اخباروگزارش های کارگری ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– پانزدهمین هفته متوالی اعتصاب غذا زندانیان در #سه‌شنبه‌های_نه‌_به_اعدام 

– برگزاری مراسم ۳ روزه روز جهانی کارگر در بند زنان زندان اوین

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) باتجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری

– دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشورنسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان دربابل هم مقابل ساختمان مدیریت شرکت مخابرات استان مازندران تجمع برگزارشد

– فرضیه “کیسه بوکس” بودن کانون های بازنشستگان!

– تجمع اعتراضی کارگران پیمانی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نسبت به کاریکسان و حقوق نابرابر

– تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب کهکیلویه و بویراحمد نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش وعدم پاسخگویی مسئولان

– سومین  روز اعتراض کامیونداران شیراز نسبت به کمبود سوخت ، جریمه‌های حمل‌ونقل شهرداری تناژ قانونی ونرخ کرایه پایین با اعتصاب

– شماره ای دیگرازسریال ادامه دارتجمع مالباختگان شرکت رضایت‌خودرو طراوت نوین مقابل دفتر رئیس قوه قضائیه

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان و ضرب و شتم  و بازداشت تعدادی ازآنها

پاسخ معترضین به سرکوبگران:«بی شرف بی شرف»

– ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی اهوازنسبت به بلاتکلیفی وافزایش قیمت بابرپایی تجمع مقابل صداوسیمای مرکز خوزستان

– اعتراض دانشجویان دانشگاه های خواجه نصیر و علامه نسبت به سرکوب زنان و #جنگ_علیه_زنان با نصب پوستر

– روزشمار آزادى عزیز قاسم‌زاده، معلم و هنرمند زندانی 

جان #عزيز_قاسم_زاده درخطرست

– جان باختن یک کارگر مقنی ۷۰ ساله درشهرری براثر سقوط درچاه

*******

*پانزدهمین هفته متوالی اعتصاب غذا زندانیان در #سه‌شنبه‌های_نه‌_به_اعدام 

از اول اردیبهشت تاکنون حداقل ۸۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های سراسر کشور اعدام شده‌اند؛ هفته گذشته زندانی سیاسی عقیدتی #انور_خضری پس از ۱۵ سال زندان و شکنجه در سکوت خبری اعدام شد. 

در همین راستا زندانیان اعتصابی کارزار #سه‌شنبه‌های_نه‌_به_اعدام در زندان‌های اوین، قزلحصار، خرم آباد، خوی، نقده و … در پانزدهمین هفته متوالی در روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آنان ضمن اعتراض به اعدام‌ها از جمله اعدام انور خضری، نسبت به اعدام قریب‌الوقوع زندانی سیاسی عقیدتی #خسرو_بشارت که در #زندان_قزلحصار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌است، هشدار داده و خواهان همبستگی جهت توقف این حکم شده‌اند. 

این زندانیان همچنان تاکید کرده‌اند صدور حکم اعدام برای زندانیان گمنام و زندانیان سیاسی مانند #محمود_مهرابی نشان دهنده عزم حاکمیت برای سرکوب و ایجاد ارعاب در جامعه است و مجددا بر اتحاد جمعی برای توقف ماشین اعدام تاکید نموده‌اند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*برگزاری مراسم ۳ روزه روز جهانی کارگر در بند زنان زندان اوین

زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین، طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت مراسم‌هایی برای گرامی‌داشت روز جهانی کارگر برگزار کردند.

آن‌ها در برنامه‌های خود علاوه بر گفت‌وگو درباره تاریخچه روز جهانی کارگر، مطالبات کارگران و تشکل‌های کارگری، به شعرخوانی و سرودخوانی و اجرای تئاتر پرداختند.

روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در نخستین روز از این مراسم‌ها یک گالری کارگری در بند زنان اوین برگزار شد و زندانیان پوسترهایی دست‌نویس که تعدادی از آنها حاوی نکاتی از قانون کار بودند و به خواننده حقوقش را یادآوری می‌کردند، به دیوارها چسباندند.

آنها در دیگر پوسترها هم به برخی از نقاط عطف جنبش کارگری در ایران طی صد سال گذشته پرداخته و کلاژی با استفاده از محتوای متنی و تصویری روزنامه‌های باطله که در آن مشکلات و مقاومت کارگران به تصویر کشیده شده، تهیه کردند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) باتجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری

شعارها:

«تجمع اعتراض حق مسلم ماست»

«فریاد فریاد ازاین همه بیداد»

«بازنشسته دادبزن حق توفریاد بزن»

بازنشسته بیداراست از تبعیض بیزاراست»

«معیشت منزلت حق مسلم ماست»

«معلم زندانی  آزاد باید گردد»

«کارگر زندانی  آزاد باید گردد»

«دانشجوی زندانی  آزاد باید گردد»

*دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشورنسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان دربابل هم مقابل ساختمان مدیریت شرکت مخابرات استان مازندران تجمع برگزارشد

*فرضیه “کیسه بوکس” بودن کانون های بازنشستگان!

اسماعیل گرامی(کارگر بازنشسته)

تمامی بازنشستگان میدانند که این “کانون های بازنشستگان” تا کنون هیچ قدمی برای کسب خواسته های بازنشستگان برنداشته اند و تشت رسوایی آنها همچون خانه کارگر از بام بر زمین افتاده و صدایش دیگر گوش فلک را کر کرده است. حال این کانون های رسوا شده، تبدیل به کیسه بوکس عده ای فرصت طلب شده اند. این قهرمانان پفکی؛ گاه با ضرباتی سهمگین به اعضای هیئت مدیره ها و گاه با هوک های ظریفِ چپ و راست به اساسنامه؛ به این کانونها حمله میکنند.

عده ای از این قهرمانان پفکی حین ضربه زدن به این کیسه بوکس ها، تلاش دارند آب تطهیر بر سر این کانون ها بریزند. این رقصِ پاهای جسورانه  و افشاگرانه تنها این معنا را میدهد که “بازنشستگان بدون این کانونها به خواسته های خود نمیرسند و مشکل کنونی این کانون ها؛ اساسنامه ناقص و یا وجود افراد بدون تحرک و یا فاسد در هیئت مدیره آنها میباشد”. هدف این قهرمانبازیهای پوشالی، پریدن داخل رینگ کانونها و نشستن بر روی صندلی هیئت مدیره های کنونی میباشد. این افراد جهت حفظ و خریدن آبرو برای کانونها؛ گاه سخنانی میگویند که بیشتر به پرتاب ناشیانه بومرنگ جهت شکار شباهت دارد. مثلا میگویند اضافه شدن “آیتم حق مسکن در فیش حقوقی بازنشستگان” نتیجه تلاش و زحمات این کانونها میباشد! این چه دستاوردی است که کانونها به آن مینازند؟ فرض بگیریم به جای یک “آیتم حق مسکن در فیش حقوقی بازنشستگان” ده آیتم و یا بیست آیتم دیگر به فیش حقوقی ما اضافه شود؛ اما وقتی دریافتی حقوق ما زیر خط فقر است، این آیتم های رنگارنگ و گوناگون چه ارزشی برای ما دارند؟! به چه چیزی افتخار میکنید؟ حق مسکن ۲۷۰ هزار تومان؟!! این مبلغ را در هر بنگاه معاملات ملکی بگویید به ما میخندند!! به عنوان بازوی اجرایی حکومت؛ با اضافه کردن آیتم حق مسکن به فیش حقوقیِ بازنشستگان، آنها را فریب دادید و پیگیر اجرا شدن ماده ۹۶ نشدید؛ تا حقوق ها برابر با معیشت و یا متناسب با نرخ تورم افزایش یابند. این قهرمانان گاه خواهان عدالت میشوند! آنها شکایت میکنند از به زیر پا گذاشتن عدالت توسط هیئت مدیره کانونها در نوبت دهی سفرهای زیارتی یا سیاحتی و یا استفاده از هتل های آنچنانیِ کانونها. آنها برای استفاده کردن عادلانه از این امکانات رهنمود میدهند که همه بازنشستگان باید بطور مساوی از این امکانات استفاده کنند! «یکی می مُرد ز درد بی نوایی، یکی میگفت خانم زردک میخواهی؟». بازنشسته ای که صبح تا شب بفکر عقب افتادن اجاره خانه و یا مخارج درمان خود و اعضای خانواده میباشد، بازنشسته ای که زیر بار گرانی و تورم کمرش خم شده، این بازنشسته دیگر حداقل پول لازمه و دل و دماغ سفر کردن را ندارد! بازنشسته اگر کنار دریاچه خزر و یا کنار زاینده رود هم برود این افکار عذاب دهنده را با خود میبرد!! این محمد اسدی سرمایه دار رئیس کانون عالی بازنشستگان و دیگر اعضای هیئت مدیره کانونهای کشور هستند که شکمشان سیر است و بدون غم و غصه از این امکانات استفاده میکنند. این عدالت خواهی ها فقط عوام فریبی میباشند! بجای چنین عدالت خواهی ها، باید در اجرای ماده ۹۶ قدم برداشت. اگر ماده ۹۶ اجرا شود و حقوق بازنشسته بالای خط فقر پرداخت گردد، بازنشسته با شکمی سیر و بدون دغدغه و مشغله ی فکری خودش میداند که چگونه به مسافرت برود.

عده ای دیگر از این قهرمانان پفکی برای کسب وجه خود؛ میخواهند این کانونها را منحل کنند! این افراد میخواهند اینچنین نشان دهند که این کانونها چون بی خاصیت میباشند، پس باید آنها را منحل کرد و سپس ما میتوانیم مطالبه گری کنیم. واقعیت این است که این کانونها را بازنشستگان نساخته اند که حال عده ای بازنشسته بخواهند آنها را منحل کنند، این کانونها را حکومت ساخته است همانند بسیج و یا سازمان تبلیغات اسلامی. کسانیکه میخواهند این کانونها را منحل کنند همانند این میماند که کسی بخواهد بسیج و یا سازمان تبلیغات اسلامی را منحل نماید!! شاید در آینده حکومت بنا به دلایلی، خود این کانونهای بازنشستگان را منحل نماید، ولی تشکلهای زرد دیگری با نام دیگری را جهت جلوگیری و کنترل اعتراضات بازنشستگان جایگزین آنها خواهد کرد.

بهر حال تمام ذکر و فکر این قهرمانان پفکی(از هر نوعی) کانونها میباشد، تو گویی شکل و یا وجود این کانونها؛ جلو مطالبه گری آنها را گرفته است! تنها چیزی که در ذهن آنان وجود ندارد “کف خیابان” است!! حکومت در حال قربانی کردن ماده ۹۶ تامین اجتماعی میباشد، آنها همچنان به “کیسه بوکس” خود حمله کرده و ضربه میزنند و همچون اعضای هیئت مدیره ها که هم اکنون بر صندلی های گرم و نرم خود نشسته اند؛ بازنشستگان را در “کف خیابان” تنها میگذارند!

هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳

*تجمع اعتراضی کارگران پیمانی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نسبت به کاریکسان و حقوق نابرابر

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت، کارگران شرکت پیمانکاری همگامان مس در مس سرچشمه رفسنجان برای اعتراض به کاریکسان و حقوق نابرابردست به تجمع مقابل دفتر مدیر این مجتمع زدند وخواهان همسان سازی کامل حقوقشان با کارگران رسمی شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، اعتراض و درخواست تجمع کنندگان اجرای دقیق خواسته کارگران در طرح همسان سازی و میزان پرداخت حقوق و دستمزدشان در مقایسه با سایر نیروهای رسمی شرکت مس اعلام و این تجمع ها در شرایطی شکل گرفته که گفته شده این شرکت طرحی را به عنوان همسان سازی اجرایی کرده است.

یکی از کارگران معترض شرکت همگامان مس از پیمانکاران مجتمع مس سرچشمه گفت: شرکت مس طرح همسان سازی حقوق را اجرا کرده بود اما این طرح آنگونه که باید اجرا نشد.

وی افزود: بر اساس خواسته کارگران در این طرح بایستی ۸۵ درصد کل دریافتی نیروهای رسمی به نیروهای پیمانکاری پرداخت شود اما شرکت مس ۸۵ درصد را از احکام کارکنان لحاظ کرده است.

اوادامه داد: بایستی رقم پرداختی نیروهای شرکتی به بالای ۳۵۰ میلیون ریال در ماه می رسیده که با این روش به بالای ۲۲۰ میلیون ریال رسیده و در این اوضاع اقتصادی تفاوت زیادی بین نیروهای پیمانکاری و رسمی وجود دارد.

وی ادامه داد: بحث دیگر کارگران این بود که نیروهای ما سر جای خودشان اشتغال به کار ندارند، آنان با قرارداد نیروهای خدماتی سرکار آمدند اما امور فنی و تخصصی شرکت مس را انجام می دهند.

یکی دیگراز کارگران نیزگفت: تجمع صبح امروز کارگران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به تبعیض در پرداخت حقوق بین کارگران پیمانی و کارمندان رسمی اعتراض کردند.

او افزود: کارگران پیمانی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان که زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری فعالیت دارند، در مقایسه با همکاران قراردادی و رسمی این کارخانه که زیرنظر شرکت اصلی کار می‌کنند، از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند.

این کارگر با بیان اینکه مجموع دریافتی کارگران پیمانی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان کفاف معاش زندگی آنان را نمی‌دهد، گفت: سطح حقوق کارگران پیمانی مجتمع به نسبت کارگران رسمی که در سمت‌های اداری فعالیت دارند بسیار ناچیز است و این تبعیض باید برطرف شود.

*تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب کهکیلویه و بویراحمد نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش وعدم پاسخگویی مسئولان

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت، کارگران شرکت آب و فاضلاب کهکیلویه و بویراحمد ازاعتراضات دامنه دارشان نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم تبدیل وضعیت وعدم پرداخت بموقعش وعدم پاسخگویی مسئولان خبردادند.

براساس گزارش رسانه ای شده،حدود ۱۹۰ نفر آبدار آبفای کهکیلویه و بویراحمد که هر چند روز یکبار تجمع برگزار می‌کنند جدا از بحث معوقات مزدی، از عدم اجرای طرح تبدل وضعیت شغلی خود انتقاد دارند.

یکی از کارگران گفت: طی سال‌های گذشته مرتبا پیگیر وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات معوقه مزدی خود بوده‌ایم اما هر بار مسئولان کمبود منابع مالی و نبود درآمد را بهانه پرداخت نکردن حقوق و بیمه کارگران عنوان می‌کنند اما کارگران علارغم اینکه به دلیل دریافت نکردن چندین ماه دستمزد دچار مشکلات معیشتی هستند همچنان به فعالیت روزانه خود در بخش‌ها و شهرستان‌های دیشموک، بهمئی، گچساران باشت، پاتاوه و یاسوج ادامه می‌دهند.

این کارگران گفتند:به واسطه پیمانکاری بودن و نداشتن قرارداد، وضعیت شغلی بلاتکلیفی داریم و هیچکدام از مدیران آب و فاضلاب، مسئولیت‌ مطالبات کارگران پیمانکاری را برعهده نمی‌گیرند در عین حال مسئولان شهرستانی و استانی نیز پاسخگو نیستند.

*سومین  روز اعتراض کامیونداران شیراز نسبت به کمبود سوخت ، جریمه‌های حمل‌ونقل شهرداری تناژ قانونی ونرخ کرایه پایین با اعتصاب

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت برای سومین روز متوالی، اعتراض کامیونداران داران شیرازوحومه نسبت به کمبود سوخت ، جریمه‌های حمل‌ونقل شهرداری تناژ قانونی ونرخ کرایه پایین با اعتصاب و تجمع ادامه پیدا کرد.

*شماره ای دیگرازسریال ادامه دارتجمع مالباختگان شرکت رضایت‌خودرو طراوت نوین مقابل دفتر رئیس قوه قضائیه

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان و ضرب و شتم  و بازداشت تعدادی ازآنها

پاسخ معترضین به سرکوبگران:«بی شرف بی شرف»

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت، مالباختگان رضایت‌خودرو طراوت نوین با تجمع مقابل دفتر رئیس قوه قضائیه در تهران شماره ای دیگرازسریال ادامه داراعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی از یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان و ضرب و شتم  و بازداشت تعدادی ازآنه ومقاومت معترضین دربرابر سرکوبگران با شعار«بی شرف بی شرف» و جلوگیری از بازداشت ورهایی حق طلبان از چنگالشان خبر می دهند.

شعارها:

«داد بزن داد بزن حقت تو فریاد بزن»

« غفاری دزدی کرده  دولت حمایت کرده»

 «وعده وعید نمی‌خوایم ما حق مون را میخوایم»

 «یا مرگ یا واریزی»

 «روز عزاست امروز سرمایه‌های مردم پیش شماست امروز»

 «مشکل ما حل نشه قزوین قیامت میشه»

 «حقمون رو نگیریم از اینجا نمیریم»

*ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی اهوازنسبت به بلاتکلیفی وافزایش قیمت بابرپایی تجمع مقابل صداوسیمای مرکز خوزستان

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت، متقاضیان مسکن ملی اهوازبرای اعتراض به بلاتکلیفی وافزایش قیمت مقابل صداوسیمای مرکز خوزستان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،یکی از معترضان کاغذی در دست داشت که بر روی آن نوشته بود: «مسکن ۲ میلیاردی، کجایش ملی است». 

معترضان در بنر دیگری که با تسلیت به نهضت مسکن ملی اهواز و ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شده، اعتراض خود به قیمت‌ها را چنین منعکس کرده‌اند: «با شروع تحویل اولین واحد با نرخ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، باید فاتحه مسکن محرومان را بخوانیم».

*اعتراض دانشجویان دانشگاه های خواجه نصیر و علامه نسبت به سرکوب زنان و #جنگ_علیه_زنان با نصب پوستر

*روزشمار آزادى عزیز قاسم‌زاده، معلم و هنرمند زندانی 

جان #عزيز_قاسم_زاده درخطرست

امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ دقيقاً ۶۲ روز است كه عزیز قاسم‌زاده علیرغم پایان مدت محکومیت، آزاد نشده و در زندان لاکان رشت به‌سر می‌برد.

ادامه‌ی حبس عزيز قاسم زاده غيرقانونی است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*جان باختن یک کارگر مقنی ۷۰ ساله درشهرری براثر سقوط درچاه

روزسه شنبه ۱۸ اردیبهشت، یک کارگر مقنی ۷۰ ساله تبعه أفغانستان حین کار ورود بداخل یک چاه واقع دریک زمین کشاورزی مخصوص سبزی کاری در شهر ری براثر از جا کنده شدن سیم بکسل به عمق چاه ۲۸ متری سقوط کرد وجان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate