در گرامیداشت ۸ مارس

تاریخا هشتم مارس با جنبش کارگرى، حرکتهاى مردم آزادیخواه و برابری طلب علیه بیحقوقى و نابرابرى در جهان سرمایه داری شناخته شده است. حتی زنان روشنفکر و مبارز اشراف با الهام از مبارزات زنان کارگر و مزد بگیر توانستند در مقابل جامعه و فرهنگ مردسالار اشراف و سرمایه داران خودی قد علم کنند. یعنی در کل مبارزات کارگران و مردم ندار علیه فاشیسم حاکم سرمایه جرئت و توان داد به زنان روشنفکر و مبارز طبقه سرمایه دار و اشراف. در دنیای فاسد سرمایه داری زنان هنوز نتوانسته اند بعد از این همه مبارزات و جانفشانی ها ، بعد از ۱۶۶ سال به خواست برابری خود با مردان برسند. نه تنها در بازار کار و نه در میان طبقه کارگر و مردم زحمتکش جامعه  که هیچ،  بلکه در میان خود بورژوازی مرفه و تحصیلکرده هم این مسله بارز واین اختلاف در جنسیت نقش تعیین کننده ای دارد. برای اینکه نشان دهند جنس زن کمتر از مرد ارزش دارد قوانین و مقرارت را طوری نوشتند که حتی زنان اشراف هم نصف مردان ارث بگیرند. برای رسیدن زنان در یک شرایط برابر به موقعیت مردان هم ردیفشان در جامعه فاسد سرمایه داری هنوز راه درازی را باید طی کنند

 یکی از برجسته ترین پیشروان مبارزه طبقاتی و جنبش زنان کلارازتکین بدرستی میگوید :

اگر همین امروز تمام قوانین موجود نیز تغییر کرده و زنان نیز همان حقوق را که مردان دارا هستند بیابند، باز این بمعنای رهایی از استثمار زنان و پایان بردگی نیست.

  کلارا زتکین سوسیالیست آلمانی در سخنرانی اش در گردهمایی سوسیالیستها در ۱۹۱۰ در دانمارک چنین گفت؛ ما میدانیم که رهایی کامل زن نه صرفا با بدست آوردن حق اشتغال میسر است و نه با داشتن حق تحصیل، اگر چه اینها نیز حق مسلم و طبیعی ما و حتی مقدم به حقوق سیاسی ما هستند. گواه ما تجربه کشورهایی است که در آنان زنان حق شرکت در انتخابات باصطلاح همگانی آزاد و مستقیم را دارند. در این کشورها حق رای بدون داشتن استقلال اقتصادی زنان، تفاوتی واقعی در وضعیت آنان بوجود نیاورده است. اگر رهایی اجتماعی تنها با رهایی سیاسی میسر بود، رهایی زن تنها با رهایی انسان و در بیان اقتصادی آن با رهایی کار از سرمایه میسر است.

 

Infoga bild

 در ایران امروز با توجه به شرایطی استثنایی که وجود دارد، مسئله مبارزات اجتماعی اخیرکه با شعار (زن زندگی آزادی شروع شده)  و بخصوص نقش زنان در این شرایط نیروی قدرتمند تری به جنبش برابری زن و مرد داده است بطوری که فاشیسم مذهبی حاکم به انواع حیل نمیتواند این صدای آزادیخواهی را نابود کند.  در همان حال فشار بحران اقتصادی فقر، تنگدستی ، بیکاری بر مردم کارگر و مزد بگیر جنبش آزادیخواهی کنونی را  صدها بار مشکل تر کرده است.

  جنگ بین قدرتها در دنیا (که میدان این جنگ مردم آواره اکراین قربانی اش هستند) بحران اقتصادی جهانی مزید بر علت مسله برابری انسان را بیشتر به عقب رانده و کشورها و حاکمان فاشیست این وضعیت را مستمسکی برای تحمیل فقر بیشتر به مردم جامعه دستاویز خود کرده اند. در همین رابطه مسئله اختلاف جنسیتی و فشار بر نیمه مردم جامعه به امری عادی تبدیل شده است. با توجه به اینکه جامعه و فرهنگ مرد سالار حاکم است و اختلاف دستمزد یک نمونه از دیگر اختلافات در جامعه سرمایه داریست بنا براین در این شرایط تحمیل فشار بیشتری به خانواده ها و به خانه فرستادن بیشتر زنان در جامعه ای مثل ایران عادی تر جلوه داده میشود. یعنی اگر بر اثر مبارزات مردم در ۱۶۶ سال اخیر، زنان توانستند در بازار کار بیشتر حضور بیابند، اکنون با این شرایط ترور و اختناق رژیم در ایران و این فشار اقتصادی سرمایه داری تلاش میکنند در کشوری اسلامی و در حکومتهای دیکتاتوری به حاشیه راندن مسله برابری در جامعه را هرچه بیشتر گسترده کنند و دستاوردی های مردم برای برابری را هر چه بیشتر محدود و محدودتر کنند.

رژیم فاشیست ایران زیر فشار مبارزات اخیر زنان و مردان آزادیخواه قرار دارد، در نتیجه حاکمیت فاشیست دست به مسمومیت زنان و دختران در مدارس ایران زده تا بدینوسیله رعب و وحشت را بر جامعه گسترده تر کنند.  رژیم فاشیست اسلامی با ترفند تلاش دارد فشار . ضربات مبارزات مردم بر خود را کم کند و تلاش میکنند زنان و دختران را بیشتر به حاشیه برانند. زیرا در این مدت ۵ ماه اخیر زنان و دختران مبارز در ایران نقشی جدی در گسترش مبارزات علیه رژیم بعهده داشته اند و هنوز دارند.

 آری؛ هشت مارس امسال در سایه سرکوبهای خشن فاشیسم مذهبی در ایران از اعدام، شکنجه و زندانی کردن مبارزان گرفته تا اسید پاشی، مسمومیت دختران و زنان جوان در مدارس و دانشگاهها در هفته اخیر وظایف بیشتری را بر عهده فعالین و جنبش کارگری میگذارد، زیرا این سرکوبها و بحران اقتصادی، کمبود مایحتاج فشار بر مردم را صد چندان بیشتر کرده است.

جواب به این اوضاع با شعار های جنسیتی و زنانه مردانه کردن شعارها  نیست، این یک قدرت متشکل طبقه کارگر و مردم زحمتکش را در سراسر کشور میطلبد. زیرا جامعه فاسد سرمایه داری برای بدست آوردن بیشتر سود سرمایه از هیچ جنایتی فروگذاری نمیکند

بوضوح پیداست که هیچ جامعه ای نمیتواند آزاد و انسانی باشد مگر مسُله استثمار سرمایه ، برابری انسانها را عملا به پلاتفرم زندگی روزانه مردم درجامعه تبدیل کرده باشد. این باید به امر روز مره مبارزات کارگران تبدیل شود و برای بعمل در آوردن آن باید صف طبقه کارگر از اخلاق و فرهنگ مرد سالار و ضد زن جدا شود. کارگران آگاه و مبارز و کمونیست باید در افشاگری فرهنگ ضد بشری مرد سالار، خشونت و تحمیل بی حقوقی بر زنان و کودکان پیش قدم باشند. ضامن اتحاد و پیروز ما مبارزه جدی و روز مره در صف خود طبقه کارگر علیه افکار و فرهنگ ضد بشری مرد سالاری باشد. هشت مارس سنگر مبارزه سراسری برای برابری و آزادی جامعه انسانی از استثمار و نابرابری است._

زنده باد سوسیالیسم

زنده باد ۸ مارس

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate