اخباروگزارش های کارگری ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲

گرامی باد ۸ مارس(۱۸ اسفند سال۱۴۰۲) روز جهانی دفاع از حقوق زنان،مبارزه علیه تبعیض ونابرابری جنسیتی واعتراض به خشونت علیه زنان و اذیت وآزارشان درخانه،خیابان ومحل کاروتحصیل

– جمعی از فعالان صنفی فرهنگیان و کارگری و بازنشستگان روز جمعه ۱۸ اسفند برابر با ۸ مارس “روز جهانی زن”به دیدار خانم فروزان علیزاده همسر آقای رسول بداقی، معلم زندانی و خانواده های آقای داود رضوی و حسن سعیدی از زندانیان سندیکای شرکت واحد رفتند. 

– برگزاری گلگشت و مراسم به مناسبت روزجهانی زن در بانه،بوکان وسنندج

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  به مناسبت ۸ مارس نماد قدرت بی‌قدرتان

– بیانیە انجمن صنفی معلمان کوردستان (سنندج، سقز و زیویه، مریوان و سروآباد، دیواندرە) بە مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن 

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:گرامی باد روز جهانی زن

– روز جهانی اقدام توسط فدراسیون بین المللی کارگران‌حمل‌و‌نقل در ارتباط با روز جهانی زن:

«این جهان ما هم هست»

– جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در جزیره لاوان

– دومین روزاز دور جدید اعتصاب کارگران پتروشیمی مارون ۵ رامشیر دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۳ ماه حق بیمه

– دیوان عدالت اداری با صدور حکمی رای صادره از هیئت بدوی  و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری علیه خانم زهرا صیاد دلشادپور را نقض کرده و پرونده را به هیات رسیدگی بدوی اعاده نموده است. 

*******

*جمعی از فعالان صنفی فرهنگیان و کارگری و بازنشستگان روز جمعه ۱۸ اسفند برابر با ۸ مارس 

“روز جهانی زن”به دیدار خانم فروزان علیزاده همسر آقای رسول بداقی، معلم زندانی و خانواده های آقای داود رضوی و حسن سعیدی از زندانیان سندیکای شرکت واحد رفتند. 

در این دیدارها ضمن تاکید بر مقاومت و ایستادگی در برابر هر‌گونه سلطه و بی‌عدالتی فارغ از جنسیت و تاکید بر برابری‌خواهی؛ بر هنر عشق‌ورزی انسانی برای تمامی مردم دنیا تاکید شد.

در پایان نیز هدایایی به رسم یادبود از طرف شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،به زنان حاضر در این دیدارهای ساده و صمیمی تقدیم شد.

#زن_زندگی_آزادی

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*برگزاری گلگشت و مراسم به مناسبت روزجهانی زن در بانه،بوکان وسنندج

براساس فیلم ها وتصاویرمنتشره در شبکه های اجتماعی،روزجمعه ۱۸ اسفند گلگشت و مراسم به مناسبت روزجهانی زن توسط فعالین ومدافعین حقوق زنان دراطراف شهرهای بانه،بوکان وسنندج برگزارشد.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  به مناسبت ۸ مارس نماد قدرت بی‌قدرتان

روز جهانی زن برای مردم ایران معنایی  ویژه دارد. 

تاریخ معاصر ایران نشان داده است که هر تغییری در ایران لزوما از شکستن قشربندی‌های جنسیتی عبور می‌کند. 

از طاهره قرةالعین قزوینی، سردار بی‌بی‌مریم‌بختیاری، زنانی که در رکاب ستارخان – به ضرورت زمانه – لباس مردانه پوشیدند و در صف مجاهدین آذربایجانی جنگیدند، انجمن‌های مخفی و عیانی که در عهد مشروطه‌خواهی شکل گرفتند و تاریخ بیش از یک صد ساله‌ی مبارزه زنان ایران با استثمار و ارتجاع را ساختند … تا غریو آزادی‌خواهی زنان پیشتاز، در قیام ژینا ۱۴۰۱ نشان داده است که نیرویی عظیم در این قشر تحت ستم تاریخی نهفته است که هر گاه حتی اندکی از آن آزاد ‌شود، بشارت تغییری شگرف را می‌دهد.

زنان پیشتاز در گستره‌ی تاریخ معاصر ایران و جهان به خوبی درک کرده‌اند که علاوه بر ستم مضاعفی که در طول اعصار بر آنها روا داشته شده است، سرنوشتشان به سرنوشت دیگر اقشار و طبقات تحت ستم جامعه پیوند خورده است. نقطه عطف این پیوند، اولین مراسم روز زن است که برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک در سال ۱۹۰۸» برگزار شد. در آن اعتصاب ۱۲۹ تن از زنان کارگر در یک کارخانه نساجی در شهر نیویورک زنده زنده سوختند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همراهی و حمایت خود را با همه‌ی اقشار تحت ستم ایران اعلام می‌دارد و آزادی و رهایی مردم ایران را در گرو آزادی و رهایی زنان و همه‌ی محرومان و ستم‌دیدگان از زنجیرهای ظلم و بیداد و بهره‌کشی می‌داند. ما بر این باوریم که رهایی طبقات محروم و تحت ستم جامعه بدون آزادی و رهایی زنان ممکن نیست.

#زن_زندگی_آزادی

*بیانیە انجمن صنفی معلمان کوردستان (سنندج، سقز و زیویه، مریوان و سروآباد، دیواندرە) بە مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن 

بەنام ژن ژیان ئازادی

   امسال در حالی ۸ مارس را گرامی می‌داریم کە بخش حداکثری جامعە از نگاە سنتی بە زن در عرصەهای فرهنگی، حقوقی و سیاسی گذر کردە و حضور زن فارغ از نگاە جنسیتی در ابعاد مختلف اجتماع امری عادی و پذیرفتە شدە است بر مبنای تساوی کامل حقوق زن و مرد. این تحول گفتمانی بدون شک در سایە‌ی سالها مبارزە زنان پیشرو و مردان برابری‌خواە صورت گرفتە؛ زنانی کە هم داس ناموس بر گردن داشتند و هم نگاە سنتی بە زن آنها را در پستوی خانەها و آشپزخانەها بە بهانە حفظ حرمت و کرامت محصور کرد، شٲنشان را نیمە و سهم‌شان را نصف شمرد. واقعیت آن است کە حامی بی چون و چرای این نگاە واپس‌گرا حکومت‌هایی بودند/هستند کە سقام و دوام خود را ادامە همان روند بشدت تبعیض‌آمیز و ناعادلانە می‌دانند، لذا راە ترقی را بر زنان مسدود و درِ زندان را بە رویشان گشودند تا صدای انسانی‌شان در گلو بماند. 

  جنبش‌های اجتماعی کە معلول تغییرات بنیادین و رنسانس فکری جوامع‌اند نقش بسزایی در تحولات اجتماعی و شیفت گفتمانی جامعە دارند. تغییرات فکری در جنبش‌های اجتماعی در معرض آزمایش قرار می‌گیرند، محک می‌خورند و آنچە دوام پیدا می‌کند و می‌ماند همان است کە بە واقعیت اجتماعی تبدیل شدە و خود بعدها منشا تغییرات دیگر می‌شود.

در جنبش ژن ژیان ئازادی (زن رندگی آزادی) گفتمان مترقی و فلسفە پیشرو آن انرژی پیش برندە این جنبش بود کە بر اساس دهها تحقیق میدانی حکایت از شیفت گفتمانی جامعە و قبول برابری حقوق زن و مرد بعنوان حقیقتی انکارناپذیر در جامعە ایران دارد.

آنچه مترقی بودن جنبش “ژن ژیان ئازادی” را عیان می‌کند حضور اندیشه و فعالیت زنان در این جنبش و پیش از آن است.

   انجمن صنفی معلمان کوردستان بر این باور است کە تغییرات زیر در اندیشه و ضمیر جامعه و نیز نگاه و تصمیم حاکمان باید صورت بپذیرد:

١- آزادی زنان مطابق مفاد منشور جهانی حقوق بشر 

۲- آزادی همە زندانیان صنفی و سیاسی زن

۳- لغو حکم اعدام به ویژه زنانی کە بعلت کودک‌همسری و شرایط زیست نامناسب مرتکب جرم شدەاند

۴- ممنوعیت کامل کودک همسری و انجام سریع اصلاحات حقوقی در جهت حذف عامل‌های این پدیده‌ی شوم

۵- فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل دختران و جلوگیری از ترک‌تحصیل آنان

۶-  فراهم کردن راە ترقی زنان بر اساس شایستگی برای بر عهدە گرفتن بالاترین مسئولیت‌های سیاسی، حقوقی و قضایی

۷- تصویب برابری کامل حقوق زن و مرد در زمینە ارث و میراث

۸- هیچکس مالک بدن زن نیست و بە بهانە حفظ ناموس کسی حق ندارد حق حیات را از زن سلب کند. برای جلوگیری از قتل‌های ناموسی تصویب قوانین حمایتی از زنان امری ضروری است

۹- زنان حق انتخاب نوع پوشش خود را دارند و حکومت باید این را بپذیرد

   انجمن صنفی معلمان کوردستان بر این باور است کە دوران تبعیض بر زنان بە تاریخ پیویستە و عاقلانەترین راە را پذیرش واقعیت و تغییراتی می‌داند کە در جامعە روی دادە است.

با هەزار (زێ) و (گادەر) و (لاوێنی) ڕوونیشمان هەبێ

تاکوو ژن ئازاد نەبێ سەرچاوەکەی ژین لیخنە

                     “مامۆستا هێمن”

انجمن صنفی معلمان کوردستان (سنندج، سقز و زیویە، مریوان و سروآباد، دیواندرە)

۸ مارس ۲۰۲۴

۱۸ اسفند ۱۴۰۲ (۲۷۲۳ ی کوردی)

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:گرامی باد روز جهانی زن

مبارزات و دستاوردهای طبقه کارگر، و ‌مشخصا زنان کارگر و‌ جنبش های برابری طلبانه و آزادبخواهانه از جمله جنبش «زن زندگی آزادی» به ما آموخته اند که نباید اجازه ی اصل و فرع ساختن از مطالبات زنان و‌ دیگر گروههای تحت ستم بدهیم.

مستقل از هر آینده ای که در انتظار جامعه ما یاشد، علاوه بر برابری حقوقی و قانونی زن و‌ مرد و‌کلیه اقلیتهای جنسی و ‌جنسیتی، حق انتخاب و‌ آزادی پوشش و برابری فرصت های تحصیلی، شغلی، اجتماعی، هنری، و در درون کلیه تشکلات صنفی، مدنی و سیاسی از ملزومات اولیه حرکت پایدار به سمت احقاق حقوق پایمال شده ای زنان، و در نهایت جامعه ای انسانی تر و عادلانه تر است. 

گرامی باد ۸ مارس، روز جهانی زن

رهایی زن رهایی جامعه است

زنان زندانی آزاد باید گردند

۱۸ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۸ مارس ۲۰۲۴

*روز جهانی اقدام توسط فدراسیون بین المللی کارگران‌حمل‌و‌نقل در ارتباط با روز جهانی زن:

«این جهان ما هم هست»

روز جهانی زن که ریشه در جنبش کارگری دارد، در یکی از اولین مواردی که برجسته شد مربوط به سال ۱۹۰۹ بود، زمانیکه زنان کارگر نساجی در نیویورک راهپیمایی کردند و خواستار ساعات کار کمتر، دستمزد بیشتر و فرصت رای دادن شدند. در ۸ مارس ۱۹۱۷، زنان سوسیالیست و کارگران نساجی در پتروگراد تظاهرات گسترده ای را با مطالبه “نان و صلح” برگزار کردند – شعاری که امروزه هنوز در میان کارگران زن در کشورهای جنگ زده مانند اوکراین و فلسطین طنین انداز است.

روزهای اقدام جهانی فرصتی را برای زنان کارگر در بخش حمل و نقل، و فعالان و رهبران سندیکاهای کارگری فراهم می کند تا احساس قدرت و اتحاد بیشتری کنند و برای پیروزی در صنعتی که زنان را در اولویت قرار می دهد تلاش کنند. امسال هدف کارزار ایجاد جهانی فراگیرتر برای زنان است.

برای ایجاد قدرت اتحادیه های کارگری، ما به تشکل‌هایی نیاز داریم که رهبری، مشارکت و برابری زنان را در ساختارهای انتخابی، استراتژی اتحادیه، برنامه‌های کاری و در مواردی که در دستور کار مبارزات جمعی یا مبارزات انتخاباتی قرار دارند، در اولویت قرار دهند. بیاییم نوعی از رهبری را در تشکلات کارگری حمل و‌نقل مورد تقدیر قرار دهیم که خواسته های زنان کارگر در این بخش را به عنوان یک جمع و کسانی که قدرت را با زنانی که به دنبال نمایندگی مستقیم این مطالبات هستند، تقسیم می کنند و از آنها حمایت می کنند.

در روز جهانی زن، ما زنان کارگر در حمل و نقل را در کانال های رسانه های اجتماعی خود جشن خواهیم گرفت. با این حال، ما می دانیم که هنوز راه زیادی در پیش است: 

«این چهان ما هم هست»

منبع: فدراسیون‌بین المللی کارگران‌حمل و‌نقل

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*جمعه های اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در جزیره لاوان

*دومین روزاز دور جدید اعتصاب کارگران پتروشیمی مارون ۵ رامشیر دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۳ ماه حق بیمه

 برپایه فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی،روز جمعه ۱۸ اسفند برای دومین روز متوالی، کارگران کارگران پتروشیمی مارون ۵ رامشیر (شرکت پیمانکاری دانش بنیان پترو نیرو صبا) برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۳ ماه حق بیمه از رفتن بر سرکار خودداری کردند.

یادآوری:

ازسرگیری اعتصاب کارگران سایت ۵ مارون رامشیردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه و وعده های توخالی

براساس تصاویر وگزارش منتشره درشبکه های اجتماعی،روزچهارشنبه ۹ اسفند کارگران سایت ۵ مارون رامشیر اعتصابشان را دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه و وعده های توخالی ازسرگرفتند.

/ادامه اعتصاب کارگران سایت ۵ مارون رامشیردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه

آخرین خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی بتاریخ یکم اسفند حاکی از ادامه اعتصاب کارگران سایت ۵ مارون رامشیردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه می باشد. 

*دیوان عدالت اداری با صدور حکمی رای صادره از هیئت بدوی  و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری علیه خانم زهرا صیاد دلشادپور را نقض کرده و پرونده را به هیات رسیدگی بدوی اعاده نموده است. 

در رای صادره از دیوان عدالت اداری آمده است که موادی از قانون امره آئین دادرسی دادگاهای اداری توسط هیئت بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری رعایت نشده همچنین دادگاه تجدید به اتهام‌هایی غیر از اتهام‌های تفهیم شده در مرحله بدوی ورود کرده که نقض آشکار دادرسی عالانه می‌باشد. ورود هیات تجدیدنظر به اتهام تفهیم نشده ایراد ماهوی بوده که با نص قانون مغایر بوده و موجب تضییع حق متهم شده است.

 رای صادره از دیوان عدالت اداری تصریح کرده که هیات‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری تناسب و انصاف را در خصوص حقوق متهم رعایت نکرده‌اند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate