اخباروگزارشات کارگری ٢۵ آذرماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢۵ آذرماه ١٣٩٩

– اعتراض کارگران شهرداری سبزوار نسبت به حقوق ۱۰ تا ۲۶ میلیون تومانی شهردار وتعدادی کارکنان شهرداری سبزوار ،بی تفاوتی وزارت کار و نداشتن تشکل مستقل برای دفاع از حقوقشان

– پنجمین روز اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران بخش خدمات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به جابجایی شغلی

– اعتراض اساتید حق‌التدریسی دانشکده علمی کاربردی میراث فرهنگی یزد نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

– افسانه عظیم زاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت وبه مکانی نامعلوم منتقل شد

– احضار حسین پیروتی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به تشکل های کارگری

– تهدید و ارعاب خانواده حامد قره اوغلایی دانشجوی دانشگاه بهشتی توسط نهادهای امنیتی

– واکسن همگانی و رایگان، مطالبه‌ای فوری و عمومی است!

– خانواده‌های حادثه دیده کلینیک سینا اطهربا برپایی تجمع خواهان روشن شدن هرچه سریعتر علل حادثه و برخورد با مقصرانش شدند

– تجمع اعتراضی اهالی شهرک اندیشه قزوین نسبت به سلب حق مالکیت زمین  و عدم پاسخگویی مسئولان مقابل دادگستری قزوین

– تجمع اعتراضی صاحبان شغل های مرتبط با تالار های پذیرایی  نسبت به برگزاری مراسم عقد توسط دفاتر اسناد رسمی مقابل اتاق اصناف تهران

– سرویس رفت وآمد کارگران کشاورزی گلستان هم واژگون و ۱۲ زن مصدوم شدند – وخامت حال سه نفر از مصدومین

*اعتراض کارگران شهرداری سبزوار نسبت به حقوق ۱۰ تا ۲۶ میلیون تومانی شهردار وتعدادی کارکنان شهرداری سبزوار ،بی تفاوتی وزارت کار و نداشتن تشکل مستقل برای دفاع از حقوقشان

روز سه شنبه ۲۵ آذر،جمعی ازکارگران شهرداری سبزوار در استان خراسان رضوی اعتراضشان را نسبت به حقوق ۱۰ تا ۲۶ میلیون تومانی شهردار وتعدادی کارکنان شهرداری سبزوار،بی تفاوتی وزارت کار و نداشتن تشکل مستقل برای دفاع از حقوقشان رسانه ای کردند.

جمعی ازکارگران شهرداری سبزوار درباره حواشی به‌وجود آمده درباره حقوق برخی مدیران شهری به خبرنگار رسانه ای گفتند: اخیرا در رسانه‌ها و شبکه‌های‌ مجازی خبرهای درباره دریافت‌های برخی مدیران شهری منتشر شده درحالی‌که ما کارگران در آرزوی دریافت منظم حداقل دستمزد هستیم.

یکی از کارگران شهرداری سبزوار درباره انتشار فیش‌های حقوقی تعدادی از مدیران شهری سبزوار در رسانه‌ها گفت:پرداخت حقوق‌های ۱۷ تا ۲۶ میلیونی به مدیران شهری در مقایسه با کارگران حداقل‌بگیری که شبانه‌روز برای پاکیزه نگه داشتن و زیبایی فضای سبز شهر تلاش می‌کنند، واقعا بی‌عدالتی و تبعیض است.

این کارگر با بیان اینکه انتشار این فیش‌ها، موجب اعجاب کارگران خدماتی و فضای سبز شد، در ادامه گفت: چرا باید ما کارگران حداقل‌بگیر برای دریافت مطالبات خود به خیابان‌ها بیاییم و در مقابل ساختمان‌های مختلف دولتی و خصوصی تجمع کنیم و به هر مقام مسئولی که به ذهن‌مان برسد، عریضه بنویسم، اما مدیران شهری که مدعی نداشتن بودجه هستند، حقوق‌های نجومی بگیرند؟!

او با اشاره به اینکه این بی‌عدالتی‌ و تبعیض در پرداخت حقوق نه تنها در سبزوار بلکه در بسیاری از شهرداری‌های دیگر نیز معمول است، گفت: هرچند امیدمان را برای برخورد از مسئولان دولتی از دست داده‌ایم، اما در این مورد خاص از مسئولان قوه قضائیه درخواست داریم پای کار بیاید.

وی با بیان این مطلب که تنها انتشار رسانه‌ای فیش‌های مدیران که مدعی کار جهادی هستند کافی نیست، تاکید کرد: تا زمانی که کارگران نتوانند از مجاری قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند و تا هنگامی که نتوانیم با تشکل‌یابی مستقل خودمان را قدرتمند کنیم، انتظار عدالت بیهوده است.

یکی دیگر از کارگران؛ بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی کارگران شهرداری سبزوار را متوجه وزارت کار دانست و گفت: چرا وزارت کار از ابزارهایی که در دست دارد برای فشار بر کارفرمایان و مدیران خاطی استفاده‌ نمی‌کند.

وی افزود: آیا قرار نیست کارفرمایان، مسئولان و مدیران با اصطلاح نجومی‌بگیر به هیچ نهاد، مرجع و ساختاری پاسخگو باشند؟ چرا برخی نهادهای مسئول تا صدای ما کارگران را برای وصول اندک مطالبات‌مان می‌شنوند فوری اقدام به سرکوب آنها می‌کنند؟ چرا شرایط ناعادلانه همیشه متوجه کارگر است؟

او با طرح این سوال که افرادی با حقوق‌های نجومی برای کارگرانی که با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند، تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: عادلانه نیست ما کارگرانی که همیشه در حال کار هستیم یا بعد از سال‌ها کار بازنشسته می‌شویم، دچار این میزان فقر و تنگدستی باشیم. ما کارگران چیزی اضافه نمی‌خواهیم، بلکه بدنبال حق‌مان هستیم و امیدواریم گوش شنوایی برای حرف‌های ما باشد.

*پنجمین روز اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران بخش خدمات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به جابجایی شغلی

روز سه شنبه ۲۵ آذر برای پنجمین روز متوالی، کارگران بخش خدمات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به جابجایی شغلی به اعتصابشان ادامه دادند وضمن خودداری از قبول پست های جدید دراین مجتمع تجمع کردند.

*اعتراض اساتید حق‌التدریسی دانشکده علمی کاربردی میراث فرهنگی یزد نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

روز سه شنبه ۲۵ آذر، اساتید حق‌التدریسی دانشکده علمی کاربردی میراث فرهنگی یزد اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان،اعلام کردند.

یک سالی از تعطیلی دانشکده علمی کاربردی میراث فرهنگی یزد می‌گذرد ولی اساتید حق التدریسی آن همچنان در انتظار تسویه حق و حقوق خود هستند و بارها نیز وعده رفع مشکل‌شان را از مسئولان و نمایندگان مجلس شنیده‌اند ولی گرهی از مشکلشان باز نشده است.

*افسانه عظیم زاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت وبه مکانی نامعلوم منتقل شد

عصر روز دوشنبه ۲۴ آذر، افسانه عظیم زاده فعال حقوق کودکان کار و زنان توسط نیروهای ناشناس دستگیر شد.

بنابه گزارش۲۵ آذر اتحادیه آزاد کارگران ایران،عصر روزدوشنبه  هنگامی که افسانه عظیم زاده برای پیگیری درمان مادر بیمارش که جهت معالجه ضایعه قلبی به بیمارستان میلاد مراجعه کرده بود، در مقابل چشمان پدر و مادرش، توسط نیروهای امنیتی ناشناس دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همزمان منزل وی و منزل مادرش توسط عوامل امنیتی تفتیش و وسایل شخصی وی ضبط و همراه خود بردند.

لازم به ذکر است تا این زمان از محل و عوامل دستگیری وی اطلاعی در دست نیست.

*احضار حسین پیروتی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به تشکل های کارگری

امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹، حسین پیروتی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، به دادیاری شعبه اول دادگستری اشنویه احضار شد.

بعد ازمراجعه به شعبه اول دادگستری اشنویه، به حسین پیروتی تفهیم اتهام شده است که اداره اطلاعات اشنویه ازوی شاکی می باشد.

 اتهام  وارد شده به ایشان  تبلیغ علیه نظام و انتشار اخبار احضار به اداره اطلاعات در تابستان گذشته می باشد.

توصیح اینکه حسین پیروتی فعلا با قرار  وثیقه کارمندی ۲۰ میلیون تومانی تا زمان  تشکیل دادگاه آزاد می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، احضار، بازجویی، تهدید و ارعاب اعضای کمیته هماهنگی و دیگر فعالین کارگری را شدیدا محکوم کرده و خواستار پایان دادن به این فضای ارعاب و سرکوب می باشیم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

*تهدید و ارعاب خانواده حامد قره اوغلایی دانشجوی دانشگاه بهشتی توسط نهادهای امنیتی

خواهر حامد قره اوغلایی دانشجوی دانشگاه بهشتی در اکانت توییتر خود از تهدید و ارعاب خانواده توسط نهادهای امنیتی خبر داد و از دستگاه قضایی برای رسیدگی به وضعیت برادر و خوانواده‌اش دادخواهی کرد.

‍ ‍ برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*واکسن همگانی و رایگان، مطالبه‌ای فوری و عمومی است!

بیانیه تشکلها و گروهای کارگری، دانشجویی، فارغ‌التحصیلان بیکار، جوانان و بیکاران محلات شهرها، ورزشکاران و فعالین حقوق کودکان در مورد واکسیناسیون همگانی و فوری و رایگان توسط حکومت.

تقریبا یک سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، انبوه مصائب بی‌سابقه‌ای که بعلت ورود تسهیل یافته این ویروس به کشور و سپس پنهانکاری‌ها و انکار واقعیت شیوع بیماری در ایران توسط سران حکومتی، موجب تحمیل زیان‌بارترین اتفاقات در زندگی مردم شد، اینک به یمن تلاش‌های مراکز علمی و پزشکی جهان، تولید واکسن این ویروس مرگبار در مقیاس انبوه شروع و واکسیناسیون عمومی آن در تعدادی از کشورها آغاز شده است.

کشورهای درگیر این اپیدمی با هزینه کردن و اختصاص بودجه‌های مناسب، رسما “رایگان” بودن پروژه پیشگیری عمومی از تکثیر بیماری را اعلام کرده‌اند و بعضاً آنرا اجرایی نیز نموده‌اند.

اما سران در ایران برخلاف سایر حکومت‌های جهان، همانند دوران اولیه سرایت و شیوع ویروس، راه دیگری را برگزیده‌اند؛ راه بازی با جان میلیون‌ها انسان به واسطه دروغ‌های مکرر به مردم، عوام‌فریبی و شانه خالی کردن از بار تأمین واکسن از منابع معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی.

بنا به اظهارات نمکی وزیر بهداشت، قرار است حدود ۲۰ میلیون دوز از شرکت‌های داروسازی “فایزر”و “مدرنا” به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری شود که برای واکسیناسیون حدود ۱۳درصد از جمعیت کفایت خواهد کرد. به گفته نمکی برای واکسیناسیون همگانی از واکسن ساخت داخل استفاده خواهد شد؛ علت این تصمیم هم، عدم توانائی مالی عنوان شده است!

این تصمیم، معنایش چیزی جز تامین سلامت برای سران و مدیران رده بالا و وابستگان به حکومت و البته بی‌توجهی به سلامت عموم جامعه نیست؛ این در حالی است که بودجه این خرید از واکسن‌های ساخت خارج از کشور، تماما از منابع عمومی کشور تامین میشود.

 در مملکتی که هر ساله هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی به نهادها و موسسات بی‌خاصیت و حتی مضر برای مردم اختصاص داده شده است، هیچ بهانه و توجیهی برای تحمیل تامین سلامت عمومی، با هزینه خود مردم قابل قبول نخواهد بود.

سران حکومت باید از پند و اندرز با نیت تحمیل واکسن نامرغوب کرونای ساخت نهادهای امنیتی به مردم خودداری کنند. استفاده از هر داروی فاقد تاییدیه سازمان بهداشت جهانی، اقدام برای تهدید سلامت جامعه می‌باشد و حکومت وظیفه دارد اقدام به خرید واکسن از شرکت‌هایی نظیر “فایزر”و “مدرنا” کرده و واکسیناسیون مجانی و همگانی را شروع کنند.

۲۴/۹/۱۳۹۹

۱-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

۲-گروهی از فارغ‌التحصیلان رشته شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه

۳-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه

۴-سندیکای نقاشان البرز

۵-گروهی از کارگران بیکار خیابان فرح، سنندج

۶-گروهی از کارگران ساختمانی کمربندی ۱۷ شهریور، سنندج

۷-گروهی از کارگران جوشکار خیابان چهارباغ، سنندج

۸-گروهی از کارگران ساختمانی خیابان ۱۷ شهریور، سنندج

۹-گروهی از کارگران بیکار روستای نوره، سنندج

۱۰-گروهی از کارگران بیکار شهرک صنعتی (کارخانه شیر)، سنندج

۱۱-گروهی از کارگران مرغداری‌های مریوان

۱۲-گروهی از فعالین کارگری سقز

۱۳-گروهی از کارگران لوله کش ساختمانی سقز

۱۴-گروهی از کارگران نقاش ساختمانی سقز

۱۵-گروهی از کارکران برق کار ساختمانی سقز

۱۶-گروهی از کارگران بیکار و جوانان بیکار محلات کریم آباد، تپه شافعی، بردبران و تپه مالان سقز

۱۷-تشکل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

۱۸-تشکل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۱۹-گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد

۲۰-گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه تهران

۲۱-گروهی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران

۲۲-گروهی از دانشجویان تربیت مدرس

۲۳-گروهی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل

۲۴-گروهی از دانشجویان دانشگاه مازندران

۲۵-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

*خانواده‌های حادثه دیده کلینیک سینا اطهربا برپایی تجمع خواهان روشن شدن هرچه سریعتر علل حادثه و برخورد با مقصرانش شدند

عصر روز سه شنبه ۲۵ آذر، خانواده‌های حادثه دیده کلینیک سینا اطهربا برپایی تجمع در محل واقعه خواهان روشن شدن هرچه سریعتر علل حادثه و برخورد با مقصرانش شدند.

قابل یاد آوری است که حادثه دردناک انفجار و آتش سوزی کلینیک سینا اطهر  روز سه شنبه ۱۰تیر ۱۳۹۹منجر به مرگ ۱۹ نفر و زخمی شدن ۱۱ تن دیگر شد و با گذشت ۶ ماه همچنان تکلیف آن روشن نشده است.

*تجمع اعتراضی اهالی شهرک اندیشه قزوین نسبت به سلب حق مالکیت زمین  و عدم پاسخگویی مسئولان مقابل دادگستری قزوین

روز سه شنبه ۲۵ آذر، اهالی شهرک اندیشه قزوین واقع اهالی شهرک اندیشه قزوین برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سلب حق مالکیت زمین زمین  و عدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع مقابل دادگستری قزوین زدند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:شهرک اندیشه در پنج کیلومتری قزوین واقع شده و شامل یک‌هزار قطعه است؛ تقریبا بخش قابل توجه و نیمی از این شهرک فاقد مشکل قانونی است، در حالی که مسئولان قضایی استان عنوان می‌کنند برخی از اراضی این شهرک دارای مشکل است.

وی افزود: من و بسیاری از ساکنان این شهرک، زمین‌ها را از ۲۵سال گذشته خریداری کرده‌ایم و زمین‌ها دارای سند است؛ اما دستگاه‌های اجرایی و اداری در این بین مشکلاتی را ایجاد کردند که ما اطلاعی از آن نداریم؛ زمانی هم که برای حل مشکل به دادسرا مراجعه می‌کنیم، عنوان می‌کنند موضوع محرمانه است.

وی ادامه داد : چگونه می‌توانیم در قبال زمین‌هایی که حق مالکیت آنها از ما سلب شده، فعالیت‌های ساخت و ساز را انجام دهیم؟ اگر دستگاه اجرایی دچار اشتباه شده نباید تاوان این اشتباه را ما بدهیم.

وی اضافه کرد: یک‌هزار قطعه‌ای که در این شهرک توسط ساکنان خریداری شده، بیشتر از اقشار کم درآمد و کارگر هستند که از چند سال گذشته سرمایه گذاری کردند.

وی گفت: با وجود گذشت چندین سال، مشکل همچنان پابرجاست و نمی‌توان در این شهرک ساخت و ساز کرد؛ مسئولان ذی‌ربط پاسخگو نیستند.

وی ادامه داد: واحدهای این شهرک مسکونی و بسیاری از زمین‌های آن دارای سند تک برگی رسمی است؛ اما نمی‌دانیم کجای کار مشکل دارد که مسئولان برای حل آن، پاس‌کاری می‌کنند.

*تجمع اعتراضی صاحبان شغل های مرتبط با تالار های پذیرایی  نسبت به برگزاری مراسم عقد توسط دفاتر اسناد رسمی مقابل اتاق اصناف تهران

روز سه شنبه ۲۵ آذر،جمعی از صاحبان شغل های مرتبط با تالار های پذیرایی  تهران، کرج و شمیرانات برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان پذیرایی  نسبت به برگزاری مراسم عقد توسط دفاتر اسناد رسمی مقابل اتاق اصناف تهران اجتماع کردند.

درهمین رابطه،رئیس اتحادیه تالارداران پذیرایی  به خبرنگار رسانه ای گفت:اعتراض‌کنندگان ادعا دارند دفاتر اسناد رسمی؛ همه سفره‌ی عقد گذاشته‌اند، مراسم برگزار می‌کنند و حتی شام می‌دهند‌ اما تالارهای پذیرایی که متخصص برگزاری مراسم هستند و می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، تعطیل شده‌اند.

وی افزود: این تجمع تنها برای تالاردارها نبودند، صاحبان شغل‌هایی بودند که وابسته به تالارهای پذیرایی بودند و به علت تعطیلی تالارهای پذیرایی بیکار شده‌اند، مثل فروشندگان لباس عروس یا عکاس‌ها.

وی ادامه داد: تعدادی از تالاردارها هم حضور داشتند که بیشتر از اطراف تهران، کرج و شمیرانات بودند، بنابراین موضوع ارتباطی به اتحادیه ندارد. پیش از این هم وعده داده بودیم که پیگیری‌ها را افزایش می‌دهیم.

به گفته وی، تعداد تجمع کنندگان حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر بودند که این تجمع در برابر اتاق اصناف صورت گرفت.

رئیس اتحادیه تالارداران پذیرایی در مورد خواسته‌های تجمع‌کنندگان گفت:‌ اعتراض‌کنندگان ادعا دارند دفاتر اسناد رسمی؛ همه سفره‌ی عقد گذاشته‌اند، مراسم برگزار می‌کنند و حتی شام می‌دهند‌ اما تالارهای پذیرایی که متخصص برگزاری مراسم هستند و می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، تعطیل شده‌اند.

وی درخاتمه گفت: تقریبا ۹ ماه است که تالارها تعطیل شده و زندگی کسانی که شغل‌شان به آن وابسته‌ است، تحت تاثیر قرار گرفته است.

*سرویس رفت وآمد کارگران کشاورزی گلستان هم واژگون و ۱۲ زن مصدوم شدند – وخامت حال سه نفر از مصدومین

بمداد روزسه شنبه ۲۵ آذر، یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران کشاورزی که از استان گلستان به ساری در حرکت بود در کمربندی نکا واژگون و ۱۲ کارگر برداشت محصولات باغی مصدوم شدند.حال سه نفر از مصدومین وخیم گزارش شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate