اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۶ آذر ۹۹ / ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

قتل ناموسی یک زن در سردشت

وفا عبدالله زاده ، دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ (۷ دسامبر۲۰۲۰ ) در مقابل محل مسکونی خود توسط برادر و برادر زاده اش با اسلحه به قتل رسید .

با پشتیبانی ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی نیز تصریح کرده که پدر و جد پدری بخاطر کشتن فرزند قصاص نمیشوند ،توسط یکی از اطراف با نفوذ خانواده ،که ۲۵ سال است در دادگاه سردشت شاغل می‌باشد ،از ارائه نظر پزشکی قانونی به دیگر اعضای خانواده و چندین خبرنگار محلی که از این موضوع مطلع شده بودند ،جلو گیری بعمل آمده

وفا عبدالله زاده سال گذشته از همسرش جدا شده و به تنهایی زندگی میکرده و خانواده او وی را بایکوت کرده بودند. باید باصدای بلند اعلام کرد که زن ناموس هیچکس نیست! فرهنگ و مناسباتی که زنان را برده و اسیر تعریف میکند متعلق به هزار و چهار صد سال قبل است

 

خودسوزی دو دختر جوان

دو دختر نوجوان در روستاهای شهرستان ارومیه اقدام به خودسوزی و به زندگی خود پایان دادند. روز پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۰)، یک دختر ۱۵ ساله اهل روستای ”کانی رش“ با هویت ”روناک عزیزوند“ اقدام به خودسوزی و به زندگی خود پایان داد. به گفته یک منبع مطلع، روناک عزیزوند در سن ۱۴ سالگی با فردی اهل روستای شکل آباد مرگور ارومیه با هویت امید محمودیان زندگی مشترک خود را آغاز و به دلیل اختلافات و مشاجره با همسرش اقدام به خودسوزی کرده است. عدم حمایت قانونی و ممنوعیت صریح ازدواج کودکان در قوانین ایران موجبات تشدید ازدواج‌های تحمیلی به کودکان در ایران است. از سوی دیگر، روز شنبه ۲۲ آذر (۱۲ دسامبر)، یک دختر ۱۶ ساله اهل روستای باوان از توابع ارومیه به دلیل مشکلات خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده و به زندگی خود پایان داده است هویت این دختر نوجوان را ”زهرا اسماعیلی“ عنوان شده است.

خودسوزی منجر به فوت دختر ۱۷ ساله در شهرستان ارومیه

روز شنبه ۲۲ آذر، یک دختر ۱۷ ساله ساکن یکی از روستاهای شهرستان ارومیه که چندی پیش به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده و به بیمارستان منتقل شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. در تمامی خودسوزیها و خودکشی های زنان اصطلاح “اختلافات خانوادگی” عنوان میشود که این ظاهر ماجرا است. بانی و مسبب اصلی، قوانین، فرهنگ و سنتهای اسلامی مرد سالار است که یک رکن اصلی ساختار حاکم بر جامعه ایران است.

اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان در سمنان

روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه، یک دختر نوجوان حدودا ۱۸ ساله در سمنان قصد پرتاب کردن خود از روی پل را داشت که با مداخله نیروهای امداد و نجات از اقدام وی جلوگیری شد. سهم نوجوانان ایران از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

 

زندان قرچک ورامین؛ احضار گلرخ ایرایی به اطلاعات سپاه

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین روز دوشنبه ۱۷ آذرماه طی احضاریه‌ای که در زندان به وی ابلاغ شد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه احضار شد. خانم ایرایی با بیان اینکه اکنون دوران محکومیت خود را سپری می‌کند احضار خود را غیرقانونی خواند و از اعزام به بازداشتگاه این نهاد امنیتی خودداری کرد. دلیل احضار این زندانی سیاسی مشخص نیست؛ با این حال دستگاه‌های امنیتی ایران سابقه‌ی طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارد؛ از جمله خانم ایرایی که به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان همزمان با پایان ۳ سال حبس خود به ۲۵ ماه حبس که اکنون مشغول تحمل آن است محکوم شد.

الهام صمیمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز پنجشنبه ۲۰ آذر، الهام صمیمی ، دانشجوی دانشگاه تهران، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. الهام صمیمی در تاریخ ۴ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران بازداشت شده بود.

نجمه واحدی و هدی عمید مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

نجمه واحدی و هدی عمید، دو فعال حقوق زنان، توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس و ممنوعیت از فعالیت اجتماعی محکوم شدند. بر اساس این حکم هدی عمید به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری و نجمه واحدی به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شدند. این شهروندان در تابستان ۹۷ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و در آذرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بودند.

 

گلرخ همیشه صدای آزادیخواهی بوده است. صدایش باشیم

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین روز یکشنبه ۲۳ آذرماه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. ماموران گارد زندان قرچک در زمان انتقال خانم ایرایی، وی و سهیل حجاب را با شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. به احتمال زیاد سپاه پاسداران مجددا در صدد پرونده سازی و صدور حکم بیشتر برای گلرخ است. گلرخ به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان همزمان با پایان ۳ سال حبس خود به ۲۵ ماه حبس که اکنون مشغول تحمل آن است محکوم شد.

 

نگار مسعودی به قید وثیقه آزاد شد

 نگارمسعودی ، عکاس، مستندساز و فعال حقوق زنان روز شنبه ۲۲ آذر به قید وثیقه آزاد شد.

 انقلاب زنانه این آزادی را به نگار مسعودی، به همه قربانیان اسیدپاشی های زنجیره ای اصفهان و همه زنان قربانی و تحت ستم تبریک میگوید و خواهان مختومه اعلام شدن پرونده قضایی و امنیتی نگار مسعودی و همه فعالین است.

دوچرخه سواری حق مسلم زنان است

 فعالیت مجدد دوچرخه‌های اشتراکی در اصفهان به شرط ممنوعیت استفاده زنان بار دیگر خبر ساز شد. حسن فتحی مجری طرح پروژه الیپکو، در خصوص آغاز فعالیت مجدد سرویس دوچرخه‌های اشتراکی در اصفهان گفت: ”در هفته‌های اخیر دوچرخه‌ها به صورت مشروط به خیابان‌های این شهر برگشته‌اند؛ فعالیت مجدد دوچرخه ها در صورتی آغاز شده است که زنان از آن‌ها استفاده نکنند، همچنین نهادهای نظارتی با حضور در پنل مدیریتی اپلیکیشن الیپکو که تنها سرویس دوچرخه اشتراکی در اصفهان است، بر ارائه نشدن دوچرخه به زنان نظارت کنند.” در این میان برخی مردان از خانواده یا دوست و آشنا با زیر پا گذاشتن احکام موجود با یک شماره ملی دو عدد دوچرخه را کرایه میکنند تا بتوانند به نوعی در دور زندن این زن ستیزی با زنان همراه شوند. هر چند که این کار مردان در نوع خود قابل تقدیر و ستایش است ولی جمهوری اسلامی کاری میکند که چرخه وابستگی زن به مرد همچنان ادامه پیدا کند و زنان رسما هویت مستقل انسانی نداشته باشند. نظام ضدزن حاکم بر ایران با حذف زنان در تمام عرصه های ورزشی، فرهنگی و هنری و کله همه سطوح اجتماعی،‌ نه تنها زنان را متوقف نمیکند بلکه زنان را برای مبارزه هر چه بیشتر با این نظام زن ستیز را مقاومتر و راسختر خواهد کرد. به موازات عرصه های مختلفی همچون مبارزه علیه حجاب اجباری و علیه تفکیک جنسیتی و حق ورود زنان به استادیومها،‌ حق طلاق و حضانت فرزند و حق سفر، حق دوچرخه سواری زنان هم به یک عرصه نبرد علیه جمهوری اسلامی و آیت الله های قرون وسطایی اش تبدیل شده است. انقلاب زنانه در راستای رسیدن زنان به هویت انسانی، آزاد و برابر، هر گونه ممنوعیت و محدودیت از حقوق مسلم انسانی زنان را محکوم میکند. انقلاب ایران یک انقلاب زنانه است.

امر به معروف یا تجاوز آشکار به حقوق زنان

هدی کریمی صدر از فعالین انقلاب زنانه کاظم صدیقی امام جماعت موقت تهران با سخنان اخیر خود با عنوان، امر به معروف و نهی از منکر دژ دیدبانی حراست از زندگی است، بار دیگر مسئولیت زن ستیزی و مرد سالاری را به آتش به اختیارهای نظام گوشزد کرد. نظام زن ستیز جمهوری اسلامی با نام امر به معروف و نهی از منکر بارها ظلم و خشونت بر علیه زنان را در جامعه تبلیغ و تکرار کرده است. در حالیکه سازمان‌های حقوق بشر سازمان ملل به جمهوری اسلامی اخطار داده و خواستار تصویب لایحه و راهکار برای رفع خشونت و زن ستیزی است، نظام حاکم با در دست داشتن تریبون‌های متعدد از تریبون نماز جمعه تا صدا و سیما، تجاوز آشکار به حقوق زنان و خشونت را آشکارا اعلام و ترویج می‌کنند. کاظم صدیقی در مورد حیات جامعه‌ای سخن می‌گوید که مردم در آن به خرید نان قسطی روی آورده‌اند و فقر و تهیدستی در آن بیداد می‌کند. امام جماعت موقت تهران که در عین حال رئیس ستاد امر به معروف کشور هم هست به خوبی می‌داند که مفهومی که سنگش را به سینه می‌زند مصداق اذیت، آزار و تجاوز به حریم خصوصی افراد به خصوص زنان است، اما در عین حال همانگونه که اقرار کرده یکی از دژهای اساسی برای حفظ حیات نظام است. به همین خاطر حاکمیت ترجیح می‌دهد به جای رسیدگی به معیشت، اشتغال، رفع نابرابری و … به سیاستهایی مشغول باشد که حیات خودش را تضمین کند و نه حیات مردمم را.

زنان در عراق در صف اول اعتراض علیه حکومت

دسامبر ۲۰۲۰ اعتراضات در عراق علیه فقر و فلاکت و حضور نیروهای تروریستی جمهوری اسلامی در این کشور از سر گرفته شد. اعتراضاتی که قبل از شیوع ویروس کرونا با شعار با انقلاب حکومت را باید به زیر بکشیم و نیروهای جمهوری اسلامی باید بیرون بروند،‌ به قلب دولت و حکومت حاکم عراق زده بود.

حالا اعتراضات از سر گرفته شده و زنان همچون همیشه در صف مقدم هستند.

 

یک خبرنگار زن در افغانستان ترور شد

شفقنا- منابع خبری از قتل یک خبرنگار زن در افغانستان خبر می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز؛ ملاله میوند خبرنگار و فعال حقوق زنان در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد. راننده این خبرنگار تلویزیونی نیز در این حمله به قتل رسیده است. با کشته شدن ملاله میوند، تعداد خبرنگاران کشته شده افغان در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۰ نفر رسید.

سخنگوی فرمانداری ننگرهار اعلام کرده این خبرنگار زن درحال رفتن به محل کار خود بود که به قتل رسید. این ولایت محل فعالیت تروریست‌های داعش و طالبان است اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است. با این حال سخنگوی طالبان اعلام کرده این گروه نقشی در ترور میوند نداشته است؛ اما سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرده طالبان مسئول قتل نیمی از خبرنگارانی است که در افغانستان ترور شده‌اند. گفتنی است مادر میوند نیز چند سال پیش به دست افراد ناشناس به قتل رسیده بود.

ازدواج ۷ هزار کودک ایرانی

براساس آمار منتشر شده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» توسط مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری بالغ بر ۷۰۰۰ ازدواج دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک ازدواج دختر بچه کمتر از ۱۰ سال به ثبت رسیده است.

این در حالی است که «لایحه منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال» چند سالی است که از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به کمیسیون لوایح دولت ارائه و همچنان در انتظار تصویب است.

مطابق با آمار دیگری که از سوی همین مرکز منتشر شده است، تعداد ۳۴۶ نوزاد در بهار سال جاری متولد شده‌اند که مادران آنها کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند.

حمله وحوش و مزدوران رژیم اسلامی به باشگاه زنان در اهواز

تحت عنوان مقابله با بی حجابی!! و دستگیری تعدادی درمقابل این بی حرمتی و تعرض به حریم زنان و دختران هرگز نباید سکوت کرد.

زنان آرژانتین پس از مدت‌ها مبارزه موفق شدند “حق سقط جنین” را به قانون تبدیل کنند

انقلاب زنانه معتقد است که از بین بردن عامدانه جنین، ناشی از بی ارزش شدن وجود انسان در جامعه به دلیل تنگناهای اقتصادی و فرهنگی از سر تناقضات مناسبات اجتماعی استثمارگر و محرومیت ها و مصائبی است که طبقه حاکم بر انسان تحمیل می کند. با اینحال سقط جنین باید آزاد باشد و اگر زنی به هر دلیلی تصمیم به کورتاژ میگیرد، باید از طرف دولت از لحاظ بهداشتی، پزشکی و روانشناسی مورد حمایت قرار گیرد و نیز حرمت انسانی او مراعات شود که سلامتی جسمی و روحی وی و بالطبع سلامتی جامعه به مخاطره نیافتد، که قطعا دادن این امکانات به زنان نیز بر عهده حکومت حاکم است.

سرنگونی جمهوری اسلامی اولین گام برای دستیابی زنان ایران به حقوق ابتدایی انسانی است.

ایسکرا   ۱ ۱۰٧

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate