اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۸ آبان ۹۹ / ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

فاطمە داوند، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ با پابند الکترونیکی

در اعتراض به مخالفت مقامات رژیم با آزادی او با پابند الکترونیکی، از روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان اعلام اعتصاب غذا کرد. فاطمه داوند ۴۲ سالە روز شنبە ٢٥ آبان ٩٨ در شهر بوکان و در جریان اعتراضات سراسری بە افزایش نرخ بنزین از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بە بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیە انتقال یافت. او به مدت چهار ماه در بازداشت موقت بود و پس از آن با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد. نامبرده طی یک سال گذشته توسط دادگاه به اتهام بر هم زدن نظم و آسایش عمومی بە پنج ماه حبس و ٣٠ ضربە شلاق محکوم شد و سپس در ٢٣ اردیبهشت ماه سال‌جاری، از سوی شعبە یکم دادگاه مهاباد بە اتهام اقدام علیە امنیت ملی بە اشد مجازات یعنی پنج سال حبس محکوم شدە است. گفتنی است این حکم ، بە سه سال و ٩ ماه حبس کاهش یافتە است.

 

اندیشه صدری با وثیقه و لقمان پیرخضرانیان و ائلوارقلیوند از زندان آزاد شدند.

اندیشه صدری کە اواسط مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدە بود، با وثیقه از زندان سنندج‌ آزاد شد. اندیشە صدری بە همراه با ندا پیرخضریان، لقمان پیرخضریان، شبنم آشوری، آرش جوهری و ائلوار قلی‌وند روز سەشنبە ١٥ مهر ٩٩ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدە بود.

وی روز شنبە ٣ آبان ٩٩ ، پس از نزدیک بە سە هفتە بازداشت از بند ٢٠٩ زندان اوین بە کانون اصلاح و تربیت معروف بە بند زنان زندان مرکزی سنندج منتقل شدە بود. اندیشه صدری دانش‌آموخته رشته هنر بوده و در زمان بازداشت به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه‌ نظام مورد بازجویی قرار گرفته است.

 

تعویق قرار وثیقه فرانک جمشیدی

روز دوشنبه ۷ آبان، قرار بازداشت فرانک جمشیدی ، فعال محیط زیست را برای پنجمین بار تمدید شد. بر اساس گزارشی از نزدیکان این فعال زیست محیطی، در حالی که پیشتر به خانواده فرانک جمشیدی اعلام شده که قرار بازداشت موقت وی در تاریخ ۸ آبان به قرار وثیقه تبدیل خواهد شد، اما بار دیگر با فشار اداره اطلاعات سنندج، بازداشت وی تمدید شد. رد قرار وثیقه، تمدید حکم بازداشت و پرونده سازی های متعدد از مکانیزم های حکومت برای تحت فشار گذاشتن فعالین و خانواده هایشان می باشد تا به هرشکل ممکن فعالین و خانواده هایشان را منزوی و مانع نقش آوری مناسب آنها در جریان اعتراضات جامعه شود. انقلاب زنانه خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط و بدون وثیقه همه زندانیان سیاسی و خاتمه یافتن تمامی روندهای پرونده سازی برای فعالین است.

پیام مادر دادخواه رضا معظمی گودرزی از جانباختگان خیزش آبان ۹۸ بر سر آرامگاه رضا

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در سالروز اعتراضات سراسری آبانماه سال ۹۸ ، در گرامیداشت یاد جان باختگان عزیز آبانماه، همدردی با خانواده یشان، دادخواهی خونهای به ناحق ریخته شده و در پی تلاش برای آزادی معترضین آبانماه ، مراسمی آنلاین برگزار خواهد کرد.

 

پاسخ شعله پاکروان به داماد قاضی مرگ، حسن تردست

بیشرف تر از این قاضی ندیدم تف میکنم بصورت پدر زن تو…! داماد حسن تردست درپاسخ به تلاشها برای دستگیری قاضی مرگ جمهوری اسلامی، نوشته: “با آبروی خانواده ما بازی نکنید. حکم های صادر شده از سوی آقای تردست، درست بوده او در کارهایش دقیق و حساس بوده و بهترین قاضی در ایران بوده است. انسان شریف، رستگار و …”

شعله پاکروان در لایو اینستاگرام گفت، آقای رحیم علی پور شما دختر نه ساله ای دارید به اسم لیان که اگر نوزده ساله شد، ممکن است هر چیزی برایش پیش بیاید آیا می پذیرید یک نفر به او بگوید، اگر در معرض تجاوز بودی باید میگذاشتی تجاوز انجام شود و بعد نزد ما می آمدی؟ آیا این را از هرکس و هر قاضی و… می شنیدید که به عزیزترین فرزندتان این را بگوید بصورتش تف نمی کردید؟ من تف می کنم! چون این قاضی یعنی پدر زن شما به دختر من گفت..!

حسن تردست رو به دختر جوان ١٩ ساله من کرد و گفت باید می گذاشتی تجاوز کند و بعد می آمدی…! شما می گوئید او شریف بود. من می گویم بیشرف تر از این قاضی ندیدم. اگر چه همه قضات حکومت اسلامی بی شرف بودند، ولی این هم یکی از بیشرف ها بود.”

 

یاسمن آریایی، فعال سیاسی و مخالف حجاب اجباری، در زندان به کرونا مبتلا شد

یاسمن آریانی، فعال سیاسی و مخالف حجاب اجباری در زندان کچویی کرج به کرونا مبتلا شد. بابک پاک‌نیا در توییتی نوشت پدر موکلش یاسمن آریانی، به او اطلاع داده که تست دخترش و چند نفر دیگر از زندانیان در زندان کرج مثبت اعلام شده است. به نوشته او، این زندانیان «بدون ملاحظات پزشکی» به اتاقی کوچک منتقل و قرنطینه شده‌اند. یاسمن بهمراه مادرش منیره عربشاهی، مردادماه ۹۸ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا، هر یک مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شدند که در مرحله تجدیدنظر به ۹ سال و ۷ ماه حبس تقلیل یافت.

 

مرجان اسحاقی فعال دانشجویی،‌ به ۵ سال حبس محکوم شد

مرجان اسحاقی در دادگاه انقلاب تهران و در رابطه با پرونده اعتراضات سراسری آبان‌ماه سال گذشته به تحمل مجموعا پنج سال حبس محکوم شد. او در صفحه توییتر خود ضمن اعلام این خبر نوشت حکم دادگاه به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات دانشجویی آبان ۱۳۹۸” صادر و به او ابلاغ شده است. او در اینباره ادامه داده: “این حکم شامل پنج سال حبس است که چهار سال آن به تعلیق درآمده و یک سال آن باید اجرا شود.” این فعال دانشجویی، ۲۶ آبان‌ماه سال گذشته، در جریان تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران پس از آن که از دانشگاه خارج شد، از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود. مرجان پس از تحمل ۱۸ روز بازداشت در سلول انفرادی زندان اوین و انجام بازجویی، در آذرماه با ارائه وثیقه تا زمان رسیدگی به پرونده‌اش آزاد شده بود

 

عفو بین الملل خواهان آزادی صبا کردافشاری

‎سازمان عفو بین الملل با اشاره به رد درخواست اعاده دادرسی صبا کردافشاری در دیوان عالی کشور می‌گوید: “ادامه حبس ناعادلانه مدافع حقوق زنان، صبا کردافشاری اقدامی بیرحمانه از سوی مقامات ایران است”. ‎خبرگزاری هرانا پیش از این از رد درخواست اعاده دادرسی این فعال مدنی محبوس در زندان اوین توسط شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور خبر داده بود. ‎صبا کردافشاری خردادماه امسال با حکم ۱۵ سال حبس از بابت “اشاعه فساد” که پیشتر از بابت آن تبرئه شده بود مواجه شد. صبا کردافشاری که در حال تحمل ۹ سال حبس تعزیری خود در زندان اوین است، در صورت عدم اصلاح تخلف صورت گرفته قضائی با حکم ۲۴ سال حبس روبرو خواهد شد .

 

بازداشت نسیبه شمسایی از مخالفان حجاب اجباری در ترکیه

نسیبه شمسایی یکی دیگر از مخالفان حجاب اجباری که در حمایت از دختران خیابان انقلاب شال سفید خود را بر قله دماوند نصب کرده بود، در تیرماه سال ۹۸ به جرم حمایت از “دختران خیابان انقلاب ” و به اهتزاز درآوردن شال سفید خود روی قله دماوند برای مدت شش ماه در بازداشت قرار داشت. نسیبه شمسایی، بعد از شش ماه بازداشت، در دادگاهی به ریاست قاضی «محمد مقیسه» محاکمه شد. بعد از گذشت چند ماه از آزاد شد و پس از پیگیری‌های خانواده، او برای بازپس‌گیری مدارک شناسایی و لوازم شخصی هم‌چون موبایل، لپ‌تاپ و… که در زمان بازداشت و تفتیش منزل از طرف سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تهران ضبط شده بود، به دادسرا مراجعه می‌کند و مطلع می‌شود که دادگاه تجدیدنظر، ۱۲ سال زندان برای او تعیین کرده است.اتهام‌های نسیبه شمسایی، صرفا برای مخالفت با حجاب اجباری است؛ «توهین به مقدسات اسلام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط یا شبکه برانداز و معاند خارج از کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «فراهم آوردن و تشویق به فساد از طریق کشف حجاب در اماکن عمومی» مجموع اتهامات او هستند. ۲۴آبان۱۳۹۹ برخی رسانه‌ها و فعالان حقوق بشری خبر دادند که «نسیبه شمسایی»، که تحت پیگرد قضایی قرار داشت، در ترکیه بازداشت شده است و در کمپ مهاجران غیرقانونی نگهداری می‌شود، احتمال بازگرداندن وی به ایران و تحویل او به پلیس ترکیه خطری است که اکنون وی را تهدید می کند. اینگونه واکنش ها و پرونده‌سازی های متعدد برای فعالین و زندانیان سیاسی، آنهم در زمانیکه قاتلان و اسیدپاشها به پشتوانه جمهوری اسلامی آزادانه در شهر میچرخند و مخالفین به حجاب اجباری تحت پیگرد قانونی هستند و به حبس های طولانی مدت محکوم میشوند تنها نشانه ضعف جمهوری اسلامی در مقابل جنبش نوین رهایی زن و انقلاب زنانه آینده ایران است. انقلاب زنانه معتقد است تمام پرونده سازی ها و بازداشت فعالین محکوم است و از تمام انسانهای آزادیخواه و برابری طلب فراخوان می دهد که باید به قدرت اعتراض گسترده، آزادی فوری همه زندانیان سیاسی را به جمهوری اسلامی تحمیل نمود.

 

ایسکرا ۷ ۱۰٦

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate