رقابت امپریالیستها و وضعیت جنبشهای کارگری/ اجتماعی

رقابت امپریالیستها و وضعیت جنبشهای کارگری/ اجتماعی
در سایه جنگ امپریالیستها !
اسماعیل مولودی ۱ مارس ۲۰۲۴
در چند سال اخیر و با حمله امپریالیسم روسیه به اکرایین و لشکر کشی ناتو در مقابل این حمله. کل اوضاع سیاسی و اقتصادی دنیا وارد فازی پر طنش شده است. نتیجه دوسال جنگ و آوارگی بیش از چهارده مییلون مردم اوکرایین و اینکه کسی نمیداند این جنگ به کجا میانجامد و هنوز هیچ بارقه ای از ختم آن به چشم نمیخورد. از طرفی دیگر حمله و تجاوز صهیونیسم به نوارغزه بعد از ۷ اکتبر و شبیخون گروه فاشیست اسلامی حماس به اسراییل و اسیر کردن بیش از دویست نفز، بر اوضاع دنیا تاثیراتی عمیق گذشته و از قبل این جنگها تجارت اسلحه و بازار گرمی رقابت مدیای مزدور سرمایه داری در نشان دادن آوارگی و بی خانمان شدن مردم بی دفاع در اوکرایین و غزه همه و همه نمونه هایی از رسوایی و فاشیست بودن سیستم هار سرمایه داریست. یعنی در یک کلام در فضای جنگی امروز که بر اروپا و خاورمیانه سایه افکنده است بحران اقتصادی فضا را برای چپاول بیشتر جامعه از طرف نظام فاسد سرمایه داری هموارکرده است.
بنا براین و با توجه به حضور نیرو های فاشیستی در اقصی نقاط دنیا, ترور و حشت بخشی از کار روزانه حاکمین فاسد در ایران و بقیه کشورهای دنیاست. سازمانها و احزاب راسیستی اکثرا در پارلمان ها هیچ جا باز کرده اند بلکه در خیلی از کشورهای اروپایی در اکثریت هستند. سیاست نیولیبرالیستی حاکم در سه دهه اخیر با تمام توان تلاش کرده است نیروی جهانی طبقه کارگر را به حاشیه براند و صدای حق طلبی را زیر آوار جنگ و توحش کمرنگ نماید. در طول پنجاه سال اخیر و بخصوص بعد ازبصدا در آمدن ناقوس شوم نظم نوین جهانی ، فاشیسم سرمایه داری از هرترفندی استفاده کرده تا تفرقه و دودستگی در بین کارگران و مردم آزادیخواه را گسترش دهد.
نظام فاسد سرمایه داری تلاش کرده و بطور جدی نیروی اجتماعی و موقعیت سیاسی و اقتصادی اتحادیه های کارگری و کلیه تشکلهای آزادیخواه را یا نابود کرده و یا با ترور و تضیقات اقتصادی نقش طبقه کارگر را در حرکتها و اتفاقات اجتماعی/ سیاسی کمرنگ کند یا اصلا نادیده بگیرند. در صورت هر اعتراضی ار طرف کارگران آنهارا توسط پلیس سرکوب میکنند. تمامی یا اکثر امکانات رفاهی و اجتماعی که دستاورد دهها ساله کارگران و مردم مبارز در اروپا بود را از مردم گرفته اند ویا به حداقل ممکن رسانده اند. نیروهای فاشیستی و باند سیاهی را در دورن طبقه کارگر در اروپا و آمریکا سازمان داده اند تا همبستگی و اتحاد طبقاتی رامتفرق و یا به نابودی بکشانند.
آری بر بستر این وضعیت فاشیسم سرمایه داری بجای رعایت حقوق حقه مردم جامعه. آدمها را به مترسکهای کارکن تبدیل کرده اند. در هر دوره به نحوی مزد کارگران و حقوق بگیران در جامعه را پایین میآوردند بطوری که برای بدست آوردن امکانات و مایحتاج زندگی روزانه همه باید بیشترین ساعات زندگی را در محل کار بگذرانند، تا بتوانند به زندگی معمولی خود ادامه دهند. مزد کارگر در بازار کار، امنیت شغلی و اقتصادی را با انوع و اقسام حیل کمتر و کمتر کرده اند. ایجاد باندهای سیاه سیاسی و مترسکهای سیاسی را راه می اندازند تا اعتراضات و اعتصابات کارگران و مردم آزادیخواه را به حاشیه برانند. در این مورد سرمایه های کلانی را اختصاص میدهند. مثلا در مورد نمونه ایران . در اعتراضات یکی دوسال اخیر. از رضا ربع پهلوی گرفته تا انواع و اقسام لکاتهای سیاسی مثل معصومه علینژادی قمی را علم میکنند تا صدای آزادیخواهی زنان و مردان آزادیخواه را در هیاهوی خیمه شب بازی گروه های باند سیاهی گم کنند.
موخره!
آری امروز این فضا حاکم است و در این فضای فاسدی که برجامعه تحکیم کرده اند تنها یک راه وجود دارد و آن اتحاد و همبستگی سراسری کارگران سوسیالیست و مردم آزادیخواه و برابری طلب است. در وهله اول باید علیه جنگ ، علیه گرانی متحدانه اعتراض کرد .جواب به این مشکل در ناسیونالیستی فکر کردن نیست و منطقه ای اندیشیدن نیست. جواب این وضعیت در اعتراضات پراکنده و خود بخودی نیست. بلکه تنها اتحاد ما و تشکل ما جواب است. ما این تجربیات را داریم از سال ۲۰۱۰ و شروع بهار عربی تا ‍نون دهها و صدها اعتراضات بزرگ و کوچک را سازمان داده ایم برای نمونه میتوان :
۱- جنبش ام ۱۵ ( ۱۵ maj 2011-De mocracia Real Ya)
اشاره کرد که در اسپانیا رژیم را به لرزه در آورد.در تاریخ ۱۵ مای سال ۲۰۱۱ دانشجویان، کارگران واحد های مختلف صنعتی، کارمندان و مزدبگیران همگی در سراسر اسپانیا دست به اعتراض و تظاهرات زدند. صد ها هزار اسپانیایی علیه کم شدن امکانات رفاهی ، اجتماعی و خواستار تغییرات در قانون مدنی جامعه شدند. این اعتراضات اگر چه با خشونت پلیس پراکنده شد اما تا آوریل ۲۰۱۵ هر ماه ادامه داشت تا اینکه رژیم را به عقب نشینی در مواردی وادارکردند. حتی امروزه هم جنبش ام ۱۵ محبوبیت و قدرت خودرا در بین مردم حفظ کرده است. این جنبش در همان سالها به لهستان، ایتالیا، لتلند، پرتقال ، کوراسین و قبرس سرایت کرد. اتحادیه های کارگری این کشورها در هماهنگی با هم توانستند قدرت طبقاتی خودرا نشان دهند.
۲- جنبش برابری، مساوات و حرمت انسان در یونان از سال ۲۰۱۰ تا سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ادامه داشت و هر بار بیش از نیم میلیون نفر در خیابانهای آتن و نیز در اکثر شهرهای یونان دست به اعتراضات و تظاهرات زدند. توانستند در مواردی دولت را به عقب نشینی وادارند و حتی باعث تعویض حکومت شدند.
۳- در لندن در ۲۶ مارس ۲۰۱۱ بیش از نیم میلون مزدبگیر و کارکر در واحد های مختلف علیه بالا بردن سن باز نشستگی به خبابان آمدند. در همان حال بیش از ۷۵۰ هزار معلم اعتصاب کردند و ۲۰ هزار دانش آمور و دانشجو به اعتصاب معلمان پیوستند.
۴- دانش فروشی نیست، سال ۲۰۱۱ جنبش دانشجویی در شیلی علیه خصوصی کردن دانشگاه و مدارس به خیابانها ریختند . در خیابانهای سانتیا گو بیش از ۶۰۰ هزار دانشجو، کارگر و مردم مزدبگیر علیه خصوصی سازی به خیابان آمدند. در سال ۲۰۱۳ که سوسیالیستها به قدرت رسیدند. مسله خصوصی سازی به حاشیه رفت.
۵- جنبش جهانی ۹۹ درصد، نیر اشغال والستریت و دمکراسی جهانی که در ۹۵۰ شهر از ۸۲ کشور برگزار شد فاشیسم سرمایه داری را به وحشت انداخت.
۶- اعتراضات کارگری سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در آفریقای جنوبی باعث وحدت تمامی تشکلهای کارگری در آفریقای جنوبی شد و حکومت نیولیبرالی آ آن سی را به عقب نشینی واداشتند. در ۲۴ فوریه ۲۰۲۱ اتحادیه های کارگری در یک حرکت متحدانه و مصصم در کارخانه ها و معادن اعتصاب و اعتراض راه انداختند برای بالا بردن دستمزد کارگران.
۷ – در ایران کارگران فولاد، نفت و ذوب آهن در طی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ اعتراضات و اعتصاباتی را سازمان دادند.
۸ در چین کارگران ماشین سازی در یک سر اعتصابات و اعتراضات برای بالا بردن دستمزد. رژیم را به عقب نشینی واداشتند . این اعتراضات در فیلیپین، هند، کمبوجیا گسترش پیدا کرد.
این ها نمونه های کوچکی هستند از نشان دادن قدرت طبقه کارگر جهانی در همن ده ساله اخیر. اینها نمونه هایی از قدرت ما کارگران و مزد بگیران در سراسر دنیاست. این امکان هنوز وجود دارد زیرا خشونت و رذالت حاکمان سرمایه داری کارد به استخون جامعه رسانده است. نباید اجازه داد با راه انداختن شوهای مفتضح سیاسی خاک به چشم جامعه بپاشند. ما میتوانیم و قدرت داریم اگر خودرا متحد و متشکل کنیم. نیروی میلیونی ما توان را از دشمنانمان میگیرد. باید فاشیسم مذهب و ناسیونالیسم را رسوا کنیم. باید بر جناتیکار بودن کل سیستم سرمایداری بدون وقفه افشا گری و کارکنیم و در مقابل چشم جامعه فساد کاری های آنها را آشکار کنیم.
پیش به سوی اتحاد طبقاتی کارگران و مردم آزادیخواه!
باید علیه جنگ و تجاوزات امپریالیستی متحد شد
منبع
EN Värld i Uppror
Peter Sundborg, oktober 2021
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate