارگر ایران خودروبدنبال کنش های دامنه دارشان برای عقد قرارداد مستقیم

– اقدام نمادین کارگر راه آهن نسبت به برای دفاع از حقوق واعتراض به سهل انگاری های مدیران

– اعتراض جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به پایمالی حقوقشان

– بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۴۶۵ کارگر صنایع خالص سازان روی زنجان بدلیل تعطیلی

سایه شوم بیکاری بالای سر ده ها کارگر دیگر شهرک صنعتی روی زنجان

– تجمع اعتراضی اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان ودانشجویان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین نسبت به  الحاق دانشگاه اسفراین به دانشگاه بجنورد مقابل فرمانداری اسفراین

– جان باختن کودک کار در میانه براثر سقوط در چاله آسانسور

– زنده زنده سوختن کارگر یک کارگاه شارژ سیلندرهای گاز مایع در غرب تهران

*روز جمعه اول آذر ماه ۱۳۹۸: زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

+گزارشی درباره اعتراضات هفته آخر آبان ماه ۱۳۹۸ شیراز به بهانه افزایش قیمت بنزین

 “شلوغی‌های این شهر هم مانند شهرهای دیگر از همان روز اول [جمعه ۲۴ آبان] آغاز شد و بیشتر درگیری‌ها مربوط به منطقه صدرا بوده‌است.”

یکی از اهالی شهر شیرازبه کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «در همان منطقه صدرا چند نفر با شلیک مستقیم گلوله کشته‌شدند و بیشتر جان‌باختگان مربوط به همان منطقه است که با هلی‌کوپتر به متعرضان شلیک کرده‌اند.»

او اضافه می‌کند: «سمت شرق شیراز درگیری‌ها زیاد بوده و مردم چون بلوار را بسته‌بودند به سمت مردم تیراندازی کردند و یک‌نفر به نام محمدحسین داستان‌خواه که دانش‌آموز ۱۵ ساله آموزشگاه فردوسی بوده‌است، کشته شده و یک نفر دیگر که جوانی ۲۶ ساله‌ به نام امیر الوندی‌مهر اهل شهرک گویم یکی از روستاهای اطراف شیراز است که توسط نیروهای بسیج سلمان فارسی کشته شده و مراسم خاک‌سپاری او در تدابیر امنیتی شدیدی برگزار شد و بیشترین جان‌باختگان مربوط به این مناطق است.»

بنا به گفته شاهدان عینی در مناطق زرهی و مالی‌آباد (معالی‌آباد) هم درگیری‌ها شدید بوده: «از کلانتری مالی‌آباد به مردم تیراندازی کردند و مردم با سنگ به دفاع از خود پرداختند و یک‌نفر هم همان‌جا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.»

“در فرعی‌های اطراف منطقه زرهی نیز درگیری زیاد بوده و در واقع بیشترین درگیری‌ها مربوط به مناطق مالی‌آباد، زرهی و شهرک صدرا بوده‌است.”

این فرد در مورد تعداد زخمی‌ها آمار درستی ندارد، اما می‌گوید که “تعداد زخمی‌ها خیلی زیاد است و به چشمان آن‌ها تیر ساچمه‌ای اصابت کرده‌است.”

بنا به گفته وی: «بیشتر بازداشتی‌ها به ساختمان پلاک ۱۰۰ در بلوار ارتش و یک ساختمانی دیگر در خیابان زند منتقل می‌شوند و خبر دارم که بازجویی‌های سختی می‌شوند و حتی شنیده‌ام برخی مردم معترض روستای گویم و شهرستان کازرون را از ویدئوهای منتشر شده شناسایی کرده‌اند.»

وی در آخر به نقل از یکی از دوستانش که کازرون را به منطقه عسلویه تشبیه کرده‌بود می‌گوید: «کل شهر کازرون را شعله‌های آتش، پوشانده‌بود.»

+پزشکان گم ‌نام حقوق انسانی: دستور کشتن معترضان هفته آخر آبان ماه۹۸ به بهانه افزایش قیمت بنزین را داده بودند

 سرکوب در شهرهای اطراف تهران و کرج مثل شهریار، قلعه حسن‌خان و تمام شهرک‌های بین تهران و کرج بسیار شدید بوده است.

 «در بیمارستان فیاض‌بخش پیرزنی را آورده بودند که از پنجره بیرون را تماشا می‌کرده است و تیر خورده بود به قلبش.»

این را یک پزشک می‌گوید در روزهایی که حکومت هیچ آمار رسمی از تعداد کشته‌ها و مجروحان اعتراضات خیابانی اخیر به گران شدن ناگهانی بهای بنزین ارایه نمی‌دهد. جمعی از پزشکانی که در بیمارستان‌های مختلف ایران مشغول به کار هستند و هویت‌ آن‌ها از سوی «ایران‌وایر» تایید شده است، از وضعیت بیمارستان‌های مختلف در روزهای اعتراضات گزارش می‌دهند.

آن‌ها که خود را با عنوان «پزشکان گم‌نام حقوق انسانی» معرفی می‌کنند، می‌گویند در جریان سرکوب این اعتراضات، هم از گلوله‌های جنگی و هم از گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده شده است و بیشتر جمجمه و قلب معترضان هدف قرار گرفته‌اند.

یکی از آن‌ها می‌گوید: «انگار فقط به قصد کشت شلیک کرده بودند. حتی به آن‌هایی که از لب پنجره یا از روی پشت‌بام بیرون را نگاه می‌کردند هم شلیک شده بود؛ مثل پیرزنی که به بیمارستان فیاض‌بخش منتقل شد و تیر به قلبش خورد.»

تعدادی از این پزشکان که در بیمارستان‌های اطراف تهران کار می‌کنند، آماری را از کشته‌شدگان در بیمارستان‌های تامین اجتماعی در سه روز اول اعتراضات، یعنی تا روز دوشنبه ۲۷ آبان  ۱۳۹۸ تهیه کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که در بیمارستان‌های وابسته به تامین اجتماعی در اطراف تهران، در سه روز نخست اعتراضات ۱۰۴ نفر جان باخته‌اند که جزییات آن به این صورت است: «بیمارستان تامین اجتماعی شهریار ۱۵ نفر، بیمارستان سجاد شهریار ۳۶ نفر و بیمارستان فیاض‌بخش ۱۴ نفر. در بیمارستان‌های اسلام‌شهر ۹ نفر، رباط کریم ۱۰ نفر و قلعه حسن‌خان نیز ۲۰ نفر کشته شده‌اند.»

یکی از این پزشکان که در بیمارستان کوچکی در شهر قدس کار می‌کند، می‌گوید: «در یک شیفت کاری، ۱۲ نفر کشته شده را خودم دیدم که از بین آن‌ها ۱۰ نفرشان با شلیک گلوله به سر جان داده بودند. یک نفر گلوله به قلبش اصابت کرده بود و یک نفر هم به گردنش.»

به گفته این پزشک، سرکوب در شهرهای اطراف تهران و کرج مثل شهریار، قلعه حسن‌خان و تمام شهرک‌های بین تهران و کرج بسیار شدید بوده است.

آمار کشته‌های بیمارستان‌های «طالقانی»، «امام رضا» و «امام خمینی» کرمانشاه نیز از سوی این پزشکان در سه روز نخست اعتراضات ۱۶ نفر اعلام شده است: «در کرمانشاه در بیمارستان طالقانی هشت نفر، بیمارستان امام رضا سه نفر و بیمارستان امام خمینی پنج نفر کشته شده‌اند. توجه کنید که این آمار شامل بیمارستان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نمی‌شود.»

به گفته این پزشکان، بیمارستان‌های تابع «دانشگاه علوم پزشکی ایران» که برخی مناطق تهران و بیمارستان‌های «امام سجاد» شهریار و «مرکز درمانی حضرت فاطمه» رباط کریم را نیز در برمی‌گیرند، ۶۴ کشته و بیش از ۶۰۰ نفر زخمی را به عنوان آمار قطعی اعلام کرده‌اند.

یکی از پزشکان می‌گوید: «تعداد زخمی‌هایی که گلوله‌های ساچمه‌ای به آن‌ها اصابت کرده بود، بسیار زیاد بودند. ما از اندام‌ها عکس می‌انداختیم و اگر گلوله به استخوان نرسیده بود، به آن‌ها می‌گفتیم بروند و خودشان بعدا برای در آوردن ساچمه به پزشک جراح مراجعه کنند. چون اگر ساچمه در بافت نرم باشد، فقط خطر عفونت بافت نرم را دارد که با آنتی بیوتیک مداوا می‌شود.»

به گفته این پزشکان، بیمارستان‌های جوانرود، بوکان و مریوان بیش از ۳۰ کشته داشته‌اند: «جوانرود ۱۵ نفر، مریوان حداقل ۱۰ نفر و بوکان حداقل هفت نفر کشته شده‌اند.»

یکی از پزشکان می‌گوید: «سرکوب، شدیدتر از آن‌چه دیدید و شنیدید، بود. این بار از روز اول دستور کشتن صادر شد؛ حکم تیر برای این که قلب و جمجه مردم معترض را هدف بگیرد.»

*تبدیل وضعیت ۲۷۰۰ کارگر ایران خودروبدنبال کنش های دامنه دارشان برای عقد قرارداد مستقیم

۲۷۰۰ کارگر ایران خودروبدنبال کنش های دامنه دارشان تبدیل وضعیت شدند وبا ایران خودرو قرارداد مستقیم می بندند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، با اعتراضات چندین ساله کارگران و به ویژه یکساله اخیر، کارگرانی که تحت پوشش شرکت های پیمانکاری کار می کردند از این پس با ایران خودرو قرارداد مستقیم می بندند.

 در اواسط آبان در جلسه ای با شرکت مدیرعامل و۱۳ نماینده کارگران پیمانکار از سالن رنگ، تعمیرات قالب، نیروی محرکه، سالن بدنه سازی، سالن پرس … این موفقیت رسمی گردید و۲۷۰۰کارگر پیمانکار تبدیل وضعیت شده و دیگر کارگر ایران خودرو محسوب گشته و از مزایای ایران خودرو بهره مند می شوند.

بنابهمین گزارش،مدیرعامل قول داد که تمامی زیر مجموعه های ایران خودرو هم تبدیل وضعیت خواهند شد.

*اقدام نمادین کارگر راه آهن نسبت به برای دفاع از حقوق واعتراض به سهل انگاری های مدیران

یک کارگر راه آهن برای دفاع از حقوق واعتراض به سهل انگاری های مدیران با همراهی ۲نفر ازهمکارانش وبرافراشتن پلاکاردی،بطورنمادین خودرا حلق آویز کرد.

*اعتراض جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به پایمالی حقوقشان

جمعی ازکارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران( اهواز)با دور اطلاعیه ای اعتراضشان را نسبت به پایمالی حقوقشان ابراز وخواهان اتحاد و همدلی همکارانشان برای دست یابی به مطالباتشان شدند.

متن کامل اطلاعیه بشرح زیراست:

با سلام و عرض ادب خدمت همه همکاران شریف

یک نادان با برنامه می تواند یک دانای بی برنامه را شکست دهد.

همه ما در تمام ایام زندگی خود چه در هنگام تحصیل و یا تشکیل زندگی مشترک و یا یاد گیری مهارت و حرفه ای ، برای دستیابی به اهداف خود یک برنامه داشتیم و این برنامه و برنامه ریزی باعث دستیابی ما  به موفقیت  شده است . در علم مدیریت داشتن برنامه از سوی مدیران و رهبران کلید موفقیت آنان برای رسیدن به اهداف است . بی برنامه گی باعث در جا زدن و پسرفت  سازمان ها خواهد شد .

مدیرانی همچون غفوری ، پهلوانی و مدیر پروازی و همیشه غایب ما آقای یوسفی همیشه با دروغ پردازی(مصاحبه او در مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۰ در دفتر کانال تلگرامی  چیلان و وعده رسیدن تولید  به  ۵۰℅ در سال اول و در سال دوم ۸۰%و حل مشکلات پرسنل) و  دادن وعده های تو خالی و پوچ (وعده ورود ماهانه ۸۰هزار تن  در جمع پرسنل )و همچنین نداشتن یک برنامه راهبردی و نقشه راه، عملا عدم داشتن برنامه را بر همگان ثابت کردند تا با کمک تیم بسیار ضعیف و غیر بومی  و همچنین مهر ه چینی افراد فاسد و خائنی همچون خطیبی ، نادی زاده ،مسلمی، شعبانی بر مشکلات شرکت افزودند .

عدم ورود مواد اولیه و عدم راه اندازی خطوط تولیدی با ظرفیت کامل و عدم بازسازی و نوسازی خطوط و  اختیار دادن محصولات ما به دلالهای فاسد و  کارمزدی کار کردن از سیاست ها و اندیشه های مافیای فولاد است که آقای یوسفی و معاون بیسواد و ناکارآمد او افشین محمدی بازیگران این صحنه خطرناک و شوم هستند اما تير آنها به سنگ خواهد خورد .

حق و حقوق کارگران مانند :حق فنی ، فوق العاده شغل ، بدی آب و هوا ،ایجاد یک چارت ضد کارگری و حذف بسیاری از جایگاه ها ، ثابت بودن پاداش برای کارگران و اضافه پاداش برای برخی مدیران ، دادن اضافه کار پایین مخصوصا کارگاههای پشتیبانی و انبارها هنوز که هنوز داده نشده و با وجود  این سیستم فاسد و ضد کارگری پرداخت نخواهد شد .

در قضیه بحث بر انگیز  استخدام و تقلب رساندن از سوی دو ناظر و مشاهده شرکت کنندگان آزمون به این تقلب و عدم دادن امتیاز  ۱۵نمره  به   فرزندان پرسنل و سوزاندن برگه های امتحانی  بدلیل دست کاری  و استخدام فک و فامیل های برخی مدیران و  مخالفت آقای یوسفی  با استخدام فرزندان پرسنل با داشتن نمرات قبولی و چاپلوسی ایشان  به برخی مسئولین و همچنین استخدام های تازه  با عنوان فرزندان مدافعان حرم  که از مسئولین نظارتی و امنیتی می خواهیم با طراحان این دروغ که محمدی و یوسفی هستند برخورد کنند .

و کلام آخر :

برادران و خواهران گرامی برای بدست آوردن حق و حقوق اولیه خود همانند گذشته ی نه چندان دور  که اتحاد و اخوت خود را برهمگان ثابت کردید مهمترین فاکتور برای رسیدن به حق و حقوقتان اتحاد و همدلی  است .

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۴۶۵ کارگر صنایع خالص سازان روی زنجان بدلیل تعطیلی

سایه شوم بیکاری بالای سر ده ها کارگر دیگر شهرک صنعتی روی زنجان

روز شنبه اول آذر،شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان(ZZKICO) واقع در کیلومتر ۶ جاده بیجار – شهرک صنعتی تخصصی روی،تعطیل و۴۶۵ کارگرش با ۱۰تا۱۲ سال سابقه بیکارشدند.

درشهرک صنعتی روی زنجان در مجموع بالغ بر  ۸۷۰نفر در حال فعالیت هستند که  با تعطیلی شرکت خالص سازان روی،اشتغال کارگران همه شرکت های اقماری نیز در این مجموعه صنعتی به خطر افتاده است.

مسئول روابط عمومی شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان،به خبرنگار رسانه ای گفت: مسئولان استان زنجان همکاری لازم را برای انتقال فیلتر کیک ها به محل جدید نمی کنند.

وی افزود: از امروز- شنبه اول آذرماه -شرکت خالص سازان روی  زنجان و چند شرکت دیگر در شهرک صنعتی روی به دلیل پلمب محل دپوی فیلتر کیک ها که  ۵۰ روز پیش  اتفاق افتاد، تعطیل شد.

او ادامه داد: مسئولان استان زنجان همکاری لازم را در زمینه انتقال فیلتر کیک ها به محل جدید نمی ‌کنند که  با این روند به نظر می رسد همه شرکت های حاضر در شهرک روز زنجان یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد.

*تجمع اعتراضی اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان ودانشجویان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین نسبت به  الحاق دانشگاه اسفراین به دانشگاه بجنورد مقابل فرمانداری اسفراین

 روزچهارشنبه ۲۸ آبان، اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان ودانشجویان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین درادامه اعتراضاتشان نسبت به الحاق دانشگاه اسفراین به دانشگاه بجنورد دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی زدند.

گزارش دریافتی:جمعی از اساتید ، دانشجویان و قاطبه پرسنل اداری دانشگاه اسفراین در روزچهارشنبه بیست‌و‌هشتم آبان،با حضور در محوطه فرمانداری اسفراین به دلیل نارضایتی از ادغام دانشگاه اسفراین بعنوان زیر مجموعه دانشگاه بجنورد دست به اعتصاب و تجمع زدند.

معترضین با بیان اینکه دانشگاه اسفراین در سال نودوهشت رتبه نخست ارتباط با صنعت را در بین دانشگاه های کشور به ثبت رسانده است در حالی که زمزمه ها مبنی بر ارتقاع دانشگاه اسفراین به تنها دانشگاه صنعتی شمال شرق کشوربه گوش میرسید به ناگه در اردیبهشت سال جاری خبر از ادغام این دانشگاه ،توسط وزارت علوم بیان شد.

این دستور با مخالفت جدی پرسنل دانشگاه و هیئات علمی آن مواجه شد که برای هموار کردن راه ،مدیریت دانشگاه توسط وزارت علوم بر کنار شد.

 شایان ذکر است که دانشگاه بجنورد در حالی میخواهد به عنوان دانشگاه مادر وسرپرست دانشگاه اسفراین مطرح شود که دانشگاه بجنورد در قعر جدول دانشگاه های مرتبط با صنعت در سطح کشور دسته بندی میشود.

در طرح ادغام دانشگاه های استان خراسان شمالی با دانشگاه بجنورد نام دانشگاه تک جنسیتی«کوثر» هم مطرح بود که با مخالفت نماینده رهبری دراستان این دانشگاه از فهرست خارج شد.

*جان باختن کودک کار در میانه براثر سقوط در چاله آسانسور

یک کودک کار ۱۷ ساله ،حین کار در یک ساختمان نیمه کاره درشهرمیانه،استان آذربایجان شرقی براثر سقوط از ارتفاع به درون چاله آسانسور جانش را ازدست داد.

*زنده زنده سوختن کارگر یک کارگاه شارژ سیلندرهای گاز مایع در غرب تهران

بعد از ظهرروز جمعه ۳۰آبان،یک  کارگر درحادثه آتش سوزی یک کارگاه شارژ سیلندرهای گاز مایع واقع در جاده مخصوص کرج، بلوار کرمان خودرو،زنده زنده سوخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate