اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان (۱۹ آذر ۹۹ / ۹ دسامبر ۲۰۲۰)

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۹ آذر ۹۹ / ۹ دسامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

پیام جمعی از فعالین حقوق زن سنندج

زن ناموس هیچ کس نیست!

در محکومیت قتل ناموسی سرگل حبیبی!

روز یکشنبه ۹ آذر ٩٩ در سنندج، سرگل حبیبی ٣١ ساله توسط برادرانش، حسن و اسماعیل مانند داعشیها بە شکل فجیعی سرش را از تن جدا کردە و بە قتل رساندند. دادستان عمومی و “انقلاب” سنندج ضمن تائید این خبر، از بازداشت و انتقال متهمان به زندان خبر داده است. در قوانین مصوب حکومت تخفیف در مورد قتلهای ناموسی در نظر گرفتە شدە است. همین تخفیفهای مجازاتی در کنار مماشات با ناموسپرستی و تبلیغات تبعیض آمیز در مورد زنان موجب رشد فرهنگ ضدیت با حقوق زن و همچنین مردسالاری شدە است کە قتلهای ناموسی درپرتو این قوانین و این فرهنگ رایج اجرا و اعمال میشود.

طبق گزارشاتی کە منتشر شدە است، سرگل حبیبی قبلا در بازداشت پلیس بودە است، با مراجعە خانوادە بە ادارە پلیس قاضی کشیک بدون در نظر گرفتن شرایط امنیت جانی سرگل حبیبی، او را ساعت ٣ بامداد روز ٩ آذر تحویل خانوادەاش میدهد کە یک ساعت بعد حسن و حسین خواهرشان را بە محلی خارج از شهر متقل کردە و در نهایت بیرحمی او را بە قتل میرسانند.

ما فعالین حقوق زن در سنندج ضمن محکوم کردن قتل سرگل حبیبی و پدیدە قتلهای ناموسی خواهان تغییر قانون تبعیض آمیز علیە حقوق زنان هستیم.

زن ناموس مرد نیست! قانون باید حقوق برابری زن و مرد را برسمیت بشناسد!

برای ریشەکن کردن قتلهای ناموسی، باید با ارادە تودە مردم و ازجملە زنان بتوانیم در کنار تغییر قانون در مقابل فرهنگ ضد زن و فرهنگ عقبماندە مردسالاری هم مقاومت اجتماعی ایجاد کنیم کە پدیدە زشت و شنیع زن کشی و قتلهای ناموسی را بە زبالە دان تاریخ بریزیم.

ما از همە سازمانها سیاسی، اجتماعی، تشکلهای کارگری و نهادهای اجتماعی، فرهنگی و از همە انسانهای آزادیخواە و شرافتمند میخواهیم برای تغییر قانون تبعیض آمیز علیە حقوق زنان و همچنین در نقد و افشای پدیدە عقبماندە فرهنگ ضد زن و مردسالاری با ما همصدا و با هم برای مجازات قاتلین زنان و نقض کنندگان حقوق زنان بمیدان بیایند!

جمعی از فعالین حقوق زن سنندج

۱۴ ١٦ آذر ۹۹

 

عامل اصلی قتل سرگل حبیبی “قاضی کشیک دادگاە” سنندج است!

هنوز خون بر داسی کە گردن رومینا اشرفی درخواب توسط پدرش برید شد خشک نشدە است و توسط مردم ایران فراموش نشدە است، تکرار آن اینبار در سنندج، سرگل حبیبی زنی ٣٢ سالە مادر دو کودک توسط برادرانش حسن و اسماعیل با فرمان غیرە مکتوب “قاضی کشیک دادگاە” سنندج سرش را از تن جدا کردند.

شب یکشنبه، ٩ آذر ١٣٩٩ برابر با ٢٩ نوامبر ٢٠٢٠ سرگل حبیبی زن جوان و مادر دو کودک ، ساعت ۲۳ در منزل شخصی خود با یک مرد جوان توسط نیروهای کلانتری ۱۵ سنندج بازداشت و به زندان برده میشود. همان شب همسر سرگل حبیبی با خانواده پدر وی تماس برقرار میکند، از آنها می خواهد به کلانتری ١٥ برای تحویل گرفتن سرگل بیایند چون او دیگر نمیخواهد سرگل را بە خانە مشترکشان راە دهد.

در قوانین ارتجاعی و ضد زن رژیم اسلامی حکم رابطە زن دارای همسر با مرد دیگر سنگسار است.

“قاضی کشیک” در نهایت قصاوت و بی رحمی برای کم هزینە کردن پروسە بازجوی و تهیە مدارک و شواهد تشخیص دادە است همین امشب قال قضیە را بکنند و قربانی را بە دست قاتلینی میسپارد کە میداند آنها قربانی را بقتل میرسانند و برای قاتلین هم چون همخون خانوادگی هستند از قبل مجازاتشان تخفیف یافتە است. در واقع قتل سر گل حبیبی با فرمان اشارتی و غیرە صادر شدە “قاضی کشیک” با همدستی همسر سرگل و با اجرایی برادران او بعد از یکساعت از تحویل انجام میگیرد.

قتل ناموسی حاصل قوانین ارتجاعی ضد زن جمهوری اسلامی است!

مبارزۀ ما علیه قتل ناموسی صرفا یک مبارزه حقوقی، قضایی نیست؛ حتی پروسه قضایی مرحله اولیه مبارزه علیه آن نیست. مبارزه علیه قتل ناموسی در وهلۀ اول یک مبارزۀ فکری و سیاسی است. مبارزه قضایی عملا محصول پیروزی در این مرحله اول خواهد بود. مبارزه قضایی تحت رژیم اسلامی یک مبارزه بی حاصل و انرژی تلف کردن است. تمرکز خود را باید پیش و بیش از هر چیز بر تلاش برای ریشه کن کردن این پدیده و جا انداختن آن بعنوان پدیده ای زشت و شنیع در سطح عمومی جامعه و مبارزه برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی قرار دهیم.

قتل سرگل حبیبی کیفرخواست جنبش برابری طلبانە زنان ایران علیە کل دستگاە قضای ضد زن جمهوری اسلامی! در فردای سرنگونی کلیە جنایتکارانی که تحت نام “قاضی” مرتکب جنایت از نوع قتل سرگل حبیبی شدند باید در دادگاە عادلانە محاکمە و مجازات شوند.

فراخوان من بە تمام احزاب، سازمانها، تشکلها، نهادهای آزادیخواه و برابری طلب و همچنین به همە مردم و انسانهای آزادیخواە و شرافتمند این است در مقابل قتلهای ناموسی و قوانین ارتجاعی رژیم اسلامی دست بە اعتراض بزنند.

١٦ آذر ١٣٩٩

از صفحه فیسبوک مریم افراسیابپور

انتقال مژگان کشاورز

روز شنبه پانزدهم آذرماه مژگان کشاورز از معترضان حجاب اجباری از زندان اوین به زندان شهرری واقع در قرچک ورامین منتقل شد. مژگان کشاورز در دادگاه بدوی از حق داشتن وکیل محروم بود و در شعبه بیست وهشت دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهامات واهی “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب” به بیست وسه سال و شش ماه حبس محکوم شد. این حکم در شعبه پنجاه و چهار دادگاه تجدیدنظر به دوازده سال و هفت ماه حبس کاهش یافت. این انتقال در ادامه روند تبعید فعالین در زندانهاست که مدتی است جمهوری اسلامی به دست گرفته است.

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست و کارشناس موسسه حیات وحش پارسیان هم‌اکنون در حال گذراندن ده سال حکم حبس خود به اتهام جاسوسی است. او و همکارانش در موسسه حیات وحش پارسیان، متهم شدند که با استفاده از دوربین‌‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند. اکنون رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که نیلوفر بیانی و سایر دستگیر شدگان محیط زیست را آزاد کند. این مقامات حکومتند که علاوه بر همه جنایات ۴۰ ساله، به جرم تخریب محیط زیست باید به دادگاه سپرده شوند. فعالین محیط زیست و کلیه زندانیان سیاسی باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند.

انتقال سپیده فرهان

انتقال سپیده فرهان دانشجوی دربند به زندان قرچک در آستانه شانزده آذر. مصطفی نیلی، وکیل سپیده فرهان از تبعید موکلش از زندان اوین به قرچک خبر داد و در صفحه توئیتری اش چنین نوشت: سپیده فراهان از زندان اوین زنگ زد و گفت دستوری مبنی بر انتقال ایشان به زندان قرچک آمده و در حال جمع کردن وسایل و خداحافظی از دوستانش است. فارغ از این که هیچ دلیلی برای تبعید ایشان وجود ندارد، انجام این امر در شرایط کرونا را متوجه نمی‌شوم. یک روز هم نمی‌گذارند شاد بمانیم این انتقال در ادامه روند تبعید فعالین در زندانهاست که مدتی است جمهوری اسلامی به دست گرفته است. زن ستیزی جمهوری اسلامی در زندانها هم، نشانه هراس حکومت از زنان و از مبارزات جاری است.

تبلیغات مدلینگ در کرمانشاه؛ ۳ شهروند دیگر بازداشت شدند

روز یکشنبه ۱۶ آذر، دو مدل زن و یک تصویر بردار در کرمانشاه که در اماکن تاریخی این شهر اقدام به تهیه کلیپ تبلیغاتی و مدلینگ کرده بودند، بازداشت شدند. همچنین طی روز جاری رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه از بازداشت یکی دیگر از همکاران این شهروندان خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است

زندان قرچک ورامین؛ احضار گلرخ ایرایی به اطلاعات سپاه

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین روز دوشنبه ۱۷ آذرماه طی احضاریه‌ای که در زندان به وی ابلاغ شد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه احضار شد. گلرخ ایرایی با بیان اینکه اکنون دوران محکومیت خود را سپری می‌کند احضار خود را غیرقانونی خواند و از اعزام به بازداشتگاه این نهاد امنیتی خودداری کرد. دلیل احضار این زندانی سیاسی مشخص نیست؛ با این حال دستگاه‌های امنیتی سابقه‌ طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارند؛ از جمله گلرخ ایرایی که به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان همزمان با پایان ۳ سال حبس خود به ۲۵ ماه حبس که اکنون مشغول تحمل آن است محکوم شد.

کمپین محو خشونت علیه زنان در افغانستان

به مناسبت کمپین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان، نمایش موتورسیکلیت رانی دختران در ولایت دایکندی برگزار شد. در این نمایش ۱۰ تن از دختران موتورسیکلیت سوار شرکت نمودند.

ایسکرا   ۰ ۱۰٧

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate