اخباروگزارشات کارگری ٢٨ و ٢٩ آذرماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢٨ و ٢٩ آذرماه ١٣٩٩

– اعتراض به بازی با جان کارگران راه آهن مشهد وخانواده هایشان در شرایط کرونایی برای منفعت شرکت های پیمانکاری

– اعتراض پرستاران به نمایش تبلیغاتی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت

برای قدردانی از ما، حقوق ومطالبات مارا بدهید، خودمان سوت می‌زنیم!

– اعتصاب کارگران سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان رضوی برای اعتراض به اضافه کاری اجباری

– اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وضعیت استخدامی ناروشن مقابل ساختمان شرکت

– تجمع اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری بندرعباس  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر وعدم برخورداری از تجهیزات بهداشتی وایمنی کار مقابل استانداری هرمزگان

تهدید کارگران حق طلب از طرف حراست استانداری

– اعتصاب وتجمع تجمع کارگران شهرداری صیدون دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای سومین بار درماه جاری و وعده های توخالی استاندار وبهارستان نشین خوزستان

– ادامه اعتراضات آتش نشانان آبادان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و یکسان‌سازی حقوق واجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل

– اعتراض کارگران شرکت نفت لرستان نسبت به انتقال محل کارشان بدور از محل زندگیشان

– تجمع اعتراضی دستفروشان سنندج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل شورای شهر

– اعتصاب رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه

– تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی های فرودگاهی به توقف خودروهایشان به دلیل عدم پرداخت جریمه

– آخرین خبر از افسانه عظیم زاده

– بیش از ۱۳۰۰ فعال مدنی خواستار آزادی کیوان صمیمی شده‌اند

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تصمیمات آموزشی

*اعتراض به بازی با جان کارگران راه آهن مشهد وخانواده هایشان در شرایط کرونایی برای منفعت شرکت های پیمانکاری

روز جمعه ۲۸ آذر،جمعی از کارگران راه آهن مشهد با انتشار نامه ای در شبکه های اجتماعی اعتراضشان را نسبت به بازی با جان خود وخانواده هایشان در شرایط کرونایی برای منفعت شرکت های پیمانکاری را رسانه ای کردند.

متن این نامه بشرح زیراست:

با توجه به شیوع ویروس کرونا حتی ناوگان اتوبوس رانی و قطار شهری را به تعطیلی کشانده ولی همچنان از شهرهای دور و نزدیک ورود و خروج قطار داریم. به خاطر برخی شرکتهای ریلی که برایشان ضرر به حداقل برسد ما مجبوریم به کار خود ادامه بدهیم و با توجه به اینکه از همه بیشتر ما در معرض ورود کرونا از سایر شهرها هستیم و نمیشود به خاطر کاری که انجام میدیم جوانب بهداشت را کامل رعایت کنیم پس بیشتر در معرض خطر شیوع این بیماری هستیم.

 آیا واقعا بخاطر اینکه شرکتهای مالک واگنهای مسافری کمتر ضرر کنند ما باید جان خود و خانواده هایمان در خطر باشد؟؟؟؟

*اعتراض پرستاران به نمایش تبلیغاتی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت

برای قدردانی از ما، حقوق ومطالبات مارا بدهید، خودمان سوت می‌زنیم!

جمعی از پرستاران اعتراضشان را نسبت به دستور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت مبنی بربه صدا در آوردن سوت قطارها و کشتی‌ها و زنگ کارخانجات و صنایع برای قدر دانی از کارکنان مراکز درمانی در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۹ آذر، کیانوش جهانپور (رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت) دستوری صادر کرده است که در روزهای اخیر به انتقاد شدید پرستاران انجامیده است. چند روز پیش از این، جهانپور اعلام کرد: «خواهشمند است در راستای قدردانی از پرستاران و مدافعان سلامت این مرز و بوم، در تاریخ شنبه ۲۹/۰۹/۱۳۹۹ در اقدامی نمادین راس ساعت ۲۰، سوت قطارها و کشتی‌ها و زنگ کارخانجات و صنایع به صدا درآید.»

نامه جهانپور بیست و پنجم آذرماه منتشر و در صفحه اینستاگرامی خانه پرستار بازنشر شد؛ پرستاران در این صفحه، کامنت‌های اعتراضی بسیار گذاشتند و از این دستور بدون کارایی انتقاد کردند. این کامنت‌ها متفاوت بود:

«شما کارانه‌ها رو بدین، ما سوت بلبلی می‌زنیم؛ شما همسان‌سازی حقوق پرستاران شرکتی و دولتی رو انجام بدین، ما شبانه‌روزی خودمون از خوشحالی سوت می‌زنیم؛ و…»

همچنین این نامه، موجب واکنش‌هایی در فضای مجازی شد. پرستاران در اعتراض به سوت کارخانجات و کشتی‌ها، می‌گویند: ما حق و حقوق‌مان را می‌خواهیم.

یکی از پرستاران شرکتی زنجان در این رابطه می‌گوید: خواسته ما پرستاران اجرای قوانین بر زمین مانده است؛ اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری، ارتقای بهره‌وری و حذف تبعیض میان پرستاران. بسیاری از پرستاران شاغل، حتی حق کرونا را هم نگرفته‌اند؛ حالا می‌خواهند به افتخارمان سوت بزنند! حرف پرستاران ساده است: حق و حقوق ما را بدهید، سوت نمی‌خواهیم!

*اعتصاب کارگران سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان رضوی برای اعتراض به اضافه کاری اجباری

روز پنج شنبه ۲۷ آذر، کارگران سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان رضوی واقع در شهرک صنعتی بین‌آلود برای اعتراض به اضافه کاری اجباری دست از کارکشیدند.

روزشنبه ۲۹ آذر،کارگران ایران خودرو خراسان رضوی با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در افزایش ساعت کاری خودبه خبرنگار رسانه ای گفتند: کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه برای کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور هستند هر سه نوبت کاری؛ دو ساعت اضافه‌کاری تعریف کرده است.

به گفته کارگران معترض این شرکت خودروساز ایرانی؛ شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور به جای ۴۴ ساعت کار هفتگی باید ۳۶ساعت کار کنند این در حالیست که ما کارگران سالن مونتاژ به جای ۶ ساعت کار روزانه ۸ ساعت کار می‌کنیم.

آن‌ها بیان اینکه قانون‌گذار برای مشاغل سخت و زیان‌آور استثنائات و معافیت‌هایی در نظر گرفته است و کارفرما نیز نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به اضافه کاری کند، در ادامه گفتند: همچنین ما کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور به جای ۳۰روز مرخصی، ۳۵ روز مرخصی داریم.

آنها با بیان اینکه در ماه‌ها گذشته این شرکت برای افزایش تولید به کارگران فشار مضاعف وارد کرده است، در ادامه افزودند: کار ممتد می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند.

کارگران این شرکت خودروساز گفتند: حداقل انتظار این بود که در پی شیوع کرونا، کارفرما از زمان ساعاتِ کاری کارگاه‌ها بکاهد. مدیران و سرپرستان داخلی نیز بدون الزامات قانونی حاضر به انجام چنین کاری نیستند.

*اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وضعیت استخدامی ناروشن مقابل ساختمان شرکت

روز شنبه ۲۹ آذر، کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وضعیت استخدامی ناروشن دست  از کارکشیدند مقابل ساختمان شرکت در کلانشهر اهواز زدند.

درهمین رابطه،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به خبرنگار رسانه ای گفت: این کارگران مربوط به شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند که در خصوص مطالبات معوق خود شاکی هستند.

وی افزود: منابع مالی باید محقق شود تا بتوان مطالبات این کارگران را پرداخت کرد اما به دلیل نداشتن منابع مالی کافی قرار شد زمینی را که در کوی گلستان اهواز برای امکانات رفاهی کارکنان درنظر گرفته شده بود برای تامین مطالبات کارگران بفروشیم.

وی با بیان اینکه پس از ادغام سه شرکت آبفا خوزستان، آبفا اهواز و آبفار خوزستان تعداد زیادی از کارکنان این شرکت‌ها در خصوص چارت سازمانی خود شاکی بودند، ادامه داد: در تجمع کارگران آبفار عمده اعتراض آنها نسبت به پرداخت نشدن معوقات و حقوق و بیمه آنها بود اما اعتراضاتی نیز در خصوص چارت سازمانی داشتند که قرار شد نمایندگانی از آنها برای بررسی موضوع مشخص، و وضعیت آنها تعیین تکلیف شود.

وی تعداد این کارگران را ۹۵۰ نیروی آبدار، ۶۳۰ نیروی طرحی و ۲۵۰نیروی قراردادی بیان کرد و گفت: حدود ۲۵۰نفر از این نیروها به آب وفاضلاب اهواز منتقل شدند و بقیه به شهرستان‌های حمیدیه، باوی و کارون سرویس دهی می‌کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بسیاری از این نیروها در شرکت آب و فاضلاب روستایی نیروی ستادی بودند انتظار دارند در آب و فاضلاب اهواز نیز نیروی ستادی باشند اما وقتی چارت سازمانی تکمیل شود بقیه نیروها در چارت ستادی مورد نیاز نیست.

*تجمع اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری بندرعباس  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر وعدم برخورداری از تجهیزات بهداشتی وایمنی کار مقابل استانداری هرمزگان

تهدید کارگران حق طلب از طرف حراست استانداری

روز شنبه ۲۹ آذر،جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری بندرعباس برای باری دیگر دست ازکارکشیدند وراهی استانداری هرمزگان شدند تا بابرپایی تجمع صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر وعدم برخورداری از تجهیزات بهداشتی وایمنی کارمنعکس کنند.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: ۱۰ سال است که کارمند فضای سبز شهرداری هستیم، تا سال ۹۳ که سنوات ما را به‌طور کامل حساب نمی‌کردند، و با این‌که سنوات را باید پایان سال حساب کرد اما با دادن ماهی ۷۰، ۸۰ هزار تومان روی حقوق ماهانه، دهانمان را می‌بستند و از سال ۹۳ تا ۹۸ هم که کلاً هیچ خبری از سنوات نبود.

وی ادامه داد: اواخر سال ۹۸ که به قول خودشان تسویه کردند، سنوات سال ۹۸ ما با نرخ همان سال ۹۳ حساب شد که محاسبه‌ای اشتباه بود زیرا سنوات یک کارمند باید مطابق نرخ روز حساب شود و نه نرخ گذشته.

وی ادامه داد: از فروردین تاکنون هیچ‌کداممان فیش حقوقی دریافت نکرده‌ایم و از مهرماه نیز به ما حقوقی نداده‌اند.

این کارگر شهرداری بندرعباس تأکید کرد: طبق دستورالعمل اجرایی، هر ۶ ماه یک بار باید به ما لباس و کفش جدید بدهند اما الان ۱۸ ماه و شاید بیشتر است که ما همین یک دست لباس را به تن داریم و آن‌قدر از کفش‌هایمان استفاده کرده‌ایم که دیگر پوشیدن و نپوشیدنش فرقی ندارد و انگار روی زمین راه می‌رویم.

وی اضافه کرد: پول کرایه‌خانه‌مان چند ماه است که عقب افتاده و از سازمان آب و برق هم دو اخطار گرفته‌ایم که اخطار بعدی مصادف با قطعی آب و برق‌مان می‌شود.

وی به تبعیض در اعطای حقوق نیز اشاره کرد و گفت: شرکت به بعضی که شاید دو سال هم نباشد استخدام شده‌اند بیشتر حقوق می‌دهد و وضع ما که ۱۰ سال است در اینجا مشغول به کار هستیم واقعاً بغرنج است.

وی گفت: من هشت تا بچه دارم؛ هفت دختر و یک پسر که باید خرجشان را بدهم، مسئولان شرکت به من گفتند به فرزندانت حق اولاد می‌دهیم اما بعد حرفشان را عوض کردند و گفتند فقط به بچه آخر حق اولاد می‌دهیم و همان را هم چهار ماه است که نداده‌اند.

از او درباره‌ی چرایی تحصن در مقابل استانداری هرمزگان پرسیدیم که وی گفت: ما از ساعت ۶:۳۰ صبح به امید صحبت با استاندار یا معاون ایشان، اینجا نشسته‌ایم اما مدام از طرف حراست تهدید می‌شویم و الان نیز می‌ترسیم برای حق‌خواهی از همان کار هم بیکار شویم.

وی اضافه کرد: درنهایت نامه کتبی برای شخص استاندار نوشتیم که امیدواریم اثری داشته باشد.

یکی دیگر از کارگران شهرداری بندرعباس که متوجه حضور ما در محل بود به سراغ من آمد و گفت: ما کارگران بخش تنظیف شهرداری با زن و بچه به این‌جا آمده‌ایم که حق خود را مطالبه کنیم، ما می‌خواهیم کسی صدایمان شود و دردمان را به گوش مسئولان برسانیم، اکنون بعضی از ما هشت ماه است که بیمه‌شان واریز نشده است.

وی خواستار برخورد جدی با مسببان این موضوع شد و افزود: من به اینجا آمده‌ام چون پدرم و بچه‌ام دارند از بیماری در خانه درد می‌کشند اما من بیمه ندارم که بتوانم آن‌ها را به دکتر ببرم و از خودم خجالت می‌کشم.

وی ادامه داد: ما ۳۰۰ کارگر زیرمجموعه شرکت عقاب قشم هستیم، حدود ۳۰۰ کارگر هستیم، از مهرماه که پیمانکارمان رفت، حقوق نگرفته‌ایم، به ما گفته‌اند، حقوق آبان و آذر را شهرداری می‌پردازد اما تاکنون هیچ خبری نشده و از همان زمان که پیمانکارمان رفت حتی نمی‌دانیم صاحب شرکت‌مان کیست.

 در این میان مردی که گویی کمی سالخورده‌تر از دیگر همکارانش است جلو می‌آید، دستان پینه‌بسته‌اش را بالا می‌گیرد و می‌گوید: من باوجوداینکه نزدیک به شصت سال سن دارم، مجبورم برای گذران زندگی هنوز هم در بخش تنظیف کار کنم، به ما گفتند در این اوضاع کرونا برای‌تان مرتب ماسک و دست‌کش تهیه می‌کنیم اما همه قول‌های سرخرمن بود، همان ماسک یک‌بارمصرف را هم که گاهی می‌دادند بابتش از ما امضا می‌گرفتند، باید خودمان برای خودمان تهیه کنیم و ما که هنوز در خرج ساده‌ی زندگی‌مان مانده‌ایم معلوم است که خرید دستکش و ماسک و موارد بهداشتی جزو اولویت آخرمان است.

*اعتصاب وتجمع تجمع کارگران شهرداری صیدون دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای سومین بار درماه جاری و وعده های توخالی استاندار وبهارستان نشین خوزستان

روز شنبه ۲۹ آذربرای سومین بار درماه جاری، کارگران شهرداری صیدون برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها و وعده های توخالی استاندار وبهارستان نشین خوزستان حقوق دست از کارکشیدند مقابل ساختمان شهرداری دراستان خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: دستمزد ما در ۸ماه گذشته پرداخت نشده و در شرایط فعلی که در آستانه شب یلدا قرار داریم، نگران تامین هزینه‌های زندگی خود هستیم.

وی افزود:مسئولان استانی در تجمعات قبلی کارگران که دو هفته گذشته انجام شد، وعده پرداخت حداقل سه ماه از مطالبات کارگران را داده بودند که عملی نشد.

اوادامه داد:هم‌اکنون که حدود ۱۵ روز از وعده مسئولان استانی برای پرداخت حداقل بخش از مطالبات می‌گذرد، اقدامی صورت نگرفته و کارگران همچنان منتظر تحقق آن هستند.

قابل یادآوری است که، در۲هفته پیش سفر شریعتی استاندار خوزستان وایزدپناه نماینده به صیدون مقرر گردید ۳ ماه از حقوق کارگران شهرداری پرداخت شود که متأسفانه این وعده همانند دیگر وعده‌ها محقق نشد.

*ادامه اعتراضات آتش نشانان آبادان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و یکسان‌سازی حقوق واجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل

روز شنبه ۲۹ آذربرای باری دیگر، آتش نشانان آبادان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرو عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و یکسان‌سازی حقوق واجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل،رسانه ای کردند.

آتش نشانان معترض آبادان به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود ۱۵۰ آتش‌نشان هستیم که هر ماه حقوق و بیمه‌مان با تاخیر آن‌هم ناقص پرداخت می‌شود در عین حال از دریافت برخی از مزایای مزدی همانند اضافه‌کاری، تعطیل‌کاری و شب‌کاری‌ها محروم هستیم.

این آتش‌نشانان با بیان اینکه در راس این مطالبات، تامین معیشت آتش‌نشانان به‌طور شایسته و قانونی قرار دارد، در ادامه گفتند:مراجعه به مسئولان استانی، شهرستانی و مدیران شهری تا امروز بدون نتیجه مانده و به ما پاسخگو نبوده‌اند.

آنها افزودند: باتوجه به سختی‌های کار و زحماتی که در همه عملیات‌ها متحمل می‌شویم، حق و حقوق ما به خوبی ادا نمی‌شود. مسئولان بویژه مجموعه شهرداری آبادان باید بیش از این به خواسته‌ها و مطالبات آتش‌نشانان توجه کنند و قوانین بر زمین مانده ازجمله قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و یکسان‌سازی حقوق را به درستی و کامل اجرا نمایند.

این آتش‌نشانان در عین حال از افزایش ساعات شیفت کاری و تنزل مزایای شغلی خود خبر داده و می‌گویند: عدم پرداخت حداقل اضافه‌کار ماهانه باتوجه به سخت و زیان‌آور بودن شغل ما، آتش‌نشانی را در شرایط بد معیشتی قرار داده است. طبق ماده ۵۲ قانون کار آتش‌نشانان نباید از شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته کار کنند با این حال با نوبت‌کاری‌های ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت، میزان کارکرد ما در ماه به ۲۴۰ ساعت می‌رسد.

آنها با اشاره به اینکه آتش‌نشانان بارها و بارها در معرض حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرند، اظهار می‌کنند: بالاترین رکن در حوزه مدیریت آتش‌نشانی، صیانت از منابع انسانی است. داشتن تجهیزات به‌روز آتش‌نشانی اهمیت دارد اما عدم توجه به منابع انسانی و شرایط زیست آتش‌نشانانی که امنیت جانی ندارند، مضرتر است.

به گفته آن‌ها بخش دیگری از مطالبات آتش‌نشانان آبادانی مربوط به اجرای ناصحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد عملیاتی است. آنها می‌گویند: طرحی که هم اکنون در حال اجراست به صورت سلیقه‌ای و غیرکارشناسی است و یکسان‌سازی حقوق تا به حال در آتش‌نشانی اعمال نشده است و این مسئله باعث شده افزایش دستمزد کارکنانی که سالهاست در این واحد عملیاتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آنها نباشد.

به گفته این کارکنان؛ بخش دیگری از ناراحتی ما برخوردار نبودن متصدیان مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی غیرمشمول قانون کار چه رسمی و پیمانی در ۹ گروه شغلی طبق نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استفاده از مزایای مربوط به آن است.

آتش‌نشانان آبادانی در خاتمه می‌گویند: هر چند برای بیان مشکلات‌مان بارها به مسئولان رجوع کرده‌ایم اما هنوز کاری انجام نشده است. شهرداری و شورای شهر گوش شنوایی برای مشکلات ما ندارند بنابراین امیدواریم مسئولان شهری و سازمان آتش‌نشانی اجرای قانون را دنبال کنند.

*اعتراض کارگران شرکت نفت لرستان نسبت به انتقال محل کارشان بدور از محل زندگیشان

روز شنبه ۲۹ آذر، کارگران شرکت نفت لرستان اعتراضشان نسبت به انتقال محل کارشان بدور از محل زندگیشان را رسانه ای کردند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،حدود ۶۰نفر از کارگران جایگاهای شرکت نفت لرستان از شرایطی شغلی که کارفرما برای انتقال آن‌ها به یک استان دیگر در نظر گرفته است، رضایت ندارند.

 یک منبع کارگری با اشاره به واگذاری جایگاه‌های سوخت استان لرستان به بخش خصوصی گفت: جایگاه‌های سوخت استان لرستان بیش از یکسال است به بخش خصوصی واگذار شده. در ابتدای واگذاری ۶۰ نفر از کارگران شاغل در این جایگاها بیکار شدند اما بعد از چندین ماه بیکاری و بلاتکلیفی مجدد به کار در شرکت نفت لرستان بازگشتند.

وی افزود: اصرار برای انتقال و جابجایی این کارگران از سوی شرکت نفت لرستان در حالی ادامه دارد که این کارگران به شرایط نامتعارف و نامناسب کاری خود در جایگاه‌های یک استان دور از محل زندگی‌شان معترض هستند.

کارگران معترض اعلام کردند:به ما گفته شده که اگر کارگری با درخواست انتقال به مناطق موردنظر موافقت نکند به منزله انصراف از کار تلقی شده و اخراج می‌شود.

طبق اظهارات یکی از کارگران؛ این انتقال به دنبال مصوبه‌ی هیات مدیره شرکت پالایش و پخش در اسفند ماه سال گذشته در حال انجام است. در این مصوبه درخصوص انتقال کارگران به استان هرمزگان و تهران تصمیم‌گیری و تاکید شده است. همچنین پس از ابلاغ مصوبه هیات مدیره شرکت پخش و پالایش، پرداخت حقوق و سایر مزایای قانونی کارگران پس از انتقال با استان مربوطه به تایید هیات مدیره یا مدیران مربوطه انجام می‌شود.

یکی دیگر از کارگران با ابراز نارضایتی از شرایط کارگرانی که قرار است به هرمزگان منتقل شوند، گفت: مسئولان شرکت نفت لرستان در شرایطی اصرار به انتقال ما کارگران دارند که اگر سرمایه‌گزاری‌های مناسبی را برای توسعه شرکت نفت لرستان انجام می‌دادند امروز ما کارگران دغدغه کار در جایی غیر از محل سکونت‌مان را نداشتیم. تصمیمی که مسئولان در حوزه نفت گرفته‌اند کاملا بدون توجه به منافع کارگران بوده و فقط منافع شرکت را در نظر نگرفته اند.

به گفته این کارگر؛ در روزهای اخیر فشارهای کارفرما برای انتقال آن‌ها افزایش یافته است.

*تجمع اعتراضی دستفروشان سنندج نسبت به بلاتکلیفی معیشتی مقابل شورای شهر

روز شنبه ۲۹ آذر،جمعی از دستفروشان سنندج برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تصمیمات اخیر مسئولان مبنی بر “جلوگیری از ادامه فعالیت آنان در پیاده‌راه خیابان فردوسی” دست به تجمع مقابل شورای شهر سنندج زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،دستفروشان حاضر در این تجمع از تصمیمات مسئولان شهری مبنی بر جلوگیری از ادامه فعالیت آنان در پیاده راه فردوسی سنندج انتقاد داشتند و می‌گفتند که انتظار داریم مسئولان وضعیت معیشتی زندگی ما را در این شرایط بد اقتصادی در نظر بگیرند.

برخی از دستفروشان اعلام می‌کردند که مدارک لیسانس و حتی فوق‌لیسانس دارند و از بیکاری و ناچاری به این کار روی آورده‌اند. آنان می‌گفتند با شیوع ویروس کرونا بازارمان کساد شده و بد نیست که مسئولان نگاهی به وضعیت زندگی و نیازهای خانواده‌های ما هم داشته باشند.

*اعتصاب رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه

 روز شنبه ۲۹ آذر،جمعی از رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه دست از کارکشیدند ومقابل شهرداری مرکز استان آذربایجان غربی اجتماع کردند.

یکی از رانندگان اتوبوس معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: از وعده وعیدهای مسئولان سازمان به ستوه آمده‌ایم چون قرار بود بیمه تکمیلی و سخت و زیان‌آور رانندگان و روغن، لاستیک و سایر تسهیلات تا آخر آبان ماه حل و فصل شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه در مراجعه به مسئولان اتوبوسرانی با رانندگان آمرانه سخن می‌گویند.

وی افزود: از زمان شیوع کرونا تا به امروز مسافران درون شهری ناوگان اتوبوس‌رانی ۵۰ درصد کاهش یافته و این مورد بر درآمد رانندگان تاثیرگذار بوده است.

یکی دیگر از راننده‌های با سابقه شرکت واحد ارومیه در این زمینه گفت: در حال حاضر شهروندان از ترس مبتلا شدن به کرونا کمتر سوار اتوبوس می‌شوند بنابراین با توجه به اینکه هزینه نگهداری از اتوبوس‌ها  زیاد است کار کردن در این شرایط نیز مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: با بالا رفتن قیمت قطعات و لوازم یدکی فشار مضاعفی بر رانندگان وارد شده است که باید به این مهم با ارایه تسهیلات حمایتی نگاه ویژه کرد.

*تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی های فرودگاهی به توقف خودروهایشان به دلیل عدم پرداخت جریمه

روز چهارشنبه ۲۶ آذر،جمعی از رانندگان تاکسی های فرودگاهی برای اعتراض به توقف خودروهایشان به دلیل عدم پرداخت جریمه دست به تجمع زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۹ آذر،تجمع کنندگان جریمه های صورت گرفته در آزادراه های الکترونیکی را نامتعارف دانسته و به توقف خودروهای خود به دلیل عدم پرداخت این جریمه ها معترض بودند.

جریمه های صورت گرفته در آزادراه های الکترونیکی را نامتعارف دانسته و به توقف خودروهای خود به دلیل عدم پرداخت این جریمه ها معترض بودند.

بنابهمین گزارش،این رانندگان درخواست حذف بدهی  و آزاد سازی خودروهایشان را داشتند.

*آخرین خبر از افسانه عظیم زاده

صبح روز شنبه ۲۹ آذربعد از گذشت ۵ روز از دستگیریِ افسانه عضیم زاده ، با مراجعه پدر و مادرش به بازداشتگاهِ اوین، مطلع شدند که وی  در بازداشتِ موقتِ بازداشتگاهِ اوین هست.

بنا به خبررسانی یکی از نزدیکانش هنوز افسانه عظیم زاده هیچ تماسی با خانواده نگرفته است و خانواده اش از این بی خبری درنگرانی روزگار سپری می کنند.

*بیش از ۱۳۰۰ فعال مدنی خواستار آزادی کیوان صمیمی شده‌اند

کیوان صمیمی، سردبیر مجله «ایران فردا» و از بازداشت شدگان  مراسمروزکارگرسال ۹۸ از سوی دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال زندان محکوم شده است. این روزنامه‌نگار و فعال مدنی ۷۲ساله در ۱۷آذر امسال در محل اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و به زندان منتقل شد.

متن نامه :

▪در هیاهوی بحران‌های معیشت، جمهوریت و سرکوب گسترده‌ی مردم، بار دیگر حاکمان، کیوان صمیمی عزیز و شریف را برای چندمین مرتبه در طول زندگی پربارش و این ‌بار در ۷۲ سالگی، محبوس کرده‌اند. حکومت که هرگونه تجمع مستقل، مردمی و تحول‌خواهانه‌ای را برنتابیده، کیوان صمیمی را به بهانه‌ی همراهی با کارگران در تجمع روز کارگر سال ۹۸، به سه سال حبس ظالمانه محکوم نموده است.

▪کیوان صمیمی زندانی سیاسی و هزینه داده‌ی دو نظام، نشان داد‌ که تغییر از قِبَل رفت و آمد حکومت‌ها حاصل نشده است؛ بلکه این سیاست‌ها و رویه‌ها هستند که می‌بایست عوض شوند. او با ایستادگی خود بر همان پیمانی که با مردم ایران بسته بود، همواره معیار را بر رنج مردم نهاده و هر نیرویی را در تناسب با آن فهمیده و فرای عافیت‌طلبی؛ تغییر را از مجرای جنبشی اجتماعی جستجو کرده است.

▪او شخصیتی است که در طول زندگی‌اش دوشادوش نیروهای مدنی و جنبش‌های اجتماعی همکاری و فعالیت داشته است و با مسیر ناهموار و پرخطر رسیدن به آرمان‌های آزادی و عدالت آشنا است؛ اما شهادت می‌دهد که انسان بایستی در زندگی خود، لحظه‌ای از مبارزه دست نکشیده و هرگز در راه آرمان‌هایش تسلیم خستگی و ناامیدی نشود.

▪ما امضاء کنندگان این بیانیه، احکام صادر شده توسط دادگاه‌ها، علیه فعالان همراه با جنبش های مردمی را غیرمشروع و فاقد وجهه‌ی مردمی می‌دانیم و در پایان، خواهان آزادی بی‌قید و شرطِ این مبارزِ آزادی‌خواهِ وطن و تمامی زندانیان سیاسی هستیم و ادامه‌ی این روند را محکوم می‌کنیم. هم‌چنین با توجه به وضعیت نامساعد سلامتی ایشان، خصوصاً در این شرایط سنی؛ بدیهی است که مسئولیت هر اتفاق ناگواری به عهده حکومت خواهد بود.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تصمیمات آموزشی

روز شنبه ۲۹ آذر،جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به تصمیمات آموزشی در دانشکده پزشکی این دانشگاه دریاسوج  تجمع کردند و خواستار اصلاح روند آموزشی دانشگاه در طول ۹ ماهه گذشته شدند و همچنین بیان کردند به چه دلیل با وجود شیوع ویروس کرونا باید امتحانات به شکل حضوری برگزار شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate