تعابیر و تفاسیر؛درباره سفر نیچروان بارزانی به تهران

تعابیر و تفاسیر؛درباره سفر نیچروان بارزانی به تهران

نیچروان بارزانی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۶ می ۲۰۲۴  همراه تعدادی از اعضای اقلیم کردستان در تهران با سران تبهکار حکومت اسلامی، خامنه ای و رئیسی دیدار کرده اند. این دیدار در اطاق ویژه دیدارهای خامنه ای با فرماندهان قاتل سپاه پاسداران انجام گرفته.

 

دیار سران اقلیم کردستان با سران تبهکار حکومت اسلامی، تازه نیست. اولین بار و آخرین بار هم نخواهد بود. در مقاطع مختلف و بویژه در شرایطی که اختلافات درونی باندهای حاکم، به سرکردگی احزاب ناسیونالیست، حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی و احزاب اسلامی شدت میگیرد، دیدارهای سران حکومت اسلامی از لشکری و کشوری، از قاسم سلیمانی تا شمخانی سران سپاه پاسداران همواره انجام شده. 

 

و اما، ایا سفر نیچروان بارزانی برای تمدید عهد و پیمان برای اجرایی تمام و کمال قرارداد «امنیت مرزی» است. این قرارداد اسفندماه سال ١٤٠١ است توسط اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق با جمهوری اسلامی بسته شده است.  ایا چیزی از این قرار داد و محدودیت حضور احزاب اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی  که هنوز اجرایی نشده باشد، مانده است؟. به باور من نه! جمهوری اسلامی به اهداف مورد نظر قرار «امنیت مرزی» رسیده است. احزاب اقلیم با جانفشانی این قرارداد را اجرایی کرده اند. و نوکری و دریوزگی به جمهوری اسلامی را به اثبات رسانده اند. احزاب اپوزیسیون مستقر در کردستان عراق به قرارداد «امنیت مرزی» تن داده اند. و در مواردی زبان و ادبیات غیر رادیکال به بهانه عدول نکردن از قرارداد «امنیت مرزی» دارند. حزب دموکرات آشکارا علیه اعدامها و فراخوان به اعتصاب کارشکنی کرد. با فراخوان به اعتصاب عمومی همراهی نکرد.  موضع درست و حسابی و رادیکال علیه اعدام ها و علیه فشارهای روزانه طرح نور و علیه فشارهای سرکوبگرانه حکومت اسلامی ندارد. حزب دموکرات متحد سیاسی نیچروان بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق است. نیچروان بارزانی در گزارش دهی و اجرایی کردن قرارداد «امنیت مرزی» برای سران تبهکار جمهوری اسلامی دست پّر دارد. به همین دلیل خامنه ای از او در اطاق ویژه فرماندهان سپاه پذیرایی کرده است. و اقدامات نیچروان بارزانی و اجرایی کردن قرارداد «امنیت مرزی» را با بالا بردن سطح پذیرایی از او در اطاق ویژه قتل های مردم ایران فرماندهان سپاه پاسداران،  ارج نهاده است.   

اما آنچه دو طرف قرار داد را در تنگنا قرار داده، نه کم کاری و عدول از انجام قرارداد «امنیت مرزی» توسط احزاب اقلیم کردستان، و نه احزاب مورد هدف قرار داد امنیتی!(احزاب اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی) هیچکدام از این فاکتورها محور اصلی نیستند.

 

جمهوری اسلامی با سرکوب و اعدام ها به قصد نهایی کردن سرنوشت انقلاب زن زندگی آزادی به میدان آمده است. رادان فرمانده جنایتکار فراجا در اصفهان وقتی ناکامی سرکوب زنان را تجربه میکند، حرف نهایی را زده است. گفته دو جبهه جمهوری اسلامی و جبهه دشمنان زنان و بی حجابی همگانی و مردم معترض مقابل هم صف بندی کرده اند.  

جمهوری اسلامی اگر بتواند خیزش مردمی و انقلابی زن زندگی آزادی را سرکوب نهایی کند. دستاوردهای این خیزش را از صحنه اعتراضی جامعه و مبارزات زنان و جنبش علیه اعدام را باز پس گیرد، نیاز به تامین رابطه و کارسازترین با نیروهای نزدیک از جمله دولت عراق و اقلیم کردستان دارد. 

احزاب متشکل در اقلیم کردستان توانایی و پتانسیل قرار گرفتن و همکاری با جمهوری اسلامی و سپاه تروریستی قدس را دارند.  

به باور من سفر نیچروان بارزانی اهداف درازمدت تری از اجرایی کردن قرارداد «امنیت مرزی» دارد. 

احزاب اقلیم کردستان دشمنان مردم در ایران و عراق هستند. کارنامه اینها در حمایت از تروریسم جمهوری اسلامی خونین و افشا شده است. 

خامنه ای و رئیسی در اتاق فرماندهان تروریست سپاه پاسداران، به پاس “خدمات” رهبران اقلیم کردستان در این اتاق که دستور سرکوب و قتل هزاران نفر توسط خامنه ای صادر شده، از نیچروان بارزانی پذیرایی کرده.  و نشان داده  قدر همکاری او را میداند. گفته اجرایی کردن قرارداد «امنیت مرزها» را به نحو احسن انجام داده به این دلیل او را به  اطاق ویژه فرماندهان راه داده. در اطاق ویژه فرماندهان محل جنایتکارترین تصمیمات سرکوبگرانه  در سالهای ١٣٩٦ ببعد و سال های ١٣٩٨ و ١٤٠١ بود. در این اتاق فرمان کشتن هزاران نفر و اعدام ها صادر شده. پهن کردن فرش قرمز و پذیرایی از نیچروان بارزانی در اتاق ویژه فرماندهان قاتل مردم ایران چیزی جز گرفتن تعهد بیشتر و همکاری نزدیک تر با جمهوری اسلامی نیست.    

 

حکومت اسلامی و دولت حاکم  در عراق در سطح سراسری از تیرماه ١٤٠٢ به فعالیتهای مشترک راهبردی(استراتژیک) به توافق رسیده اند. عراق و حکومت اسلامی کمیته مشترک سیاسی را دایر کرده اند. ایجاد کمیته مشترک سیاسی در تیرماه ١٤٠٢ توسط حکومت اسلامی اهداف استراتژیک و کنکورت را بعد از خیزش مردمی و انقلابی زن زندگی آزادی از شهریور ماه ١٤٠١ به بعد مورد هدف قرار داده.

کمیته مشترک و دیدارهای شمخانی و باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح از عراق و کردستان به منظور تسلط کامل حکومت اسلامی بر عراق و مناطق اقلیم کردستان، ایجاد شده. 

در طول سالیان دراز اتحادیه میهنی در بلوک بندی و تقسیم رابطه با دولتهای منطقه بویژه حکومت اسلامی و دولت ترکیه، جانب همکاری های همه جانبه با جمهوری اسلامی و سپاه قدس را گرفته است. در مقاطعی که اتحادیه میهنی با بحران تشکیلاتی و خطر از هم پاشیدگی گرفتار شده، سپاه قدس و فرماندهان سپاه برای حل بحران تشکیلاتی و حل مساله رهبری اتحادیه میهنی بیشترین دخالت را داشته است. برای مردم منطقه و بویژه کردستان عراق و ایران قرار گرفتن اتحادیه میهنی در کنار جمهوری اسلامی و تبدیل شدن این حزب(اتحادیه میهنی) به حزب تماما سر سپرده و مجری و همکار علنی با سیاستهای سرکوبگرانه و تروریستی جمهوری اسلامی، مساله کاملا آشکارا و آشنا است. ده ها ترور و چندین مرحله لشکر کشی به احزاب اپوزیسیون کُرد از جمله، حمله به حزب دموکرات و کومله با شاخه های محتلف، بدون شک با همکاری و حمایت اتحادیه میهنی و بخشا احزاب اقلیم در کردستان، اجرایی شده. در حملات زمینی تا عمق مناطق مرکزی در کردستان عراق، حملات موشکی و پهپادی و موشک باران مناطق مرزی  کشته، و زخمی شدن ده ها نفر  و آواره شدن  صد ها نفر در این حملات توسط جمهوری اسلامی، تحت توافقات راهبردی و تبهکارانه دولت عراق و احزاب ناسیونالیستی اجرایی شده. 

 

حکومت اسلامی در عراق نیروهای نیابتی و مسلح را طی سالیان متمادی و بویژه با سرنگونی صدام حسین در ۲۰  فروردین ۱۳۸۲ (۹ آوریل ۲۰۰۳) ایجاد کرده است. 

تاسیس حشدالشعبی نیروی بسیج توسط قاسم سلیمانی و نوری المالکی، یکی از پرهزینه ترین نیروی مسلح است که تحت فرماندهی سپاه قدس در عراق عملیات های نظامی را انجام میدهد. حمله مشترک ارتش عراق و حشد الشعبی تحت فرماندهی قاسم سلیمانی و مشارکت رهبران اتحادیه میهنی  به شهر کرکوک در  در ژوئن  ۲۰۱۷  و سرکوب همه‌پرسی برای جدایی از دولت مرکزی بغداد کارنامه مشترک جمهوری اسلامی و اتحادیه میهنی است.

 

حزب دموکرات کردستان عراق در بلوک بندی منطقه ای دو لتها در بلوک دولت اسلامی و فاشیستی ترکیه و رجب طیب اردوغان قرار گرفته، و همواره در روابط منطقه ای در کردستان عراق و ترکیه از سرکوب و بمباران ارتش و دولت فاشیستی و اسلامی رجب طیب اردوغان، حمایت کرده است، و علنا همکاری نزدیک و خونینی با دولت رجب طیب اردوغان داشته است. 

 

دو سفر به فاصله ١٣ روز! 

چهارم اردیبهشت ١٤٠٣ پس از ١٣ سال رجب طیب اردوغان به بغداد و اربیل سفر کرده، و اهداف تجاری و دسترسی به نفت و منایع کشاورزی و سرکوب مردم کردستان ترکیه و احزاب اپوزیسیون از جمله پ. ک.ک را به عنوان اهداف سفرش تعریف  کرده است.

متعاقبا پس از ١٣ روز سفر اردوغان به بغداد و اربیل(اقلیم کردستان) نیچروان بارزانی در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۶ مه ۲۰۲۴ بعد از سه سال در تهران، به ملاقات سران تبهکار حکومت اسلامی میرود. در سه سال گذشته روابط حزب دموکرات کردستان عراق با جمهوری اسلامی اگر که مواردی با تنش های سیاسی و بویژه بعد از حملات موشکی جمهوری اسلامی  در تاریخ ٢٦ دی ماه ١٤٠٢     رو به وخامت گذاشته، همواره بر سر معادلات تجاری مرزها ادامه داشته است. 

 

عدم محکومیت ترور قاسم سلیمانی از سوی سران اقلیم

رابطه جمهوری اسلامی با اقلیم کردستان همواره با افت و خیزهای سیاسی و مواردی با تنش و مواضع تند روبرو بوده.

با ترور قاسم سلیمانی مقامات رسمی اقلیم هیچ گونه واکنشی در قبال آن نداشته اند. حکومت و پارلمان محلی بیانیه رسمی در محکومیت ترور قاسم سلیمانی نداشته اند. تنها بیانیه ای که صادر شد، از سوی نهاد رئیس اقلیم  کردستان بود، بدون محکومیت ترور قاسم سلیمانی.

 

احزاب اقلیم کردستان برای حضور جمهوری اسلامی(سپاه تروریستی قدس) در عراق و اقلیم کردستان سنگ تمام گذاشته اند. احزاب اقلیم و بویژه اتحادیه میهنی شریک جرم جنایات تروریستی هستند که سپاه قدس در عراق و اقلیم کردستان علیه اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی و مخالفین سیاسی مستقر در کردستان، مرتکب شده اند. سپاه تروریستی قدس در عراق و کردستان لانه های جاسوسی به اسم کنسولگری ایجاد کرده که تا کنون مقابل چشم احزاب ناسیونالیستی و اسلامی بیش از صد نفر از مخالفین و مردم آزاده را که از روی ناچاری در کردستان عراق زندگی میکنند، ترور کرده است.

 

سفر نیجروان بارزانی 

سفر نیچروان بارزانی در حالی به تهران انجام شده، که موقعیت نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در تنگنای شدید از جمله حملات آمریکا و اسرائیل به سران سپاه قدس در منطقه رو به گسترش است.

سپاه قدس با تلاش و رایزنی زیاد اقدام به ساکت کردن و یا تخلیه بخشهایی از نیروی نیابتی جمهوری اسلامی به مناطقی شده که توانایی عملیات نظامی علیه نیروهای مستقر آمریکا در عراق را نداشته باشند. 

با توجه به قرار های امنیتی و وعده های سران ریز و درشت دولت عراق، نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج نشده اند، تمایل و سیاستهای دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر اجرایی نکردن و بیرون رفتن نیروهای مستشاری و نظامی امریکا از هر دوره ای بیشتر شده است. 

با حملات موشکی   ٢٦ دی ماه ١٤٠٢ رابطه تجاری و گمرک مرزی کردستان ایران و عراق دچار نوسانات و افت قابل توجهی شد، با توجه به بحران اقتصادی جمهوری اسلامی و افت عایدات مرزی و گمرکی مناسبات اقلیم کردستان و بستن مرزها و افت درآمدهای گمرکی قابل تحمل نموده و همواره تلاش کرده اند از شدت تنش به نفع رابطه تجاری و گمرکی بکاهند.  

 

نمایش انتخاباتی به اصطلاح پارلمان اقلیم کردستان! افزایش نگرانی جمهوری اسلامی!

 سفر نیچروان بارزانی به تهران همزمان است با بحران انتخابات “پارلمانی” در اقلیم کردستان. کمیسیون انتخابات عراق ۲۱ خرداد ماه ١٤٠٣ را برای برگزاری انتخابات محلی اقلیم کردستان تعیین کرده است، اما حزب دمکرات کردستان، و نیچروان بارزانی، خواهان تعویق این انتخاب هستند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق، و سایر احزاب، خواهان برگزاری “انتخابات” هستند.

بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی متحد اصلی و همکار سیاستهای تروریستی جمهوری اسلامی با  تعویق انتخابات مخالف است. با توجه به رابطه خوب اتحادیه میهنی با جمهوری اسلامی ملاقات نیچروان بارزانی به منظور فشار به او و موافقت با برگزاری “انتخابات” در ٢١ خرداد سال جاری انجام میشود. 

 

 

جمهوری اسلامی  قبل از خیزش مردمی زن زندگی آزادی و با شروع خیزش انقلابی و مردمی زن زندگی آزادی در ایران، مورد تنفر و خشم انقلابی مردم در عراق  قرار گرفت. 

مبارزات انقلابی جوانان و مردم برای سرنگونی حکومت موزائیکی پارلمانی قومی، مذهبی و عشیره ای و گسترش دامنه اعتراضات بویژه علیه جمهوری اسلامی از هر دوره ای بیشتر شده. 

 

در کردستان عراق ما شاهد بیشتر شدن دامنه اعتراضات معلمان و حقوق بگیران در کردستان هستیم.

اعتراضات گسترده و میدانی با شرکت توده های وسیع مردم و فراگیر شدن اعتراضات در شهرهای کردستان عراق، علیه پرداخت نکردن حقوق ها و در محکومیت فساد و دزدی سران دزد و چپاولگر اقلیم کردستان در جریان است. 

شعار و آرمانهای اجتماعی زن زندگی آزادی در میان بخش قابل توجهی از مردم در عراق و کردستان در جریان است. در مراسم های روز جهانی زن شعار زن زندگی آزادی همه جا دیده شنیده شد.

نسان نودینیان 

٦ می ٢٠٢٤

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate