اخباروگزارش های کارگری ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- اعتراض کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌، وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای اراک وکرمانشاه  مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های مرکزی وکرمانشاه 

شوش مقابل فرمانداری شهرستان

و تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی

– ۲- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسان سازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی با راهپیمایی وبرپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهرهای اصفهان،اهواز،تهران وشاهرود و یکی از شهرهای مازندران با شعار«یه اختلاس و کم کن مشکل مارو حل کن»

– بزرگداشت روز جهانی کارگر در یکی از کارگاه های شهرک صنعتی شماره ۱ سنندج

– سخنان مجید کریمی، عضو انجمن صنفی کانون معلمان کوردستان_سنندج در روز ۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی کارگر و روز معلم

– اعتراض پرستاران میناب نسبت به اضافه کاری اجباری

– اطلاعیه هیئت‌های نظارت و اجرایی سومین دوره‌ی انتخابات انجمن صنفی معلمان کوردستان- سنندج

– تجمع اعتراضی جمعی از میوه ‌فروشان وانتی تبریز نسبت به جمع آوری  بساط‌شان مقابل ساختمان شهرداری

– تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی سلیمانی اراک نسبت به بلاتکلیفی مقابل ساختمان معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی منطقه تفتان نسبت به استخراج معادن طلای منطقه و تخریب محیط زیست

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی خوی نسبت به بوی  بد تصفیه خانه فاضلاب

– اعتصاب و تجمع کمپرسی داران شیرازوحومه دراعتراض به کمبود سوخت کافی و جریمه های شهرداری ونرخ کرایه

– تجمع اعتراضی بازاریان بندرعباس نسبت به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده 

– ادامه اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اصفهان ،تبریز،تهران، شیراز و مشهد در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت

پلمب چند طلافروشی در مشهد

– تشکیل پرونده جدید در هیات تخلفات اداری برای علی حاجی فعال صنفی جلفا

– محمود صفدری فعال صنفی معلمان خراسان شمالی جریمه ۱۶ میلیون تومانی  با نام «درآمد دادگستری» پرداخت کرد 

– آزادی مطهره گونه‌ای به قید وثیقه شک میلیارد و دویست میلیون تومانی

*******

*یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- اعتراض کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌، وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای اراک وکرمانشاه  مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های مرکزی وکرمانشاه 

شوش مقابل فرمانداری شهرستان

و تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی

شعارها:

« حجاب حجاب شعارشون دروغ  دزدی کارشون»

«اتحاد اتحاد علیه فقر وفساد»

«تجمع اعتراض حق مسلم ماست»

«معلم زندانی آزاد باید گردد»

«کارگر زندانی آزاد باید گردد»

«یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه»

«پیام ما به دولت خجالت خجالت»

«مدعی عدالت خجالت خجالت»

«حاصل کاردولت غارت جیب ملت»

«دولت ورشکسته دشمن بازنشسته»

«مجلس سرسپرده گرونی رو آورده»

«تورم اسفبار حاکم شده توبازار»

«دولت ضد مردم  رکوردار تورم»

«بیکاری  تورم بلای جان مردم»

 «دروغ  ریا کافیه سفره ی ما خالیه»

«اول مردم ایران سپس اصلاح جهان»

«نوبت ما که میشه خزانه خالی میشه»

«حقوق بازنشسته فقط واسه یه هفته»

«مابازنشستگانیم خواهان حق مانیم»

«سفره بی نان ما چی می خواید از جان ما»

«زیر بار تورم شکسته پشت مردم»

«کشور شده صدپاره بخور بخور توکاره»

«تامین غارت کردند ماروبیچاره کردند»

«ننگ ما ننگ ما صداو سیمای ما»

تصاویر:

اراک:

تهران:

شوش:

کرمانشاه:

۲- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسان سازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی با راهپیمایی وبرپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهرهای اصفهان،اهواز،تهران وشاهرود و یکی از شهرهای مازندران با شعار«یه اختلاس و کم کن مشکل مارو حل کن»

تصاویر:

اصفهان:

اهواز:

تهران:

شاهرود:

مازندران:

*بزرگداشت روز جهانی کارگر در یکی از کارگاه های شهرک صنعتی شماره ۱ سنندج

پخش شیرینی درشهرک صنعتی شماره یک و بزرگداشت مراسم روز جهانی کارگر در یکی از کارگاه های شهرک صنعتی شماره ۱ سنندج که مراسم با یک دقیقه سکوت برای جانباختگان راه آزادی برگزار شد که با قطعه شعری از طرف یکی از کارگران سکوت شکسته شد و در پایان یکی از معلمان اخراجی سال ۵۹ سنندج  سخنانی در مورد روز کارگر ایراد کرد و به تمامی کارگران شرکتها تبریک گفته شد و یادی کردند از رفیق توفیق دباغیان معلم اخراجی که سالها یار و یاور طبقه محروم کارگر کردستان بود و در آخر با پخش شیرینی و شکلات  مراسم به پایان رسید.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*سخنان مجید کریمی، عضو انجمن صنفی کانون معلمان کوردستان_سنندج در روز ۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی کارگر و روز معلم

من بە عنوان عضوی از انجمن صنفی معلمان کوردستان شاخە سنندج صحبت می‌کنم.

این مناسبتها برای این نیست کە دور هم جمع شویم و برای هم دست بزنیم و نقل و شیرینی پخش کنیم. هرکدام از این روزها (کارگر و معلم) تاریخی پر از درد و رنج و خون داشتەاند. در چنین روزی حدود صد و چهل سال پیش کارگران در امریکا بە خیابان آمدند برای دستمزدی عادلانەتر و زندگی انسانی‌تر، تا اینکە موفق شدند ٨ ساعت کار در روز را در قانون بگنجانند نە اینکە ١٢ تا ١٨ ساعت کار کنند با دستمزد اندک. همە این دستاوردها در سایە ایجاد انجمن و اتحادیە صورت گرفتە، بەتنهایی کاری از کسی بر نمیاد در برابر کارفرما، اتحادیە و انجمن قدرت است و… .

این روز را بە پدران و مادرانتان تبریک بگویید… بە مادرانی کە خانەدارند و در خانە کار می‌کنند.

در سال ١٣٤٠ شمسی فرهنگیان نیز با دعوت اتحادیە آنوقت معلمان بەخیابان آمدند تا نسبت بە کمی دستمزد خود اعتراض کنند اما با خشونت نیروهای پلیس و تیراندازی شخصی بنام ناصر شهرستانی یکی از معلمان بنام دکتر ابوالحسن خانعلی کشتە شد، معلمان بە اعتراضات ادامە دادند و توانستند شهرستانی را برکنار کردە و یکی از اعضای اتحادیە معلمان بنام محمد درخشش را بە وزارت رساندە و سطح دستمزدشان را با مهندسان برابر کنند. 

همە این موفقیتها در سایە ایجاد انجمن و اتحادیە صورت گرفتە، فردا روز شما هم وارد بازار کار می‌شوید، حتما بە دنبال ایجاد و یا پیوستن بە انجمنها و اتحادیەها باشید.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*اعتراض پرستاران میناب نسبت به اضافه کاری اجباری

جمعی از پرستاران شهرستان میناب دراستان هرمزگان با امضای طوماری اعتراضشان را نسبت به اضافه کار اجباری رسانه ای کردند و خواستار لغو اضافه‌کار اجباری با دستمزد ناچیز ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۶ اردیبهشت،این پرستاران در این طومار خطاب به مقامات دانشگاه علوم پزشکی نوشتند:برایمان شیفت اضافه نگذارید چون قرار نیست اضافه‌کار اجباری را گردن بگیریم.

*اطلاعیه هیئت‌های نظارت و اجرایی سومین دوره‌ی انتخابات انجمن صنفی معلمان کوردستان- سنندج

اعضاء محترم انجمن صنفی معلمان کوردستان -سنندج! سلام و درود.

پس از شش ماه تلاش بی وقفه‌ی صدها نفر از کنش‌گران صنفی، دوشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، علی‌رغم احضارها، تهدیدات و بازداشت تعدادی از همکاران نام‌آشنا و فعال صنفی و مدنی سومین دوره‌ی انتخابات انجمن صنفی معلمان کوردستان -سنندج برگزار گردید، به عنوان برگزار کنندگان این انتخابات نکاتی چند را به استحضار همکاران گرامی می‌رسانیم:

انتخاب برگزارکنندگان(هیئت‌های نظارت و اجرایی) این انتخابات به صورت کاملاً دموکراتیک و توسط کل اعضای هیئت مدیره‌ی دوره‌ی دوم و با رأی حداکثری آنان انجام شده است.

نشست‌های متعدد و طولانی برای مذاکره با افراد و گروه‌های مختلف با گرایشات و سلایق متفاوت برگزار شد تا مشارکت حداکثری همکاران محقق گردد.

طی بیش از ۴ ماه انتخابات آنلاین به تصویب هیئت مدیره و رضایت اکثریت همکاران رسید؛ لازم به یادآوری است که این مهم  از طریق رأی گیری در مجمع عمومیاز طریق آنلاین انجام گرفت و اشکالات اساسنامه از جمله ممنوعیت مشارکت بازنشستگان در انجمن صنفی معلمان کوردستان برطرف شد.

ساز و کار فنی برای برگزاری انتخابات به نحو احسن فراهم شد؛ چندین بار به صورت آزمایشی اشکالات آن رفع گردید.

متأسفانه پیش از شروع انتخابات یکی از همکاران فعال و خوشنام انجمن صنفی معلمان کوردستان -سنندج توسط نیروهای امنیتی گروگان گرفته شد، با مشورت و رأی‌گیری هیئت‌های برگزار کننده‌ی انتخابات، رأی قاطع به برگزاری داده شد تا از ایجاد الگوی فشار ناشی از گروگان گیری جلوگیری گردد.

بر مبنای مصوبات آیین‌نامه‌ی اجرایی مورد تأیید هیئت مدیره، تنها مرجع اطلاع رسانی انتخابات کانال و گروه مجمع است و سایر منابع مشروعیت این امر را ندارند، متأسفانه همگام با فشار نهادهای امنیتی برخی افراد بی‌اطلاع از زحمات انجام شده خودسرانه و خارج از چهارچوب‌های قانونی مندرج در اساسنامه‌ی انجمن صنفی معلمان کوردستان اقدام به شایعه پراکنی و اعلام لغو انتخابات نمودند. 

تنها مرجع قانونی برگزاری انتخابات انجمن صنفی هیئت‌های نظارت و اجرایی هستند و هر گونه اعتراض نسبت به شرایط برگزاری انتخابات به پایان انتخابات موکول شده است و بر مبنای آیین‌نامه، معترضان باید به صورت کتبی و با ارائه‌ی مستندات اقدام به اعتراض نمایند، در غیر اینصورت به اعتراضات خارج از قوانین پاسخ داده نخواهد شد.

هیئت‌های نظارت و اجرایی سومین دوره‌ی انتخابات انجمن صنفی معلمان کوردستان –سنندج

*تجمع اعتراضی جمعی از میوه ‌فروشان وانتی تبریز نسبت به جمع آوری  بساط‌شان مقابل ساختمان شهرداری

براساس گزارش وفیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۶ اردیبهشت، جمعی از میوه ‌فروشان وانتی تبریزبرای انعکاس صدای اعتراضشان به جمع آوری  بساط‌شان بطوروحشیانه توسط ماموران شهرداری و پلیس ومسدود کردن راه امرارمعایشان مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند وخواهان پاسخگویی مسئولان شدند.

*تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی سلیمانی اراک نسبت به بلاتکلیفی مقابل ساختمان معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی

روزیکشنبه ۱۶ اردیبهشت،جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی سلیمانی اراک نسبت به بلاتکلیفی مقابل ساختمان معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی منطقه تفتان نسبت به استخراج معادن طلای منطقه و تخریب محیط زیست

روزیکشنبه ۱۶ اردیبهشت، جمعی از اهالی منطقه تفتان در استان سیستان و بلوچستان برای اعتراض به استخراج یکی از بزرگترین معادن طلا و تخریب محیط زیست دست به تجمع زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، مسئولان و شرکت استخراج کننده طلا بدون در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی و همچنین زندگی اهالی منطقه اقدام به جمع آوری تفاله های استخراج شده در نزدیکی محل سکونتشان کرده و این امر که باعث تخریب قنات و زمین هایشان می‌شود موجب اعتراضات اهالی منجمله تجمع شده است.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی خوی نسبت به بوی  بد تصفیه خانه فاضلاب

روز یکشنب ۱۶ اردیبهشت،جمعی از اهالی  روستای شوراب، زیباشهر،گلشهر و مناطق اطراف تصفیه خانه فاضلاب  شهرخوی دراستان آذربایجان غربی،برای اعتراض به بوی  بد تصفیه خانه فاضلاب تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: چندین سال است که این بوی بد زندگی ما را مختل کرده است و به‌خاطر استنشاق بوی بسیار بد و نامطبوع تصفیه خانه خوی حالمان بد می‌شود.

یکی دیگر از معترضین با بیان اینکه نمی‌توانیم در خانه خودمان بخاطر این بوی نامطبوع نفس بکشیم، ادامه داد: نمی‌دانم چرا مسئولین شهر کاری نمی کنند و زندگی ما بخاطر این بوی ناخوشایند مختل شده است. 

*اعتصاب و تجمع کمپرسی داران شیرازوحومه دراعتراض به کمبود سوخت کافی و جریمه های شهرداری ونرخ کرایه

*تجمع اعتراضی بازاریان بندرعباس نسبت به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده 

روزیکشنبه ۱۶ اردیبهشت، بازاریان بندرعباس برای اعتراض به افزایش نرخ مالیات دست به تجمع مقابل اداره کل دارایی استان هرمزگان زدند.

*ادامه اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اصفهان ،تبریز،تهران، شیراز و مشهد در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت

پلمب چند طلافروشی در مشهد

براساس گزارش ها وتصاویر منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی، اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اصفهان ،تبریز،تهران، شیراز و مشهد که از یکشنبه ۹ اردیبهشت در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت شروع شده کماکان ادامه دارد.

بنا بهمین گزارش ها، چند طلافروشی در مشهد از طرف نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت پلمب شده است.

*تشکیل پرونده جدید در هیات تخلفات اداری برای علی حاجی فعال صنفی جلفا

در حالیکه پرونده دیگری در هیات تخلفات اداری برای این فعال صنفی معلمان قبلا  تشکیل شده و در مرحله تجدید نظر است ، پرونده دومی برای علی حاجی تشکیل شده و از وی خواسته شده است ظرف ده روز دفاعیه خود را به هیات تخلفات ارائه کند.

این فعال صنفی در صفحه شخصی خود نوشته است : 

هنوز حکم تجدیدنظر پرونده قبلی نهایی نشده برگه ی اتهام دیگری امروز بدستم رسیده مبنی بر”  تشویش اذهان عمومی که هیات رسیدگی به تخلفات اداری را بازوی سرکوبگر فعالین صنفی معلمان خطاب کرده اید” 

باید  ازین ها  پرسید آیا چنین برخورد  رفتاری بواسطه یک نوشته آنهم در زمانیکه پرونده هنوز در مرحله تجدیدنظر در دست بررسی است،  اگر اسمش سرکوب نیست پس چیست ؟؟!!

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*محمود صفدری فعال صنفی معلمان خراسان شمالی جریمه ۱۶ میلیون تومانی  با نام «درآمد دادگستری» پرداخت کرد 

تعرض به معیشت فرهنگیان رویه ماههای اخیر  دستگاه قضا و نهادهای امنیتی است معلمان نیز با حمایت مالی از همکاران زیر حکم این قبیل احکام را به فرصتی برای اتحاد و همبستگی تبدیل کرده‌اند 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*آزادی مطهره گونه‌ای به قید وثیقه شک میلیارد و دویست میلیون تومانی

مطهره گونه‌ای دانشجوی تبعیدی دندانپزشکی دانشگاه تهران که پس احضار به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری ۱۲ اردیبهشت بازداشت شده بود، امروز به قید وثیقه‌ی۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate