اخباروگزارشات کارگری ١١ آذر ماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ١١ آذر ماه ١٣٩٩

اتحاد  مبارزه   پیروزی

گرامی باد ۱۶آذر روز دانشجو

کارگر   معلم   دانشجو اتحاد اتحاد

-آغاز دومین هفته اعتراضات کارگران مجتمع تجاری اروند کنزالمال نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وبی خیالی مدیریت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروند

– دور جدید اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به پایمالی حقوقشان

– ادامه اعتصاب ‌موتورسواران صورتی ‌اسنپ ‌فود برای افزایش کرایه پایه وعدم ارسال سفارش ها به اسنپ ‌باکس و تاکسی اسنپ برای چهارمین روز متوالی

– ادامه اعتراضات کارگران فضای سبز شهرداری بندرلنگه نسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل دفتر امام جمعه

– تجمعات اعتراضی پرستاران مراکز درمانی سنندج نسبت به پرداخت نشدن بموقع مطالبات،اجرانشدن  قانون تعرفه‌گذاری وعدم پاسخگویی مسئولان ذیربط مقابل اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کردستان

– جان باختن کارگر مقنی جوان درتهران براثر گرفتارشدن بین دستگاه بالابر و سیم بکسل ها

– جان باختن یک کارگر در نسیم شهربر اثر سقوط از ارتفاع

– بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران اینبار مصدومیت ۷ کارگر کارخانه سیمان بجنورد

*آغازدومین هفته اعتراضات کارگران مجتمع تجاری اروند کنزالمال نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وبی خیالی مدیریت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروند

اعتراضات کارگران مجتمع تجاری اروند کنزالمال نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وبی خیالی مدیریت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروندیک هفته را پشت سرگذاشت.

 در روزهای گذشته کارگران بخش تنظیف اروند کنزالمال نیزدست به اعتصاب زدند و از جمع‌آوری زباله‌های این مجتمع خودداری می‌کنند.

بنا به گفته کارگران معترض مجتمع تجاری اروند کنزالمال، جلسات مختلفی در محل مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) در پیگیری مطالبات کارگران برگزار شده که در نهایت هیچیک از آنها به نتیجه مشخصی نرسیده و زمان پرداخت مطالبات کارگران مشخص نشده است.

روزسه شنبه ۱۱ آذر،یکی از کارگران حاضر در این جلسات به خبرنگار رسانه ای گفت: کارفرما شرکت پیمانکار تامین نیرومی‌گوید نقدینگی نداریم؛ اما باید پرسید اگر نقدینگی ندارید چرا مسئولیت ۴۰ کارگر که شبانه روزی در این مجتمع زحمت می‌کشند را پذیرفته‌اید؟ همه‌جور هزینه می‌کنید و حالا که نوبت به پرداخت مطالبات کارگران رسیده، می‌گویید نقدینگی نیست.

این کارگران با بیان اینکه مجموع غرفه‌داران و مالکان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد تجاری بزرگ و کوچک در مجتمع تجاری اروند مدعی‌اند حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جاری مجتمع را در موعد مقرر خود پرداخت کرده‌اند، اضافه کردند: در سومین روز از تجمع ازسوی مدیریت مجتمع اعلام شد طی یک الی دو روز آینده همه سه ماه معوقات مزدی کارگران پرداخت می‌شود، اما وقتی به چهارمین روز و پنجمین روز از اعتراض وارد شدیم هیچ خبری نشد تا اینکه دیروز اعلام کردند منابع مالی مجتمع صرفا برای پرداخت یک ماه حقوق کارگران کفاف می‌دهد.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران مجتمع تجاری اروند کنزالمال نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وبی خیالی مدیریت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروند

روز پنج شنبه ۶ آذر،جمعی از کارگران مجتمع تجاری اروند کنزالمال برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وبی خیالی مدیریت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروند دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران این مجتمع تجاری به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود ۴۰ کارگر هستیم که در بخش نگهبانی، تاسیسات، خدمات و فضای سبز مجتمع تجاری کنزالمال یا به عبارتی اروند مال خرمشهر با سوابق ۶ تا ۸ سال مشغول کاریم. در حال حاضر سه ماه حقوق ماه های شهریور، مهر و آبان ما پرداخت نشده است. به همین دلیل روز پنج شنبه ۶ آذر ما کارگران این مجتمع بزرگ و بین‌المللی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان منطقه آزاد تجاری نسبت به پرداخت مطالباتمان دست به تجمع زدیم.

وی با بیان اینکه همه ما تحت مسئولیت یک پیمانکار تامین نیرو و با نظارت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد تجاری اروند مشغول کاریم، افزود: ما بارها به‌ عدم پرداخت مطالباتمان به این شرکت اعتراض کرده‌ایم اما در پاسخ به ما، می‌گویند شما نیروی پیمانکارید و ما منابع مالی برای پرداخت حقوق نداریم. مگر می‌شود مجتمع بزرگ کنزالمال که در یک قطعه زمین ۱۶ تا ۱۷ هکتاری با حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد تجاری بزرگ و کوچک دارد، توانایی مالی ۴۰  کارگر را نداشته باشد.

به گفته وی؛ روز گذشته همزمان با اعتراض کارگران برخی غرفه‌داران و مالکان واحدهای تجاری کنزالمال مدعی شدند که شهریور ماه همه مطالبات مربوط به واحد خود را به شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروند پرداخت کرده‌اند حالا چرا آن‌ها مطالبات شما کارگران را نمی‌پردازند، بی‌خبر و بی‌اطلاعیم.

این کارگر که در سه ماه گذشته دستمزد و حق بیمه او و سایر همکارانش پرداخت نشده است، در ادامه مشکلات خود و همکارانش گفت: جدا از مزد و بیمه معوقه از شهریور ماه همه ۴۰ کارگر این مجتمع تجاری بدون قرارداد فعالیت کاری دارند.

او افزود: در نتیجه طولانی‌تر شدن موعد دریافت مطالبات معوقه، هر روز برای امرار معاش خانواده‌هایمان بیشتر زیر بار قرض می‌رویم.

این کارگر مجتمع تجاری اروند کنار با بیان اینکه با وضعیت موجود، نگران افزایش مطالباتمان در ماه‌های آینده هستیم، تصریح کرد: مدیریت شرکت توسعه تعاون منطقه آزاد اروند هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نداده و بهانه وی کمبود منابع مالی در این سازمان است.

وی در پایان، گفت: در طول این چند ماه، به‌جای پرداخت کامل مطالبات، صرفا بی‌توجهی دیده‌ایم. روز گذشته هم بعد از چند ساعت که از تجمع اعتراضی ما گذشت، وعده پرداخت مطالبات را در صورت بازگشت به کار دادند که البته کسی به تحقق این وعده امیدوار نیست.

*دور جدید اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به پایمالی حقوقشان

سه شنبه ۱۱ آذر:تجمع کارگران شرکت گروه ملی وپیگیری  مطالبات صنفی و حق و حقوق  اولیه خود و فرافکنی و حرف های پوشالی مدیر عامل پروازی یوسفی  و عدم پاسخ مناسب از سوی ایشان

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،یکسال از سوء مدیریت و سوء تدبیر و بی برنامه گی و شلخته بازار مدیر پروازی آقای یوسفی و تیم ضعیف ایشان می گذرد که روز به روز و ماه به ماه آمار تولید کاهش یافته و عدم نوسازی و باز سازی خطوط باعث  استهلاک تجهیزات شده که بسیار خطرناک و دهشتناک است .

اختصاص برخی جایگاههای حساس و مهم توسط یوسفی به افراد غیر کار آمد غیر  بومی همچون محمدی ،رکابی ،جنتی که طی یکسال با اعمال و افعال ضد کارگری همراه بوده  و عدم شایستگی گزینی و ارتقاء افراد فاسدی چون خطیبی و نادی زاده که با اضافه کار و اضافه پاداش و بایکوت  و عدم تایید جایگاه های کارگران ساز مخالف می زنند و هنوز مطالبات بر زمین مانده و توسط تیم ضعیف مدیریت  لگد مال شده است .

اهم مطالبات کارگران به شرح زیر است :

۱_عدم پرداخت تعطیل کاری  ایام کرونا

۲_عدم پرداخت حق فنی به همه کارگران

۳_عدم پرداخت بدی اب و هوا

۴_تقلب در امتحان و عدم شفافیت سازی در استخدام

۵_ عدم تایید و بایکوت جایگاه ها و عناوین شغلی

۶_ عدم رعایت عدالت و انصاف و تبعیض در  اضافه کار و پاداش .

۷_ عدم داشتن برنامه برای ورود مواد اولیه ورساندن ظرفیت تولید .

۸_نا کارآمدی بیمه نوین و پرداخت های دارو ودر مان از جیب پرسنل

۹_ پایین بودن دستمزد کارگران شرکت شفق

*ادامه اعتصاب ‌موتورسواران صورتی ‌اسنپ ‌فود برای افزایش کرایه پایه وعدم ارسال سفارش ها به اسنپ ‌باکس و تاکسی اسنپ برای چهارمین روز متوالی

روز سه شنبه ۱۱ آذر برای چهارمین روز متوالی،موتورسواران صورتی ‌اسنپ ‌فود برای افزایش کرایه پایه از ۸ به ۱۰ هزارتومان وعدم ارسال دیگر سفارش‌های اپلیکیشن اسنپ‌فود به اسنپ‌ باکس و تاکسی اسنپ به اعتصابشان ادامه داده وبا عدم پاسخگویی به  درخواست‌های وارده از اسنپ روی گوشی‌های همراه خود از جابجایی بسته های مواد غذایی در پایتخت خودداری کردند.

روز سه شنبه ۱۱ آذر،یکی از این رانندگان در توضیح وضعیت شغلی خود و همکارانش و اعتصاب اخیرشان به خبرنگار رسانه ای گفت: «قیمت پایه جابجا کردن غذا برای ما حدود هشت هزار تومان است و ما می‌خواهیم این مبلغ افزایش یابد. ضمن اینکه اسنپ فود نباید غذا، میوه و کالاهایی که قبلا متعلق به موتورهای صورتی بود را به اسنپ باکس و تاکسی اسنپ بدهد اما چندوقت پیش برای افزایش رضایت مشتریان، راننده‌های اسنپ‌باکس این دسترسی را پیدا کرده بودند که سفارش‌های میوه و سوپرمارکت را ارسال کنند.

وی افزود: «شرکت اسنپ از دو هفته پیش دسترسی اسنپ‌باکس و اسنپ‌خودرو را برای ارسال همه‌نوع سفارشی (حتی غذا که ارسال آن بر اساس قرارداد ممنوع است) باز کرده است. این اتفاق باعث شده عملا درآمد حداقلی ما محدودتر شده و در عین حال مجبور به پرداخت بخشی از همین حقوق حداقلی به عنوان کارمزد به اسنپ باشیم.ٍ»

یکی دیگر از رانندگان موتور اسنپ نیز گفت: «اسنپ از راننده‌های اسنپ‌باکس حدود ۲۰ درصد کمیسیون می‌گیرد، برای همین هم است که ترجیح می‌دهد رانندگان اسنپ فود را هم به زیرمجموعه اسنپ باکس ببرد و از آنها هم همان‌قدر کمیسیون بگیرد. تا حالا اینجور بوده که ما رانندگان اسنپ فود کمیسیون نمی‌دادیم و اسنپ کمیسیون خود را از رستوران‌ها دریافت می‌کرد اما حالا در واقع می‌خواهد محل درآمد خودش را تبدیل به دو محل کند و هم از ما کارمزد کم کند و هم از محل ارسال غذا کمیسیون دریافت کند. اگر امروز اعتراض نکنیم قطعا فردا مجبور به پرداخت کمیسیون می‌شویم درحالی که همین الان هم دستمزد خیلی کمی اسنپ به ما می‌پردازد.»

واکنش اسنپ فود به اعتصاب رانندگان و اعتراض کاربران که از نرسیدن غذایشان ناراضی بودند، این بود که آن را به بارندگی‌های اخیر نسبت بدهند و در شبکه‌های اجتماعی خود بنویسد: «به علت شرایط آب‌وهوایی و مشکل پیش‌آمده در فرایند ارسال، مارکت‌پارتی به تعویق افتاد.»

*ادامه اعتراضات کارگران فضای سبز شهرداری بندرلنگه نسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل دفتر امام جمعه

صبح روز سه شنبه ۱۱ آذر، کارگران فضای سبز شهرداری بندرلنگه در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه این شهرستان در استان هرمزگان زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،بیش از ۴ ماه ازحقوق سال گذشته کارگران فضای سبز شهرداری بندرلنگه علیرغم اعتراضاتشان پرداخت نشده است.

*تجمعات اعتراضی پرستاران مراکز درمانی سنندج نسبت به پرداخت نشدن بموقع مطالبات،اجرانشدن  قانون تعرفه‌گذاری وعدم پاسخگویی مسئولان ذیربط مقابل اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کردستان

طی روزهای گذشته پرستاران مراکز درمانی سنندج برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به پرداخت نشدن بموقع مطالبات،اجرانشدن  قانون تعرفه‌گذاری وعدم پاسخگویی مسئولان ذیربط تجمعاتی را مقابل اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کردستان برپاکردند.

روز سه شنبه ۱۱ آذر این پرستاران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: برخی از ما در مراکز درمانی سنندج معوقات مزدی پرداخت نشده از جمله کارانه و حق کرونا طلبکاریم که مربوط به سال گذشته است و تا امروز این معوقات مزدی پرداخت نشده.

آنها افزودند: مراجعات به اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تا امروز بدون نتیجه مانده و هیچ نهادی به ما پاسخگو نبوده است.

آنها درخاتمه گفتند: با توجه به سختی‌های کار و زحماتی که در دوران کرونا متحمل می‌شویم، حق و حقوق ما به خوبی ادا نمی‌شود؛ مسئولان وزارت بهداشت باید بیش از این به خواسته‌ها و مطالبات پرستاران توجه کنند و قوانین بر زمین مانده از جمله قانون تعرفه‌گذاری را اجرا نمایند.

*جان باختن کارگر مقنی جوان درتهران براثر گرفتارشدن بین دستگاه بالابر و سیم بکسل ها

ظهر روز دوشنبه ۱۰آذر،یک کارگر ۲۲ ساله تبعه تاجیکستان حین کار حفاری درساختمانی واقع در بزرگراه لشگری تهران بین دستگاه بالابر و سیم بکسل ها گیر کرد وجان باخت.

*جان باختن یک کارگر در نسیم شهربر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر۳۰ساله حین کار در ساختمانی در نسیم شهربهارستان استان تهران بر اثر سقوط از طبقه فوقانی به زمین جان خودرا ازدست داد.

*بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران اینبار مصدومیت ۷ کارگر کارخانه سیمان بجنورد

درادامه سریال تصادف سرویس رفت و آمد کارگران،صبح روز سه شنبه ۱۱ آذرمینی بوس حامل کارگران کارخانه سیمان بجنورد دراستان خراسان شمالی واژگون و۷نفر مصدوم شدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،سه نفر از مصدومان به بیمارستان بجنورد منتقل و چهار نفر دیگر در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate