اخبار و گزارشات کارگری ٢ آذر ماه ١٣٩٩

اخبار و گزارشات کارگری ٢ آذر ماه ١٣٩٩

زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

– زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

– تجمع اعتراضی پرستاران شرکتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به عدم تبدیل وضعیت وتبعیض وتاخیر در پرداخت حقوق

– رد درخواست اعاده دادرسی کامران ساختمانگر در دیوان عالی کشور

– سریال تصادف سرویس رفت و آمد وقربانی گرفتن از کارگران – تصادف سرویس کارگران پالایشگاه نفت اصفهان وفولاد مبارکه دریک روز- مرگ ومصدومیت ۲۱ کارگر

– جان باختن کارگر ۶۰ ساله در مشهد براثر سقوط از ارتفاع

*زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

گزارشی از اعتراضات هفته آخر آبان ماه ۱۳۹۸به بهانه افزایش قیمت بنزین در شهریار بنقل از یک شاهد عینی

‏اگر ممکن است از مشاهدات خود در اعتراضات شهریار برایمان بگویید؟

روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه مردم خیابان اصلی شهریار به نام ولیعصر که از مرکز شهر می‌گذرد، را با خودروهای خود مسدود کردند. همه راننده‌ها راضی به این شیوه اعتراض بودند، شمار زیادی نیز در میدان اصلی شهر به نام امام خمینی اجتماع کردند و شعار می‌دادند. در بین جمعیت نیروی انتظامی هم حضور پررنگی داشت. اما به اعتراض کنندگان کاری نداشتند. اما در کوچه پس کوچه‌ها جلوی همه رو می‌گرفتند و با تهدید می‌گفتند «به خانه بروید»

اواسط خیابان ولیعصر کمی جلوتر از میدان امام گارد ویژه با یکی از نیروهای امنیتی حکومت که سپر و کلاه کاسکت داشتند بصورت دو ردیف دیده می‌شدند.

جمعیت معترض شعارهای «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» و … سر می‌دادند.

تا حدود ساعت ۲ اوضاع لحظه به لحظه تغییر می‌کرد. جمعیت زیاد بود و در شهریار سابقه‌ی اعتراضی این‌چنینی وجود نداشت. عصر درگیری‌ها شروع شد و همان روز اول عده‌ای کشته شدند که آمار دقیق ندارم. مردم مجسمه‌ی انگشتر خمینی در کنار میدان و وسط خیابان ولیعصر را آتش زدند. اکثر معترضین جوان و زیر ۳۰ سال بودند. حتی تعداد زیادی نوجوان هم در میان معترضان دیده می‌شد. درگیری‌ها از عصر شنبه شدت پیدا کرد. روز یکشنبه در کوچه‌ای که اسمش خاطرم نیست و به اسم کوچه درمانگاه رازی معروف است با ماشین از روی مردم عبورکردند.

تک‌تیراندازها از بالای ساختمان نیازی در چهارراه مخابرات مردم را هدف گلوله قرار دادند. زن و مرد و پیر و جوان و کودکان هیچ کدام در امان نبودند. درگیری‌ها به سمت میدان معلم کشیده شد. تمام بانکهای خیابان ولیعصر و حتی اداره پست به آتش کشیده شد. کسی از هویت کسانی که این مراکز را به آتش کشیدند اطلاع ندارد. سپاه در «چهارراه مخابرات» مردم را به گلوله بست. یک شاهد عینی می‌گفت «خیابان از خون برق میزد»

به گفته منبع موثقی که مسئول ثبت مرگ و‌ میر شهر شهریار است تا اواسط هفته تعداد کشته‌های فقط شهر «شهریار» بالای ۲۰۰ نفر بود.

مردم درهای منازل و آپارتمانها را برای فراری دادن معترضین باز گذاشته بودند. تعداد کشته‌های شهریار خیلی بالاست چون خیلی‌ها اصلا به مراکز پزشکی مراجعه نکردند.

شما خودتان هم در این اعتراضان حضور داشتید، می‌توانید وضعیت خیابان‌ها را برای ما شرح دهید؟

‏خیابانها وضعیت عجیبی داشت، بنظر می‌رسید که در منطقه‌ای جنگی هستیم. همه جا پر از آتش و دود بود و صدای گلوله شنیده‌ می‌شد. بصورت عادی مردم زخمی رو‌ می‌دیدیم که در حال فرار هستند. گروهی با کوباندن باتوم‌ها به زره یا میله‌های کنار «خیابان ولیعصر حیدر گویان» از خیابان بالا پایین می‌رفتند. مردم چند نفر از نیروهای انتظامی و اسلحه‌هایشان را گرفتند، اما آنها با ماشین فراری داده شدند. یکی از همان نیروها توسط یکی از همان اسلحه‌ها زخمی شد، اما نیروهای امنیتی سریع وی را از محل خارج کردند و تقریبا عده خیلی کمی متوجه این جریان شدند حتی نیروهای خودشان هم متوجه نشدند. گویا برای حفظ روحیه نیروهایشان اینکار را کردند. لباس شخصی‌‌ها بعد از کشت و‌ کشتار بین مردم می‌چرخیدند و زخمی‌ها را با ماشین می‌بردند. اگر کسی قصد کمک داشت با اسلحه تهدید می‌کردند. چهارراه مخابرات مردی فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر داد که لباس شخصی‌ها به پایش شلیک کردند و بعد او را با خود بردند. خیلی صحنه‌های عجیبی بود.

‏آیا می‌توانید آمار تقریبی از تعداد کشته شدگان به ما بدهید؟

آمار تقریبی تا تاریخ ۲۹ آبان بالای ۲۰۰ نفر کشته شده و تعداد بسیار بالایی زخمی شده‌اند که این آمار توسط مسئول آمار فوتی‌های شهریار به ما رسید. خیلی از زخمی‌ها توسط کادر بیمارستان و درمانگاه فراری داده شدند و تعداد بسیاری هنوز در بدنشان «ساچمه» هست.

آیا از هویت برخی از کشته‌شدگان چیزی می‌دانید؟

بله، اسامی برخی از آن‌ها را می‌دانم. ‏نادر مومنی که گلوله‌ای از ناحیه پهلو خورده و خانواده‌ش در ازای تحویل جسد مبلغی که مطمئن نیستم چقدر بوده پرداخت کردند. او در حال کشیدن کرکره مغازه مشاور املاکش تیر خورده بود.

نادر مومنی یکی از جان باختگان در شهریار:

بهروز اصغرپور که مغازه کلیدسازی داشته و صرفا سر کوچه نزدیک میدان ایستاده بود. (خانواده‌ی وی معتقدند که وی از معترضان نبوده است) فکر می‌کنم سنش حدود ۲۲ یا ۲۳ بود که هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

علیرضا نوری ۱۶ ساله که روز یک‌شنبه در میدان امام از ناحیه سر به او شلیک شده و نیمی از صورتش قابل تشخیص نبود. بعد از تلاش فراوان پدرش روز پنج‌شنبه پیکر بی‌جانش را در کهریزک شناسایی کرده و بعد از چند روز احتمالا یکشنبه بعد تحویل گرفتند اما خبر دارم که از این خانواده پولی گرفته نشد.

و خانمی با نام خانوادگی «صمصامی» که در آزمایشگاه آبان کوچه رودکی کار می‌کردند.

هم‌اکنون وضعیت شهریار چگونه است؟

هنوز اوضاع خیابان‌ها به‌خصوص میدان امام خمینی به حالت عادی برنگشته‌است و هر روز نیروهای بسیج و انتظامی با موتور داخل و‌ اطراف میدان مستقر هستند. وقتی از پیاده رو عبور می‌کنی باید حتما از بین آن‌ها که تونلی را در دو طرف درست کرده‌اند بگذری. شنبه دوم آذر ۴ عدد اتوبوس و‌ مینی‌بوس در میدان پر از نیروهای ضد شورش با باتوم و سپر داخل ماشینها در میدان امام بودند. دوربینی که جوانها از کار انداخته بودن به سرعت تعمیر شد. شنبه ۹ آبان خیابانها دومرتبه پر از موتوری‌ها شد که با ایجاد رعب و وحشت گاز می‌دادند و خیابان یک طرفه را خلاف جهت خودرو‌ها، موتورسواری می‌کردند.

آیا شما فیلم یا تصاویری از آن وقایع دارید؟

پس از قطعی اینترنت و هجوم نیروهای امنیتی، از ترس خطرات احتمالی تمام محتویات گوشی‌ام را پاک کردم.

البته یک فیلم هست که گویای وضعیت است این فیلم را خود نیروهای امنیتی گرفته‌اند که شرایط شهر را به خوبی نشان می‌دهد.

تصویری را که می‌بینید متعلق به یکی از جوانان کشته شده به نام بهروز اصغر پور است.

‏آیا از وضعیت بازداشت‌شدگان اطلاعی دارید؟

طبق تماسی که با یکی از زندانیان فشافویه داشتم، این زندان پر از بازداشتی‌هاست. به طوری که جای سوزن انداختن نیست و به همین دلیل فعلا بازداشتی‌ها را خیلی نمی‌توانند آزار فیزیکی دهند و صرفا نگهداری می‌کنند. در یک سالن بزرگ پر از بازداشتی یک حمام انتهای سالن وجود دارد که کف حمام پر از ته سیگار است.

اما بازداشتی‌ها را روز اول خیلی کتک زدند و مصدومان را برای مداوا به بیمارستان شماره دو بردند. وعده غذایی بازداشتی‌ها روزانه دو عدد سیب‌زمینی و تخم مرغ است. عده‌ای را که سن آن‌ها کمتر بود و یا نتوانستند ثابت کنند که کاری کرده‌اند آزاد کردند. اما در مجموع شهریار اوضاع وحشتناکی دارد. یکی از بازداشتی‌ها در تماس با خانواده‌اش گفته‌است تا دو روز کتک می‌خوردم.

گزارش: علیرضا اعظمی

منبع: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

*تجمع اعتراضی پرستاران شرکتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به عدم تبدیل وضعیت وتبعیض وتاخیر در پرداخت حقوق

روز یکشنبه ۲ آذر،جمعی ازپرستاران شرکتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان یزد نسبت به عدم تبدیل وضعیت وتبعیض وتاخیر در پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری زدند وخواهان حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم ورفع تبعیض وتاخیر در پرداخت حقوق شدند.

تجمع کنندگان تبدیل وضعیت استخدامی، پرداخت به موقع دستمزد و تعلق گرفتن فوق العاده ویژه پرستاری، کاهش سقف معافیت مالیاتی و درج شدن اضافه کار و کارانه در فیش حقوقی را از مطالبات کادر درمان شرکتی دانستند وبه خبرنگار رسانه ای گفتند: متأسفانه نیروهای شرکتی مشغول در بیمارستان‌های استان یزد حق استفاده از پارکینگ پرسنل بیمارستانی را ندارند و هیچ گونه تسهیلات رفاهی و تشویقی دریافت نمی‌کنند.

*رد درخواست اعاده دادرسی کامران ساختمانگر در دیوان عالی کشور

 روز شنبه ۱ آذر، درخواست اعاده دادرسی کامران ساختمانگر فعال کارگری اهل سنندج، در دیوان عالی کشور رد شد۔

این فعال کارگری پیشتر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص او قابل اجرا است.

*سریال تصادف سرویس رفت و آمد وقربانی گرفتن از کارگران – تصادف سرویس کارگران پالایشگاه نفت اصفهان وفولاد مبارکه دریک روز- مرگ ومصدومیت ۲۱ کارگر

بامداد روز یکشنبه ۲ آذر،براثر واژگون شدن سرویس رفت وآمد کارگران پالایشگاه نفت اصفهان در کمربندی جدید خمینی‌شهر- نجف‌آباد ۴ کارگر جان باختند و۱۷ کارگردیگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شدند.

صبح روز یکشنبه ۲ آذر،همچنین سرویس رفت وآمد کارگران فولاد مبارکه دربزرگراه دستجردی اصفهان واژگون شد .خوشبختانه این جادثه تلفات جانی نداشته است.

*جان باختن کارگر ۶۰ ساله در مشهد براثر سقوط از ارتفاع

ظهر روز شنبه ۱ آذر،یک کارگر ۶۰ساله حین کار جوشکاری در طبقه سوم یک ساختمان در‌دست‌ساخت واقع در خیابان خمینی ۵۴ کلانشهر مشهد براثر سقوط از ارتفاع جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate