حمله جوانان به تخریب گران شهرداری و ادامه جدال با سیل ویرانگر

اطلاعیه شماره ١١

خوزستان یک کانون داغ اعتراض علیه بیکاری

خبرها از رقم بالای بیکاری در خوزستان گزارش میدهند. بنا بر گزارشات رسمی دولتی خوزستان دومین استان با نرخ بیکاری بالا در ایران است. و آمارها نشان می دهد که شهرهای مسجدسلیمان، باوی، دشت آزادگان، شادگان، اندیمشک، اندیکا و خرمشهر جزو شهرهایی هستند که در صدر جدول بیکارترین شهرها قرار دارند.

در برابر این وسعت از بیکاری اعتراضات گسترده است و خوزستان به یک مرکز داغ اعتراض علیه بیکاری تبدیل شده است. تجمع جوانان بیکار در روستای قلعه چنعان از توابع کوت عبدالله در یکم دیماه، مقابل درب ورودی فولاد اهواز، تجمع شماری از زنان علیه بیکاری در خرمشهر در بیست و هفتم آذرماه، ٤ ماه تجمع پی در پی جوانان جویای کار در مقابل پالایشگاه بید بلند بهبهان در شهرویی، تجمع گروهی از جوانان جویای کار و اهالی شوشتر مقابل شرکت کشت و صنعت خمینی در نوزدهم آذرماه نمونه های اخیر آن هستند. تجمعات جوانان جویای کار در شهرستان چمران از توابع ماهشهر در اعتراض به افزایش بیکاری و عدم استخدام خود از سوی شرکتها و مراکز تولیدی، تجمع جوانان بیکار مقابل کشت و صنعت دعبل خزاعی که تعدادی از آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، تجمع جوانان جویای کار در عسلویه، تجمع جوانان بیکار جنوب استان بوشهر مقابل فاز ۱۹ پارس جنوبی، تجمع جوانان جویای کار در آبادان نمونه های قبلتر چنین اعتراضاتی است.

اقتصاد مافیایی و ورشکسته سرمایه داری حاکم عامل فقر و فلاکت و بیکاری افسار گسیخته در جامعه است. بعضا دیده میشود که تحت عنوان استخدام کارگر بومی و غیر بومی، تلاش میشود به اعتراضات جوانان علیه بیکاری رنگی قومی زده شود. اما شعارهای اعتراضی معترضین اساسا به بیکاری و بی تامینی و علیه فقر و فلاکت است و شعارهایشان مستقیما علیه مقامات مسئول و به پارتی بازی ها در استخدام هاست.

این اعتراضات بخشی از یک جنبش گسترده علیه بیکاری است که هر روز وسعت بیشتری می یابد. از این اعتراضات باید وسیعا حمایت کرد.

تمامی کارگران بیکار اعم از زن و مرد باید از بیمه بیکاری در حد داشتن یک زندگی قابل قبول انسانی برخوردار باشند. درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است. دولت در قبال زندگی و معیشت کل جامعه مسئول است و با اعتراضات اجتماعی باید وادارشان کرد که پاسخگو باشند. باید وسیعا به جنبش علیه بیکاری پیوست و تجمعات علیه بیکاری را در تمام شهرها برپا کرد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان

١ دی ٩٩، ٢١ دسامبر٢٠٢٠

اطلاعیه شماره ١٠

حمله جوانان به تخریب گران شهرداری و ادامه جدال با سیل ویرانگر

هواشناسی تداوم باران را پیش بینی کرده است و بخاطر بارندگی های چند روز اخیر خیابان‌های اهواز همچنان در محاصره آبگرفتگی قرار دارد. بارندگی‌های شدید، لایروبی نشدن و انسداد شبکه فاضلاب و وضع اسفناک شبکه فاضلاب از عوامل آبگرفتگی پس از باران در اهواز است. رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر از اینکه شبکه فاضلاب اهواز فقط کشش ۳۰ میلیمتر بارندگی را دارد خبر داده است.

از یکسو سیل ویرانگر خانه های مردم را خراب میکند، از سویی مامورین سرکوبگر شهرداری. بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه های اجتماعی روز ٣٠ آذر لودرهای ماموران شهرداری در منطقه زرگان شهر اهواز، شبانه مشغول تخریب دیوار منازل مردم بودند که جوانان به لودر تخزیبگر حمله کرده و حسابشان را کف دستشان گذاشتند.

جدال مردم با سیل ویرانگر در شهرهای مختلف خوزستان ادامه دارد. در ماهشهر سیل تمام وسایل خانه های مردم را خراب کرده و آب خیابانها را گرفته است.

همچنان بازار وعده و وعید داغ است. مردم نیز یکپارچه خشم و اعتراض هستند. مردم خواستار لایروبی شبکه فاضلاب و جلوگیری از جمع شدن آب در خیابانها و سرریز آن به خانه هایشان هستند. به راه افتادن فاضلاب ها در خیابان ها و خانه ها خطر اشائه بیماریها را در پی دارد و مردم خواستار اختصاص امکانات لازم بهداشتی برای مقابله با شیوع بیماریها و نیز بیماری خطرناک کرونا هستند. مردم هست و نیستشان را از دست داده اند و خواستار پرداخت خسارت بلاعوض هستند. مردم بسیاری کارشان را از دست داده اند و باید به آنها بیمه بیکاری مکفی پرداخت شود. مردم خواستار آزادی بازداشت شدگان اخیر از جمله “ازهار آلبوغبیش” و دو برادر نوجوان او در شهر شادگان، “فاطمه تمیمی” در شهرک جراحی ماهشهر، مریم عامری” در شهر اهواز، “زینب سواری” و دو خواهر و برادر وی در شهر رُفیع، فاطمه سواری در هویزه هستند. از خواستهای سیل زدگان در خوزستان باید وسیعا حمایت و به آنها کمک رسانی کرد.

به یاری سیل زدگان بشتابیم

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان

١ دی ٩٩، ٢١ دسامبر٢٠٢٠

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate