اخباروگزارشات کارگری ٩ آذرماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٩ آذرماه ١٣٩٩

اتحاد  مبارزه   پیروزی

گرامی باد ۱۶آذر روز دانشجو

کارگر   معلم   دانشجو اتحاد اتحاد

– پژواک دوباره صدای اعتراض کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز نسبت  به نداشتن امنیت شغلی با اعتصاب وبرپایی تجمع

– ادامه اعتراضات دامنه دار  کارگران فضای سبز شهرداری زنجان نسبت به عدم تبدیل وضعیت

– محمود صالحی:داوود جان صبر داشته باش !

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

عدم تحویل لباس فرم و کاپشن رانندگان شرکت واحد در دو سال گذشته از سوی مدیریت

– جان باختن معدن آلبلاغ اسفراین براثر گازگرفتگی

– تصادف وانت نیسان حامل کارگران کشاورزی در محور آبدان – دوراهک ومصدومیت ۲۲ نفرمنجمله چند کودک کار

– درباره کارگر زن ۳۹ ساله جان باخته یک واحد تولیدی شاهرود حین کار

*پژواک دوباره صدای اعتراض کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز نسبت  به نداشتن امنیت شغلی با اعتصاب وبرپایی تجمع

روز یکشنبه ۹ آذر همزمان با معرفی مدیرعامل جدید شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز، کارگران کارخانه ماشین سازی تبریزبا اعتصاب وبرپایی تجمع صدای اعتراضشان را نسبت  به نداشتن امنیت شغلی منعکس کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،بعد از واگذاری شرکت ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، «تقوامنش» بعنوان مدیرعامل جدید معرفی شد و امروز در حضور مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معارفه گردید.

درهمین رابطه،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان گفت: امروز برای کارخانه ریخته گری ماشین سازی سر پرست جدید معرفی شده بود و برخی از کارگران نگران آینده شغلی خود بودند، چون اولین بار است که شرکت گسترش صنایع ایران این کارخانه را تحویل می گیرد.

وی افزود:کارگران دغدغه این را داشتند که امنیت شغلی آنها و روند تولید به چه شکلی خواهد بود.

وی به جلسه عصر امروز خود با برخی مسئولین پیرامون این مساله اشاره داشته و بیان داشت: قرار شد کارخانه با توافق و تعامل کارگران، مدیران استانی و سرپرست جدید، اداره شود و سازمان گسترش هم نسبت به نقدینگی و تامین مواد اولیه اقدامات خود را انجام دهد.

او درخاتمه گفت: قرار شد سازمان گسترش پیگیری مشکلات کارگران و تکمیل اعضای هیئت مدیره شود و متولیان کارگران متعهد شدند که امنیت شغلی آنها را فراهم کنند.

*ادامه اعتراضات دامنه دار  کارگران فضای سبز شهرداری زنجان نسبت به عدم تبدیل وضعیت

روزیکشنبه ۹ آذر، کارگران فضای سبز شهرداری زنجان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت خطاب به وزیرکار گفتند: تبدیل وضعیت استخدامی مطالبه‌ای است که کارگران فضای سبز شهرداری زنجان سال‌هاست آن را پیگیری و بیان می‌کنند، اما گوش شنوایی در استان برای آن نمی‌یابند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:شمار زیادی از کارگران شاغل در واحد فضای سبز شهرداری زنجان هستیم که علارغم دائمی بودن کارمان حدود ده سال است شهرداری با ما قرارداد فصلی منعقد می‌کند. در این فاصله ما بدون وقفه مطابق قانون کار کرده‌ایم و حتی هیچ وقفه‌ای بین کارمان ایجاد نشده است.

آن‌ها با بیان اینکه در قانون کار بر لزوم انعقاد قراردادهای بلندمدت برای مشاغلی که ماهیت دائمی و مستمر دارند، تاکید شده است، افزودند: کارگران فضای سبز شهرداری زنجان علارغم انجام کار دائم و مستمر، چرا باید با قرارداد فصلی کار کنند و تبدیل وضعیت نشوند.

به گفته کارگران؛ حقوقی که یک کارگر قرارداد فصلی دریافت می‌کند، کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد. با این حال باوجود تشابه نزدیکی که میان حرفه کارگران قرارداد فصلی فضای سبز با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی پیمانکاری همانند کارگران واحد امور شهری و عمران وجود دارد، متاسفانه دستمزدهایی که به کارگران قرارداد فصلی فضای سبز پرداخت می‌شود حداقل‌های قانون کار است و به هیچ وجه دریافتی آن‌ها قابل مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری قرارداد دائم یا ثابت نیست.

به اعتقاد کارگران شهرداری زنجان؛ مشاغل فصلی جزو مشاغل ناقص به حساب می‌آید که در آن افراد در این مشاغل به دلایل مختلف به صورت دائمی کار نمی‌کنند و در هر مقطعی از کار ممکن است ۱۰ یا ۲۰ روز کار کنند. بنابراین کارفرما بر اساس همان میزان کارکرد حقوق و بیمه کارگر را می‌پردازد. اما ما کارگران فضای سبز شهرداری زنجان کارمان در چهار فصل سال دائمی است و شهرداری در عقد قرارداد دائم با ما کوتاهی می‌کند.

این کارگران شاغل در شهرداری زنجان با بیان اینکه بارها مسائل شغلی خود را با مسئولان اداره کار و مدیران شهری زنجان مطرح کرده اما جوابی دریافت نکرده‌ایم، افزودند: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد و سایر مزایای قانونی در بخش‌های مختلف شهرداری که کارگران آن زیر نظر مستقیم شهرداری مشغول کارند، جدا از معذوریت‌های قانونی، وجدانی و اخلاقی نیست.

به گفته آن‌ها؛ در شش ماهه نخست سال جاری کارگران فضای سبز این شهرداری تحت فشار شهردار و اعضای شورای شهر برای عقد قرارداد کار با پیمانکار بخش خصوصی قرار گرفته بودند که با مقاومت کارگران این موضوع موقتا ملغی شد.

کارگران در ادامه اضافه کردند: برخلاف ادعای برخی مدیران شهری ما کارگران معتقدیم ورود پیمانکاران باعث بهبود وضعیت کار و افزایش درآمد کارگران نمی‌شود به همین دلیل براساس تجربه‌ای که از همکاری با  پیمانکاران داریم، آنها به طور کل بدحساب بوده و در هر وضعیتی امنیت شغلی کارگران تحت مسئولیت خود را به خاطر منافع مالی به خطر می اندازند.

طبق اظهارات کارگران فضای سبز شهرداری زنجان؛ امروز قراردادهای یک تا سه ماهه، فصلی و پیمانکاری به کارگران شهرداری زنجان در حالی تحمیل می‌شود که این موضوع باعث کاهش اعتماد کارگران به کارفرمایان می‌شود. در عین حال بر کیفیت و هم بر کمیت کار تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است مدیران شهری زنجان برای توسعه فعالیت‌های شهری، با عقد قراردادهای دائم با ما کارگران فضای سبز همراهی کنند تا کارگران با رضایت کار کنند.

این کارگران در ادامه تصریح کردند: جدای از مصائب معیشتی ناشی از ماهیت مشاغل فصلی که ما را از خیلی از مزایای اضافه حقوق محروم می‌کند، می‌توان روی این نکته هم تاکید کرد که درج عنوان فصلی در متن قرارداد جدا از محرومیت‌های محیط کار ، محدودیت‌های دیگری را برای ما کارگران به همراه دارد. به عنوان نمونه یک کارگر فضای سبز هیچگاه با این قرارداد امکان دریافت تسهیلات بانکی نخواهد داشت. برچسب عنوان فصلی بودن شغل یعنی امنیت شغلی کارمان در حد صفر است و مدیریت بانک نمی‌تواند به ما اعتماد کند.

کارگران شهرداری زنجان در عین حال گفتند: همه ما کارگرانی که در چنین شرایط شغلی در شهرداری کار می‌کنیم باوجود داشتن سختی کار از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز برخوردار نیستیم. متاسفانه اکثر کارگران شهری که با شرایط شغلی ما کار می‌کنند با وجود داشتن سابقه طولانی کار حتی با ۳۰ سال خدمت به سن بازنشستگی نمی‌رسند اما حقوق‌مان بر اساس حداقل‌های مصوبه شورایعالی کار پرداخت می‌شود.

کارگران شهرداری زنجان با یادآوری به اینکه به هیچ وجه در صورت بازگشت پیمانکاران فضای سبز در مجموعه شهرداری با آنها کنار نخواهیم آمد و بدنبال عقد قرارداد بدون واسطه با شهرداری هستیم.

*محمود صالحی:داوود جان صبر داشته باش !

کارگران ، تشکلهای کارگری و انسانهای آزادیخواه .

داوود رفیعی کارگر اخراجی پارس خودرو بعد از اخراج در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همچون کارگران اخراجی دیگر از کارفرما ی خود شکایت می کند. بعد از ماه ها پیگیری مسئولان روابط کار از او درخواست می کنند تا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان رشوه به آنها بدهد تا حکم ابقاء به کار برایش صادر کنند. کارگر اخراجی در اعتراض به این درخواست غیر انسانی در مقابل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با دردست داشتن چندین پلاکارت تحصن می کند. کارگر اخراجی توسط نیروهای انتظامی دستگیر و پرونده ای در این رابطه برای او تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع می دهند. قاضی پرونده داوود رفیعی را به اتهام اینکه به اخراج خود اعتراض کرده است و نخواسته مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان رشوه به مسئولان روابط کار بدهد.او را به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می کنند و این روزها حکم صادره را در حق او اجراء کردند.

داوود جان در حقیقت اجرای این احکام قرون وستایی تنها در حق تو نبود. بلکه اجرای این احکام ضد بشری علیه تمام کارگران ایران و جهان بود. داوود جان ما کارگران ایران ضمن محکوم کردن این احکام ضد انسانی ، هیچ وقت این بی احترامی به خود و طبقه کارگر را فراموش نخواهیم کرد و آن را در حافظه خود ثبت می کنیم.

و اما نکته ای که توجه مرا به خود جلب کرده است، این می باشد که  رئیس قوه قضائیه فعلی یکی از شعارهایش مقابله با رشوه خواران در ادارات دولتی و غیر دولتی است. ولی در زمان تصدی او بر بدن کارگر معترضی که آماده نبوده تا به درخواست کنندگان رشوه ، رشوه بدهد؛ شلاق میزنند!!

در رابطه با این حکم قرون وستایی دو سئوال دیگر به وجود می آید.

۱- آیا شعار رئیس قوه قضائیه تو خالی است؟!!

۲- یا این دولت در اصل ضد کارگر است؟ !!

۹/۹/۹۹

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

عدم تحویل لباس فرم و کاپشن رانندگان شرکت واحد در دو سال گذشته از سوی مدیریت

درسالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ لباس فرم بطور کامل پرداخت نشده و در هر کدام از این سال‌ها بخشی از این پرداخت‌ها کسر شده است نظیر کاپشن، لباس فرم، کمربند و جوراب، این کسر کردن بخش‌هایی از لباس کار کاملا هدفمند صورت گرفته تا بتوانند به مرور زمینه حذف آنرا فراهم کنند.

لباس فرم از خواسته‌های رانندگان شرکت واحد در موج اعتراضات و اعتصابات‌شان در سال ۸۴ بود و پس از آن هر ساله دو دست شلوار و پیراهن فرم، یک کمربند، یک جفت کفش و یک جفت جوراب به رانندگان داده شد.

در سالیان اخیر بارها شارژ کارت اعتباری کارگران و شیر کیک معوق شده و آنجا که رانندگان و کارگران در برپایی اعتراض قدری تعلل کردند آن مزایا پرداخت نشده و البته برنامه مدیریت است که پرداخت‌های مختلف به کارگران را از اساس قطع کند و اگر تا امروز محقق نشده به دلیل اعتراضات رانندگان در مقاطع زمانی مختلف بوده است. تاخیر در پرداخت پاداش عدم تصادف، عدم پرداخت بن دانش آموزی، معوق شدت لباس فرم رانندگان و لباس کار کارگران تعمیرگاه و توقفگاه، تاخیر چندین ماهه در پرداخت چهار درصد حق بیمه کارگران در زمان بازنشستگی، تاخیر در پرداخت حق سنوات بازنشستگان تا یکسال و پرداخت اقساطی آن و در ماه‌های گذشته تاخیر در پرداخت حقوق و عیدی، همه در راستای برنامه مدیریت برای محدود کردن مزایای مستمر و حقوق کارگران بوده است.

سندیکا، رانندگان و کارگران را به مقابله با برنامه مدیریت برای حذف مزایا و محدود کردن حقوق، فرامی‌خواند. کارگران نباید به حرف‌های تفرقه انگیز مدیریت توجه کنند. مدیریت با فریب به گروهی از کارگران می‌گوید تاخیر در پرداخت سنوات و حق بیمه چهار درصد که مشکل شما نیست، به گروهی دیگر می‌گوید شما در آستانه بازنشستگی هستید بخاطر لباس کار، شیر و کیک و شارژ کارت اعتباری خودتان را به دردسر نیندازید و … . کارگران غافل نباشند که برای مقابله با برنامه محدود سازی مزایای مستمر و حقوق باید اتحاد سراسری داشته باشند. فراموش نکنیم که در سال ۸۴ حضور حداکثری کارگران در سندیکا موجب برقراری همه این مزایا و افزایش حقوق شد و برای حفظ مزایا همچنین افزایش آن کارگران باید با جدیت سندیکای خودشان را حمایت و در فعالیت‌ها مشارکت حداکثری داشته باشند.

*جان باختن معدن آلبلاغ اسفراین براثر گازگرفتگی

یک کارگر ۵۰ ساله معدن آلبلاغ اسفراین  دراستان خراسان شمالی بنام حسن روشنی بدلیل روشن کردن پیک ‌نیک در داخل چادر دچار گاز گرفتگی شد وجان خودرا ازدست داد.

*تصادف وانت نیسان حامل کارگران کشاورزی در محور آبدان – دوراهک ومصدومیت ۲۲ نفرمنجمله چند کودک کار

عصر روزیکشنبه ۹ آذر،براثر تصادف وانت نیسان حامل کارگران کشاورزی با یک خودرو زانتیا  در محور آبدان – دوراهک روبروی روستای سورو در شهرستان دیردراستان بوشهر۲۰ کارگر و یک نفر راننده نیسان وانت و تک سرنشین خودرو زانتیا مصدوم وبه بیمارستان کنگان منتقل شدند.

سن مصدومین ۱۲ تا ۶۰ سال گزارش شده است و از ناحیه سر، گردن، کمر، شکم، دست و پا دچار آسیب شده‌اند.

*درباره کارگر زن ۳۹ ساله جان باخته یک واحد تولیدی شاهرود حین کار

هویت کارگری زنی که سه‌شنبه هفته گذشته در جریان حادثه کار در یک کارخانه کارتن‌سازی در حوالی شهر شاهرود کشته شد، مشخص شد.

مریم نصرتی کارگر یک واحد تولیدکننده انواع کارتن در روستای علی آباد (بسطام) واقع در کیلومتر ده شاهرود بود که روز سه شنبه هفته گذشته حین تعمیر و راه‌اندازی دستگاه داکات (پرس) دچار حادثه کار شد و جان باخت.

به گفته همکاران او؛ خانم نصرتی کارگر باتجربه بخش تولید بود که سالهاست به عنوان مدیر تولید و سرپرست کارگاه انتخاب شده بود.

طبق اظهارت این کارگران؛ خانم نصرتی متاهل و دارای فرزند است و مراسم تدفین وی روز چهارشنبه در زادگاهش با حضور چند نفر از همکاران انجام شده است.

کارگران در خاتمه تصریح کردند: این واحد کارتن‌سازی پیش از این در زمینه تولید انواع دستمال کاغذی با نام تجاری «قیصر» فعال تولیدی داشته است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate