اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳ دی ۹۹ / ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

فراخوان جمعی از فعالین حقوق زن در پارک آیتی سنندج

 روز جمعە ۲۸ آذر٩٩ بە فراخوان جمعی از فعالین حقوق زن در پارک آیتی سنندج ساعت ١١ صبح تجمع اعتراضی برگزار گردید. تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاتهایی با شعار قتل سرگل حبیی را محکوم می کنیم!، کشتن زنان تحت هر نامی محکوم است!، زن ناموس هیچکس نیست!، اعمال خشونت بر زنان در اشکال گوناگون به بهانه های واهی محکوم است! توجە عابرین و مردمی کە در محل حضور داشتن را بە این حرکت اعتراضی جلب کردند. در خاتمە این حرکت یکی از زنان شرکت کنندە بیانیە جمعی از زنان سنندج را در محکومیت قتل سرگل حبیبی و قتلهای ناموسی را قرائت کرد کە به تائید شرکت کنندگان رسید.

متن بیانیە جمعی از فعالین حقوق زن در سنندج در محکومیت قتل سرگل حبیبی و قتلهای ناموسی:

ما فعالین حقوق زن در سنندج ضمن محکوم کردن قتل سرگل حبیبی و پدیدە قتلهای ناموسی خواهان تغییر قانون تبعیض آمیز علیە حقوق زنان هستیم.  زن ناموس مرد نیست! قانون باید حقوق برابری زن و مرد را برسمیت بشناسد!

برای ریشەکن کردن قتلهای ناموسی، باید با ارادە تودە مردم و ازجملە زنان بتوانیم در کنار تغییر قانون در مقابل فرهنگ ضد زن و فرهنگ عقبماندە مردسالاری هم مقاومت اجتماعی ایجاد کنیم کە پدیدە زشت و شنیع زن کشی و قتلهای ناموسی را بە زبالە دان تاریخ بریزیم.

ما از همە سازمانهای سیاسی، اجتماعی، تشکلهای کارگری و نهادهای اجتماعی، فرهنگی و از همە انسانهای آزادیخواە و شرافتمند میخواهیم برای تغییر قانون تبعیض آمیز علیە حقوق زنان و همچنین در نقد و افشای پدیدە عقبماندە فرهنگ ضد زن و مردسالاری با ما همصدا و با هم برای مجازات قاتلین زنان و نقض کنندگان حقوق زنان بمیدان بیایند!

زنی ٢١ ساله در دهگلان توسط همسرش به قتل رسید

شامگاه روز دوشنبه بیست و چهارم آذرماه، یک زن جوان به نام “آزاده مروتی” ٢١ ساله ساکن روستای “تیلکو” از توابع شهرستان دهگلان با ضربات چاقو توسط همسرش به قتل رسید.

به گفته یک منبع آگاه، این زن جوان با چهار ضربه چاقو توسط همسرش در دم جان باخته است.

این منبع آگاه افزود: این حادثه به دلیل اختلافات خانوادگی روی داده و همسر مقتول نیز به علت جراحات وارده زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

فرمانده انتظامی دهگلان در این رابطه به خبرگزاری‌ها اعلام کرده است: “ماموران به منظور تکمیل پرونده به بیمارستان مراجعه کردند و فرد زخمی در بازجویی‌های اولیه به قتل همسر ۲۱ ساله خود به علت اختلافات خانوادگی اعتراف کرد.”

در همین ارتباط نیز، روز سەشنبە هجدهم آذرماه، وفا عبداللەزادە، اهل سردشت، متولد ١٣٦٠ شمسی و مادر ٢ فرزند، بە بهانە حفظ “ناموس” بە دست برادرانش کشتە شد.

همچنین نهم آذرماە، سرگل حبیبی، ٣١ سالە، اهل سنندج، متأهل و مادر دو فرزند بە بهانە “ناموس” با ضربات متعدد چاقو توسط برادرانش بە قتل رسید.

اعتراض زنان به وضعیت نامناسب غذا در زندان مرکزی ارومیه

وضعیت نامناسب غذا در زندان مرکزی ارومیه منجر به اعتراض زنان محبوس در بند زنان این زندان شده است. برپایه گزارش رسیده طی ماه گذشته برنامه غذایی بند زنان زندان ارومیه تغییر کرده و به دلیل غذاهای نامناسب و با کیفیت پایین زنان محبوس در این زندان چند بار به مسئولین زندان اعتراض کرده‌اند و علی‌رغم قول مساعد برای بهبود برنامه غذایی، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

به گفته یک منبع مطلع از زندان ارومیه، گوشت به طور کامل از برنامه غذایی بند زنان زندان ارومیه حذف شده و مسئولین زندان نیز تاکنون دلیل حذف گوشت را از برنامه غذایی اعلام نکرده‌اند.

این منبع در ادامه اعلام کرد که به دلیل کیفت پایین غذاهای زندان اکنون زندانیان خود ناچار می‌شوند با هزینه شخصی و با امکانات ناچیز زندان غذا درست کنند که با توجه به نبود امکانات لازم و غیره بهداشتی بودن محیط پخت غذا در زندان، شماری از زندانیان بیمار شده‌اند.

 تلاش برای به رسمیت شناخته شدن حق دوچرخه‌سواری زنان

گروه دوچرخه‌سواران سبزاندیش که با همت آلن پطروسیان بسکتبالیست نام‌دار سابق تیم ملی بسکتبال ایران راه‌اندازی شده، هر سه‌شنبه برای به رسمیت شناخته شدن دوچرخه‌سواری زنان تلاش می‌کند. سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ نیز این اعضای گروه برای راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری در بندرانزلی دور هم جمع شدند.

 حق دوچرخه‌سواری زنان یکی دیگر از عرصه های نبرد زنان علیه جمهوری اسلامی است که همچون مبارزه با حجاب اجباری جمهوری اسلامی را درمانده و مستاصل کرده است.

انقلاب زنانه در راستای رسیدن زنان به هویت انسانی، آزاد و برابر، هر گونه ممنوعیت و محدودیت از حقوق مسلم انسانی زنان را محکوم میکند. انقلاب آتی ایران یک انقلاب زنانه است.

 

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمانی منیره عربشاهی

هفته گذشته پزشک عمومی زندان پس از معاینه منیره عربشاهی به دلیل تورم غده تیروئید ایشان را به پزشک متخصص ارجاع داد. پزشک متخصص زندان نیز روز یکشنبه ۲۳ آذرماه پس از معاینه بر لزوم عمل جراحی و نیاز به اسکن ظرف ۴۸ ساعت تاکید کرد؛ اکنون تنفس منیره عربشاهی به دلیل تورم در ناحیه گلو با سختی مواجه شده اما با این حال دستور پزشک برای انجام آزمایش هنوز انجام نشده است.

درخواست جمعی از فعالان برای آزادی فوری افسانه عظیم زاده

جمعی از فعالان حقوق زن و کودکان کار و خیابان با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادامه بازداشت افسانه عظیم‌زاده، فعال حقوق کودکان، خواستار آزادی فوری و بدون شرط او شدند.

این فعالان اعلام کردند که افسانه عظیم زاده از زمان بازداشت فقط یک تماس تلفنی بیست ثانیه‌ای با خانواده‌‌اش داشته که در آن تماس فقط توانسته اعلام کند که در بازداشت است.

در این بیانیه آمده است که هنوز هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده، محل و علت بازداشت عظیم‌زاده ارائه نشده و خانواده و خود او نیز اطلاعی در این زمینه ندارند.

این فعالان تاکید کردند که افسانه عظیم‌زاده در شرایط جسمی مطلوبی نیست و در زمان بازداشت به علت مشکلات عدیده جسمی دارو مصرف می‌کرده است.

تصویب قانون مقابله باتجاوز و جرائم جنسی در پاکستان

تصویب قانون مقابله باتجاوز و جرائم جنسی در پاکستان یک پیشروی برای زنان پیشرو و حق طلب و جنبش زنان و عقب نشینی اسلام سیاسی در این کشور است

در پی اعتراض دها هزار نفری در پاکستان علیه تجاوز گروهی به یک زن مقابل دیدگان فرزندانش در حاشیه یکی از بزرگراه ها که در ماه سپتامبر اتفاق افتاد، قانون جدید مقابله با جرائم جنسی به تصویب رئیس جمهور دولت پاکستان رسید و این قانون بلافاصله لازم الاجرا خواهد بود و طی سه ماه آینده باید به تصویب پارلمان پاکستان نیز برسد.

تصویب این قانون موجب تسریع روند محکومیت ها و نیز راه اندازی اولین سامانه ثبت هویت مجرمان جنسی در این کشور را بدنبال دارد و بدون شک این دستاوردی مهم برای جامعه پاکستان و مشخصا زنان پاکستانی است. این قانون جدید که اساسا نتیجه اعتراضات گسترده چند ماه اخیر در سطح جامعه پاکستان است، به طور قطع گامی بلند در جهت تامین امنیت بیشتر برای جامعه و از بین بردن پدیده ضد انسانی تجاوز خواهد بود.

بر اساس این قانون دادگاه‌‌هایی ویژه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با تجاوز و سوءاستفاده جنسی علیه زنان و کودکان تشکیل و روند دادرسی‌ در پرونده‌های این جرائم به یک بازه زمانی حداکثر چهاه ماهه محدود می‌شود.

این قانون افشای هویت قربانیان تجاوز را ممنوع کرده و مقامات مسئول را مکلف کرده است که یک سامانه ملی برای ثبت اطلاعات مربوط به مجرمان تجاوز جنسی را دایر کند. بر اساس این قانون مراکز ویژه‌ای هم در سراسر کشور برای رسیدگی سریع به شکایت قربانیان برای انجام تحقیقات اولیه و نیز انجام آزمایش‌های پزشکی در طی حداکثر شش ساعت پس از ارائه شکایت نزد پلیس ایجاد می‌شود.

تا پیش از این قانون رسیدگی به جرایم جنسی در محاکم پاکستان ممکن بود سال‌ها به درازا بکشد. عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«این دستورالعمل قانونی باعث می‌شود که به موارد سو‌استفاده جنسی از زنان و کودکان به سرعت رسیدگی و محکومیت‌ها در این زمینه تسریع شود.»

بر اساس این قانون مسئولان قضایی که در رسیدگی به شکایت قربانیان تجاوز جنسی کوتاهی کنند به سه سال حبس محکوم می شوند.

هر سال حدود هزار زن پاکستانی قربانی قتل‌های ناموسی می‌شوند. قربانیان تجاوز جنسی در این کشور نیز در اغلب مواقع از روی شرم تجاوز را مسکوت می‌گذارند.

 

طی روزهای گذشته سه نوجوان درکردستان دست به خودکشی زدند

طی روزهای گذشته سه نوجوان درکردستان دست به خودکشی زدند ۱٫ یک دختر به نام “سارا محمد زاده” ۱۲ساله اهل میاندوآب که به دلایل نامعلومی اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد. ۲٫‌ یک دختر دانش آموز دیگر با هویت “ماهک ملک زاده” اهل بوکان که گفته میشود به دلیل نمرات پایین درسی دست به خودکشی زده و به زندگی خود پایان داد. ۳٫ یک پسر دانش آموز با هویت “آریا حسینی” ‌۱۲ ساله اهل مهاباد به دلیل فقر و نداشتن قدرت خرید گوشی اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد.

بیکاری، فقر و تبعیض سیستماتیک و سیاستهای حکومت جمهوری اسلامی از دلایل ناامیدی جوانان به آینده و سوق به سوی خودکشی می باشد.

براساس آمار مرکزی جمعیت حقوق بشر کوردستان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون و با احتساب این مورد ۴۵ شهروند زن و ۳۵ شهروند مرد در شهرهای کردستان خودکشی کرده و یا کشته شده‌اند.

 

ایسکرا   ۲ ۱۰٧

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate