اخباروگزارشات کارگری ١٩ آذرماه ١٣٩٩ 

اخباروگزارشات کارگری ١٩ آذرماه ١٣٩٩

– تجمع  اعتراضی کارگران اتوبوسرانی شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق زیرسایه سکوت مسئولان

– جوانان جویای کار واهالی شهر سرداران شوشتربرای دومین روز جاده را بروی سرویس کارگران شرکت کشت و صنعت خمینی بستند

– ادامه اعتراضات کارگران نیروگاه‌های برق نسبت به کاهش حقوق، تبعیض وعدم پراخت بموقع

– بلند شدن دوباره صدای اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های پوچ بهارستان نشینان

– عدم پرداخت ۱۵ تا ۱۷ ماه حقوق کارگران پروژه مترو اهواز علیرغم وعده و وعیدهای شورای تامین استان خوزستان

– کارخانه ایزوگام دلیجان سوخت وکارگرانش به لشکربلاتکلیفان شغلی ومعیشتی پیوستند

– بیانیه ی مشترک گروهها و تشکلهای کارگری ، معلمان و بازنشستگان:

واکسن همگانی و رایگان، خواستی فوری و عمومی

– تجمع اعتراضی دامداران استان سمنان نسبت به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی مقابل استانداری

– دومین روزاعتصاب تعدادی از فروشگاه های توزیع مرغ آذربایجان شرقی

*تجمع  اعتراضی کارگران اتوبوسرانی شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق زیرسایه سکوت مسئولان

روز چهارشنبه ۱۹ آذر،کارگران پیمانی اتوبوسرانی شهرداری آبادان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق زیرسایه سکوت مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان اتوبوسرانی این شهردراستان خوستان زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگران پیمانی که به عنوان راننده، کارگر تعمیرات موتوری و ستادی در مجموعه واحد اتوبوسرانی در شهرداری آبادان مشغول کارند،خواهان پاسخگویی مسئولان ذیربط شدند.

*جوانان جویای کار واهالی شهر سرداران شوشتربرای دومین روز جاده را بروی سرویس کارگران شرکت کشت و صنعت خمینی بستند

صبح روز چهارشنبه ۱۹ آذر،جمعی از جوانان جویای کار واهالی شهر سرداران از توابع شهرستان شوشتردراستان خوزستان با بستن جاده بروی کارگران شرکت کشت و صنعت خمینی واقع در دهستان شعيبيه از توابع شهرستان شوشتراعتراضشان را نسبت به بیکاری وروند پارتی بازی در استخدام های این شرکت بنمایش گذاشتند.

*ادامه اعتراضات کارگران نیروگاه‌های برق نسبت به کاهش حقوق، تبعیض وعدم پراخت بموقع

کارگران نیروگاه رامین اهواز در یکی از روزهای آبان ماه سال جاری+ در اعتراض به واریز نشدن کمک‌های رفاهی، مشکلات بیمه‌ای و مشخص نبودن تکلیف پرداخت وام دست از کار کشیدند.

 در نیروگاه‌های دیگر هم کارگران به موارد مشابه اعتراض دارند؛ ازجمله در نیروگاه نکا، شازند و بیستون.

روز چهارشنبه ۱۹ آذر، تعدادی از کارگران نیروگاه ها  با اشاره به توافق‌های سال‌های گذشته شرکت مادر تخصصی با شرکت‌های زیرمجموعه، به خبرنگار رسانه ای گفتند: وزارت نیرو به عنوان کارفرما به گونه‌ای ارتباط خود را با بخش تولید مدیریت می‌کند که کارگران از آن متضرر می‌شوند. برای نمونه سال ۹۷ شرکت‌های تولیدی به دلیل کاهش بودجه‌های خود، کارانه و حق مسکن کارگران را حذف کردند تا به جای آن حق بن را افزایش دهند. این کار را انجام دادند؛ اما سال ۹۸ گفتند چون وزارتخانه بودجه‌ای ندارد، افزایش‌های سال  ۹۸را هم بر مبنای سال ۹۷ محاسبه می‌کنیم. امسال هم گفتند که از قاعده سال ۹۸ تبعیت می‌کنیم! در واقع آن افزایش حق بن به قیمت حذف سایر موارد انجام شد؛ اما تنها برای سال اول! در نتیجه کارگران متضرر شده‌اند.

مورد دیگری که برای کارگران شاغل در نیروگاه‌های تولید برق حراراتی دغدغه ایجاد کرده است، به تفاوت‌هایی برمی‌گردد که میان نیروهای ستادی با کارگران وجود دارد: مدیران وزارت نیرو همیشه می‌گویند نباید بین صف و ستاد تفاوت باشد؛ اما مشخص است که کارگران با این ملاحظات بودجه‌ای، متضرر می‌شوند. کارمندی که در ساختمان می‌نشیند و شاغل رسمی وزارتخانه است، مزایایی را دریافت می‌کند که از کارگر کسر می‌شود؛ آنهم در شغل پر خطر تولید برق.

براساس گزارش رسانه ای شده،در حال حاضر ۱۲۹ نیروگاه دولتی و خصوصی در ۲۸ استان توسط این شرکت مادر تخصصی مدیریت می‌شوند. پیمانکاران متعددی در این نیروگاه‌ها حضور دارند. شرکت‌های قدیمی، هنوز صدها نیروی شاغل رسمی دارند که در کنار شاغلانی که با پیمانکاران قرارداد دارند، کار می‌کنند. در سال‌های اخیر بودجه‌ای که شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از وزارت نیرو دریافت می‌کند، کمتر و کمتر شده است؛ تا جایی که به گفته کارگران این نیروگاه‌ها، شرکت مادر تخصصی در حال کاهش هزینه‌های توسعه و تعمیرات است و بدهی عظیمی به پیمانکاران و تامین‌کنندگان قطعات نیروگاهی دارد؛ اما قسمتی از این بدهی به خود کارگران برمی‌گردد. تعداد زیادی از شاغلان آن‌ها بیش از ۲ دهه است که در این نیروگاه‌ها کار می‌کنند. آن‌ها این روزها شاهد تاخیرهای چند روزه در پرداخت دستمزدها، کاستن و حذف برخی مزایای رفاهی و کاهش ساعات اضافه کارِ خود هستند.

 +اعتصاب وتجمع کارگران نیروگاه رامین نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات

روز سه شنبه ۲۷ آبان، کارگران نیروگاه رامین برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کار کشیدند و دراین نیروگاه اجتماع کردند.

در همین رابطه، هماهنگ‌ کننده روابط عمومی نیروگاه رامین به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:درپی تجمع صبح امروز کارکنان،پرداخت مطالبات بدلیل چالشهای اقتصادی کشور با وقفه ای کوتاه مواجه شده بود که تامین و پرداخت شد.

یادآوری:واگذاری نیروگاه رامین اهوازبه بخش خصوصی و ادامه کنش های دامنه دار کارگرانشان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی

کنش های کارگران نیروگاه رامین اهوازبرای تامین امنیت شغلی ومعیشتی بدلیل واگذار شدن ۴۹ در صد  ازسهام  این نیروگاه به بخش خصوصی که از چندی پیش آغاز شده است کماکان ادامه دارد.

روز دوشنبه ۷ مهر،یکی ازکارگران نیروگاه رامین اهواز به خبرنگار رسانه ای گفت: اگر سهام نیروگاه به فروش برسد نیروگاه موظف است مطالبات  و حق و حقوق نیروهای رسمی مانند ۶۵ درصد افزایش حقوق، حق مناطق جنگ‌زده و حق مسکن را پرداخت کند، حق مسکن یک سال و نیم از حقوق ۲۰۰ نفر از پرسنل  نیروگاه حذف شده بود که پس از  شکایت پرسنل از مدیریت نیروگاه به هر کدام از نیروها مبلغ ۱۵ میلیون پرداخت شد.

وی افزود: کل نیروگاه به دست نیروهای پیمانکار می‌چرخد و تعداد نیروی‌های پیمانکار بیشتر از نیروهای رسمی است و قطعاً بعد از فروش سهام این نیروهای رسمی هستند که در نیروگاه می‌مانند اما اگر نیروها طبق دستور وزارت در سال ۹۴  رسمی بشوند به طور حتم مدیریت جدید نمی‌تواند عذر نیروها را بخواهد.

این کارگر پیمانی با بیان اینکه طبق دستور وزارت نیرو در سال ۹۴  نیروهای پیمانکار می‌توانستند بدون آزمون با سابقه ۵ سال و چارت فنی به رسمی تبدیل شود، عنوان کرد: اکنون با گذشت چند سال از دستور وزارت قرار است ۱۰ مهر امسال از ۱۹۰ نفر نیروی بهره برداری، ۱۱۰ نفر نیروی تعمیرات و ۵۰ نفر نیروی اداری یعنی کسانی که دارای مدارک فوق دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکتری دارند آزمون بگیرند.

وی افزود: به ما گفته‌اند در مرحله اول ۱۶۲ نفر رسمی می‌شوند و بعد مدتی آزمون دیگری  برگزار می‌شود تا چند نفر دیگر را رسمی کنند و مابقی را در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز از طریق آزمون رسمی می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران نیروگاه رامین اهواز در توضیح شرایط پیش آمده،گفت: تعداد کل کارکنان پیمانکار نیروگاه رامین ۹۵۲ نفر است که از این تعداد ۳۵۰ نفرکارکنان پیمانکار دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند که با این شرایط می‌توان علاوه بر  رسمی کردن کل نیروهای پیمانکار داری مدرک تحصیلی  تعداد ۱۰۶ نفر دیگر را نیز رسمی کرد.

وی گفت: در حال حاضر جای تعداد۴۵۶ نفر در چارت سازمانی نیروگاه رامین خالی است که این تعداد را می‌توانند رسمی کنند.

این کارگر افزود: اما برخی مسئوولان نیروگاه ضمن بی‌توجهی به دستور وزارت  نیرو اکنون با انجام یکسری مکاتبات اداری با وزارت نیرو درصدد هستند در این شرایط کرونایی از طریق آزمون کتبی(سال ۹۹) و مصاحبه اقدام به رسمی کردن افراد کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مسئوولان نیروگاه به دلیل مخالفت با برگزاری آزمون در هفته گذشته برکنار شد چرا که معتقد بود تمام پرسنل دارای شرایط رسمی شدن است.

*بلند شدن دوباره صدای اعتراض آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های پوچ بهارستان نشینان

روز چهارشنبه ۱۹ آذر برای باری دیگر، آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های پوچ بهارستان نشینان رسانه ای کردند.

این آموزش‌دهندگان که خواستار جذب در ساختار آموزشی کشور هستند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: تعداد شش هزار نفر از مجموع حدود ۲۴هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی موفق نشدند با کسب حد نصاب نمره در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه سال جاری قبول شوند. بنابراین شماری از این افراد که اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند، هنوز منتظر اقدام نمایندگان مجلس برای بازگشت به کار خود هستند.

آنها افزودند: در آخرین تجمعی که به مدت یک هفته در مقابل ساختمان مجلس انجام دادیم از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس با ما معترضان جا مانده وعده داده شد موضوع طرح جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در قالب طرح دو فوریتی درکمیسیون و صحن علنی مجلس مطرح می‌کنند.

آموزش‌دهندگان معترض نهضت سوادآموزی اضافه کردندک طرح‌های دو فوریتی معمولا ۴۵ روزه تصویب می‌شوند اما طرح دوفوریتی حذف آزمون نهضتی‌ها الان نزدیک سه ماه است در کمیسیون آموزش و تحقیقات رفته و هنوز بررسی نشده است.

آنها درخاتمه گفتند: سال‌ها در سخت‌ترین شرایط و در دورافتاده‌ترین مناطق کشور به امر تعلیم و تربیت اشتغال داشتیم؛ با هزاران سختی و دشواری کار سوادآموزی را دنبال کردیم؛ حال شایسته نیست که برای جذب در سیستم آموزشی کشور، سرگردان باشیم.

*عدم پرداخت ۱۵ تا ۱۷ ماه حقوق کارگران پروژه مترو اهواز علیرغم وعده و وعیدهای شورای تامین استان خوزستان

خبری از پرداخت ۱۵ تا ۱۷ ماه حقوق کارگران پروژه مترو اهواز علیرغم وعده و وعیدهای شورای تامین استان خوزستان درمیان نیست.

روز چهارشنبه ۱۹ آذر،تعدادی از کارگران قطار شهری اهواز به خبرنگار رسانه ای گفتند: به‌صورت مشخص حدود ۲۰۰ کارگر در بخش حراست، انبار و تاسیسات مجموعه قطار شهری اهواز باقی مانده‌اند که در مجموع  ۱۵ تا ۱۷ ماه از مطالبات خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

آنها افزودند: در آخرین تجمعات خود، شورای تامین استان؛ پیمانکار را مجاب به پرداخت مطالبات عقب‌افتاده کارگران کردیم اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

کارگران قطار شهری اهواز تصریح کردند: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم، تقریبا سه ماه پیش بود که پیمانکار به حساب کارگران واریز کرد اما هنوز از پرداخت مابقی مطالبات‌مان خبری نیست.

به گفته یکی از کارگران؛ علیرغم پیگیری مداوم برای دریافت مطالباتمان، هنوز هیچ مسئولی پاسخگوی مطالباتمان در استان نیست.

بر پایه اظهارات این کارگر؛ مسئولیت کنونی این کارگران از سال ۹۱تا شهریور ماه سال جاری به شرکت پیمانکاری که در حال حاضر مجری پروژه قطار شهری اهواز است، سپرده شد اما از روز ۳۰شهریور ماه سال جاری سازمان قطار شهری اهواز با فسخ قرارداد، مسئولیت ساخت پروژه را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار کرده است.

او همچنین اظهار کرد: فعالیت پروژه قطار شهری اهواز از ماه‌های پایانی سال ۹۷ متوقف شده است و در حال حاضر به جز ۲۰۰ کارگر نگهبان، انباردار و تاسیساتی برای نگهداری از ماشین‌آلات و ژنراتورها و همچنین تخلیه آب کارگاه، کارگر دیگری در این کارگاه حاضر نمی‌شود.

به گفته یکی دیگر از کارگران؛ بعد از چند ماه معوقات مزدی، کارگران در خرداد ماه سال‌جاری چندین تجمع اعتراضی برپا کردند که در نتیجه آن برخی مسئولان وعده رسیدگی به وضعیت کارگران باقیمانده قطار شهری را دادند اما با گذشت ماه‌ها از این موضوع، هنوز پرداخت معوقات مزدی کارگران به صورت کامل برآورده نشده است.

وی با بیان اینکه معترضان به دنبال وصول مطالبات و مشخص شدن وضعیت شغلی خود هستند، در ادامه افزود: بی‌پولی و سرگردانی این تعداد کارگر در اهواز مشکلات زیادی را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

این کارگر شاغل در پروژه قطار شهری اهواز، دلیل افزایش مشکلات در پرداخت حقوق کارگران را سوءمدیریت پیمانکار سابق دانست و در ادامه گفت: عدم پیشرفت پروژه قطار شهری باعث شد پیمانکار پروژه از روز ۳۰ شهریور تغییر کند.

او با بیان اینکه ما کارگران پیمانی پروژه قطار شهری اهواز خواستار آن هستیم تا مدیرعامل قطار شهری اهواز در مقام کارفرمای اصلی چاره‌ای برای تامین منابع مالی این پروژه عمرانی و پرداخت دستمزد نیروی کار بکند، در پایان افزود: انتظار داشتیم قبل از خروج پیمانکار از پروژه قطار شهری اهواز همه مطالبات کارگران پرداخت شود بنابر این اگر قرار است مشکلات به همان روال قبل استمرار داشته باشد، پس چرا پیمانکار تغییر می‌دهید.

*کارخانه ایزوگام دلیجان سوخت وکارگرانش به لشکربلاتکلیفان شغلی ومعیشتی پیوستند

سه شنبه شب(۱۸ آذر)،یک کارخانه ایزوگام دلیجان دراستان مرکزی در آتش سوخت وکارگرانش از صبح روز چهارشنبه ۱۹ آذربه لشکر به لشکربلاتکلیفان شغلی ومعیشتی پیوستند.

کانون نویسندگان ایران:علی اکبر امینی، مدیر اجرایی «نشر دیگر» بازداشت شد

امروز ۱۸ آذر ماه، علی امینی، مدیر اجرایی نشر دیگر بازداشت و روانه‌ی زندان شد. این بازداشت به دنبال محکومیت او در سال ۱۳۹۱ صورت گرفته است.

پس از لغو مجوز نشر دیگر در سال ۱۳۹۱، علی امینی و نازی اسکویی، مدیرمسئول نشر دیگر و همسر امینی، به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور” و همکاری با “کانون غیر قانونی نویسندگان ایران” هر یک به یک سال حبس محکوم شدند.

چندی پیش حساب‌های امینی و اسکویی، که از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب‌اند، مسدود و هر دو پیرو همین پرونده احضار شدند. سرانجام امروز علی امینی بازداشت و روانه‌ی زندان شد.

نازی اسکویی نیز که با ارائه‌ی دلایل پزشکی آزاد است تا ۲۲ آذر فرصت دارد که به پزشکی قانونی مراجعه و در صورت عدم تایید پزشکی قانونی خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.

گفتنی است که در سال ۱۳۸۸ مأموران امنیتی پس از یورش به دفتر نشر دیگر و منزل این زوج، فرزندشان یاشار امینی، مدیر فنی نشر را بازداشت و به اتهاماتی چون «همکاری با کانون نویسندگان ایران» به یک سال زندان محکوم کردند و علی امینی و نازی اسکویی را بارها به بازجویی کشاندند.

*بیانیه ی مشترک گروهها و تشکلهای کارگری ، معلمان و بازنشستگان:

واکسن همگانی و رایگان، خواستی فوری و عمومی

نزدیک به یک‌سال پس از شیوع ویروس کرونا و انبوه مصائب بی‌سابقه‌ای که به‌علت پنهان‌کاری‌ها، تصمیم‌های ضدمردمی در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های حکومت، موجب مرگ ده‌ها هزار نفر و تحمیل فقر عمومی بر مردم شد، اینک به یُمن تلاش‌های مراکز علمی و پزشکی جهان، واکسن این ویروس مرگ‌بار در مقیاس انبوه  تولید و واکسیناسیون عمومی آن در بسیاری از کشورها آغاز شده است.

بیشتر کشورهای درگیر  ویروس کرونا  با تقبل هزینه و اختصاص بودجه‌های مناسب  رسما «رایگان» بودن پروژه پیش‌گیری عمومی را اعلام کرده و برنامه‌ریزی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. البته روشن است که دولت‌ها و شرکت‌های سرمایه‌داری همان‌طور که از شیوع بحران کرونا سود جستند، از تولید و توزیع واکسن نیز هدفی جز سود  دنبال نخواهند کرد.

حاکمیت در ایرانِ ثروتمند، همان‌طور که از قرائن و شواهد بر می‌آید، پروژه واکسیناسیون همگانی را نیز مانند سایر عرصه‌های خدمات عمومی به‌عنوان منبعی برای درآمد و بازاری برای کسب سودهای میلیاردی برای رانت‌خواران نزدیک به‌خود در نظر گرفته است.  در مملکتی که هر ساله هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی به نهادها و موسسات  سودجو، بیخاصیت و بیربط به زندگی مردم اختصاص داده می‌شود ، پرداخت هزینه‌های واکسیناسیون احتمالی از جیب مردم قابل تحمل نخواهد بود.

 با‌ اینکه مجموعه سیاست‌ها و عملکردهای تاکنونی حکومت و نهادهای وابسته در حوزه سلامت، بهداشت و درمان جامعه، همانند دیگر عرصه‌های زندگی مردم، به ویژه در جریان این همه‌گیری جهانی، ‌منجر به  مرگ هزاران انسان و تحمیل مشقت‌بارترین شرایط زندگی به مردم شده است، اما تامین و در دسترس قرار دادن فوری، عمومی و رایگان واکسن کرونا خواست آنی، مبرم و جدی مردم و وظیفه‌ی حیاتی حکومت نسبت به عموم ساکنان این سرزمین است.

ثروت، منابع و امکانات تولید شده جامعه که توسط نهادهای حاکم قبضه شده، متعلق به  مردم  زحمت‌کش و حاصل دسترنج آنان است. بدیهی است که تحمیل و اخذ هرگونه هزینه برای واکسیناسیون، به معنای کوتاهی و قصور حکومت در حفظ سلامت عمومی و ناگزیر تداوم بیماری و کشتار مردم به حساب خواهد آمد که قابل چشم پوشی و گذشت نخواهد بود.

امضاء کنندگان این بیانیه، بازتاب دهنده  خواستی عمومی‌اند.

-گروه کارگری/معلمی ۱۹ اسفند

-اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

-گروه اتحاد بازنشستگان

-کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی

-اتحاد بازنشستگان ایران

-سندیکای نقاشان البرز

-شورای بازنشستگان ایران

_کمیته پیگیری در راه ایجاد تشکلهای کارگری

۱۹ آذر ۱۳۹۹

*تجمع اعتراضی دامداران استان سمنان نسبت به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی مقابل استانداری

روز چهارشنبه ۱۹ آذر،جمعی از دامداران استان سمنانبرای اعتراض به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی دست به تجمع مقابل استانداری سمنان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند: هم اکنون در این استان جو بسیار کمیاب است به صورت دولتی پیدا نمی شود و میزانی که توزیع می شود نیز بسیار گران است.

آنها با اعتراض نسبت به کمبود نظارت بر بازار فروش نهاده‌های دامی، اضافه کردند: عدم نظارت عامل کمبود شدید جو و به دنبال آن افزایش قیمت این نهاده است این در حالی است و گوسفندان در حال تلف شدن هستند.

*دومین روزاعتصاب تعدادی از فروشگاه های توزیع مرغ آذربایجان شرقی

روز چهارشنبه ۱۹ آذر برای دومین روز متوالی، تعدادی از فروشگاه های توزیع مرغ استان آذربایجان شرقی در اعتراض به قیمت مصوبه دولتی مبنی بر۲۰هزار و۴۰۰ تومان اقدام به بستن یا عدم فروش مرغ کردند.

به گزارش ۱۹ آذر یک منبع خبری محلی،مشاهده شده روزچهارشنبه بعضی از مرغ فروشی‌ها ی استان هر کیلوگرم مرغ را   ۳۵هزار تومان به فروش رسانده اند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate