اخباروگزارش های کارگری ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– گلرخ ایرایی از بند زنان زندان اوین در سالگرد اعدام فرزاد کمانگر:

گفته بودی قوی بمانیم با امید به آزادی، رهایی و نجات جان عزیزان محکوم به اعداممان از چوبه‌های دار ایستاده‌ایم و برای آزادی برابری و عدالت می‌جنگیم

– تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی اصفهان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

– اعتصاب کارگران پروژه دشت عباس دهلران دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

– تجمع اعتراضی تعدادی از جوانان جویای کارهفت تپه نسبت به بیکاری مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه

– تجمع اعتراضی غرفه داران شب بازار مشهد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل شورای شهر

– بیانیه‌ی بیش از ۷۰۰  تن از فعالان فرهنگی، صنفی و سیاسی در حمایت از کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی

– ۱۹ سال از حمله چماقدارهای شورای اسلامی کار و عوامل خانه کارگر به محل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ‌میگذرد.

– اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اردبیل، اصفهان ،تبریز،تهران، شیراز و مشهد در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت ادامه دارد

– نوروز رخداد، کارگر ساختمانی را به ۳۷ ماه حبس محکوم کردند

– کانون نویسندگان ایران:

محمد رسول‌اف به ۸ سال حبس، شلاق، ضبط اموال و جزای نقدی محکوم شد.

– روزشمار آزادى عزیز قاسم‌زاده، معلم و هنرمند زندانی 

۶۳ روز حبس مضاعف و غیر قانونی یک معلم و هنرمند

جان #عزيز_قاسم_زاده درخطرست

– جان باختن یک کارگرپتروشیمی گچساران حین کار

*******

*گلرخ ایرایی از بند زنان زندان اوین در سالگرد اعدام فرزاد کمانگر:

گفته بودی قوی بمانیم با امید به آزادی، رهایی و نجات جان عزیزان محکوم به اعداممان از چوبه‌های دار ایستاده‌ایم و برای آزادی برابری و عدالت می‌جنگیم

«گفته بودی قوی بمانیم به شعر، به آواز به لیلاهایمان به رویاهایمان پشت نکنیم. امروز ۱۷ سال و ۸ ماه و ۲۲ روز از بازداشت و ۱۴ سال تمام از اعدامت گذشت. فکر می‌کنم به تو که هنوز با نام فرزاد کمانگر، معلم آزاده یادت می‌کنیم، فکر می‌کنم به ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ ، به لحظه دستگیری‌ات در حالی که برای پیگیری درمان بیماری برادرت به تهران رفته بودی، به ۱۳۶۰ روز تحمل حبس و شکنجه‌ات در زندان‌های جمهوری اسلامی به بی‌دادگاهی چند دقیقه‌ای که به اعدام محکومت کرد، فکر می‌کنم به ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، به روزی که پس از طی روند پر نقص قضائی، مخفیانه و بدون اطلاع وكیل و خانواده در محوطه پارکینگ زندان اوین جایی حوالی ما در بند زنان همراه با علی حیدریان، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان بر دارتان کشیدند، فکر میکنم.

به ناپدیدسازی قهری‌تان به پنهان‌بودن محل دفن و مشخص‌نبودن سرنوشت پیکرهایتان ۱۴ سال پس از اعدام تان فکر می‌کنم به دایه سلطنه رضایی، مادر دادخواه‌ات که وقتی به او گفتند محل دفن پسرت فرزاد كمانگر مشخص نیست» گفت «فرزاد» قبر ندارد اما تا ابد در دل تمام آزادی خواهان مدفون است» فکر می‌کنم به او که گفت چرا می‌گویید مادران عزادار ما مادران سرافرازیم فکر می‌کنم به مادر سرافرازت فکر می‌کنم که گفت: «فرزاد را بهار از من گرفتند ولی هر بهار به میان مردم بر می گردد، مردم هم بابد جلوی ظلم‌ها و ستم‌ها بایستند».

گفته بودی قوی بمانیم با امید به آزادی، رهایی و نجات جان عزیزان محکوم به اعداممان از چوبه‌های دار ایستاده‌ایم و برای آزادی برابری و عدالت می‌جنگیم

گلرخ ایرایی؛ اردیبهشت ۱۴۰۳، بند زنان زندان اوین

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی اصفهان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

روزچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، کارگران پتروشیمی اصفهان(شرکت پیمانکاری فراب) به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دست به تجمع دراین مجتمع وابسته به هلدینگ پتروپالایش اصفهان  زدند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود ۸۰ نفر از نیروهای پیمانکاری شرکت فراب در پتروشیمی اصفهان هستیم که مطالبات مزدی ما از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت نشده است در عین حال هنوز عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه شرکت فراب یکی از پیمانکاران طرف قرارداد با پتروشیمی اصفهان است که به واسطه شرکت مادر (اودی سی سی) در پروژه‌های مربوط به تجهیز و ساخت پتروشیمی مشارکت دارد، درباره دلایل اجتماع امروز همکارانش گفت: کارگران از کارفرمای مادر (شرکت او دی سی سی) درخواست دارند نظام پرداخت حقوق کارگران پیمانکاری را زیرنظر داشته باشند و اجازه ندهند که پیمانکاران حقوق کارگران را با این اندازه تاخیر بپردازند.

او افزود: پیش از این مطالبات بیشتری داشتیم که اسفند ماه سال گذشته بخشی ازآن به حساب کارگران واریز شد اما  تصور ما این بود که کارفرما بعد از این به تعهدات خود برای پرداخت به موقع حقوق عمل خواهد کرد که این اتفاق نیفتاد.

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه در تجمع امروز نیروهای حراستی قول دادند مطالباتمان را پیگیری کنند،اضافه کرد: نارضایتی ما به این جهت است که پتروشیمی سالهاست با پیمانکارانی تمدید قرارداد می‌کند که سابقه خوبی در لحاظ کردن ایمنی و پرداخت مطالبات کارگران ندارند. در واقع موضوع خروج پیمانکاران از صنعت پتروشیمی چندین سال است که از سوی دولت مطرح می‌شود، اما تاکنون کاری برای اجرای این مطالبه کارگران انجام نشده است.

*اعتصاب کارگران پروژه دشت عباس دهلران دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روزچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، کارگران پروژه دشت عباس دهلران:شرکت پیمانکاری ثمین صنعت) دراستان ایلام برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق ازاسفند ماه سال گذشته دست از کار کشیدند.

*تجمع اعتراضی تعدادی از جوانان جویای کارهفت تپه نسبت به بیکاری مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه

روزچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، تعدادی از جوانان جویای کارهفت تپه برای اعتراض به بیکاری مقابل مجتمع کشت وصنعت هفت تپه تجمع کردند وخواهان کار دراین شرکت شدند.

*تجمع اعتراضی غرفه داران شب بازار مشهد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل شورای شهر

روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، غرفه داران شب بازار مشهد برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مبنی برتصمیم شهرداری ثبت نام هر ماهه در سامانه برای اجاره غرفه ونداشتن جای ثابت مقابل شورای شهراین کلانشهر تجمع کردند.

*بیانیه‌ی بیش از ۷۰۰  تن از فعالان فرهنگی، صنفی و سیاسی در حمایت از کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی

بیش از ۷۰۰ تن از فعالان فرهنگی، صنفی و سیاسی با امضای بیانیه‌ای ضمن اشاره به تداوم حبس کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی خواهان آزادی «بی قید و شرط» آن‌ها شدند. 

کیوان مهتدی، مترجم، نویسنده فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران، و آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال کارگری از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در جریان بازداشت گسترده‌ی فعالان صنفی معلمان و کارگران، دستگیر و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

این زوج جوان پس از سپری کردن دوره‌ای طولانی در سلول‌های انفرادی، با اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام»، به‌ترتیب، به ۶ سال زندان و ۵ سال و ۸ ماه زندان محکوم شدند. از زمان بازداشت در اردیبهشت ۱۴۰۱، مهتدی حتی یک‌روز هم به مرخصی نیامده است، و آنیشا اسدالهی که ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ به طور موقت آزاد شده بود، در ۴ مرداد ۱۴۰۲ به زندان بازگردانده شد و هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

در متن این بیانیه پس شرح مختصر وضعیت کیوان و آنیشا چنین آمده است: «ما امضاکنندگان این بیانیه، کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی را دو شخصیت دلسوز و صاحب اندیشه می‌دانیم که جایشان به هیچ‌عنوان زندان نیست، از همین رو آزادی بی‌قید و شرط آنان را خواستاریم.»

برگرفته از کانال کانون نویسندگان ایران

*۱۹ سال از حمله چماقدارهای شورای اسلامی کار و عوامل خانه کارگر به محل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ‌میگذرد.

در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۴، عوامل وقت شوراهای اسلامی کار ده گانه شرکت واحد و کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با حمایت اعضای خانه کارگر و سازماندهی عوامل امنیتی و نیروهای انتظامی، به‌منظور سرکوب و متوقف کردن تلاش کارگران شرکت‌واحد برای تشکیل سندیکای مستقل پیش از اینکه اولین مجمع سندیکا برگزار شود، ساعت ۱۰ صبح با حمله به محل سندیکا درب و شیشه‌های ساختمان را شکستند (ساختمان سندیکای خبازان)، اعضای سندیکا را بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و تمامی اموال موجود در دفتر سندیکا را به سرقت بردند. 

حتی چند روز بعد از این حمله وحشیانه به اقداماتی نظیر آتش زدن ساختمان سندیکا با مواد آتش‌زا دست زدند که خوشبختانه رانندگان و دیگر کارگران با آگاهی و مقاومت و ایستادگی مرعوب نشدند و فقط یک برگ ننگین دیگری برای آنان رقم خورد و ماهیت ضد کارگری عوامل خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار بیشتر از گذشته برای جامعه کارگری روشن شد. 

ناگفته نماند عوامل این حمله که اعضای اصلی خانه کارگر و کانون عالی شوراهای اسلامی کار بودند همچنان در تمامی دو دهه اخیر برای حفظ قدرت و منافع شخصی‌شان در کانون‌های بازنشستگی و شورای عالی کار و کمیته دستمزد و … صاحب پست و مقام هستند و همه ساله با امکانات رسانه‌ای دولتی و حکومتی که در اختیار دارند سعی می‌کنند همچنان همسو با کارفرما‌ها و عوامل امنیتی کارگران و‌ مطالبات برحقشان را تحت کنترل داشته باشند. 

امسال بار دیگر با افشا شدن تقلبات «انتخاباتی» و اعتراض تعداد کثیری از رانندگان و کارگران شرکت واحد در خصوص تقلب و تخلف گسترده مدیریت در انتخابات فرمالیته شورای اسلامی کار و همچنین عدم کارائی و عدم پیگیری نمایندگان انتصابی این نهاد در خصوص مطالبات رانندگان و سایر کارگران شرکت واحد، عملا منجر به عدم تشکیل شورای اسلامی کار در شرکت واحد‌گردید. با اینوجود عوامل شورای اسلامی کار، بجای پاسخگویی در قبال تقلب و تخلفات خود و پذیرش عدم مقبولیت شورای اسلامی کار در میان‌کارگران، بار دیگر سعی در توطئه چینی و سناریوسازیهای امنیتی علیه کارگران حق طلب و سندیکای کارگران شرکت واحد دارند. با همین قبیل سناریوسازیهای کذایی و‌ پرونده سازیها توسط عوامل امنیتی دو سال است سه تن از اعضای سندیکا، شهابی، رضوی و‌ سعیدی، را در حبس نگه داشته اند، اما خود نیز میدانند که سطح آگاهی بالا و استقلال کارگران شرکت واحد و وجود تشکل مستقل کارگری همچون سندیکا، که صدای حق طلبانه کارگران شرکت است، در مقابل بند و‌ بستها با کارفرما و عوامل حراست و‌ شهرداری، و رانت خواریهای آنان، عمل خواهد‌کرد و‌ سناریو سازیهای تکراری و ‌دروغین آنها دیگر راه به جایی نخواهد برد. 

در ۱۹همین سالگرد حمله چماقداران شورای اسلامی کار به محل سندیکا به همکاران عزیزمان در شرکت واحد و در تمام بخشهای مختلف کارگری یاداور میشویم‌که شورای اسلامی کار و دیگر تشکلات دست ساز دولتی نه تنها کمکی به ما کارگران نبوده و نخواهند بود بلکه به اتحاد و همبستگی و پیگیری مستمر مطالبات ما نیز لطمه وارد میکنند و امکان فساد و‌ اختلاس و زد و بندهای پشت پرده و‌ خصوصی سازیها و‌ تاراج اموال عمومی را بیش از پیش مهیا میکنند.

داشتن سندیکاها و دیگر تشکل‌های کارگری مستقل حق بلامنازع همه ما کارگران است. 

چاره کارگران وحدت و تشکیلات مستقل از کارفرما و‌ دولت و ‌کلیه نهادهای وابسته و حراستی و ‌اطلاعاتی همچون شورای اسلامی کار و‌ «خانه‌ کارکر» است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

*اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اردبیل، اصفهان ،تبریز،تهران، شیراز و مشهد در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت ادامه دارد

براساس گزارش ها وتصاویر منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی، اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اردبیل، اصفهان ،تبریز،تهران، شیراز و مشهد که از یکشنبه ۹ اردیبهشت در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت شروع شده کماکان ادامه دارد.

از روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ،طلافروشان بازار درچندشهر در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس و فعالیت دوباره سامانه جامع تجارت دست به اعتصاب زدند و مغازه‌های‌شان را تعطیل کردند.

تصاویری رسانه ای شده  ازادامه اعتصاب طلافروشان بازارتهران بتاریخ ۱۹ اردیبهشت

*نوروز رخداد، کارگر ساختمانی را به ۳۷ ماه حبس محکوم کردند

شعبه‌ی ۱۰۳ دادگاه کیفری شماره دو شهر دهدشت، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی را به ۳۷ ماه حبس محکوم کرد.

 این حکم بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، «توهین به مقام معظم رهبری» و «توهین به حضرت امام خمینی» عنوان شده است.

دادگاه کیفری دهدشت بابت اتهام اول هفت ماه و ۱۶ روز و بابت هر یک از اتهام‌های دوم و سوم ۱۵ ماه و یک روز حبس برای نوروز رخداد حکم صادر کرده است.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۵ ماه و یک روز حبس برای این شهروند قابل اجرا است.

نوروز رخداد پیشتر در فروردین‌ماه امسال برای دفاع از اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب در فضای مجازی و انتشار محتویات و تصاویر مبتذل و اهانت به رهبری» با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت احضار شده بود.

نوروز رخداد متولد ۱۳۶۸ کارگر ساختمان و ساکن دهدشت است. او ۲۷ آذر سال گذشته برای رسیدگی به پرونده‌اش پس از حضور در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی دهدشت بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده بود.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*کانون نویسندگان ایران:

محمد رسول‌اف به ۸ سال حبس، شلاق، ضبط اموال و جزای نقدی محکوم شد.

به گفته‌ی بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، حکم ۸ سال حبس (۵ سال قابل اجرا)، تحمل ضربه‌های شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال محمد رسول‌اف، کارگردان و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران در شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شده و پرونده به اجرای احکام ارسال شده است. 

بر اساس جزییات تازه‌ای که از آخرین اثر محمد رسول‌اف در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، این کارگردان فیلم «دانه‌ی انجیر معابد» را بدون تن دادن به حجاب اجباری رایج در سینمای ایران ساخته است و این فیلم در بخش اصلی فستیوال کن حاضر خواهد بود. 

این در حالی است که در روزهای اخیر خبر فشار نیروهای امنیتی بر برخی از بازیگران و عوامل این فیلم نیز منتشر شده بود.

*روزشمار آزادى عزیز قاسم‌زاده، معلم و هنرمند زندانی 

۶۳ روز حبس مضاعف و غیر قانونی یک معلم و هنرمند

جان #عزيز_قاسم_زاده درخطرست

امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ دقيقاً ۶۳ روز است كه علیرغم پایان مدت محکومیت، عزیز قاسم‌زاده آزاد نشده و در زندان لاکان رشت به‌سر می‌برد.

ادامه‌ی حبس عزيز قاسم زاده غيرقانونی است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*جان باختن یک کارگرپتروشیمی گچساران حین کار

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت،کارگرپتروشیمی گچساران(شرکت پیمانکاری تابان انرژی پاسارگاد) بنام محسن موحد حین کار حان باخت. 

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate