اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

٥ آذر ۹۹ / ۲٥ نوامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

طرح اتهام مجدد نسبت به سپیده قلیان

با اینکه شکایت مستند سپیده قلیان از آمنه سادات ذبیح پور در خصوص برنامه طراحی سوخته با قرارمنع تعقیب رد شد و اعتراض به این قرار هم تاکنون نتیجه نداده است بار دیگر وقت رسیدگی به اتهام سپیده قلیان با شکایت آمنه سادات ذبیح پور و همراهی وزارت اطلاعات برای هفته آینده ابلاغ گردید

با شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین روز یکشنبه ۲ آذرماه در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

 

سلماس؛ خودکشی یک دختر نوجوان پس از ضرب وشتم از طرف پدرش

بنا به اخبار منتشر شده ۱ آذر ۱۳۹۹ یک دختر نوجوان ۱۷ ساله اهل روستایی در سلماس به نام روژین خدری که توسط پدرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، با استفاده از طناب اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. گفته می‌شود پدر و مادر او سال‌ها پیش از هم جدا شده بودند و وی به همراه پدرش زندگی می‌کرد. یک منبع از اهالی منطقه در ابن باره به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «شب گذشته این کودک توسط پدرش به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با مراجعه به یکی از همسایه‌ها از آنها کمک خواسته بود. پس از بازگشت به منزل، وی اقدام به حلق‌آویز کردن خود کرده و جسد وی هم‌ اکنون در بیمارستان سلماس نگهداری می‌شود

  

بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی زن زندان اوین به مناسبت سالگرد قیام آبان۹۸

صحرایی بی‌سایه، بی‌پرنده! آسمانی بی‌ستاره و شبی که سماجت و اصرار بر سیاهی خود داشت! آن‌جایی که هر گیاهی در انتظار سرود قطره خونی خاکستر شده بود. صحرا آماده‌ی روشن شدن بود، تو طلوع کردی و تاریک ترین شب‌ها را چراغانی کردی. آنجا که سپاهیان مشق قتال کردند تو هم‌چون رنگین کمانی رقصنده و پر فریاد، در برابر فرمان واپسین در برابر سفیر گلوله لبخند گشودی. از خون تو سبزه‌ها رویید و از هر درد لبخندی؛ چرا که هر قطره خون تو درختی‌ست ریشه‌دار. غریو تو آرامش دل‌هایمان شد و فریادت حصار کشیده گراگرد شهر را درید و شب از سماجت و اصرار دست کشید. هلهله‌ی خونت هزاران ستاره شد در آسمان شهر. بنگر هر شب ستاره‌ای به زمین می‌کشند و باز این آسمان غم‌زده غرق ستاره است. با گرامی‌داشت یاد هزاران جان‌شیفته‌ای که داغیِ خون سرخشان در آبان ۹۸ زمهریر زمستان ایران را شکست و نوید بهاران داد، با همدردی و همراهی با خانواده‌های شهدای آبان۹۸ برای دادخواهی و محاکمه‌ی عاملان و آمران کشتار جنایتکارانه، عهد می‌بندیم که راهشان را تا طلوع آزادی ادامه داده و جنایات رفته در آبان خونین ۹۸ را نه ببخشیم و نه فراموش کنیم. آبان ۹۹ جمعی از زنان سیاسی زندان اوین

پرونده‌سازی جدید در زندان؛ تفهیم اتهام سهیلا حجاب در دادسری اوین

سهیلا حجاب زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدیدی که در ایام حبس علیه وی گشوده شده به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین اعزام شد. وی کماکان از حق دسترسی به تلفن محروم است. سهیلا حجاب در جریان این جلسه بازپرسی که در شعبه ۲ دادسرای اوین برگزار شد، از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.

الهام صمیمی، دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران، بازداشت شد

الهام صمیمی، دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران، که پیش از این منزلش توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. الهام صمیمی که از زمان یورش نیروهای امنیتی، با تهدید خود و خانواده اش، چندین بار احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود، امروز بازداشت شد‌. علاوه بر بازجویی این فعال دانشجویی در اوین، چندین جلسه بازجویی وی در مکانی غیررسمی و غیر قانونی( خانه امن ضابطین) در خیابان لبافی نژاد تهران صورت گرفته است. در پی مقاومت او برای مراجعه به مکان مورد نظر و ادامه ی بازجویی، مامورین امنیتی اقدام به تهدید مکرر او و خانواده اش می کنند. پس از آخرین تماس نیروهای امنیتی و آزار و اذیت خانواده وی، این‌ فعال دانشجویی تحت فشار قرار می گیرد که به زندان اوین مراجعه کند و با مراجعه به زندان اوین، نیروهای امنیتی این فعال دانشجویی را بازداشت می کنند. لازم به ذکر است نیمه شب ۲۵ مهر ماه ماموران امنیتی به خانه الهام صمیمی، یورش بردند و کتاب‌ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل از جمله وسایل بستگان و مهمان‌های او را ربودند. این فعال دانشجویی همچنین طی این یورش به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده بود.

سازمان عفو بین الملل ضمن ابراز نگرانی از احتمال شکنجه و بدرفتاری با ناهید تقوی  

سازمان عفو بین الملل ضمن ابراز نگرانی از احتمال شکنجه و بدرفتاری با ناهید تقوی  و اشاره به شیوع ویروس  کرونا  در کشور خواهان آزادی این شهروند دو تابعیتی شد.

همچنین این سازمان از مقامات ایران خواست که بی‌درنگ دسترسی او به خانواده،  وکیل و خدمات درمانی را فراهم کنند و اطمینان حاصل کنند که او به مشاوره کنسولی مقامات آلمانی دسترسی خواهد داشت.

ناهید تقوی، با گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان بازداشت کماکان در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در زندان اوین در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. ناهید تقوی از زمان بازداشت تنها یکبار توانسته با خانواده خود تماس کوتاهی داشته باشد. ناهید تقوی ۶۶ ساله است و چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته و از بیماری فشار خون بالا نیز رنج می‌برد. وی از زمان بازداشت از دسترسی به داروهای خود محروم مانده؛ امری که جان او را به خطر انداخته و خانواده ایشان در نگرانی بسر می‌برند.

از ازدواج ۱۰۹ دختر زیر ۱۵ سال در نیمه اول سال جاری در این استان مرکزی خبر داد.

زهرا کسائی‌پور گفت از سال ۹۶ تا سال گذشته ۱۱۵۷ ازدواج دختر زیر ۱۵ سال، از سال ۹۵ تا ۹۸ بالغ بر ۱۰۵۵ بارداری زیر ۱۸ سال و در سال جاری ۱۰۹ بارداری زیر ۱۸ سال به ثبت رسیده است”.

وی همچنین از شناسایی ۱۷۹ کودک کار در استان خبر داد و افزود۱۲۵ نفر آنها پسر و مابقی دختر هستند و از مجموع کودکان کار ۱۴۱نفر در اراک و مابقی در ساوه شناسایی شده‌اند.

کسائی‌پور با اشاره به کودکان مراجعه کننده به بهزیستی گفت از سال ۹۵ تا ۹۸ تعداد ۷۳ کودک به بهزیستی ارجاع داده شده اند که بیشترین علت آن، خشونت های عاطفی بوده است.

وی خاطرنشان کرد در سال جاری ۸۸۶ کودک بازمانده از تحصیل و ۱۰ هزار و ۵۳۷ کودک اتباع و مهاجر در استان شناسایی شده است که از مجموع اتباع و مهاجرین ۸۰۳۰ نفر دارای کارت و مابقی فاقد کارت هستند. زهرا کسائی‌پور، نسبت بالای بارداری دختران زیر ۱۸ سال در خنداب و کمیجان نسبت به سایر شهرستان‌ها، روند نامناسب شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در خمین و اراک، وجود کودکان کار و خیابانی در اراک و ساوه و روند افزایشی آن، نیاز به افزایش سهمیه نهادهای حمایتی برای حمایت از زنان باردار و کودکان نیازمند دارای سوء تغذیه را از مهترین چالش های کودکان و نوجوانان در استان دانست.

عضو شورای شهر تهران: عدم حمایت‌های قانونی موجب افزایش خشونت علیه زنان در ایران شده است

رئیس کمیته شهر سازی شورای شهرتهران اظهار داشت: هر چند آمار دقیقی در مورد میزان واقعی خشونت علیه زنان در ایران وجود ندارد و تعداد زنانی که به خود جرات شکایت علیه خشونت خانگی را می‌دهند، چندان قابل ملاحظه نیست، اما برخی اظهار نظرات مسئولین، نشان از آن دارد که آمار خشونت علیه زنان در ایران بخصوص در ایام کرونا، روند افزایشی داشته است.

زهرا نژادبهرام، افزود: متاسفانه زنان قربانی خشونت در ایران از حمایت هایی، از جمله پناهگاه‌ و نهادهای مختلف فعال در حوزه زنان و سازمانهای مردم نهاد مرتبط، برخوردار نیستند و در بسیاری از موارد به دلیل عدم حمایت‌های قانونی، مجبور به تحمل خشونت‌های خانگی هستند.

گفتنی است لایحه تامین امنیت بانوان در دولت یازدهم تدوین شد که در همان ابتدا ۴۰ ماده از ۹۲ ماده آن حذف شد و اکنون بیش از ۴۰۰ روز است که این لایحه از سوی قوه قضاییه به دولت ارسال شده، اما هنوز به تصویب نرسیده است.

 

ملیحه جعفری دانشجوی تئاتر عروسکی دانشگاه

ملیحه جعفری دانشجوی تئاتر عروسکی دانشگاه تهران که در تظاهرات سراسری آبان۹۸ ، روز ۲۷ آبان بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی زندان اوین منتقل شد. تا این لحظه از شرایط نگهداری و ارگان بازداشت کننده او اطلاعی در دست نیست.

ایسکرا   ٨ ۱۰٦

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate