اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ آذرماه ١٣٩٩

اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ آذرماه ١٣٩٩

– گزارشی درباره تجمع اعتراضی خانواده های قربانیان قتل موشکی دی ماه ۹۸ سپاه پاسداران مقابل دادسرای نظامی

– تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات تبریز نسبت عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی درساختمان مرکزی  مخابرات استان  آذربایجان شرقی

– ازسرگیری تجمعات اعتراضی  کارکنان بیمارستان خمینی کرج نسبت به عدم پرداخت مطالبات

– ادامه اعتراضات کارگران شهرداری های خوزستان با تجمعات کارگران شهرداری های حسینیه و امیدیه

– کامران ساختمانگر برای تحمل ۵ سال حبس احضار شد

– ” از کوزه همان برون تراود که در اوست .” حکایت بودجه سالانه است.

– تجمع اعتراضی رانندگان پایانه سلطانی کرج نسبت به پرداخت عوارض روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به شهرداری

– تجمع اعتراضی خانواده بیماران «سی‌اف» کشورنسبت به نبود دارو و وعده های توخالی مسئولین مقابل وزارت بهداشت

«تا جواب نگیریم، از اینجا نمی‌رویم……»

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای نظرآباد نسبت به قتل یک زن توسط خودروی هنگ مرزی مقابل فرمانداری راسک

*گزارشی درباره تجمع اعتراضی خانواده های قربانیان قتل موشکی دی ماه ۹۸ سپاه پاسداران مقابل دادسرای نظامی

روزسه شنبه ۲۵ آذر،در حالی تنها چند روز به سالگرد این حادثه تلخ باقی‌مانده، برخی خانواده‌های جانباختگان حادثه انهدام هواپیمای اوکراینی برای دادخواهی مقابل دادسرای نظامی تهران دست به تجمعی اعتراضی اما در سکوت زدند و حالا ساعت‌ها پس از این تجمع، همچنان با واکنش افکار عمومی روبه‌رو است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ آذر،تجمعی که ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان از آن دارد که تنها به خیابان مجاور دادسرای نظامی ختم نشده و خانواده‌های این جانباختگان در ساختمان دادسرای نظامی نیز اعتراض خود را مطرح کرده‌اند.

این تجمع در حالی صورت گرفته که حدود یک هفته پیش، فدوی، جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران وعده داد که حکم قاضی برای مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی تا پیش از سالگرد این اتفاق ناگوار صادر شود.

حالا در آستانه ورود به دی‌ماه که از سال گذشته و پس از انهدام هواپیمای اوکراینی بر اثر آنچه «خطای انسانی» نام گرفت، خانواده ۱۷۶ سرنشین آن پرواز نافرجام که هر ۱۷۶ نفرشان در آن حادثه تلخ جان باختند، همچنان به‌ دنبال دادخواهی عزیزانشانند.

پدر مریم ملک، یکی از جانباختگان این حادثه به عنوان نماینده خانواده‌های حاضر در تجمع، با اعتراض نسبت به روند رسیدگی به این پرونده، از مسوولان می‌پرسد: «چرا قائل نیستید که ما به عنوان اولیای دم، به عنوان جگرسوخته‌ها، به عنوان کسانی که عملا مرده‌های متحرک هستیم، در تحقیق و روشن شدن حقایق مشارکت کنیم؟!»

او در ویدیوی حدودا ۴ دقیقه‌ای که از جلسه اخیر با برخی مسوولان دادسرای نظامی منتشر شده، پس از اینکه می‌گوید: «بعد از بچه‌ام، زندگی نمی‌خواهم، هیچ‌ چیز نمی‌خواهم»، به دیگر حاضران جلسه اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «ما از جان گذشته هستیم؛ هیچ‌ کدام از ما زندگی نمی‌خواهیم.»

پدر مریم ملک، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و دانشجو در کانادا، عملکرد و رفتار مسوولان» گلایه کرده گفته است: یادگاری بچه‌های ما کجاست؟!

خانواده‌های جانباختگان در این جلسه خواستار آن شدند که رسیدگی‌ها به ‌درستی انجام شود و موانعی که بر سر راه دادخواهی این جانباختگان وجود دارند، کنار بروند. با همه اینها اما همچنان باید منتظر ماند و دید حالا که کمتر از یک ماه به سالگرد فاجعه پرواز ۷۵۲ باقی است، چنانکه فدوی وعده داده، احکام مقصران اعلام خواهد شد و این احکام علیه چه کسانی و به چه صورت خواهد بود.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات تبریز نسبت عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق  در ساختمان مرکزی  مخابرات استان  آذربایجان شرقی 

روز سه شنبه ۲۵ آذر،بیش از ۱۰۰نفر از کارگران شرکتی مخابرات تبریز(شرکت خدمات اول پیمانکار تامین نیروی انسانی مخابرات)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی دست به تجمع مقابل وداخل  ساختمان مرکزی  مخابرات استان  آذربایجان شرقی  در کلانشهر تبریز زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران به دلیل اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت خدمات اول  به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی شکایت کرده بودند و اداره یادشده به نفع شاکیان حکمی را صادر کرده بود.

شرکت خدمات اول نیز در واکنش به محکومیتش در آذربایجان شرقی از تحویل برگه‌های قرارداد جدید برای امضا و تمدید قرارداد کاری شاکیان خودداری کرده است و از آنان خواسته تا شکایت خود را پس بگیرند.

کل دفتر مدیرعامل مخابرات ایران (از اسفند ۹۷) نایب رئیس هیئت مدیره این شرکت می باشد .

*ازسرگیری تجمعات اعتراضی  کارکنان بیمارستان خمینی کرج نسبت به عدم پرداخت مطالبات

روز چهارشنبه ۲۶ آذر،کارکنان کارکنان بیمارستان خمینی کرج دور جدید اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات را با برپایی تجمع در این مرکز درمانی در استان البرز آغاز کردند.

براساس گزارش وفیلم رسانه ای شده تجمع کنندگان شعار می دادند:«تا که حقوق نگیریم  آروم نمی نشینیم».

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری های خوزستان با تجمعات کارگران شهرداری های حسینیه و امیدیه

روز چهارشنبه ۲۶ آذر،کارگران شهرداری حسینیه برای اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق دست به تجمع مقابل شهرداری این شهرزدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،شهردار حسینیه در رابطه اعتراض کارگران گفت: شهرداری حسینیه ۲۹ نیرو دارد که ۹ ماه است که حقوق آن‌ها پرداخت نشده است.

روز چهارشنبه ۲۶ آذر،کارگران شهرداری امیدیه هم دراعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق مقابل شهرداری اجتماع کردند.

قابل یاد آوری است که روز دوشنبه ۲۴ آذر، کارگران خدمات شهری و فضای سبز خرمشهربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

*کامران ساختمانگر برای تحمل ۵ سال حبس احضار شد

کامران ساختمانگر(صفحه فیسبوک): طی ابلاغیەای که امروز ۲۶ آذرماه از طرف شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب سنندج صادر شده و دقایقی قبل از طریق سامانه ثنا دریافت نمودم برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری به اتهام عضویت در کومەله و فعالیت تبلیغی علیه نظام احضار شدم.

*از کوزه همان برون تراود که در اوست .” حکایت بودجه سالانه است.

بودجه سالانه امسال نیز بمانند بودجه های بیش از چهار دهه گذشته همچنان منافع سرمایه‌داران و حاکمیت را حفظ می‌کند. از این‌رو لازم است کیفیت و کمیت بودجه پیشنهادی دولت از منافع کارگران و زحمت‌کشان  مورد بررسی قرار گیرد.

کارگران، معلمان، پرستاران، سایر مزد بگیران جامعه، بیکاران به همراه خانواده‌هایشان که دانشجویان و فارغ التحصیلان هم شامل می‌شود، ابدا هیچ سهمی از این بودجه نمی‌برند. بودجه‌ای که هیچ توجهی به جمعیت ۹۹ درصدی جامعه ندارد. میلیون‌ها بیکاری که همواره بر جمعیت‌شان افزوده می‌شود، سهمی در این بودجه‌ها ندارند و فاقد بیمه بیکاری لازم و مکفی، بدون کمترین حمایت‌های اجتماعی به حال خود رها شده‌اند.

اما، تخصیص بودجه به نفع سرمایه‌داران و موسسات، نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و حکومتی، انباشت سرمایه آنان را افزایش می‌دهد، که هیچ تاثیری بر منافع جمعیت ۹۹ درصدی‌‌ها ندارد!؟ عمده‌ای از این بودجه‌ مصروف امنیت حفظ دارایی سرمایه‌داران می‌شود و یا اینکه جیب افراد در جناح‌های سیاسی و آقا‌زاده‌ها را پر می‌کند. تقسیم بودجه بین خودشان چنان صورت گرفته که گویی سود سهامدارانی است که به صاحبانش تعلق گرفته باشد.

علاوه بر عدم اختصاص بودجه به اقشار کم درآمد، دائما قوانین و مقرراتی وضع می‌شود که درآمد کارگران، مزدبگیران و زحمتکشان را کاهش و انباشت ثروت یک درصدی‌ها را افزایش می‌دهد. افزایش ناچیز مزد کارگران و بازنشستگان و سایر مزدبگیران که بسیار کمتر از نرخ تورم سال است، افزایش قیمت بنزین، قبوض خدماتی، تعرفه‌های دولتی و گنجاندن عناوینی پرهزینه نظیر بیمه در قبوض خدماتی که تعهدات آن هم برای مردم نامعلوم و غیرشفاف است، آن جنبه از گرانی تحمیل شده به اکثریت مردم است که مستقیم از طریق دولت انجام می‌گیرد.

اما بخش بزرگتری از گرانی تحمیل شده به کارگران و دیگر مزدبگیران، توسط دولت از طریق دستکاری مصنوعی و افزایش قیمت ارز و مواد اولیه صورت می‌گیرد که راه را بر آشفتگی بازار هموار می‌کند و افزایش چند برابری مایحتاج خوراکی، پوشاک و سایر لوازم زندگی را موجب گردیده است و قدرت خرید کارگران، بازنشستگان، معلمان، سایر مزد بگیران و بیکاران و دیگر زحمتشکان را به شدت کاهش داده است.

همچنین عدم پرداخت بدهی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق سازمان تامین اجتماعی، موجب ورشکستگی و خانه خرابی میلیون‌ها کارگر و بازنشسته همراه با خانواده‌هایشان شده است. چرا اکنون ۱۴ میلیون کارگر پرداخت کننده بیمه و بازنشستگان آن باید ظلم مضاعف را تحمل کنند ؟؟؟؟؟؟

تامین بودجه برای پرداخت بدهی دولت به صندوق سازمان تامین اجتماعی، باید در اولویت‌های بودجه امسال قرار گیرد.

فساد مالی و دزدی و اختلاس در ساختار  اقتصادی کشور و انواع نهادها و هم راستای آن رواج رشوه و فساد اداری در دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی نیز در کنار سایر عوامل موجب سیه روزی طبقه محروم می‌باشد.

واکسیناسیون (کرونا) مورد تایید سازمان بهداشت جهانی از ضروریات فوری مردم است. باید هزینه آن در اولویت اول ردیف بودجه قرار گیرد. چنانکه درمان رایگان نیز همیشه از خواسته‌های عمومی بوده است. لذا هزینه ان باید در بودجه وزارت بهداشت و درمان و دارو لحاظ و افزایش چشمگیر یابد.

تامین هزینه آموزش رایگان از نیازهای پراهمیت جامعه است. بودجه آن باید در اولویت قرار گیرد. بویژه در مناطق محروم که هزینه تامین لوازم مورد نیاز آموزش غیرحضوری در شرایط کرونا را ندارند.

پرداخت بیمه بیکاری لازم و کافی برای کلیه بیکاران جامعه بدون قید و شرط و تامین بودجه مورد نیاز ، باید اولویت قرار گیرد.

افزایش حقوق و دستمزد کارگران،  بازنشستگان، معلمان، پرستاران و دیگر مزد بگیران با نرخ تورم واقعی باید به اندازه‌ای باشد که تامین کننده هزینه سبد خانوار باشد.

ما کارگران، تولید کنندگان ثروت و سرمایه جامعه هستیم. تامین رفاه اجتماعی و زندگی شایسته انسانی حق مسلم همه افراد جامعه است و برای دستیابی به آن بر سازماندهی‌ در سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری تاکید می‌کنیم و هرگز  از مبارزه فراگیر علیه شرایط اسف‌بار کنونی کوتاهی نخواهیم کرد.

۲۵ آذر ۱۳۹۹

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نی شکر هفت تپه

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

اتحاد بازنشستگان

*تجمع اعتراضی رانندگان پایانه سلطانی کرج نسبت به پرداخت عوارض روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به شهرداری

روز چهارشنبه ۲۶ آذر،رانندگان پایانه سلطانی کرج برای اعتراض به پرداخت عوارض روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به شهرداری کرج تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی خانواده بیماران «سی‌اف» کشورنسبت به نبود دارو و وعده های توخالی مسئولین مقابل وزارت بهداشت

«تا جواب نگیریم، از اینجا نمی‌رویم……»

درهفته جاری برای باری دیگر، خانواده بیماران «سی‌اف» کشوربرای اعتراض به نبود دارو و وعده های توخالی مسئولین مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ۲۶ آذر،مادر «محمدرضا»(بیمار ۷ ساله سی‌اف)، یکی از نمایندگان استان تهران نوشته‌ای که در دست دارد را کمی پایین می‌آورد و می‌گوید: «حدود یک سال است داروی کرئون، اصلی‌ترین داروی بچه‌های سی‌اف وارد نمی‌شود. چند ماه قبل، یک‌بار همین‌جا مقابل وزارت بهداشت و یک‌بار هم مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردیم. بعد از آن برای آرام کردن ما، یک نوبت کرئون – آن هم به تعداد محدود – وارد شد. اعلام کردند آبان ماه دوباره وارد می‌شود، اما نشد. قرار شد آذرماه وارد شود اما آذر هم رو به پایان است و خبری نشده.

 یکی دیگر ازوالدین گفت: ۶ماه قبل که ما در مقابل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دوستان تهرانی در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردیم، در ۲ نوبت به هر بیمار یک بسته ۱۰۰ تایی کرئون دادند. این ۲۰۰ عدد کرئون برای بچه‌های بزرگسالی که هر روز باید ۱۰ عدد و بیشتر کرئون مصرف کنند، یعنی مصرف ۲۰ روز و کمتر. خب، در این سیستم درمانی کشور کسی از خودش نپرسید مابقی نیاز بچه‌های سی‌اف در این ۶ ماه را خانواده‌ها باید از کجا تهیه کنند؟ در این مدت، هیچ‌کدام از وعده‌هایی که دادند، عملی نشد و شرایط ما هر روز بدتر و بدتر شد.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای نظرآباد نسبت به قتل یک زن توسط خودروی هنگ مرزی مقابل فرمانداری راسک

روز سه شنبه ۲۵ آذر،خانواده زن جان باخته خدیجه دهانی با همراهی جمعی از اهالی روستای نظرآباد با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان راسک دراستان سیستان وبلوچستان خواستار رسیدگی، دستگیری و محاکمه ماموران هنگ مرزی شدند.

به گزارش ۲۶ آذر یک منبع خبری محلی،روز شنبه ۲۲آذرماه ۹۹، خانواده دهانی پس از شرکت در یک مراسم عروسی در روستای میردوک در حال بازگشت به منزل خود بودند که در مسیر راه با نیروهای هنگ مرزی و اطلاعات لباس شخصی که چندین خودروی سوخت بر را توقیف کرده روبرو می شوند.

یکی از خودروهای توقیف شده دچار نقص فنی بوده که ماموران امنیتی در آن محل حضور داشته و با مشاهده خودروی دهانی توسط آنها، ماموران هنگ مرزی به سمت آنها تیراندازی کردند.

با پیاده شدن سرنشینان خودروی دهانی، ماموران هنگ مرزی با خودرو به سمت آنها حرکت کرده که “خدیجه دهانی” توسط ماموران هنگ مرزی و مقابل چشمان فرزندانش زیر گرفته شده و جان خود را از دست داده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate