اخبار و گزارشات کارگری ٧ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٧ دی ماه ١٣٩٩

– هفتمین روز اعتصاب وتجمعات کارگران معدن سنگ آهن آریا جنوب زرند دراعتراض به سطح نازل حقوق وساعت کار زیاد

– اعتراض کارگران شرکت کیسون در کوه مبارک شهرستان جاسک نسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق وشرایط کاری وزیستی نامناسب

– تجمع اعتراضی معلمان  نهضت سواد آموزی و معلمان خرید خدمات آموزشی کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

– ادامه اعتراضات معلمان حمایتی استان یزد نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق  و تبعیض در نظام آموزش و پرورش با برپایی تجمع مقابل استانداری

– اعتراضات دامنه دار کارگران اصناف  شهرستان راسک نسبت به پرداخت حقوق زیرحداقل دستمزد(حقوق یک میلیون تومانی)

– اعتراض از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقل بگیر از عدم دریافت یارانه کرونا  نسبت به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی کرونا

– کاهش حقوق کارگران صنعت برق

– کاهش ۷۰۰هزار تا یک میلیون تومانی حقوق تعدادی از کارگران فضای سبز شهرداری کرج

– بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۲۵۰ کارگرکارخانه سیمان سپهر قیروکارزین درپی قطعی گاز

– عدم پرداخت کامل حقوق کارگران شهرداری ایلام علیرغم در بوق کرنا دمیدن

*هفتمین روز اعتصاب وتجمعات کارگران معدن سنگ آهن آریا جنوب زرند دراعتراض به سطح نازل حقوق وساعت کار زیاد

روز شنبه ۶ دی یرای هفتمین روز، کارگران معدن سنگ آهن آریا جنوب زرند برای دراعتراض به سطح نازل حقوق وساعت کار زیاد به اعتصاب وبه تجمعشان در محل کارشان دراستان کرمان ادامه دادند.

روز شنبه ۶ دی، یکی از کارگران معدن آریا جنوب به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: اکنون یک هفته است که ما تجمع کرده‌ایم، بابت ساعت کار بالا و حقوق کم. هرچه به ریاست کارخانه می‌گوییم یا ساعت کار را کم کنید یا حقوق را افزایش دهید، اصلا توجهی به ما نمی‌کنند؛ فقط می‌گویند کارخانه را تعطیل می‌کنیم!

فرماندار زرند در باره اعتصاب این کارگران نیزگفت:دنبال حل کدخدامنشی مشکل این کارگران هستیم.

وی افزود: بر اساس قوانین اداره کار هیچ مشکلی در پرداخت حقوق آن‌ها وجود ندارد و کارگران تمام حقوق و مزایای خود را می‌گیرند ولی تقاضای این کارگران این است که نسبت به برخی شرکت‌ها که پایه حقوق بالاتری دارند، حقوق آن‌ها هم بالا برود.

اوادامه داد:: این معدن مربوط به بخش خصوصی است و خودش باید در این زمینه تصمیم بگیرد، اما در حال پیگیری هستیم و رایزنی‌های مختلفی انجام داده‌ایم و حتی از اداره کل کرمان هم آمده‌اند و با آن‌ها صحبت کردند و خود ما هم چندین جلسه داشتیم و صحبت کردیم تا افراد را توجیه کنیم، هرچند به بخش خصوصی و پیمانکار هم تذکر دادیم که به کارگران کمک‌هایی داشته باشد، به هر حال کارگران هم افرادی زحمتکش هستند و گفتیم تا جایی که راه دارد کمک‌هایی به افراد داشته باشند.

وی اضافه کرد: این کارگران حقوق خود را با شرکت‌های دیگری چون کارآوران و میدکو مقایسه می‌کنند که خوب این شرکت‌ها حقوق و یک اِشل حقوقی خاص خود را دارند و بر اساس تصمیم و مصوبه هیات مدیره، پایه حقوق آن‌ها بالاست و شرکت آریاجنوب هم می‌گوید ما در کل کشور چندین معدن داریم و همین حقوق را می‌دهیم.

*اعتراض کارگران شرکت کیسون در کوه مبارک شهرستان جاسک نسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق وشرایط کاری وزیستی نامناسب

کارگران شرکت کیسون در کوه مبارک شهرستان جاسک در استان هرمزگان برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق وشرایط کاری وزیستی نامناسب دست به یک اعتصاب یک ساعته زدند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران یکی از کارگران شرکت کیسون در همین رابطه نوشت:

دوستان کارگر، اگر خودتان یا کسی از آشنایان که می شناسید، بیکار است، برای کار در شرکت کیسون و شرکتهای زیر مجموعه آن در کوه مبارک جاسک کار معرفی نکنید چرا که بعد از چند روز پشیمان خواهد شد.

تا هم اکنون هنوز حقوق برج هفت را ندادن. اینجا خبری از سرویس برای رفت و آمد از کمپ تا محل کار وجود ندارد. صبح و غروب هر بار باید ۲۵دقیقه ای حداقل پیاده روی کرد تا به محل کار رسید. اینجا چیزی به نام مغازه وجود ندارد و خبری هم از مساعده نیست. حتا اگر پول داشته باشند هم با کارگر تسویه یا مساعده نمی دهند. امروز یه اعتصاب کوچیک داشتند برای یه ساعت کار نکردن کارگران. هرکسی برای کیسون می خواهد کار کند باید به غیر از ناهار شام صبحانه هر چیز دیگری که لازم دارد باید همراه خودش داشته باشد به دلیل فاصله حداقل ۶۰کیلومتری از نزدیکترین شهر. هیچ چیزی حتا تاید، و شامپو و صابون موجود نیست. تعداد کل حمام و سرویس بهداشتی برای حدود چهارصد نفر، ۱۶دستشویی و ۱۲حمام هست. یک آبدارخانه که کار توزیع غذا و آب داغ برای چای به عهده آنهاست. که توان پاسخگویی برای این تعداد کارگر را ندارند. برای سرگرمی کارگران فقط یک تکه زمین هست که هم محل فوتبال هم والیبال هست.

برادر کارگر اگر آمدی و پشیمان شدی یا اینکه مشکل برایت پیشامد کرد، از مساعده و پرداخت پول برای چند روز کار، خبری نیست و باید به تاوان اشتباهی که کردی کلی اذیت بشوی.

*تجمع اعتراضی معلمان  نهضت سواد آموزی و معلمان خرید خدمات آموزشی کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روز یکشنبه ۷ دی،جمعی از نهضت سواد آموزی و معلمان خرید خدمات آموزشی با تجمع مقابل مجلس با بنمایش گذاشتن اعتراضشان کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت،خواهان تامین امنیت شغلی شدند.

*ادامه اعتراضات معلمان حمایتی استان یزد نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق  و تبعیض در نظام آموزش و پرورش با برپایی تجمع مقابل استانداری

روز شنبه ۶ دی،معلمان حمایتی استان یزد درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق  و تبعیض در نظام آموزش و پرورش یکسان‌سازی نشدن شرایط شغلی دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

روز یکشنبه ۷ دی،این معلمان از مراجعات مکرر خود به استانداری و سایر نهادهای مسئول خبر دادند وبه خبرنگار رسانه ای گفتند: علیرغم مراجعات مکرر، هنوز مشکلات‌مان حل نشده و گرفتار بی‌مهری مسئولان هستیم.

این معلمان که تعداد آنها حدود هشتصد نفر است، از عدم دریافت معوقات مزدی خود انتقاد کرده و گفتند: تا سقف چهارماه مطالبات مزدی پرداخت نشده داریم؛ این درحالیست که در تمام این مدت مشغول تدریس مجازی به دانش‌آموزان بوده‌ایم و لحظه‌ای از کار خود غفلت نکرده‌ایم.

این معلمان روز گذشته، تجمع اعتراضی ترتیب دادند و خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدند. یکی دیگر از خواسته‌های این معلمان، رفع تبعیض در نظام آموزش و پرورش و یکسان‌سازی شرایط شغلی است.

*اعتراضات دامنه دار کارگران اصناف  شهرستان راسک نسبت به پرداخت حقوق زیرحداقل دستمزد(حقوق یک میلیون تومانی)

روز یکشنبه ۷ دی، کارگران اصناف  شهرستان راسک دراستان سیستان و بلوچستان از اعتراضات دامنه دارشان  نسبت به پرداخت حقوق زیرحداقل دستمزد(حقوق یک میلیون تومانی) بلندشد.

یکی از این کارگرها به خبرنگار رسانه ای گفت: آیا این انصاف است کارگر با این گرما ۵۰ درجه و در این روزهای کرونایی بدون تعطیلی در بعضی صنوف نظیر نانوایی، جایگاه سوخت بنزین، سیلندر پرکنی‌ها و … مرتب سر کار برود و حداقل حقوق و مزایای قانون کار را هم نگیرد.

وی افزود: با مراجعه چندین بار به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان راسک به ما می‌گویند “زور ما به کارفرمایان شهرستان نمی‌رسد”.

درهمین رابطه رئیس اداره کار شهرستان راسک  گفت :عدم پرداخت حداقل حقوق کار را را تایید می‌کنم اما کارگران تاکنون از ترس پیمانکاران نتوانستند رسماً شکایت کنند. ما به سبب وظیفه ذاتی خود مدتی این موضوع را سفت و سخت گرفتیم که متاسفانه منجر به تعطیلی کامل برخی صنوف و کارگاه‌ها و اخراج تمام کارگران از سوی کارفرما شد.

وی خاطرنشان کرد: کارفرمایان مکرر به ما اعلام می‌کنند برای ما صرفه اقتصادی ندارد که بیشتر از یک میلیون تومان حقوق بدهیم و زمانی که فشار می‌آوریم کل کارگاه را تعطیل می‌کنند و می‌گویند دیگر قادر به ادامه کار نیستم؛ با این حال باز هم آماده پیگیری هستیم اما باید کارگران رسماً شکایت کنند تا بتوانیم قانونی جلو برویم.

*اعتراض از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقل بگیر از عدم دریافت یارانه کرونا  نسبت به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی کرونا

روز یکشنبه ۷ دی،تعدادی از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقل بگیر از عدم دریافت یارانه کرونا اعتراضشان را نسبت به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزارتومانی کرونا رسانه ای کردند.

درحالیکه دولت و وزارت رفاه، شراط دریافت یارانه صد هزار تومانی را بیمه بودن و شغل و درآمد ثابت داشتن دانسته، افراد مختلفی که هریک به نوعی مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند، در تماس‌ها و پیام‌های مکرر، نسبت به عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا اعتراض کردند. این گروه‌ها از عدم تعلق یارانه انتقاد دارند که دو نمونه از این انتقادات در زیر آورده می‌شود:

زنی سرپرست خانوار که مستمری همسرش را با ۱۵ سال سابقه کار دریافت می‌کند، به خبرنگار رسانه ای گفت:مستمری دریافتی من حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است اما با این حال، یارانه ۱۰۰ هزار تومانی را به من نداده‌اند.

این زن سرپرست خانوار که یک فرزند محصل در خانه دارد، با بیان اینکه دریافت ۱۰۰ هزار تومان برای چهار ماه متوالی می‌توانست کمی از بار هزینه‌های تحصیل فرزندم بکاهد، خود را متعلق به پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور می‌داند و می افزاید: بسیاری از افرادی که به ظاهر درآمد ثابت ندارند و شغل ثابتی هم ندارند، ممکن است چند برابر من عایدی ماهانه داشته باشند؛ من در دور و بر خودم کسانی را می‌شناسم که فقط خرید و فروش می‌کنند؛ از گوشی گرفته تا خط تلفن همراه؛ اما یارانه هم می‌گیرند؛ این افراد بیمه ندارند اما مستحق هم نیستند.

او با بیان اینکه نه همسان‌سازی و نه افزایش مستمری‌ها نتوانسته من را به خط فقر نزدیک کند؛ ادامه می‌دهد: وضعیت معیشتی آدمهایی مثل من که زیر حداقل بگیر محسوب می‌شوند، اصلاً مناسب نیست؛ چه کسی مستحق تر از من و امثال من برای دریافت یارانه؟!

حمید یک کارگر از کارافتاده است که به دلیل حادثه کار، از کارافتاده شده و سالهاست که مستمری ازکارافتادگی می‌گیرد؛ درآمد او نیز ماهانه کمتر از دومیلیون تومان است اما یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا را نگرفته است. حمید نیز نسبت به معادلات پرداخت یارانه انتقاد دارد و می‌گوید: کار من یدی و بدنی بوده و بنابراین بعد از ازکارافتادگی، دیگر نمی‌توانم شغلی داشته باشم؛ من تحصیلات دانشگاهی ندارم که بتوانم کار پشت میزنشینی پیدا کنم و از کارافتادگی برایم مساله نباشد؛ من دیگر نمی‌توانم کار کنم و تنها منبع درآمد من همین مستمری ناچیز ماهانه است؛ چرا به من یارانه نمی‌دهند و از من حمایت نمی‌کنند؟ چه کسی به کارگر ساده‌ای که از کارافتاده باشد و توان کار نداشته باشد، کار می‌دهد و او را استخدام می‌کند؟!

او ادامه می‌دهد: باید مستمری ازکارافتادگی به اندازه‌ای باشد که بتوان با آن هزینه‌های زندگی را تامین کرد؛ حالا که اینگونه نیست، لااقل در پرداخت یارانه‌ها و حمایت ها، من و امثال من را خط نزنند! من علیرغم بیمه بودن و درآمد ثابت داشتن، متعلق به پایین‌ترین دهک‌های درآمدی هستم و فکر نمی‌کنم از من مستحق‌تر هم باشد!

او نیز تاکید می‌کند اگر قرار به برقراری عدالت است، باید از کارافتادگان و مستمری بگیران زیر حداقلی را به حساب بیاورند و از آنها حمایت نقدی بکنند؛ حمید بر این باور است که آمدن کرونا، هزینه زندگی آدم‌هایی مثل او را به شدت افزایش داده اما درآمد این آدمها همچنان ثابت مانده است.

در عین حال، کارگران ساختمانی نیز که به هزار زحمت حق بیمه ماهانه خود را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند –چراکه اگر سه ماه متوالی این حق بیمه را نریزند، بیمه آن‌ها قطع می‌شود و باید مجدداً بروند در صف طولانی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی، آخر صف بایستند و ماه‌ها انتظار بکشند- نسبت به‌عدم دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا انتقاد دارند و می‌گویند: با آمدن کرونا، نرخ بیکاری ما افزایش یافته؛ گاهی بیش از نیمی از ماه را بیکاریم و اگر شانس بیاوریم و کاری پیدا کنیم، باید با دستمزدهای بسیار پایین بسازیم چراکه فرصت‌های شغلی در بخش ساختمان محدود است و متقاضی شغل، بسیار.

همه این گروه‌ها در حالی از دریافت یارانه ۱۰۰هزار تومانی خط خورده‌اند که دولت، فقط یک شرط ثابت برای دریافت یارانه مشخص کرده: داشتن بیمه، داشتن درآمد ثابت و ماهانه. این در حالیست که سازمان تامین اجتماعی بیمه‌شدگان بسیاری دارد که بیمه هستند ولی یا درآمد ثابت ماهانه ندارند (مانند کارگران ساختمانی در بحران فعلی ساخت و ساز) و یا درآمد ثابت ماهانه دارند اما این درآمد مکفی نیست؛ حتی گروه‌هایی از مستمری بگیران هستند که نصف حداقل مستمری دریافتی دارند و بنابراین، صد هزار تومان یارانه دولت می‌تواند کمک مناسبی برای آن‌ها باشد؛ به خصوص در ایام بحران کرونا که هم هزینه‌های درمان و بهداشت مردم افزایش یافته و هم هزینه‌های مازادِ آموزش مجازی و تهیه تبلت و اینترنت، بر دوش خانوارها تحمیل شده است.

در چنین شرایطی، زنی سرپرست خانوار یا از کارافتاده‌ای که برایش فرصت شغل مجدد نیست و باید با مستمری ناچیز ازکارافتادگی، امور زندگی را اداره کند، نمی‌توانند نسبت به تبعیض درعدم دریافت یارانه بی‌تفاوت باشند؛ آن‌ها بیمه خود را شرط استطاعت کامل نمی‌دانند و به حق براین باور هستند که بسیاری از اقشار اجتماع که بیمه ندارند، گاهاً درآمدهای بسیار بیشتری دارند چرا که از کانال اقتصاد غیررسمی یا مشاغل کاذب و خارج از لیست، کسب روزی می‌کنند و امکان این را دارند که بسیار بیشتر از بیمه شدگان سازمان، پول دربیاورند.

زن سرپرست خانوار که هرگز در عمرش شاغل نبوده می‌گوید: تا زمانیکه همسرم زنده بود، کار می‌کرد و هرجور بود هزینه‌های زندگی تامین می‌شد؛ اما برای من مادر که هیچ شغلی بلد نیستم و هیچ تخصصی ندارم، امکان کسب درآمد نیست؛ آیا دولت نباید از من حمایت کند؟

به گفته او و امثال او، صد هزار تومان پولی نیست اما وقتی چهار ماه به صورت منظم پرداخت شود، می‌توان با آن ماهانه چند کیلو مرغ یا تخم مرغ خرید و به خانه آورد؛ حمید می‌گوید: برای ازکارافتادگانی مثل من، همین پول ناچیز، بازهم «غنیمت» است! برای همین است که نسبت به‌عدم دریافت آن، معترضیم و به شدت انتقاد داریم!

*کاهش حقوق کارگران صنعت برق

در خیلی از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ایران گزارش‌های متعددی مبنی بر کاهش حقوق و مزایای کارگران صنعت برقی نسبت به سال گذشته ارائه شده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۷ دی، در خیلی از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ایران گزارش‌های متعددی مبنی بر کاهش حقوق و مزایای کارگران صنعت برقی نسبت به سال گذشته ارائه شده است.

وزارت نیرو و توانیر در حالی با شوی برق امید به کاهش درآمد‌های این وزارتخانه اقدام کرده است شرایط سخت بودجه‌ای را تجربه می‌کند و متاسفانه سریعترین راه برای جبران طرح‌های عجیب و غیرعقلانی مدیران ماجراجوی ما، کم کردن حقوق و مزایای پرسنل صنعت برقی است.

یکی از کارکنان صنعت برق گفت: اپراتور‌های شرکتی پست برق هرمزگان در قرارداد جدید ۷۰۰ هزار تومان کاهش حقوق داشته اند و دلیلشون این بوده دارید زیاد می‌گیرید.

کاهش ۷۰۰ تومانی رفاهیات در قرار داد جدید به بهانه اینکه رفاهیات زیاد میگیرد و عدم جبران این کسری.

*کاهش ۷۰۰هزار تا یک میلیون تومانی حقوق تعدادی از کارگران فضای سبز شهرداری کرج

حقوق تعدادی از کارگران فضای سبز شهرداری کرج۷۰۰هزار تا یک میلیون تومان کم شده است.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۷ دی،هیچ یک از این کارگران از علت کسر شدن حقوق خود خبر ندارند.

درهمین رابطه رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم و به سرعت پیگیر این ماجرا خواهم شد و نتیجه را به رسانه اعلام می کنم.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۲۵۰ کارگرکارخانه سیمان سپهر قیروکارزین درپی قطعی گاز

با قطع گاز کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین خط تولید متوقف شد و ۲۵۰ کارگر کارخانه و هزار نفر نیروی وابسته بیکار شدند.

روز یکشنبه ۷ دی،مدیر عامل کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین به خبرنگار رسانه ای گفت:هر سال با آغاز فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی کارخانه‌های صنعتی یا مصرف گاز را کاهش میدهند یا از سوخت جایگزین برای فعالیت کارخانه استفاده می شود که  متاسفانه این کارخانه  سیستم استفاده از سوخت جایگزین که مازوت هست را ندارند و شرکت گاز استان فارس با قطع گاز کارخانه ،خط تولید هم متوقف شده است.

وی افزود:با تعطیلی کارخانه ۲۵۰کارگر کارخانه و هزار نفر نیروی وابسته بیکار شدند.

*عدم پرداخت کامل حقوق کارگران شهرداری ایلام علیرغم در بوق کرنا دمیدن

 علیرغم در بوق کرنا دمیدن حقوق کارگران شهرداری ایلام بطورکامل پرداخت نشده است.

روزیکشنبه ۷ دی،یکی از کارگران شهرداری ایلام به خبرنگار رسانه ای گفت: متأسفانه نه ‌تنها حقوق کامل کارگران شهرداری پرداخت نشده است؛ بلکه عدم پرداخت حقوق، پرداخت بیمه تامین اجتماعی آن‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از حساب شهرداری جهت واریز حقوق کارگران طی روزهای گذشته رفع مسدودیت شد؛ اما پس از رفع مسدودیت مبالغی از حساب شهرداری برداشت شده و متأسفانه حقوق کارگران کماکان پرداخت نشده است.

یک کارگر خدمات شهری ایلام نیز گفت: پرداخت حقوق کارگران شهرداری به ‌صورت کامل انجام نشده و تنها پرداخت حقوق ماه مهر و آبان کارگران انجام شده است.

بر اساس گفته‌ی یکی از کارگران شهرداری ایلام، پرداخت حقوق مهر و آبان کارگران شهرداری انجام شده و حقوق و اضافه کار دیگر ماه ها کماکان به حساب کارگران شهرداری واریز نشده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate