اخباروگزارشات کارگری ١٣ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١٣ دی ماه ١٣٩٩

فراخوان برای تجمع  سراسری دوباره کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی

زمان تجمع:

یکشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹،ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه

اماکان تجمع:

تهران : مقابل سازمان تامین اجتماعی

شهرستان ها : مقابل اداره کل تامین اجتماعی

– ادامه اعتراضات آتش ‌نشان‌های اصفهان نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق ومشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن با تجمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کلانشهر اصفهان

– نامه سرگشاده کارگزاران مخابرات روستایی کشور دراعتراض به تبعیض شغلی ومزدی

– اعتراض به اخراج پرستاران ۸۹ روزه استان خوزستان

– ادامه اعتراضات کارگران معدن همکارنسبت به پرداخت ناقص حق بیمه و وعملی نشدن وعده و وعیدها

– ۱۰میلیون کارگر زیرزمینی با حقوق ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی در کشور

– فراخوان تجمع اعتراضی فعالان تئاتری نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل مجلس

– تجمع اعتراضی بازاریان ساری نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت مقابل فرمانداری

– جان باختن یک کارگر شرکت ملی حفاری ایران بر اثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر جوان دراراک بدنبال سقوط از طبقه چهارم ساختمان

*ادامه اعتراضات آتش ‌نشان‌های اصفهان نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق ومشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن با تجمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کلانشهر اصفهان

روز شنبه ۱۳ دی ماه ، آتش ‌نشان‌های اصفهان درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،سطح نازل حقوق ومشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کلانشهر اصفهان زدند.

خاطرنشان میشودکه این چهارمین تجمع اعتراضی آتش ‌نشان‌های اصفهان درنیمه دوم سال جاری می باشد.

یکی از آتش نشانان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: علت تجمع ما مقابل ساختمان شهرداری مشخص نبودن تبدیل وضعیت و اختلاف در پرداختی ها است که تاکنون به این مشکل آتش نشانان پرداخته نشده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مشکلات ما آتش نشانان حل نشود این تجمعات ادامه خواهد داشت و شهرداری باید مشکلات آتش نشانان را حل کند.

یادآوری:

۱- ادامه اعتراضات آتش ‌نشان‌های اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری

روز دوشنبه ۷ مهر همزمان با روز ایمنی و آتش نشانی در تقویم،جمعی از آتش نشان های شهرهای مختلف استان اصفهان در ادامه اعتراضتشان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل استانداری دراین کلانشهرزدند.

یکی از آتش نشانان حاضر درتجمع به خبرنگاران گفت: طبق ماده ۶ قانون تامین اجتماعی، شغل آتش نشان‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور است که مزایای آن به آتش‌نشان‌های اصفهان تعلق نگرفته و درخواست ما آن است که این مزایا به ما تعلق گیرد.

وی گفت: درحالی که در همه شهرستان‌ها و حتی شهر‌های اطراف اصفهان از جمله دولت‌آباد، شاهین شهر و سایر شهر‌ها حقوق و مزایا و بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور به آتش‌نشان‌ها تعلق می‌گیرد، تنها شهردای اصفهان مزایایی همچون شب ‌کاری، جمعه کاری را مطابق با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را به آتش نشانان پرداخت نمی‌کند.

نماینده آتش‌نشانان معترض با بیان اینکه آتش نشانی اصفهان نزدیک به ۲۰سال است که هیچ تبدیل وضعیتی نداشته،اضافه کرد: از سوی دیگر شهرداری اصفهان در اقدامی خلاف قانون سال‌هاست که با آتش‌نشان‌ها به صورت شرکتی و مستخدم موقت قرارداد امضا می‌کند.

۲- تجمع اعتراضی آتش نشانان اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت برای دومین بار درفصل تابستان

روز دوشنبه ۱۷ شهریور برای دومین بار درفصل تابستان سال جاری، برای اعتراض به سطح نازل حقوق ،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شورای شهر اصفهان جمع کردند.

قابل یاد آوری است که روزدوشنبه ۲۳ تیرماه۹۹ هم جمعی از آتش نشانان اصفهان درهمین رابطه دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی این کلانشهر زده بودند.

روزسه شنبه ۲۴ تیرماه، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به خبرنگار رسانه ای گفته بود: برخی از پرسنل معتقد هستند که میزان حقوق آن ها با سختی شغلی که دارند متناسب نیست و از طرفی هم حدود ۱۴۰ نفر از پرسنل ما با شرکت ها قرارداد دارند و تبدیل وضعیت نشده اند.

وی افزود:آتش نشانان حاضر درتجمع طی نشستی خواسته ها و مشکلات خود را منتقل کردند.

*نامه سرگشاده کارگزاران مخابرات روستایی کشور دراعتراض به تبعیض شغلی ومزدی

روز شنبه ۱۳ دی، کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشوربا انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس اعتراضشان را نسبت به تبعیض شغلی ومزدی رسانه ای کردند.

بخش هایی ازاین نامه که رسانه ای شده بقرارزیر است: کارگزاران مخابرات روستایی طبق قانون مجلس، صدور بخشنامه وزارت کار و صدور رای دیوان عدالت اداری، دارای قرارداد دائم شده و به بدنه شرکت مخابرات ایران متصل شده‌اند. علی ایحال کارگزاران مخابرات روستایی اکنون دارای قراردادی دائم هستند که متاسفانه فقط نام آن دائم است و لاغیر چون هیچ گونه مزایایی غیر از حقوق کف قانون کار در آن قابل مشاهده و دستیابی نیست. اگر قرار است که کارگزاران جزو نیروهای دائمی مخابرات باشند که البته هم هستند پس چرا و به چه دلیل اینهمه تفاوت و تبعیض در حقوق و مزایا و دستمزد وجود دارد؟ پس عدالت مزدی کجاست؟

۱ . طبق تعریفی که از کارکنان در آیین نامه شرکت مخابرات ایران وجود دارد “کارکنان: عبارتند از کلیه شاغلین دائم و قراردادی که تابعیت ایرانی داشته و حقوق و دستمزد خود را از شرکت دریافت می‌دارند” ولی هر مصوبه‌ای که خود شرکت صادر می‌کند شامل کارگزاران نخواهد شد چون مخابرات اصلا کارگزاران را کارکنان خود تلقی نمی‌کند و چه بسا احتمال هم دارد که سران شرکت این آیین نامه را با میل و سلیقه خود در راستای اهداف و سیاست تبعیض‌آمیز شرکت و نیز در جهت حذف کارگزاران دستکاری کرده باشند تا کارگزاران مشمول هیچ گونه مزایای مندرج در آن نشوند که این واقعا سیاستی تبعیض‌آمیز و خصمانه می‌باشد و جالب اینکه آیین نامه انظباطی شرکت مخابرات ایران شامل کارگزاران می‌شود ولی آیین‌نامه و بخشنامه‌های دیگر به هیچ عنوان. مثلاً شرکت مخابرات ایران به کارکنان خود بابت هزینه خوارو بار تقریبا مبلغ یک میلیون و یکصد هزار تومان پرداخت می‌کند در حالی هزینه خواروبار کارگزاران مخابرات روستایی فقط چهارصد هزار تومان است.

۲ . در سر برگ قراردادی که فی مابین شرکت مخابرات و کارگزاران منعقد شده است به صراحت اشاره شده که قرارداد طبق ماده ۱۰ قانون کار منعقد شده است که در بند “ز” آن چنین آمده است:

“ز – موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید”

با این حساب کارگزاران طبق عرف کارگاه شامل تمامی مزایا و آیتم‌هایی خواهند شد که به دیگر نیروها پرداخت می‌شود، مرکز مخابرات روستایی خود زیرمجموعه شرکت مخابرات است و محلی در روستاست که کارگزار در آن فعالیت کرده و به مردم روستا سرویس‌های مربوطه را ارائه می‌دهد پس کارگزار در روستا خدمت می‌کند و نیروی دیگر شرکت در شهر، آیا تفاوتی میان شهری بودن و روستایی بودن وجود دارد که شرکت مخابرات اینگونه با اعمال ناعادلانه موجب تضییع حقوق کارگزاران مخابرات روستایی شده و اینچنین میان شهری و روستایی خط فاصله گذاشته است؟

۳ . همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران به شماره ه‍ ۳۸۰۱۳ ت ۸۴۵۷۶ تاریخ ۸۶/۵/۲۸ که در تبصره بند ۷ آن به صراحت عنوان شده است در مناطق مخابراتی روستایی که سرمایه‌گذار بخش خصوصی (شرکت مخابرات ایران) تمایلی به سرمایه گذاری نداشته باشد، از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هزینه می‌گردد و باتوجه به اینکه ما کارگزاران مخابرات روستایی در مناطق محروم خدمت می‌کنیم و از جانب وزارت ارتباطات هیچگونه مزایایی را دریافت نکرده‌ایم و شرکت مخابرات ایران در قالب بخش خصوصی نیز هیچ گونه مبالغی را مازاد بر حداقلهای قانون کار به ما پرداخت نکرده و نمی‌کند در این میان به معنای واقعی مورد ناعدالتی‌های مزدی در مقایسه با سایر کارمندان وزارت ارتباطات و کارکنان شرکت مخابرات ایران قرارگرفته‌ایم.

در پایان این نامه می‌خوانیم: با توجه موارد ذکر شده، درخواستی که ما جامعه ۵۷۵۰ نفری کارگزاران مخابرات روستایی از شما ریاست محترم مجلس داریم این است با توجه به اینکه شما قانونگذار و رئیس مجلس هم هستید و دستتان برای اقدامات قانونی باز است و نیز قسم یاد کرده‌اید که از منافع ملت دفاع نمایید و حال که منافع قانونی و بحق ما کارگزاران با اقدامات تبعیض آمیز مخابرات به خطر افتاده است و سرنوشت هزاران خانواده روستایی دچار تهدید شده است، در جهت حل مشکل کارگزاران مخابرات روستایی که دارند با جان و دل به مردم روستا خدمت می‌کنند اقدام لازم و فوری را عنایت بفرمایید.

*اعتراض به اخراج پرستاران ۸۹ روزه استان خوزستان

روزشنبه ۱۳ دی،جمعی از پرستاران استان خوزستان اعتراضشان را نسبت به اخراج پرستاران ۸۹ روزه رسانه ای کردند.

جمعی از پرستاران خوزستان طی گفتگویی با خبرنگار رسانه ای، از قطع همکاری بخشی از همکاران خود در بیمارستان‌های خوزستان خبر دادند.

به گفته این پرستاران، پرستاران ۸۹ روزه‌ای که قرارداد آنها سی‌ام ماه قبل (آذرماه) به پایان رسیده، با عدم نیاز بیمارستان مواجه شده و در آستانه‌ی بیکاری قرار دارند.

این پرستاران با انتقاد از رویه حاکم بر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی،افزودند:

در نامه‌ای که به روسای بیمارستان‌های اهواز از جانب دانشگاه علوم پزشکی ارسال شده، آمده است که اشتغال پرستاران ۸۹روزه بعد از خاتمه قرارداد در پایان آذر، غیرقانونی است و باید با آنها تسویه حساب صورت بگیرد. این ابلاغ که در روزهای ابتدایی دی ماه صادر شده، موجب اعتراض پرستاران شده است. آنها می‌گویند: چرا نیروهایی که در بحران کرونا از جان و دل مایه گذاشته و با خطرات بسیار جنگیده‌اند، استخدام نمی‌شوند؟!

*ادامه اعتراضات کارگران معدن همکارنسبت به پرداخت ناقص حق بیمه و وعملی نشدن وعده و وعیدها

اعتراضات کارگران معدن همکار شرکت زغال سنگ راور نسبت به پرداخت ناقص حق بیمه و وعملی نشدن وعده و وعیدهاکماکان ادامه دارد.

بنابه گزارش ۱۳ دی یک منبع خبری محلی،بیمه تعداد کثیری از کارگران «معدن همکار» شرکت زغا سنگ در زمان پیمانکاری این معدن به طور ناقص پرداخت شده و حالا این کارگران را با مشکل مواجه کرده است.

اتفاقی مربوط به قبل از سال ۸۹ و در دوران پیمانکاری این معدن.در آن زمان پیمانکاران وقت بیمه های کارگران را به طور ناقص پرداخت‌اند.

به عنوان مثال به جای ۳۰روز کارکرد در ماه، بیمه کارکرد مفید ۲۵ روز رد شده است؛ و یا موارد دیگر عدم پرداخت یا پرداخت ناقص.

کارگران شرکت زغال سنگ در این سال ها همواره اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌اند.

در مقاطع زمانی مختلف وعده حل این مشکل به کارگران داده شده است.

یکی از خواسته های کارگران شرکت زغال سنگ در اعتراض چندین روزه خود در اردیبهشت امسال همین موضوع بود.

اعتراض شبانه روزی که در نهایت قول مسئولان را برای حل مشکلات را در پی داشت اما انگار هنوز برخی از آن‌ها عملی نشده است.

بسیاری از این کارگران سال‌هاست در معدن مشغول به کار هستند و به دلیل سختی بالای این کار فرسوده شده‌اند.

یکی از این کارگران که سابقه ۲۰ سال کار در معدن را دارد،می گوید پس از سال‌ها کار کردن به مشکلات تنفسی و درد مفاصل دچار شده و دیگر توان کار کردن ندارد. در حالی که باید تاکنون بازنشست میشدم.

این مشکل بسیاری از کارگران است.

کارگرانی که اگر این نواقص بیمه‌ای آن ها درست شود می‌توانند بازنشست شوند.

با رفتن مرتاض مدیرعامل سابق شرکت پس از اعتراض کارگران، نیک طبع مدیرعامل جدید در جمع کارگران قول پیگیری این موضوع را داد.

آن طور که روابط عمومی شرکت زغال سنگ می‌گوید در حال حاضر موضوع در سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی است.

بنا به گفته حسینی مدیرکل تامین اجتماعی استان در جلساتی با مدیران شرکت زغال سنگ و اداره کار قرار شد کارگران مستنداتی مبنی بر کارکرد خود ارائه دهند تا روند کار پیگیری شود.

در غیر این صورت موضوع باید از طریق ماده ۱۴۸ قانون کار پیگیری شود که در هیئت‌های اداره کار بررسی می‌شود.

کارگران: هیچ مدرکی از انجام کار به ما داده نشده است

اما مشکل اینجاست که کارگران چنین مستنداتی را در اختیار ندارد.

در آن زمان هیچ مدرکی از طرف پیمانکار به کارگران داده نشده است.

به طوری که به گفته یکی از کارگران حتی سال‌های قبل از ۸۴ فیش حقوقی نیز نداشته‌اند.

به نظر می رسد از این راه رسیدن به حقوق این کارگران راه به جایی نمی‌برد و باید فکر دیگری برای آن‌ها بشود.

راه دیگری که قرار است برای این موضوع انجام شود پیگیری شرکت زغال سنگ و صندوق فولاد از طریق وزارت کار است.

در نهایت مبنا بر این است که مشخص شود حقوق کارگران ضایع شده؛ و می‌شود با یک تصمیم کلی  این موضوع حل شود.

*۱۰میلیون کارگر زیرزمینی با حقوق ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی در کشور

درگزارشی رسانهای شده بتاریخ ۱۳ دی بنقل از یکی از اعضای شورای عالی کارازجمله آمده است: در کشور قریب به ۱۰ میلیون نفر کارگر زیرزمینی داریم. کارگرهایی که هیچ‌کس بر حقوق آن‌ها نظارت نمی‌کنند و همه‌شان از حداقل مزد تعیین شده هم حقوق کمتری می‌گیرند. بعضی‌ها ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دستمزد دارند.

*فراخوان تجمع اعتراضی فعالان تئاتری نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل مجلس

اعتراضِ در سکوتِ اهالی تئاتر

نزدیک یک‌سال است که سالن‌های تئاتر تعطیل شده و فعالان تئاتری درآمدی ندارند. صد البته این مربوط به هنرمندانی است که مشغول به کار هستند والا بیشتر هنرمندان این عرصه مدت‌هاست بیکاری را تجربه می‌کنند. مشکل شیوع کرونا یکی از مشکلات بود که به معضلات تئاتری‌ها اضافه شد. وگرنه این قشر هنرمندان سال‌هاست که به انواع مختلف طعم بی‌توجهی و نادیده‌گرفته شدن از سوی مسئولان را چشیده‌اند. کرونا هر چند سکونی به خانه تئاتر داد، اما بلافاصله این خانه تصمیم گرفت بار کوتاهی‌های مسئولین را خود به دوش بکشد و دست به کار شود. اما این روزها معیشت اهالی تئاتر، به‌ مخاطره افتاده و این نهاد، ضروری دانسته که مطالبات به‌حق خود را به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برساند.

بر این اساس، اهالی تئاتر تصمیم گرفته‌اند تا در سکوت، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و نامه مطالبات خود را به رئیس، نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق خانه تئاتر ارائه دهند.

این تجمع روز یکشنبه، چهاردهم دی‌ماه، برای مطالبات صنفی، مدنی و مشکلات معیشتی خانواده بزرگ تئاتر، مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و نمایندگانی از اصناف مختلف تئاتری حضور خواهند داشت.

در این تجمع که در سکوت و بدون موضع‌گیری سیاسی، گروهی و قشری برگزار می‌شود، بیانیه خانه تئاتر و نمایندگان انجمن‌های ۱۷گانه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تحویل داده خواهد شد.

*تجمع اعتراضی بازاریان ساری نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت مقابل فرمانداری

روز شنبه ۱۳دی،جمعی از بازاریان ساری برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان به بلاتکلیفی معیشتی وعدم حمایت دولت بدنبال قرارگیری این شهر در وضعیت قرمز کرونایی که باعث تعطیلی تمامی مشاغل به استثنای کسب و کارهای سطح یک به مدت ۲هفته شد ، دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان مازندران زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، تجمع کنندگان خواستار شفاف سازی در باره علت افزایشی بودن شیوع کرونا در این شهرستان بر خلاف سایر نقاط کشور پس از ۴۰ روز اجرای طرح محدودیت های جامع و اعلام چگونگی محاسبه و رنگ بندی کرونایی مناطق شده اند.

آنها همچنین درخواست داشتند تا بخشی از خسارت های کسب و کارشان به خاطر تعطیلی متناوب ۱۰ ماهه گذشته در قالب ارائه تسهیلاتی و کمک های بلاعوض جبران شود.

بنابهمین گزارش،این تجمع اعتراضی پس از نشست مشترک فرماندار با نمایندگان تجمع کنندگان خاتمه یافت.

*جان باختن یک کارگر شرکت ملی حفاری ایران بر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگردکلبانی دستگاه حفاری ۴۶ فتح شرکت ملی حفاری ایران بنام نظام طاهری بر اثر سقوط از مانکی‌بورد بر روی این دستگاه حفاری جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان دراراک بدنبال سقوط از طبقه چهارم ساختمان

یک کارگر جوان حین کار تمیزکردن شیشه های منزلی در طبقه چهارم یک ساختمان واقع دریکی از محله های شهرستان اراک به حیاط پرت شد وپس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

جان باختن یک کارگرجوان در اراک براثر سقوط از طبقه چهارم ساختمان

یک کارگر جوان حین کار تمیز کردن شیشه‌های منزلی در طبقه چهارم یک ساختمان واقع در یکی از محله‌های شهرستان اراک به حیتط پرت شد وپس از انتقال به بیمارستان بدلیل شدت جراحات جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate