اخباروگزارشات کارگری ٦ دی ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٦ دی ماه ١٣٩٩

– تجمع رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری نسبت به عدم صدور برگ تردد مقابل استانداری

– اعتراض کامیونداران استان یزد نسبت به نحوه توزیع لاستیک یارانه‌ای پایانه بار

– آخرین خبر ازعظیم علی نژاد فعال کارگری و کارگر دوزندگی لباس

– حیدر قربانی به دادگاه احضار شد

– تجمع اعتراضی ثبت نام کنندگان نیسان وانت زامیاد نسبت به عدم تحویل خودرو

– قرائت نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در حضور رییس، معاون آموزشی و رییس کتابخانه دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ تهران و تحویلش به رییس دانشکده

*تجمع رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری نسبت به عدم صدور برگ تردد مقابل استانداری

روز شنبه ۶ دی،جمعی از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری قم برای انعکاس صدای اعتراضشان  نسبت به ناهماهنگی‌های ایجاد شده در صادرنشدن برگ تردد‌ به شهرهای با وضعیت نارنجی دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،باتوجه به مصوبه ستادملی مقابله با کرونا ترد‌های بین شهری در شهر‌های باوضعیت زرد آزادشده، اما رانندگان که از شهر‌های زرد خارج میشوند نمیتوانند بدون برگه تردد وارد شهر‌های با وضعیت نارنجی شوند به گفته یکی از رانندگان استانداری در پاسخ به این اعتراض‌ها گفته است که درحال حاضر قم در وضعیت زرد است و هیچ برگه تردد بین شهری به رانندگان تعلق نخواهد گرفت.

به گفته یکی از رانندگان معترض، استانداری قم در پاسخ به این اعتراض‌ها گفته است که درحال حاضر قم در وضعیت زرد است و هیچ برگه تردد بین شهری به رانندگان تعلق نخواهد گرفت.

بنابهمین گزارشات،جمعه شب(۵دی) معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در گفت و گو با رسانه ای با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مردم خواست: از رفت و آمد‌های غیرضروری پرهیز کنند و برای اخذ مجوز ورود به استان‌های وضعیت نارنجی به استانداری قم مراجعه نکنند.

*اعتراض کامیونداران استان یزد نسبت به نحوه توزیع لاستیک یارانه‌ای پایانه بار

روز شنبه ۶ دی،جمعی از کامیونداران استان یزد در پایانه بارکلانشهر یزد اعتراضشان را نسبت به نحوه توزیع لاستیک یارانه‌ای بنمایش گذاشتند.

یکی از رانندگان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: در مواقعی که توزیع لاستیک یارانه‌ای انجام می‌شود هیچ اطلاع رسانی به رانندگان صورت نمی‌گیرد و برخی در این میان باخبر می‌شوند و با مراجعه به پایانه، لاستیک دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از رانندگان معترض گفت: ما دیشب طی پیامی در گروه انجمن صنفی رانندگان مطلع شدیم که امروز قراراست لاستیک رایانه‌ای توزیع کنند که متاسفانه الان به ما می‌گویند باید منتظر تائیدیه وزارت صمت در سامانه باشیم.

یکی دیگراز رانندگان هم با بیان این که از شب گذشته تا صبح در پایانه خوابیده است گفت: لاستیک آزاد جفتی ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است و ما توان خرید نداریم و مجبوریم با حضور در صف، برای خرید و دریافت حواله لاستیک یارانه‌ای منتظر بمانیم.

کارشناس اداره کل حمل و نقل و راهداری استان با حضور در پایانه بار در خصوص توزیع لاستیک حواله‌ای گفت: لاستیک آزاد بسیار فراوان است ولی متاسفانه در توزیع لاستیک دولتی با کمبود مواجه هستیم.

شفیعی در خصوص نام نویسی دستی رانندگان برای دریافت نوبت افزود: در صحبت با رئیس اتحادیه صنف رانندگان استان اعلام کرده بودیم که نه نام نویسی کنند و نه ساعت ۴ صبح مراجعه کنند.

وی گفت: ما با هماهنگی که با مدیران داشتیم قرار بود امروز صبح با یک برنامه ریزی منظم بحث توزیع لاستیک حواله‌ای را داشته باشیم که با این وضعیت مواجه شدیم.

کارشناس اداره کل حمل و نقل و راهداری استان با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت سه روز، وزارت صمت توزیع لاستیک را در سامانه راهداری تائید نکرده است افزود: ما منتظریم به محض تائید، حواله را به کامیون داران تحویل دهیم تا با مراجعه به نمایندگی‌ها لاستیک خود را دریافت کنند.

*آخرین خبر ازعظیم علی نژاد فعال کارگری و کارگر دوزندگی لباس

بعد از سه ماه بازداشت و بی خبری از فعال کارگری و کارگر دوزندگی لباس، عظیم علی نژاد.

روز گذشته(جمعه ۵ دی) به نقل از یک منبع مطلع خبردار شدیم که آقای عظیم علی نژاد بعد از ماهها بازجویی در بندهای امنیتی به بند عمومی زندان اوین منتقل گردید.

این فعال کارگری  از اعضای کمیته پیگیری و مدیر مسئول کانال اتحاد سراسری کارگران ایران و یکی از فعالین کارگری میباشد که در حوزه های اجتماعی و کارگری فعالیتهای فراوانی داشته وی بارها از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و تحت فشار قرار گرفته بود.  سه ماه پیش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی یورش برده و با ضبط گوشی، کامپیوتر و دست نوشته هایش وی را بازداشت و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل و تحت بازجویی قرار دادند.ماموران خانواده وی را بشدت تهدید کرده بودندکه در موردبازداشت وبازرسی منزل با رسانه گفتگوی نداشته باشندوخبری در مدیای اجتماعی منتشر نکنند.

روز گذشته مطلع شدیم که ایشان بعد از چند ماه بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل گردیده است.

برگرفته از کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

*حیدر قربانی به دادگاه احضار شد

حیدر قربانی کارگرساختمانی و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران طی ابلاغیه‌ای به دادگاه احضار شده است. طبق ابلاغیه صادره‌ حیدر قربانی روز ۲۲ دیماه در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان شهریار مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. همچنین بر اساس این ابلاغیه اتهامات “ عضویت در دسته یا جمعیت و یا شعبه جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده است و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی “ به او منصوب گردید است.

حیدر_قربانی در تاریخ ۱۸ خرداد توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل خودش دستگیر شد و پس از ۲۳ روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه موقتاً آزاد شد.

لازم به ذکر است که هنگام دستگیری، مأمورین وزارت اطلاعات مقداری مشروب که برای استفاده شخصی در منزل بود را با خود برده و آن را نیز به جهت اعمال آزار و اذیت دستاویز یک پرونده سازی جداگانه قرار دادند که برای آن نیز حیدر قربانی توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر قدس به مبلغ قابل توجهی جریمه نقدی و شلاق محکوم گردید.

نهادهای امنیتی سالهاست که کارگران و دیگر فعالین عرصه‌های مختلف اجتماعی را به بهانه فعالیتهای صنفی و مطالباتی با اتهامات واهی امنیتی روبرو میکنند و قوه قضائیه نیز در همسویی با این اقدامات ضدانسانی نهادهای امنیتی، احکام سنگین حبس و زندان برای کارگران و فعالین اجتماعی صادر مینماید.

این رویه‌ی تباه و ددمنشانه با کارگران هیچ معنایی به جز اجرای سیاستهای سرکوبگرانه سرمایه‌داران حاکم علیه طبقه کارگر ایران ندارد. سرمایه داری ایران به وسیله دم و دستگاه پلیسی و امنیتی و به جهت تداوم روند استثمار برده‌وار کارگران، شدیدترین سرکوبی و اختناق را به جامعه تحمیل نموده تا کارگران ایران نتوانند برای دستیابی به حداقلی‌ترین خواسته‌هایشان نیز مبارزه نمایند. اما هم طبقه کارگر در اعتراضات صنفیِ هر روزه‌اش و چه توده‌های محروم جامعه در طول خیزش‌های گسترده چند سال اخیر نشان داده است که تمامی این سرکوبگریها نتوانسته و نمیتواند مانع از فریاد دادخواهی جامعه گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن اعتراض به محاکمه حیدر قربانی به اتهامات واهی امنیتی، خواهان منع تعقیب قضایی از وی و تمامی فعالین کارگری و اجتماعی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ششم دیماه نود و نه

*تجمع اعتراضی ثبت نام کنندگان نیسان وانت زامیاد نسبت به عدم تحویل خودرو

روز شنبه ۶ دی،جمعی از ثبت نام کنندگان نیسان وانت زامیاد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تحویل خودروهایشان دست به تجمع مقابل این شرکت زدند.

بر اساس تصاویر و فیلم هایی که از این تجمع در شبکه های اجتماعی منتشر شده، این تجمع از سوی تعدادی از ثبت نام کنندگان نیسان وانت برگزار شده که با گذشت یک سال از زمان ثبت نام، هنوز موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی نشده اند.

به گفته آنان، شرکت زامیاد چندین بار نیز قیمت خودرو را افزایش داده و با وجود برگزاری این تجمع اعتراضی، پاسخی به معترضان در مورد زمان تحویل خودروهایشان ارایه نکرده است.

*قرائت نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در حضور رییس، معاون آموزشی و رییس کتابخانه دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ تهران و تحویلش به رییس دانشکده

ظهر روزشنبه ۶ دی، جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نامه‌ی سرگشاده‌ای که اهم مطالباتشان در آن ذکر شده بود را در حضور رییس، معاون آموزشی و رییس کتابخانه دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ تهران قرائت کردند و به رییس دانشکده تحویل دادند.

نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی تهران به رییس دانشکده

بسته‌ی اینترنت رایگان، پرداخت هزینه‌ی تامین دستگاه ارتباطی برای شرکت در کلاس درس برای دانشجویان و تشکیل شورایی دانشجویی برای مشارکت در تصمیمات آموزشی در بحران کرونا اهم‌ مطالبات دانشجویان است.

ظهر امروز جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نامه‌ی سرگشاده‌ای که اهم مطالباتشان در آن ذکر شده بود را در حضور رییس، معاون آموزشی و رییس کتابخانه دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ تهران قرائت کردند و به رییس دانشکده تحویل دادند.

گفتنی است این نامه به امضای ۱۳۶ دانشجوی این دانشکده رسیده است.

متن نامه در زیر می‌آید:

ریاست محترم دانشکده علوم اجتماعی

جناب آقای دکتر اعتمادی

از آنجا که ما حق آموزش رایگان داریم و حتی برخی از ما که ناعادلانه به نام دوره‌ی شبانه مجبورند برای تحصیل پول پرداخت کنند، هزینه‌ی آموزش خود را از قبل پرداخته‌اند، پس هیچ دلیلی ندارد که ما برای دریافت آموزش، هزینه‌ی اینترنت و سایر هزینه‌های هنگفت جانبی دیگر  را بپردازیم.

آیا شما اطلاع دارید که دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اشکان فتحی،  هنگام بازگشت از محل کارگری برای تامین هزینه های آموزش مجازی(موبایل و اینترنت) که دولت و دانشگاه موظف به تامینشان هستند غرق شده است؟ آیا اطلاع دارید چند دانشجو تحت فشار همه‌جانبه آموزش مجازی، زندگی‌شان دچار فروپاشی شده است؟ هر چند این صداها شنیده نمی شوند و تنها زمانی به گوش می آیند که شبیه دوستمان در آب غرق شوند یا شبیه دانش آموز بوشهری حلق‌آویز طناب بی مسئولیتی شوند. در همین زمانه ی فشار اقتصادی بر مردم و در نتیجه فرزندانشان که اکنون تحت سیاست های سرکوب گرانه و طرد کننده آموزش عالی قرار گرفته اند، هنوز در کلاس های درس حضور و غیاب برقرار است و خش خش میکروفن و یا دسترسی نداشتن به منبعی که بایستی خریداری شود باعث حذف از کلاس یا کسر نمره می شود. این چگونه آموزش رایگانیست که دانشگاه برای در اختیار گذاشتن نسخه الکترونیکیِ کتاب‌های ۳۰ سال پیش از ما طلب پول می‌کند!؟ چگونه است که برای دسترسی به پایان نامه ها درجهت کارهای پژوهشی باید هزینه پرداخت شود؟

زمانی که سیستم های رسمی دانشگاه بعد از یک سال هنوز امکان برگزاری کلاس‌های درس را نداشته و دانشجویان مجبور به استفاده از بستر های دیگر چون اسکایپ،گوگل میت، واتس اپ و … شده اند، چرا هزینه حجم سنگین ترافیک اینترنت (یک گیگابایت در هر جلسه برای برخی کلاس‌ها) بایستی بر دوش دانشجویان باشد؟ زمانی که در شرایط آموزش حضوری هم حجم مشخصی برای کارهای پژوهشی در اختیار دانشجویان بود با چه منطقی نه تنها حجم اضافه ای به آن ها تعلق نمی گیرد که همان حجم اینترنت شرایط حضوری هم قطع شده است. زمانی که بسترهای مورد نظر دانشگاه برای آموزش آماده شوند دیگر نشانی از کرونا نمانده است و ما با خیل دانشجویانی رو به رو خواهیم بود که تحت این شرایط تبعیض آمیز و نادیده انگاری حقوق اساسی خود از آموزش و دانشگاه طرد شده‌اند. ما صریح و روشن اعلام ‌می‌کنیم که مسئولیت عواقب نادیده گرفتن درخواست‌های اساسی و ابتدایی ما، هر چه باشد، بر عهده کسانی خواهد بود که در طی یک سال از هیچ اقدامی برای افزایش فشار بر دانشجویان دریغ نکرده‌اند.

خواسته های صریح ما در سه بند به شرح ذیل اعلام می گردد :

۱-تخصیص بسته رایگان اینترنت به دانشجویان به میزان مناسب برای استفاده از کلاس‌های درسی و انجام امور پژوهشی

۲-تخصیص بودجه ای مشخص از محل ذخیره سازی بودجه رفاهی دانشگاه به‌منظور تامین وسیله ی آموزش مجازی برای تک تک دانشجویان دانشگاه

۳-تشکیل کمیته‌ای مشترک از نمایندگان دانشجویی و مسئولین مرتبط در جهت تنظیم قوانین و مسئولیت ها به شکلی که دانشجویان در روند آموزش مجازی متضرر نشوند. تسهیلاتی از قبیل حذف نمره حضور در کلاس، حذف تاثیر غیبت ها، تضمین دسترسی رایگان همگانی به منابعی که برای سنجش استفاده می‌شوند، امکان حذف ترم بدون سنوات، امکان حذف اضطراری دروس به صورت نامحدود و … در این کمیته قابل پیگیری خواهد بود.

بدیهیست در صورت عدم پاسخگویی به رسم یک سال گذشته، ما با هر ابزاری که بتوانیم در برابر حذف سیستماتیک و خشونت بار هم‌صنفانمان از آموزش مجازی و دانشگاه مجازی ایستادگی خواهیم کرد. ما صراحتا اعلام می‌کنیم مسولیت محرومیت دانشجویان از کلاس‌های درس یا امتحانات و ترم تحصیلی به دلیل مهیانبودن بسترهای آموزش مجازی، برعهده‌ی دانشگاه و وزارت علوم خواهد بود.

رونوشت:

ریاست محترم دانشگاه تهران

معاونت محترم دانشجویی وزارت علوم

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate