اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۲ آذر ۹۹ / ۲ دسامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

٢٥ نوامبر؛ ٧ مورد زن‌کشی و ٦٨ مورد خودکشی زنان در کردستان ایران

 آمار به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، در یک گزارش تفکیکی _آماری، به ارائه آمار زن‌کشی و خودکشی زنان از ابتدای سال ١٣٩٩ تا ٥ آذر ماه در کردستان ایران می‌پردازد.

این گزارش تنها به مواردی می‌پردازد که در این مدت از سوی منابع معتبر رسانه‌ای شده‌ البته آمار واقعی بسیار بیشتر از این می‌تواند باشد.

زن‌کشی: ٧ مورد

از ابتدای سال ١٣٩٩ تا ٢٥ نوامبر ٢٠٢٠ تعداد ٧ مورد زن‌کشی در کردستان ایران مشخصاً قتل پروین پالانی “ناموسی” بوده و سایر موارد نامعلوم یا در نتیجه خشونت خانگی بوده است:

پروین پالانی، ١٥ ساله، سلکن تازه‌آباد سرپل‌ذهاب که در ١١ فرودین ماه به دست برادرش در منزل خفه شد.

سارینا غفوری، ٢٥ ساله، ساکن سنندج در ٩ اردیبهشت‌ماه در منزل توسط برادرش حلق‌آویز شد.

س.م، ١٩ساله، اهل دره‌شهر ایلام، در ١٠اردیبهشت ماه در منزل به دست برادرانش با اسلحه کشته شد.

فاطمه محمدی، ساکن قلعه‌شاهین سرپل‌ذهاب در ٢١ اردیبهشت ماه به دست همسرش برروی زمین کشاورزی به قتل رسید.

پرنگ قاضی، اهل مهاباد و ساکن تهران، در ٢٩تیرماه به دست همسرش در منزل در نتیجه ضرب وشتم کشته شد.

فاطمه هواسی، ١٦ ساله، اهل سرپل‌ذهاب، در ١٣ شهریورماه، به دست برادرش در منزل با اسلحه کشته شد.

مریم اطمانی، اهل ارومیه، در ٢٦ شهریورماه به دست همسرش در منزل به آتش کشیده شد و جان باخت.

حیات امینی، ٢٢ساله، اهل خشولان ارومیه، در ١٥مهرماه به دست همسرش در منزل و در نتیجه ضرب وشتم کشته شد.

و مورد هشتم در گزارش فوق نیامده و مربوط به بعد از این گزارش این است. یک‌شنبه ۹ آذر ۹۹ (۲۹ نوامبر ۲۰۲۰)، یک زن جوان با هویت سرگل حبیبی ۳۱ ساله در روستای سرخه‌دزج (سوورازه) واقع در چند کیلومتری شهر سنندج به دست برادران خود به بهانه ناموسی بیرحمانه سر بریده شده و مثله مثله شده است.

خودکشی زنان: ٦٨ مورد

نمایشگاههای ‘موزه اَمنَه سورەکه’ شهر سلیمانی

گروهی از زنان هنرمند و فعال کردستان ایران در روز ۲۵ نوامبر، روز مقابله با خشونت علیه زنان با شعار “علیه اعدام و قتل‌عام زنان، زمان حفاظت از زندگی آزاد است” اقدام به برگزاری نمایشگاه نقاشی و طراحی نمودند .این نمایشگاه روز یکشنبه۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ از ساعت ۲ تا ۵ عصر در محل نمایشگاه‌های ‘موزه اَمنَه سورەکه’ شهر سلیمانی برگزار می‌شود و از عموم برای بازدید از آن دعوت شد.

هنرمندانی که در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش گذاشتند عبارت بودند از:

هنرمندان طراح بفرین حقگو، اژین محمد، دلسوز رسول، آرین چوارچرا، هاوکار ایوب، نامو رستم، شمال رشید، آکار راوچی و گروهی دیگر از هنرمندان کردستان ایران

همچنین شاعران ترِه محمود، اسرین تنها و شایجا کلهر.

زنان همچنان قربانی قانون ضد زن اسلامی هستند!

زن جوان سنندجی به بهانه ناموس توسط برادرانش سر بریده شد

بنا به خبر رسیده ،روز یک‌شنبه ۹ آذر ۹۹ (۲۹ نوامبر ۲۰۲۰)، یک زن جوان با هویت سرگل حبیبی ۳۱ ساله در روستای سرخه‌دزج (سوورازه) واقع در چند کیلومتری شهر سنندج به دست برادران خود به بهانه ناموسی بیرحمانه سر بریده شده و مثله مثله شده است.

سرگل مادر دو کودک خردسال بوده است.

به گفته یک منبع مطلع، سرگل حبیبی چندی پیش به اتهام ارتباط با یک جوان توسط نیروهای کلانتری محل بازداشت لیکن هر دو پس از یک روز آزاد شده‌اند.

در ایران خودکشی، قتل، کشتار و خشونت علیە زنان بطور سیستماتیک در سایە قوانین ضد زن رژیم اسلامی بە یک غدە سرطانی تبدیل شدە است کە هر روز بە بدنە کل جامعە رسوخ کردە است. کشتار زنان و تبعیض علیە حقوق زن وجدان بشریت را بدرد آوردە است و باید راە چارەای پیدا کرد! راە حل اصلی بزیر کشیدن قوانین ضد زن رژیم اسلامی در کنار نقد سریع مذهب و سنتهای عقبماندە مردسالاری است کە جزو ریشە غدە سرطانی هستند کە بجان زنان در ایران افتادەاند!

پایان دادن بە خشونت، کشتار و بی حقوقی زنان کار جنبش سوسیالیستی با رهبری طبقە کارگر در همراهی با جنبش برابری طلبانە زنان و جنبشهای برابری طلبانە جامعە ایران است!

جسد سرگل حبیبی روز دوشنبه در قبرستان محمدی شهر سنندج درسکوت کامل خبری و بدون برگزاری هیچ گونه مراسمی دفن شده است. برگرفته از صفحه فیسبوک مریم افراسیاب پور.

تداوم بازداشت آنیسا جعفری مهر در اسلام آباد غرب

آنیسا جعفری مهر، فعال فرهنگی اهل اسلام آباد غرب با گذشت ۶ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد. آتیسا جعفری مهر روز دوشنبه ۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز شنبه ۸ آذرماه ۱۳۹۹،  آنیسا جعفری مهر، فعال فرهنگی اهل اسلام آباد غرب با گذشت ۶ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد.

ماموران در زمان بازداشت، ضمن بازرسی منزل، شماری از لوازم شخصی از جمله لپ‌‌تاپ، تلفن همراه و برخی از کتاب‌های او را ضبط کرده و با خود برده بودند.

آنیسا جعفری مهر روز سه‌شنبه ۴ آذرماه طی تماس تلفنی با خانواده خود درخواست تعیین وکیل کرده بود.

به گفته یک منبع مطلع بازداشت او توسط ماموران اطلاعات سپاه و با دستور دادستان اسلام آباد غرب صورت گرفته است.

تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست. آنیسا جعفری مهر آذرماه سال گذشته نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. آنیسا جعفری مهر، ۲۷ ساله و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی دانشگاه کردستان است.

سپیده فرهان در دوازدهمین ماه حبس  

سپیده فراهان از معترضین دی ماه ۹۶ و دانشجوی دانشگاه آزاد کرج از دی‌ماه ۹۸ تا کنون در بند زنان اوین زندانی است. او که در دادگاه بدوی حکم ۶ سال حبس گرفته بود و در تجدید نظر ۲ سال آن تایید شد، اکنون در دوازدهیمن ماه حبس خود به سر می‌برد.

 

خودسوزی یک دختر جوان در سروآباد

یک دختر جوان در شهرستان سروآباد اقدام به خود سوزی کرد و جان خود را از دست داد. بر اساس این گزارش، هویت این شهروند لیلا فرهادی فرزند کریم اهل روستای “دزلی” از توابع سروآباد عنوان شده است. در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “این دختر جوان ده روز پیش به دلیل اختلافات خانوادگی، اقدام به خودسوزی کرد و پس از ده روز بستری در یکی از بیمارستان های کرمانشاه، روز چهارشنبه جان باخت.

از فجایع بقاء جمهوری اسلامی

 قتل فجیع زن جوان در آبادان توسط برادرش به دلیل ازدواج موقت وی! روز دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ در منطقه ذوالفقاری آبادان، مرد جوان در اقدامی هولناک با شلیک گلوله به سر خواهرش در برابر چشمان خواهر زاده‌اش، دست به قتل زد و از صحنه جنابت گریخت. در تجسس های بعدی مشخص شد که زن جوان چند سالی است که از شوهرش طلاق گرفته از چندی قبل به ازدواج موقت مردی اهل عراق در آمده است که همین موضوع به عامل کشته شدنش تبدیل می شود.

به همین سادگی و در روز روشن، برادری این اجازه را به خود می دهد که بنا به “غیرت و ناموس پرستی” با اسلحه خواهر خود را بکشد؛ این تکه ای از جهنمی است که حکومت اسلامی برای میلیونها زن در جامعه ایران پدیدآورده، جهنمی با ناامنی کامل جانی. چنین جنایت آشکاری اما، هر چند به دستان و با اسلحه برادر مقتول صورت گرفته، اما این در واقع جمهوری اسلامی است که با چکاندن ماشه این زن را کشته است. در واقع، جمهوری اسلامی در طی بیش از چهار دهه عمر ننگین خود با تزریق و تولید و باز تولید فرهنگ مردسالار و ضدزن در جامعه ، باعث افزایش زن ستیزی در جامعه شده است و همچنین سیستم قضایی اش متجاوزین و قاتلین زنان را به هزار و یک بهانه “شرعی و عرفی” مورد حمایت قرار داده است که باعث بریده شدن سر زنان و به آتش کشیده شدن آنها و همچنین اسید پاشی به صورت زنان می شود. تنها راه رهایی از چنین وضعیت اسفباری در جامعه و رهایی از این فرهنگ نرینه سالار حکومتی و دستیابی به جامعه ای که امنیت و برابری برای زنان سنگ بنای نخست آن باشد، سرنگونی هر چه سریعتر جمهوری اسلامی است، یعنی حکومت تولیدکننده زن کشی و قتلهای ناموسی. هر روز افزایش در عمر سراسر جنایت جمهوری اسلامی، به قیمت جان زنان زیادی تمام خواهد شد.

آخرین وضعیت شهره حسینی مترجم

شهره حسینی، مترجم و از فعالین، هشت آذر برای بار دوم به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین، به ریاست قاضی حاجی مرادی احضار شد، اما پس از حضور در دادسرا با افزایش مبلغ وثیقه به یک میلیارد تومان مواجه شد. شهره حسینی را در همین مکان بازداشت‌ کردند و به زندان اوین انتقال دادند.

شهره حسینی مهر سال جاری توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد.

این مترجم در نهایت ۱۵ مهر با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

مأموران در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی او از جمله، لپ‌تاپ، تلفن همراه، اسناد و مدارک شخصی را ضبط کرده با خود برده بودند.

ایسکرا   ۹ ۱۰٦

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate