اخباروگزارشات کارگری ٢١ و٢٢ آذرماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٢١ و٢٢ آذرماه ١٣٩٩

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته اهواز نسبت به عملکرد کانون بازنشستگان استان خوزستان و برای ایجاد تشکل مستقل

– اعتصاب کارگران شرکت آتیه سازان پرشیا برای اعتراض به کاهش حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران  اداره آب وفاضلاب بندرامام نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه

– تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب خلخال نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

– تجمع اعتراضی تعدادی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد امروزشنبه ۲۲آذر ماه مقابل فرمانداری تهران درخیابان میرعماد

– اعتصاب وتجمعات رانندگان تاکسی جزیره کیش برای اعتراض به همکاری شرکت عمران، آب و خدمات کیش با شرکت اسنپ یک هفته راپشت سرگذاشت

– ادامه بلاتکلیفی شغلی وبیمه ای کارگران اخراجی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده و وعیدها

– کارگر اخراجی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه باخودکشی به زندگیش خاتمه داد

– کانون نویسندگان ایران:بیانیه‌ی بیش از هزار و سیصد نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران اجتماعی و سیاسی

– جان باختن یک کارگر کارگاه تراشکاری جاده خاوران تهران در حادثه آتش سوزی

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته اهواز نسبت به عملکرد کانون بازنشستگان استان خوزستان و برای ایجاد تشکل مستقل

روز شنبه ۲۲ آذر،جمعی از کارگران بازنشسته اهواز با برپایی تجمع مقابل کانون بازنشستگان استان خوزستان اعتراضشان را نسبت به عملکرد این کانون در راه احقاق حقوق برحقشان منجمله همسان سازی حقوق بنمایش گذاشتند وخواهان ایجاد تشکل مستقل برای دست یابی به مطالباتشان شدند.

*اعتصاب کارگران شرکت آتیه سازان پرشیا برای اعتراض به کاهش حقوق

روز چهارشنبه ۱۹ آذر، کارگران شرکت آتیه سازان پرشیا در در کنگان و در فازهای ۱۳ و ۱۹برای اعتراض به کاهش حقوقشان دست از کارکشیدند و همگی تسویه حساب کردند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، کارگران شرکت آتیه سازان پرشیا به پیمانکاری سجاد شبازی از روز ۱۹ آذر دست به اعتصاب زده و همگی تسویه حساب کرده اند. این شرکت و پیمانکار نابکارش که در کنگان و در فازهای ۱۳ و ۱۹ فعالیت دارند با پایین آوردن حقوق جوشکاران کمکی، فیتر، سنگ زن، داربست بند باعث این اعتراض گشته اند.

*تجمع اعتراضی کارگران  اداره آب وفاضلاب بندرامام نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه

روز شنبه ۲۲ آذر، کارگران آب وفاضلاب بندرامام برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه دست به تجمع در محوطه این اداره زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار یک رسانه محلی گفتند:۳ ماه حقوق و ۲۵ ماه حق بیمه کارگران قراردادی و ۵ ماه حقوق و ۳۶ ماه حق بیمه کارگران پیمانی کارگران  اداره آب وفاضلاب بندرامام پرداخت نشده است.

*تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب خلخال نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

روز شنبه ۲۲ آذر، کارگران شرکت آب و فاضلاب خلخال در استان اردبیل از تجمعات اعتراضیشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی خبر دادند.

تعدادی از کارگران شرکت آب و فاضلاب خلخال به خبرنگار رسانه ای گفتند:۶۲ کارگر این شرکت که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در نگهداری تاسیسات آبرسانی فعالیت دارند، دست‌کم ۸ماه دستمزد و سایر مزایا از کارفرمای خود طلبکارند.

آنها افزودند: عدم پرداخت دستمزد کارگران درحالیست که در انتقاد به بی‌توجهی مسئولان شهرستانی در پیگیری مطالباتمان چندین بار تجمع کردیم.

یکی از این کارگران در تشریح مشکلات پیش آمده، گفت: حدود ۶۲ آبدار در خلخال هستیم که بعداز ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار هنوز وضعیت شغلی، حقوقی و بیمه‌ای مشخصی نداریم.

او افزود: در حالی مطالبات‌مان با تاخیر پرداخت می‌شود که در شرایط بد اقتصاد فعلی که همه چیز بیش از اندازه گران شده، ما در حال تجربه کردن شرایط بد معیشتی هستیم اما مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان هیچ واکنشی نسبت به تعیین و تکلیف وضعیت مطالبات‌مان و پرداخت حقوق، بیمه و مشخص شدن وضعیت قراردادهایمان انجام نمی‌دهند.

*تجمع اعتراضی تعدادی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد امروزشنبه ۲۲آذر ماه مقابل فرمانداری تهران درخیابان میرعماد

رانندگان بخش خصوصی با وجود گرانی لوازم یدکی و هزینه سرسام آور نگهداری اتوبوس ها نه تنها هیچگونه کمکی ازسوی شهرداری و شرکت واحد به این رانندگان نمیشود بلکه درآمد این رانندگان زحمت کش که به کارت خوان های شرکت واحد واریز میشود تا مدت ها درحساب شرکت واحد می ماند و دربعضی موارد تا ۵ماه عقب افتادگی دارد .

 ازسال ۸۵به بخش اتوبوسرانی یارانه تعلق گرفته که متاسفانه رانندگان تاکنون هیچ کمکی ازقبیل لاستیک وروغن و باطری و کلا هیچگونه لوازم یدکی دریافت نکرده اند و قول و قراریک میلیون تومان هم فقط درحد شعاربوده است .

رانندگان بخش خصوصی نسبت به بی توجهی شهرداری تهران و شرکت واحد در هزینه های اتوبوس ها بسیار ناراضی هستند وتعدادی از این رانندگان معترض تاکنون اتوبوس هایشان به دلایل واهی توسط مدیریت  شرکت واحد متوقف گردیده است  .

رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد بارها دست به تجمعات اعتراضی درمقابل وزارت کشور وفرمانداری زده اند اما گوش شنوایی صدای این زحمت کشان را نشنیده است.

منبع:کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*اعتصاب وتجمعات رانندگان تاکسی جزیره کیش برای اعتراض به همکاری شرکت عمران، آب و خدمات کیش با شرکت اسنپ یک هفته راپشت سرگذاشت

بیش از یک هفته است که رانندگان تاکسی جزیره کیش برای اعتراض به همکاری شرکت عمران، آب و خدمات کیش با شرکت اسنپ در اعتصاب بسر می برند وتجمعاتی برپا می کنند.

روز شنبه ۲۲ آذر،تعدادی از رانندگان معترض تاکسی جزیره کیش به خبرنگار رسانه ای گفتند: با ورود تاکسی اینترنتی مخالف نیستند اما ورود رانندگان شخصی را به ناوگان حمل و نقل عمومی نمی پذیرند چرا که درآمد آنان کم می شود و بی نظمی و معضلات اجتماعی در کیش پدید می آید .

بنا به گزارشات رسانه ای شده بتاریخ ۲۲ آذر،همچنان رانندگان تاکسی در کیش فعالیت نمی کنند و حمل و نقل عمومی مختل است.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع دوباره رانندگان تاکسی جزیره کیش برای اعتراض به همکاری شرکت عمران، آب و خدمات کیش با شرکت اسنپ

روز سه شنبه ۱۸ آذر،بدنبال امضای تفاهمنامه همکاری شرکت عمران، آب و خدمات کیش و آغاز فعالیت اسنپ از دوشنبه شب(۱۷ آذر)، رانندگان تاکسی جزیره کیش برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان دوباره دست از کار کشیدند وتجمعشان را مقابل مرکز تجاری کیش آغاز شد و تاکسی‌هایشان را مقابل این مرکزتجاری به صف کردند.

رانندگان تاکسی معترض کیش  سپس تجمعشان را به مقابل  ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش کشاندند.

در ادامه،‌ نمایندگان تاکسی‌رانان با حضور در شرکت عمران،‌ آب و خدمات با مدیرعامل این شرکت جلسه برگزار کردند و انتظارات و انتقادات خود را با وی در میان گذاشتند وخواهان پاسخگویی شدند.

یکی از رانندگان تاکسی حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:خواسته ما نامعقول نیست. ما می‌خواهیم شغل‌مان امنیت داشته باشد. کسی به دنبال چرایی اعتراض نیست. راننده تاکسی هم وقتی نتواند مخارج زن و بچه خود را تامین کند مجبور است دست به اعتراض بزند. کسی از دلایل افزایش قیمت و کرایه‌ها سئوال نمی‌کند.

وی ادامه داد: اصلا یکی از دلایل نامناسب شدن وضعیت رانندگی در جزیره همین عامل اقتصادی است.چون من راننده تاکسی مجبورم به خاطر یک سرویس بیشتر با سرعت رانندگی کنم یا در مکانی نامناسب پارک کنم و مسائلی از این قبیل.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی معترض جزیره کیش گفت: ما برای ماشین خود هزینه داده‌ایم و پای هزینه خود هم می‌ایستیم. ما شرکت داریم و مشغول خدمات دادن هستیم و اگر از لحاظ سرویس‌دهی مشکلی وجود دارد باید با شرکت صحبت شود،‌تعداد پیجرها افزایش یابد،‌ به آنها امکانات داده شود ولی نمی‌توان به خاطر اسنپ، تاکسی‌رانان نادیده گرفته شوند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی وبیمه ای کارگران اخراجی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی شغلی وبیمه ای کارگران اخراجی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین کماکان ادامه دارد.

به گزارش۲۱ آذریک منبع خبری محلی،معاون امنیتی سیاسی قزوین، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مدیرکل راه و شهرسازی هرکدام اذعان کرده‌اند که هیچ مسئولیتی در قبال بازگشت به کار پرسنل عوارضی ندارند و هیچ نامه رسمی از وزارتخانه مربوطه شان به آنها در این خصوص ابلاغ نشده است.

بنابهمین گزارش،حدود ۹ است که  ۴۸ نفر از پرسنل عوارضی‌های قزوین بیکار شده‌اند و تاکنون حتی با دستور مستقیم نوبخت رئیس برنامه و بودجه کشور در سفر به استان قزوین که در شهریورماه سال جاری صورت گرفت، هنوز هیچ اقدام موثری برای بازگشت به کار این پرسنل صورت نگرفته است.

معاون امنیتی سیاسی قزوین، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مدیرکل راه و شهرسازی هرکدام اذعان کرده‌اند که هیچ مسئولیتی در قبال بازگشت به کار این پرسنل ندارند و هیچ نامه رسمی از وزارتخانه مربوطه شان به آنها در این خصوص ابلاغ نشده است.

نماینده کارگران اخراجی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین با اشاره به وضعیت شغلی کارگران بیکار شده عوارضی گفت: آخرین دستوری که نوبخت داده بود بحث برگشت به کار نیروها بود و قرار بود که از سازمان مرجع لیست این نفرات گرفته شود که راهداری نیز لیست این افراد را تهیه و به سازمان برنامه و بودجه داد؛ اما این موضوع همچنان در حال بررسی بوده و هنوز ارگانی این قضیه را قبول نکرده است.

وی افزود: به طور کلی درباره بازگشت به کار پرسنل عوارضی اختلاف نظری وجود دارد و با وجود گذشت سه ماه از دستور رئیس برنامه و بودجه کشور این قضیه هنوز حل و فصل نشده و امیدواریم که به زودی به نتیجه مطلوب برسد.

او اضافه کرد: کارکنان عوارضی که به دلیل الکترونیکی شدن پرداخت عوارضی از کار بیکار شدند در مجموع ۶۰ نفر بودند که از این تعداد ۱۲ نفر شغلی پیدا کرده و تسویه کردند.

وی گفت: یافتن شغلی تازه در شرایط اقتصادی فعلی و شیوع کرونا دشوار است و ۴۸ نفر نیروی بیکار شده عوارضی از این موضوع به شدت رنج می‌برند، چون به دلیل بیکاری و نداشتن بیمه در بحث هزینه درمانی و معیشتی دچار مشکل هستند.

*کارگر اخراجی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه باخودکشی به زندگیش خاتمه داد

ظهر روزجمعه۲۱ آذر،رضا الکثیر کارگر اخراجی قسمت گلخانه بخش خدمات پشتیبانی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه، ساکن آبادی حر، دارای دو خواهر فلج، با به دار آویختن خود در منزل پدری به زندگیش خاتمه داد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، این کارگر طی یک ماه گذشته در شرکت مشغول به کار بود که با تصمیم یکباره مسئولین کشت وصنعت نیشکر هفت تپه از کار اخراج و فرد دیگری جایگزین او شد. رفت و آمد و مراجعات مکرر آل کثیر و ارائه نامه از سازمان بهزیستی به آمیلی، قائم مقام شرکت نیز راه به جایی نبرده و اخراج او مسجل شد. او بارها عنوان کرده بود که سه خواهر و یک برادر معلول داشته و نان آور خانواده است، این مسائل را به جایی نبرد.

*کانون نویسندگان ایران:بیانیه‌ی بیش از هزار و سیصد نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران اجتماعی و سیاسی

بیش از هزار و سیصد نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران اجتماعی و سیاسی با انتشار بیانیه‌ای به زندانی کردن سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، اعتراض کردند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این نویسندگان آزادی‌خواه شدند.

نویسندگان زندانی را آزاد کنید!

مردم آزادی‌خواه!

در پی محاکمه‎ی سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، رضا خندان(مهابادی) و بکتاش آبتین هریک به ۶ سال و کیوان باژن به ۳ سال و نیم زندان محکوم و هم‌اکنون در زندان اوین به بند کشیده شده‌اند.

اتهام‌های این نویسندگان ” تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و مصادیق این اتهام‌ها انتشار نشریه‌ی داخلی کانون نویسندگان، مشارکت در تدوین کتاب “۵۰ سال کانون نویسندگان ایران”، انتشار بیانیه‌های کانون و حضور بر سر مزار محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و احمد شاملو در مراسم سالگرد آنان است. بی‌تردید هیچ یک از این موارد نمی‌تواند مصداق “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” باشد. این اتهام‌ها جز پرونده‌سازی و دروغ پردازی علیه نویسندگان آزادی‌خواه نیست. آنچه این نویسندگان کرده‌اند مخالفت با سانسور و دفاع از آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان بوده است. به بند کشیدن این نویسندگان آزادی‌خواه، به‌ویژه در شرایط اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا، ادامه‌ی همان روند قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای نویسندگان و آزادی‌خواهان به منظور خفه کردن هر گونه صدای اعتراض به ستم و مخالفت با سرکوب است.

ما امضاکنندگان این بیانیه خواهان لغو این احکام ناعادلانه و ستمگرانه و آزادی فوری و بی قید و شرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم، و همه‌ی شما مردم آزادی‌خواه را به اعتراض علیه این ظلم و تعدی و آزادی‌کشی فرا می‌خوانیم.

*جان باختن یک کارگر کارگاه تراشکاری جاده خاوران تهران در حادثه آتش سوزی

صبح روز شنبه ۲۲ آذر،یک کارگر ۳۲ ساله کارگاه تراشکاری واقع در شهرک صنعتی لپه زنک،  جاده خاوران تهران تبعه افغانستان در حادثه  آتش سوزی جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate