تجمع اعتراضی دستفروشان سنندج و چند خبر دیگر

تجمع اعتراضی دستفروشان سنندج و چند خبر دیگر

– روز شنبه ٢٩ آذر گروهی از دستفروشان شهرستان سنندج در اعتراض به رفتار وحشیانه اوباش «سد معبر» شهرداری و نابسامانی وضعیت زندگی خود مقابل شورای اسلامی شهر تجمع کردند. دستفروشان در تجمع خود خطاب به حکومت بر حق معیشت و بیمه بیکاری و اشتغال تاکید و پافشاری کردند و مزاحمتها و تعرضات ماموران شهرداری را مورد انزجار قرار دادند. دستفروشان بخشی از کارگران بیکار هستند که با چندرغاز اندوخته ناگزیر به این کار شده اند تا لقمه نانی برای خود و خانواده شان بدست آوردند. سرکوبگران شهرداری نیز همواره به بهانه های مختلف از جمله مزاحمت برای مردم و “سد معبر” و “زیبا سازی شهر” و امثال این بهانه ها، دستفروشان را در شهرهای مختلف مورد پیگرد قرار داده و مانع کار آنان شده اند. از جمله به بساطشان حمله کرده و هست و نیستشان را کف خیابان می ریزند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهند. در مقابل اعتراضات در میان دستفروش گسترش یافته است و در بسیاری دستفروشان مورد حمایت مردمی قرار میگیرند. یک خواست فوری دستفروشان اختصاص مکان مناسب و سرپوشیده برای کار آنها و پایان دادن به این شرایط نا بسامانی و سرکوبگری هاست. دستفروشان آن بخش از مردمی هستند که بدلیل نداشتن کار و در آمدی برای تامین معاش باید از حقوق ماهانه برخوردار شوند. دولت در قبال همه مردمی که درآمدی ندارند و یا کم درآمد هستند مسئول است و باید از بودجه های عمومی به آنها حقوق پایه ماهانه بپردازد. بعلاوه درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و داشتن مسکن حق همه مردم است.

– روز شنبه ۲۹ آذر کارگران شهرداری صیدون از توابع شهرستان باغملک در اعتراض به پرداخت نشدن ٨ ماه حقوق و یکسال حق بیمه در محوطه این شهرداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

– روز ٢٩ آذر معلمان حمایتی در یزد بعد از یک هفته اجتماع مقابل اداره کل آموزش و پرورش و حل نشدن مشکلاتشان با خواست استخدام در آموزش و پرورش مقابل استانداری تجمع کردند. در همین رابطه چندی پیش نیز این معلمان مقابل استانداری تجمع داشتند و به آنها وعده هایی داده شد، ولی هیچ اقدامی صورت نگرفت.

– روز ٢٩ آذر رانندگان خود مالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه به دلیل خلف وعده مقامهای اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه دست به تجمع زدند و اتوبوسهای خود را در پایانه غرب خواباندند و دست به اعتصاب زدند. اعتراض این رانندگان به عدم پرداخت بیمه شان توسط شهرداری و کاهش درآمدشان پس از شیوع کرونا و مشکلات معیشتی آنهاست.

– از افسانه عظیم زاده فعال دفاع از حقوق کودک و حقوق زن بعد از ٥ روز دستگیری خبری نیست. بنا بر خبر منتشر شده از سوی خواهر وی در اینستاگرامش، بدنبال مراجعه پدر و مادر وی به بازداشتگاه اوین مطلع شده اند که افسانه در بازداشت موقت اوین بسر میبرد. افسانه عظیم زاده باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

– روز ٢٧ آذر کارگران سالن مونتاژ کارخانه خودروسازی ایران خودرو واقع در شهرک صنعتی بین‌آلود در مشهد در اعتراض به فشار بالای کار و با خواست کاهش ساعت کار دست به اعتصاب زده و برای ساعاتی کار را متوقف کردند. به گفته کارگران کار آنها جزو مشاغل سخت و زیان آور است و باید در هفته به جای ٤٤ ساعت کار، ٣٦ ساعت کار کنند. اما کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه برای کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور هستند هر سه نوبت کاری؛ دو ساعت اضافه‌کاری تعریف کرده است. در نتیجه آنها به جای ٦ ساعت در روز هشت ساعت کار میکنند. کارگران میگویند که فشار ممتد کار می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و سطح بهداشت را نیز کاهش دهد. خصوصا در شرایط شیوع بحران کنون این امر بسیار خطر آفرین است. کارگران اعلام کرده اند که اگر جواب نگیرند دست به اعتصاب گسترده خواهند زد. مقامات مسئول نیز در حال رایزنی و سر دواندن کارگران هستند.

– قبلا گزارش کردیم که هشت گروه و تشکل کارگری، معلمان، بازنشستگان و دانشجویان به تاریخ ١٩ آذر بیانیه مشترکی تحت عنوان” واکسن همگانی و رایگان، مطالبه‌ای فوری و عمومی است!”، انتشار داده اند. اکنون شمار امضا کنندگان این بیانیه به ٣١ رسیده است. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:”حاکمیت در ایرانِ ثروتمند، همان‌طور که از قرائن و شواهد بر می‌آید، پروژه واکسیناسیون همگانی را نیز مانند سایر عرصه‌های خدمات عمومی به‌عنوان منبعی برای درآمد و بازاری برای کسب سودهای میلیاردی برای رانت‌خواران نزدیک به‌خود در نظر گرفته است. در مملکتی که هر ساله هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی به نهادها و موسسات سودجو، بی خاصیت و بیربط به زندگی مردم اختصاص داده می‌شود ، پرداخت هزینه‌های واکسیناسیون احتمالی از جیب مردم قابل تحمل نخواهد بود”. در بخش پایانی این بیانیه چنین آمده است:” بدیهی است که تحمیل و اخذ هرگونه هزینه برای واکسیناسیون، به معنای کوتاهی و قصور حکومت در حفظ سلامت عمومی و ناگزیر تداوم بیماری و کشتار مردم به حساب خواهد آمد که قابل چشم پوشی و گذشت نخواهد بود”. واکسیناسیون رایگان بخشی از درمان رایگان است و همه مردم باید از آن برخوردار باشند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٩ آذر۱۳۹۹، ١٩ دسامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate