اخباروگزارشات کارگری ٢٩ آذر و اول دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢٩ آذر و اول دی ماه ١٣٩٩

– اطلاعیه جمعی از کارگران هفت تپه:

دعوت به تجمع در تهران برای حمایت از کارگران هفت تپه همزمان با جلسه هیات داوری برای خلع ید ازکارفرمای شرکت کشت وصنعت هفت تپه

– ادامه اعتراضات کارگران شرکتی مخابرات تبریزنسبت به عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی باتجمع مقابل استانداری

– شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی معلمان خرید خدمت استان گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمع مقابل استانداری

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه پسماند صُفیره اهواز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل شهرداری

– اعتصاب وتجمع کارگران پسماند شهرداری بوشهربرای اعتراض به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه

– اعتصاب وتجمع کارکنان سازمان منطقه ویژه‌ اقتصادی پتروشیمی برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– اعتراض آتش نشانان شرکت نفت و گاز پارس عسلویه نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات

– ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای سومین روز متوالی

– هادی تنومند از اعضای زندانی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به مرخصی آمد

– جان باختن یک کارگر درزنجان براثر سقوط به چاله آسانسور

– جان باختن ۲ کارگرکارخانه خوراک دام دزفول براثر سقوط در سیلو

*اطلاعیه جمعی از کارگران هفت تپه:

دعوت به تجمع در تهران برای حمایت از کارگران هفت تپه همزمان با جلسه هیات داوری برای خلع ید ازکارفرمای شرکت کشت وصنعت هفت تپه

متن اطلاعیه تحت عنوان :درخواست یاری

دعوت به تجمع در تهران برای حمایت از کارگران هفت تپه

🔹 نظر به اینکه روز چهارشنبه، سوم دیماه، هیات داوری برای مساله خلع ید از کارفرمای اختلاسگر و فاسد خصوصی در هفت تپه تشکیل جلسه میدهد بدینوسیله فراخوان میدهیم و دست یاری به سوی شما دراز میکنیم که روز چهارشنبه کارگران، دانشجویان، اصحاب رسانه، بازنشستگان و فرهنگیان، تشکلات، فعالین اجتماعی و همه عزیزانی که در تهران هستند و امکان دارند حضور دارند در ساعت دو ظهر در مقابل ساختمان وزارت دادگستری تجمع حمایتی برای حمایت از مطالبه اصلی کارگران هفت تپه یعنی خلع ید از بخش خصوصی برگزار کنند.

🔹مستحضرید که ما در دور اخیر اعتصابات خود بیش از نود روز تجمع اعتراضی برگزار کردیم. میدانید که هیچ گونه فشار و ستم قابل تصوری نبوده که بر همکاران و به خصوص نمایندگان ما وارد نکرده باشند: از دستگیری و قطع حقوق و اخراج و شلیک تیر به منزل و آتش زدن خانه و تحمیل خودکشی به همکاران ما و اخراج صدها همکار ما و هرگونه ابزاری در راستای سرکوب مطالبات برحق کارگران هفت تپه.

اکنون وقت آن است که هیات داوری بر اساس شواهد و اسناد بسیار واضح و موجود رای به خلع ید بخش خصوصی فاسد داده و شرکت به را به بخش عمومی-دولتی بازگرداند. اما می بینیم که دولت از تمام ابزار خود برای حمایت از این بخش خصوصی استفاده میکند.

🔹بدینوسیله و از آنجا که برای همکاران ما سفر به تهران هم به لحاظ هزینه و بعد مسافت و هم مشکلات کرونایی امکان پذیر نیست از همه افراد، رسانه ها، تشکلات و همه عزیزانی که حامی طبقه کارگر و مشخصا علیه سیاست جنایتکارانه خصوصی سازی هستند و  همیشه به اشکال مختلف از مبارزات کارگران هفت تپه اعلام حمایت کرده اند تقاضا داریم به درخواست یاری ما پاسخ مثبت بدهند و در روز چهارشنبه برای اعلام حمایت از خواسته کارگران هفت تپه و تاکید بر صدور فوری رای خلع ید از بخش خصوصی فاسد و اختلاسگر و برای آزاد سازی هفت تپه، در مقابل وزارت دادگستری و در ساعت دو ظهر تجمع حمایتی کنند.

زنده باد اتحاد- زنده باد آگاهی و تشکل

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف – دوشنبه – ۱ دی ۱۳۹۹

*ادامه اعتراضات کارگران شرکتی مخابرات تبریزنسبت به عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی باتجمع مقابل استانداری

روز یکشنبه ۳۰ آذر، کارگران شرکتی مخابرات تبریز(شرکت خدمات اول پیمانکار تامین نیروی انسانی مخابرات)درادامه اعتراضاتشان+ نسبت به عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی دست به تجمع مقابل استانداری آذربایجان شرقی در کلانشهر تبریز زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول دی،آنها مقابل استانداری آذربایجان شرقی، تجمع کرده و خواهان تضمین امنیت شغلی خود شدند. معترضان همچنین پیگر اجرای «طرح طبقه‌بندی مشاغل» در این شرکت‌ پیمانکاری هستند.

بر اساس ماده ۴۸ قانون کار، کارگاه‌‌هایی که مشمول قانون کار می‌شوند باید طرح طبقه‌بندی مشاغل را در ساختار اداری خود اجرا کنند. این شرکت موظف به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در مهر ماه بود اما هنوز نسبت به اجرای آن اقدام نکرده است.

پس از تجمع این کارگران، نماینده فرماندار شهرستان تبریز  کارگران معترض را به سمت سالن اجتماعات استانداری هدایت کرد و کارگران با مقام‌های استانداری، نمایندگان اداره کار و امام جمعه تبریز جلسه‌ای را برگزار کردند.

+تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات تبریز نسبت عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق  در ساختمان مرکزی  مخابرات استان  آذربایجان شرقی 

روز سه شنبه ۲۵ آذر،بیش از ۱۰۰نفر از کارگران شرکتی مخابرات تبریز(شرکت خدمات اول پیمانکار تامین نیروی انسانی مخابرات)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی دست به تجمع مقابل وداخل  ساختمان مرکزی  مخابرات استان  آذربایجان شرقی  در کلانشهر تبریز زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران به دلیل اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت خدمات اول  به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی شکایت کرده بودند و اداره یادشده به نفع شاکیان حکمی را صادر کرده بود.

شرکت خدمات اول نیز در واکنش به محکومیتش در آذربایجان شرقی از تحویل برگه‌های قرارداد جدید برای امضا و تمدید قرارداد کاری شاکیان خودداری کرده است و از آنان خواسته تا شکایت خود را پس بگیرند.

کل دفتر مدیرعامل مخابرات ایران (از اسفند ۹۷) نایب رئیس هیئت مدیره این شرکت می باشد .

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی معلمان خرید خدمت استان گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمع مقابل استانداری

روز دوشنبه اول دی، معلمان خرید خدمات سال ۹۳ استان گلستان با برپایی تجمع مقابل استانداری در شهر گرگان شماره ای دیگراز سریال تجمعات اعتراضیشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش گذاشتند.

بنا به گزارش یک منبع خبری محلی،درادامه تجمع سه نفر به نمایندگی از این معلمان به داخل استانداری رفتند و در ادامه نیز دو مسئول از آموزش و پرورش گلستان برای مذاکره آمدند.

 مسئولان آموزش و پرورش گلستان هم همواره در پاسخ به این معلمان می گویند تا قانون از سوی مجلس بازبینی نشود نمی توانند نسبت به استخدام آنان اقدام کنند.

یکی از این معلمان اهل گنبدکاووس حاض در تجمع گفت : ما نیروی خرید خدمات از سال ۹۳ بکار گرفته شدیم از طرف وزارت اموزش و پرورش ، اوایل بیمه های ما روز ۱۵ روز رد می کردند و حقوق ما هم مطابق حقوق اداره کار نبود .

وی افزود : بعد از طرح های خصوصی سازی مدارس که در دولت روحانی اجرا شد ما زیر نظر موسس مشغول بکارشدیم تا اینکه با مخالفت برخی خانواده ها این طرح بهم خورد و ما را به مدارس غیر انتفاعی سپردند تا یک وقتی اگر دولت پول نداشت این مدارس حقوق ما را بدهند بعدا وزارت پول مدارس غیرانتفاعی را به آنها بدهد .

وی تصریح کرد : در این زد و خوردها حقوق ما کافی و کامل داده نمی شد و امسال نیز کل موسسین جمع شدند و فقط گرگان و گنبد ماندند ، ابتدای مهر نیز با ما قراردادی بستند که هیچی اش مشخص نبود ، ما قراردادها را امضا کردیم و قرار شد بیمه ما سی روز کامل ریخته شود و حقوق هم طبق اداره کار داده شود ، دو ماه را بیمه سی روزه ریختند اما از آن موقع حقوق ما را ندادند و می گویند یک میلیون و هفتصد هزار تومان می دهیم .

وی  گفت : مگر نمی گویند در سال ۱۴۰۰ با سونامی کمبود معلم روبرو هستند پس چرا با ما که سالهاست داریم کار می کنیم اینگونه برخورد می کنند و دنبال تبدیل وضعیت ما نیستند ، ما حدود ۸۵۰ نفر در استان هستیم که امنیت شغلی نداریم و با هر بهانه ای ما را بیرون می کنند ، واقعا اینگونه رفتارها درست نیست .

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه پسماند صُفیره اهواز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل شهرداری

روز دوشنبه اول دی،جمعی از کارگران زن کارخانه پسماند صُفیره در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل شهرداری اهواز زدند وخواهان بازگشایی سایت وبازگشت بکارشدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،سایت پسماند صُفیره با ۱۲۰ کارگر، وظیفه تفکیک زباله‌های شهری و بعضاً بیمارستانی را بر عهده دارد که از ابتدای سال جاری به بهانه‌های مختلف چندین بار تعطیل و مجدداً آغاز به کار کرد تا در نهایت به‌طور رسمی تعطیل شد.

 این کارگران در صحبت‌های خود از حساسیت و سختی این شغل گفتند، که هرکسی حاضر به پذیرش و انجام این کار نخواهد بود و کسب روزی و امرارمعاش برای مخارج زندگی، آن‌ها را مجاب به انجام این کار کرده است. چرا مسئولان توجه ای به این موضوع ندارند!؟

یکی از این کارگران گفت: تعداد زیادی از کارکنان، بیماری‌های پوستی، حساسیت و مشکلات تنفسی و بیماری کلیوی دارند که بعد از تعطیلی کارخانه بیماری‌های روحی و افسردگی هم به آن اضافه شده است.

او افزود: پیمانکار به بهانه بیماری کرونا، کارخانه را تعطیل کرد در صورتی که همه کارگران در‌ اوج این بیماری، دست از کار نکشیدند. از اول امسال به بهانه‌های مختلف، کارخانه را تعطیل کردند و با این تعطیلی‌ها هر ۱۲۰ نفر از کار بیکار شدند.

یکی دیگر از زنان کارگر کارخانه پسماند صُفیره توضیح داد: نیمی از کارکنان این کارخانه را زنان تشکیل می‌دهند که بیشترین تعداد آن‌ها سرپرست خانواده هستند و به‌سختی زندگی خود را اداره می‌کنند. اکثر کارگران حدوداً ۸ سال سابقه کار دارند اما همه آن‌ها به حقوق ناچیز خود قانع بودند.

وی گفت: از اول امسال تا برج ۶ فقط در خردادماه به‌صورت کامل مشغول به کار بودیم و دیگر ماه‌ها را با تعطیلی‌های کوتاه و بلندمدت پشت سر گذاشتیم تا اینکه کارخانه به‌طور رسمی تعطیل شد.

این کارگران در صحبت‌های خود اشاره کردند: به‌منظور واگذاری کارخانه، دو مرحله مزایده برگزار شد اما به بهانه‌های عدم استقبال و نبود پیمانکار کارخانه مجدداً تعطیل شد.

آن‌ها اضافه کردند: مدیریت پسماند شهرداری اهواز، وعده بازگشت به کار و بازگشایی کارخانه از اول دی‌ماه را به آن‌ها داده است اما نه‌تنها وعده‌ها محقق نشد بلکه نوای امیدوار کننده‌ای هم به گوش نمی‌رسد و حتی در این مدت تعطیلی، به گفته کارگران برخی تجهیزات کارخانه به سرقت رفته است.

کم‌کاری و کوتاهی در درج بیمه کارگران و همچنین عدم پرداخت مزایای بیمه، از دیگر گلایه و مطالبات کارگران کارخانه پسماند صُفیره محسوب می‌شود که یکی دیگر از زنان کارگر با اشاره به آن اضافه کرد: در حال حاضر بیمه درمانی و دفترچه بیمه نداریم. بیماری‌های پوستی، عفونی و ریوی که در همین کارخانه پسماند به آن دچار شدیم، حالا قدرت پرداخت هزینه درمان را برای آن نداریم. تکلیف بیمه بیکاری هم برای ما مشخص نشده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران پسماند شهرداری بوشهربرای اعتراض به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه

روز دوشنبه اول دی، کارگران پسماند شهرداری بوشهربرای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند ودر پارک ژنرال تجمع کردند.

یکی از کارگران پسماند شهرداری بوشهر به خبرنگاران گفت:به همراه ۱۰۰ نفر از کارگران شهرداری بوشهر نسبت به عدم پرداخت معوقات بیمه‌ای و کاهش حقوق خود، دست به تجمع اعتراضی زده‌ایم.

وی افزود: تاکنون بیمه مرداد سال گذشته و اردیبهشت و شهریور سال جاری پرداخت نشده است.

این کارگر معترض در باره کاهش حقوق کارگران شهرداری بوشهر گفت: قرارداد کارگران شهرداری به‌صورت ماهانه تنظیم می‌شود و حقوق پرداختی این ماه نسبت به ماه‌های گذشته نیز کاهشی بوده و با پیگیری این موضوع از مسؤولان، پرداخت بیمه را علت این کاهش دانسته‌اند.

*اعتصاب وتجمع کارکنان سازمان منطقه ویژه‌ اقتصادی پتروشیمی برای اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

روز دوشنبه اول دی، کارکنان سازمان منطقه ویژه‌ اقتصادی پتروشیمی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست از کارکشیدند ودرساختمان این سازمان واقع در بخش بندرامام  شهرستان ماهشهرتجمع کردند.

تجمع کنندگان خشمشان را نسبت به عملکرد مدیرعامل این سازمان با سردادن شعارهای “مدیر‌ بی لیاقت‌، نمیخوایم” و “شهیدی‌نیا‌ حیا‌ کن حق‌ ما را ادا کن”نمایان ساختند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:۹ سال از تبدیل وضعیت آن ها گذشته اما طرح طبقه بندی که اکثر پتروشیمی ها اجرا کرده اند با مخالفت مدیرعامل برای کارکنان سازمان منطقه ویژه اجرا نشده است.

*اعتراض آتش نشانان شرکت نفت و گاز پارس عسلویه نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات

روز دوشنبه اول دی، آتش نشانان شرکت نفت و گاز پارس عسلویه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات ابراز کردند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند:آخرین پاداش بهره‌وری (اوپک) وحقوق ماه های آبان وآذرشان پرداخت نشده است و حقوق مهرماه شان  نیز  نصفه  پرداخت شده است.

آنها افزودند:  مسئولان شرکت در این شرایط بد اقتصادی و معیشتی خود را جای ما بگذارند و دو ماه حقوق نگیرید ، آیا می‌توانند امورات زندگی‌شان را بگذرانند.

*ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای سومین روز متوالی

روز دوشنبه اول دی ماه برای سومین روز متوالی، رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه به اعتصاب وتجمعاتشان برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه،ادامه دادند.

رانندگان معترض بخش خصوصی اتوبوسرانی ارومیه به خبرنگار رسانه ای گفتند:تا زمانی که شهرداری ارومیه به مطالبات آنها توجه نکرده و مشکلات مالی آنها را برطرف نکند به تجمع ادامه خواهند داد.

رانندگان اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه معتقد هستند که اگر این تجمع به مدت ۱۰ روز و یا حتی یک ماه هم ادامه داشته باشد، برایشان مشکلی به وجود نمی‌آید چون در این شرایط سخت و دشوار کرونایی که مسافر چندانی در سطح شهر تردد نکرده و از سوی دیگر هزینه‌های بسیار نگهداری اتوبوس، به اندازه کافی برای آنها هزینه دربردارد و بنابراین معتقد هستند که تا زمانی که شهرداری به مطالبات آنها پاسخ درستی ندهد این رانندگان همچنان به تجمع خود تا حصول نتیجه ادامه خواهند داد.

یکی از رانندگان اتوبوسی که همانند همکارانش دست به تجمع زده و فعالیت خود را قطع کرده است، در مورد علت اعتراض خود به شهرداری ارومیه گفت: از سال ۹۳ یارانه اتوبوس‌ها قطع شده و هیچ پرداختی وجود ندارد چون باید براساس آن ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به حساب رانندگان اتوبوس بخش خصوصی واریز می‌شد در حالی که انجام نشد و پس از اینکه این مبلغ بدهی شهرداری روی هم جمع شد، آنان عنوان کردند که برای هر راننده مبلغ ۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌کنند اما به قول خود عمل نکردند.

وی افزود: سپس در سال ۹۷ ابراز کردند که ۱۰ باب از مغازه‌های ترمینال دخانیات به جای مبلغ واریز نشده یارانه به رانندگان تعلق می‌گیرد هر چند این تعداد به هشت باب مغازه کاهش یافت و در نهایت نیز هیچ مغازه‌ای واگذار نشد و حتی اگر این مغازه‌ها نیز واگذار می‌شد تعداد رانندگان بخش خصوصی ۳۰۰ نفر است و به بیشتر آنها چیزی نمی‌رسید.

این راننده اتوبوس تصریح کرد: از قرار این مبلغ ۱۲ میلیون برای هر اتوبوس را در پل‌های شهری هزینه کردند و چیزی عاید رانندگان مظلوم شهرداری ارومیه نشد.

یکی دیگراز رانندگان بخش خصوصی شهرداری ارومیه که دست به تجمع زده است گفت: هم اکنون شهری مانند تهران به صورت ماهانه از باب خسارت کرونایی مبلغ چهار و نیم میلیون تومان به رانندگان اتوبوس کمک می‌کند و از سوی دیگر تبریز نیز در گذشته مبلغ چهار میلیون کمک می‌کرد که آن را افزایش داده و به چهار و نیم میلیون تومان رسانده است.

وی افزود: اما متاسفانه در شهر ارومیه هیچ خبری از این مبالغ نیست و حتی زمانی که یکی از این صنوف به نمایندگی نزد شهردار ارومیه رفته و این مطالبه را کرد تا به رانندگان خط واحد ارومیه‌ای نیز همانند تهران و تبریز یارانه تعلق گیرد، شهردار ارومیه عنوان کرده بود که نمی‌تواند به این خواسته پاسخ مثبت دهد و اگر پنج نفر از رانندگان تجمع کنند، بی تردید ۱۰ نفر دیگر حاضر هستند تا با شرایط موجود کار کنند.

یک راننده  دیگرخط واحد ارومیه در رابطه با اعتصابش گفت: اگر با این مشکلات به فعالیت بپردازیم اصلا صرفه اقتصادی ندارد چون به صورت روزانه خیابان‌های خالی را متر می‌کنیم و این در حالی است که باید تنها هزینه استهلاک را بپردازیم چون قیمت هر جفت تایر در سال گذشته سه میلیون تومان بود اما امسال به ۱۲ میلیون رسیده است و بنابراین در این شرایط، کار کردن مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: حتی ارزان‌ترین تایر را به قیمت هشت میلیون خریداری می‌کنیم بنابراین به جز فرسودگی تایرها چیزی عایدمان نمی‌شود.

یکی دیگر از رانندگان اعتصابی سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه گفت: در مورد مشکلات بیمه‌ای، شهریور امسال در جریان تجمع رانندگان، شهرداری ارومیه ابراز کرد که همه اتوبوس را بیمه کرده و هزینه بیمه‌ای را پرداخت می‌کند اما متاسفانه این اقدام انجام نشد و با پرداخت دو میلیون تومان به هر راننده اتوبوس، دهان آنان را بستند در حالی که خود رانندگان مبلغ چهار میلیون برای بیمه هزینه کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه با وجود اینکه بودجه کلانی از سوی دولت به شهرداری ارومیه تزریق شده بود اما هیچ پولی به رانندگان پرداخت نشد.

یکی دیگر ازرانندگان معترض خط واحد ارومیه‌ با انتقاد از اینکه سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری ارومیه به هیچ کدام به وعده وعیده‌های خود در قبال رانندگان عمل نکرده است اظهار داشت: شهرداری پیش از این عنوان کرده بود که در مسیرهای ضعیف که رفت و آمد مسافری چندانی ندارد، از اتوبوس‌های ملکی خود استفاده می‌کند و از رانندگان بخش خصوصی در مسیرهای پر رفت و آمد و پررونق استفاده می‌کند اما این مسئله کاملا بر عکس شده و بیشتر درآمدها به نفع خود شهرداری ارومیه است.

وی افزود: متاسفانه شهرداری ارومیه، اتوبوس‌های ملکی خود را در مصارف دربستی و در مسیر دانشگاه استفاده می‌کند و در نتیجه درآمد بسیاری عاید خود می‌کند یعنی روزانه از هر خط واحد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته و این مبلغ ماهانه برای هر اتوبوس به ۱۲ تا ۱۵ میلیون می‌رسد در حالی که رانندگان بخش خصوصی از این مبلغ بی‌بهره هستند.

این راننده اتوبوس معترض ادامه داد: در مسیرهای ضعیف و کم درآمد در شهری مانند تبریز مبلغ سه میلیون تومان از سوی شهرداری این شهر به رانندگان پرداخت می‌شود اما متاسفانه در ارومیه خبری از این کمک‌ها نیست و فقط شهرداری ارومیه به خارج کردن اتوبوس‌های بخش خصوصی از مسیرهای پررونق و جایگزین کردن اتوبوس‌های ملکی خود در این مسیرها اقدام می‌کند چون درآمد بیشتری دارد.

راننده دیگری که نسبت به حمایت ناچیز شهرداری ارومیه از رانندگان اتوبوس شاکی بوده و دست به تجمع زده است وی در این رابطه گفت: تاکنون پس از حدود یک سال از شیوع کرونا، اتوبوس‌رانی مبلغ یک میلیون و به عبارتی ۹۵۰ هزار تومان به حساب رانندگان واریز کرده و ۵۰ هزار تومان آن نیز به جیب سازمان رفته است.

وی افزود: علاوه بر آن تاکنون ۳۰۰ هزار تومان به عنوان کمک‌ معیشتی، ۱۰۰ لیتر روغن ماشین و دو میلیون نیز برای بیمه واریز کرده یعنی برای هر راننده تاکنون چهار و نیم میلیون هزینه شده است در حالی که در سایر شهرها این مبلغ به صورت ماهانه واریز می‌شود و هم اکنون با توجه به اینکه فعالیت خاصی وجود ندارد، در فشار مالی شدیدی گرفتار شده و قسط‌هایمان عقب افتاده است.

درهمین رابطه:اعتصاب رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه

روز شنبه ۲۹ آذر،جمعی از رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه دست از کارکشیدند ومقابل شهرداری مرکز استان آذربایجان غربی اجتماع کردند.

یکی از رانندگان اتوبوس معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: از وعده وعیدهای مسئولان سازمان به ستوه آمده‌ایم چون قرار بود بیمه تکمیلی و سخت و زیان‌آور رانندگان و روغن، لاستیک و سایر تسهیلات تا آخر آبان ماه حل و فصل شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه در مراجعه به مسئولان اتوبوسرانی با رانندگان آمرانه سخن می‌گویند.

وی افزود: از زمان شیوع کرونا تا به امروز مسافران درون شهری ناوگان اتوبوس‌رانی ۵۰ درصد کاهش یافته و این مورد بر درآمد رانندگان تاثیرگذار بوده است.

یکی دیگر از راننده‌های با سابقه شرکت واحد ارومیه در این زمینه گفت: در حال حاضر شهروندان از ترس مبتلا شدن به کرونا کمتر سوار اتوبوس می‌شوند بنابراین با توجه به اینکه هزینه نگهداری از اتوبوس‌ها  زیاد است کار کردن در این شرایط نیز مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: با بالا رفتن قیمت قطعات و لوازم یدکی فشار مضاعفی بر رانندگان وارد شده است که باید به این مهم با ارایه تسهیلات حمایتی نگاه ویژه کرد.

*هادی تنومند از اعضای زندانی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به مرخصی آمد

 ایشان در آبان ماه سال ۱۳۹۱ بە دلیل شرکت در مجمع عمومی سالیانە کمیته هماهنگی در کرج، دستگیر و بعد از طی مدتی به همراه تنی چند اعضای بازداشت شده کمیته با قید وثیقه آزاد شد.

وی پس از چندی مجددا بازداشت و توسط دادگاهی در شهر مهاباد به سه سال‌و‌نیم حبس تعزیری محکوم شد.

آقای تنومند در نهایت در پاییز سال ۱۳۹۸ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندانی در شهر بوکان انتقال یافته که دوران محکومیت ایشان مصادف شد با شیوع ویروس کرونا. آقای تنومند به جهت همین مسئله چندین بار درخواست مرخصی کرد که مسئولین زندان با مرخصی ایشان موافقت نکردند.

سر انجام با گسترش بیماری کرونا در زندان‌ها و از جمله زندان بوکان، ایشان به مرخصی فرستاده شد. اما هنوز چند روزی از مرخصی اش نگذشته بود که آثار و علائم این بیماری مهلک در وی پدیدار شد. ضمن این که پلاکت خونش پایین آمد. خوشبختانه وی توانست با پیگیری و تلاش فراوان از مرگ نجات یابد.

اما بعد از بهبودی نسبی در حالیکه هنوز با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کرد مجددا به زندان فراخوانده شد. اما به این دلیل که هنوز وثیقه پرونده‌اش باقی مانده و کرونا نیز در زندان شیوع بیشتری یافته بود،ایشان را به مرخصی فرستادند. آقای تنومند هم اکنون در حال گذراندن مرخصی خود در بیرون از زندان بسر می  برد.

کمیته هماهنگی ضمن شادباش به مناسبت آزادی موقت هادی تنومند و محکومیت دستگیری و زندانی کردن کارگران و فعالینی که هیچ وسیله ای جز اعتراض و ایجاد تشکل برای بیان خواست ها و مطالبات برحق خود ندارند، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان و تمامی کارگران و فعالین کارگری و اجتماعی زندانی بوده، و اقدام عوامل سرمایه را به ویژه در دوران گسترش و تشدید بیماری مهلک کرونا، اقدامی بغایت بی رحمانه و ضدانسانی می داند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۱۳۹۹/۹/۳۰

*جان باختن یک کارگر درزنجان براثر سقوط به چاله آسانسور

روز یکشنبه ۳۰آذر،یک کارگر ۴۵ ساله حین کار دریک ساختمان نیمه کاره در زنجان از ارتفاع به چاله آسانسور سقوط کرد وپس از انتقال به بیمارستان بدلیل شدت جراحات جان خود را ازدست داد.

*جان باختن ۲ کارگرکارخانه خوراک دام دزفول براثر سقوط در سیلو

عصر روز دوشنبه اول دی،۲ کارگر۳۰ و ۳۷ ساله کارخانه خوراک دام واقع در شهرک صنعتی شماره یک دزفول دراستان خوزستان بر اثر سقوط در مخزن سیلوجان باختند.

برپایه آخرین گزارشات رسانه ای شده جنازه یکی از این کارگران از سیلو خارج شده و تلاش برای خارج کردن جنازه کارگر دیگر ادامه دارد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate